M Markarbetaren skrev:
När det gäller huspriser i allmänhet så bestämmer marknaden priset.
Jag lägger till ett ord till din mening så det blir mer rätt:

När det gäller huspriser i allmänhet så bestämmer låne-marknaden priset.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
T
undine undine skrev:
Är det billigt att bo i hus?
Sist jag bodde i hus hade jag totalt 12-13 000 kr utgifter varje månad, på huset och lånet
Jag bor nu i bostadsrätt och betalar ca 7 000 kr per månad, på lägenheten och lånet
Jag får inte ihop hur det är billigare att bo i hus?
Vi betalar runt 2900 per månad för lånen, tror inte resten kostar 9-10k. Fast jag vet inte, det är mycket värt att slippa allt negativt som lägenheter innebär.

Edit: räknade fel på en mille, runt 2000 kr är det. Vi amorterade lite förra året :)
 
undine undine skrev:
3.5 för ett schyst hus är ju bra pris.

Sist jag bodde i hus köpte jag det för strax under 2 mille. Detta var ca 10 år sedan. Sålde det för 4 år sedan för 2.3. Nu värderat 4.5.

Jag och nuvarande sambo söker hus men det är galet vad dyrt det har blivit. Jag har kollat på slutpriser de senaste åren och på många områden har priserna tredubblats. T.ex. om man kollar i södra Småland har vissa huspriser gått upp från 250 000 kr, till 600 000 kr för att nu säljas för 850 000 kr (samma objekt alltså). På tre års tid.

Jag bor i Öresundsregionen och letar hus där. Det är fullkomligt omöjligt och tom mäklarna höjer på ögonbrynen vilka bud folk lägger. Att de köper uppenbara renoveringsobjekt till hutlösa summor. Jag förstår ärligt talat själv inte vad folk tänker.

Jag och sambo har även kollat fritidshus, om man kommer lindrigare undan där. Men icke. Visst är de billigare, kanske 1.5 - 2 mille istället, men det är för mycket för hus som är eftersatta. För folk som äger fritidshus verkar ha en tendens att skita i att ta hand om dem. Såå många fritidshus vi kollat på där hela grunden är upprutten och alla golv måste läggas om, t.ex. Eller annan uppenbart fukt och mögelpåväxt. Eller gamla avlopp från 70-talet eller el som inte kontrollerats sedan 1940-talet. Då vill man inte lägga 2 mille på ett sånt.

För att hitta ett vettigt hus som ligger inom 1h bilfärd från Malmö verkar det som att man måste lägga 4-5 mille. Hittade ett objekt utanför Svedala. Utrop 4.9. För en vanlig villa. Inte ens i samhället. Vad kostar en villa inne i samhället då, 6 mille? Så nu kostar plötsligt vanliga villor i mediokra samhällen lika mycket som mindre hus i fina Höllviken och Skanör, ungefär.

Jag undrar vad det är för folk som har råd att köpa sånt. Är överklassen så stor del av Sveriges befolkning? Eller våghalsiga personer som belånar sig upp över öronen och kan fixa fram 200 000 kr på kort tid om taket läcker.

Jag förstår din frustration och jag delar den i högsta grad. Men, åter igen, 3.5 för en villa hade gjort mig lycklig. Jag vet inte var du bor, men här i Skåne och i synnerhet Öresundsregionen får man gå upp mot, som sagt 4-5 mille. Och även då kan det vara renoveringsbehov eller friskrivningsklausuler.

Ja, detta känns extremt tröstlöst, om jag ska vara ärlig. Jag börjar nästan känna att man ska vara glad att man ens har tak över huvudet för frågan är ju hur många som blir utkastade på gatan i takt med att priserna tok-stiger till knäppa nivåer.
Förstår dig. Samma här, bor 4 mil utanför Göteborg i ett litet samhälle. 4-5miljoner lätt för en sketen 1-plans villa på runt 100kvm. Inte ens ett garage, folk köper det :rofl: visst, ligger nära havet och det är gudomligt fint och lugnt. Gör ju sitt verkligen. Folk flyr stan med sina familjer och med all rätt. Rån och skottlossningar är i princip vardag i stan. Friheten är definitivt borta. Så ”the White flight” är befogad alla gånger. Tror dock ej det håller så länge till med dessa priser. Tycker mig se en tendens på att folk har tröttnat på dessa skyhöga priser. Kan ha fel, med fastighetsskatten kan nog ställa till det en del kanske.
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Denna månaden kostar totalen för hus inkl el och allt sånt livsviktigt för att hålla igång 5932. En sketen 2 med sunkig standard och idioter till grannar kostar ca 4500-5000 nu.

Från augusti för min del kommer det bli ca 3700. Men sen kostar såklart allt annat man vill och måste göra. Har dock inte många måsten utan mest vill.

Bor dock inte i ett hus för 4-5 miljoner heller.
Om du räknar in livslängden och kostnaden på diverse saker så är det dyrare att bo i hus , tex en värmepump 10-15år ca 100000, Badrum 20 år ca 1000000 kr , kök 15-20år ca 100000 , tak 30 år ca 150000 , ommålning fasad 8 år ca 100000kr (om man anlitar firma)vitvaror håller knappt 10 år längre mm....sen kan du räkna in saker man drar på sig för att bo i hus , gräsklippare, snöslunga , diverse verktyg mm

kalkylerar man med allt det så ligger kostnaden betydligt högre än en liten lägenhet, .

fast oftast så lägger man inte undan den summan i månaden för framtida reparationer utan man ökar på lånet när det är dags....vilket i dagens ränteläge förmodligen är helt riktigt.

