Berkelus
K Krille_90_ skrev:
Spännande att följa! Finns det någon anledning att du bygger ett par små stugor istället för en lite större?
Du har väl sylpapp mellan lecan och träet?
Kul! Ja tanken var att bygga större denna gång men då vill man ha 9700 kr för bygglovet! Det är ju nästan lika mycket som hela stugan kostar. Jag tänker istället bygga ett par mindre stugor och sedan på lite längre sikt så har jag öronmärkt en yta där ett hus om 50-60 m2 ska stå, behöver dock spara en hel del pengar först.

Det ligger inte syllpapp men takpapp ligger mellan lecan och trät. Borde funka tycker jag!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
K
Berkelus Berkelus skrev:
Kul! Ja tanken var att bygga större denna gång men då vill man ha 9700 kr för bygglovet! Det är ju nästan lika mycket som hela stugan kostar. Jag tänker istället bygga ett par mindre stugor och sedan på lite längre sikt så har jag öronmärkt en yta där ett hus om 50-60 m2 ska stå, behöver dock spara en hel del pengar först.

Det ligger inte syllpapp men takpapp ligger mellan lecan och trät. Borde funka tycker jag!
okej då förstår jag din tanke :) ligger denna plats väldigt avskilt? Förstår att du tänker dig noga för vad för virke och dimensioner du använder pga att frakta dit det? :) ja det borde ju funka tycker man !
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Om det inte är allt för eländig mark så kanske en rörvagn kan va nåt för