Jag bor i hus för jag gillar livsstilen att renovera och fixa själv....i hyreslägenheten jag bodde tidigare hade jag mycket mer pengar över av den enkla anledningen att jag hade inget att göra hemma ...så jag jobbade över istället
 
  • Gilla
Zilenser och 1 till
  • Laddar…
undine undine skrev:
Jäklar, det var ett billigt hus. Då tog ni inte så mkt lån, kanske?
Ja hyres hade jag inte bott i. Nu menar jag en bostadsrätt.
Billigt och billigt, det beror på vad man jämför med. Billigare än ett hus i närliggande stad men dubbelt så dyrt som ett av grannhusen. Vi valde hus efter plånbok.
 
Badrum för 1000 000?

Vad får er att tro på detta?
 
  • Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
5 miljoner eller mer för ett hus.
Säkerligen med stora lån.

Är det någon överhuvudtaget som räknat med att räntan skulle kunna stiga på kort tid till t ex 10 %?

Banken vill väl på så kort tid som möjligt ha in sina pengar, eller i vart fall betalningen för det som lånats ut.

Tycker det i många fall är en högst oansvarig planering.

Krig, allmänt oroligt i världen, energibrist (el), pågående pandemi, ny pandemi, rena naturkatastrofer osv osv.

Har ALLA effektiva skyddslappar för ögonen och proppar i öronen?
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
.
Inte en enda som blev orolig?

För det var inte meningen.

Var dock med när räntan plötsligt var dryga 17%.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
.
Inte en enda som blev orolig?

För det var inte meningen.

Var dock med när räntan plötsligt var dryga 17%.
Den kan aldrig stiga till 17%. Du lever i en fantasivärld. Det är skillnad nu mot förr. Men visst, sossarna kommer säkert ställa till det rejält framöver med hög fastighetsskatt osv. Någon måste ju finansiera alla bidragstagare..
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
O
H Hybro skrev:
5 miljoner eller mer för ett hus.
Säkerligen med stora lån.

Är det någon överhuvudtaget som räknat med att räntan skulle kunna stiga på kort tid till t ex 10 %?

Banken vill väl på så kort tid som möjligt ha in sina pengar, eller i vart fall betalningen för det som lånats ut.

Tycker det i många fall är en högst oansvarig planering.

Krig, allmänt oroligt i världen, energibrist (el), pågående pandemi, ny pandemi, rena naturkatastrofer osv osv.

Har ALLA effektiva skyddslappar för ögonen och proppar i öronen?
Finns väl en anledning till att bankerna räknar med en viss räntehöjning när de beviljar lån. En ökning till 17% vore en ökning med flera tusen procent, mångdubbelt mot den berömda 500%-höjningen som alla boomers pratar om.
Tror man så kommer bli fallet får man väl binda lån på lång tid. Just nu är t.ex. Nordeas 8-årsränta billigare än rörliga räntan, det är ju en superdeal för alla som tror på 2000% ökning inom en överskådlig framtid.
 
A
O olsjo skrev:
Finns väl en anledning till att bankerna räknar med en viss räntehöjning när de beviljar lån. En ökning till 17% vore en ökning med flera tusen procent, mångdubbelt mot den berömda 500%-höjningen som alla boomers pratar om.
Tror man så kommer bli fallet får man väl binda lån på lång tid. Just nu är t.ex. Nordeas 8-årsränta billigare än rörliga räntan, det är ju en superdeal för alla som tror på 2000% ökning inom en överskådlig framtid.

Exakt!

folk som inte tar bolån missar hävstångseffekten och hamnar efter ekonomiskt. Det är rätt svårt att få hävstång på börsen då man sällan får ta lån.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
P Per Mattsson skrev:
Om du räknar in livslängden och kostnaden på diverse saker så är det dyrare att bo i hus , tex en värmepump 10-15år ca 100000, Badrum 20 år ca 1000000 kr , kök 15-20år ca 100000 , tak 30 år ca 150000 , ommålning fasad 8 år ca 100000kr (om man anlitar firma)vitvaror håller knappt 10 år längre mm....sen kan du räkna in saker man drar på sig för att bo i hus , gräsklippare, snöslunga , diverse verktyg
Ja om man har de avskrivningstiderna ( eller använder så dåliga material ), så använder man väl inte en bil heller , mer än högst 7-8 år innan den skrotas?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mitt hus är värt drygt 2ggr mer och jag hade tidigare en skuldkvot på runt 10% vilket jag upplevde som väldigt stressande med så mycket kapital i husvärde. Så jag belånade huset, måttligt, och placerade pengarna i andra tillgångar som snittar ungefär 20-25ggr vad jag betalar i ränta på bolånet varje år.

När pengar nästan är gratis är det vansinne att ha dom låsta i en fastighet till 1% i nettoränta. Men har man inget ekonomiintresse så gör man naturligtvis det som man själv känner är bäst.
Det var just sånt där beteende som satte folk på bar backe på 90-talet i Finland.

Otroligt att folk gör det samma gamla misstaget efter bara 30 år.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja om man har de avskrivningstiderna ( eller använder så dåliga material ), så använder man väl inte en bil heller , mer än högst 7-8 år innan den skrotas?
De flesta som köper ny bil byter väl iofs innan 7-8 år oavsett om bilen håller längre eller inte. Det är nog samma med badrum, kök och tapeter mm i ett hus. Det håller naturligtvis mer än 20 år (utom vitvarorna), men byts ibland tidigare för att modet och smaken ändrats (och för att det går att låna mer pengar billigt).

Sedan är det enklare att byta bil långt innan den är förbrukad, den gamla bilen har ett bra värde. Ett begagnat badrum är inte värt många kr då det bara går att återvinna lite blandare och porslin. Merparten av materialet förstörs ju typiskt vid rivningen och allt arbete går till spillo, det tillkommer dessutom rivningsarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.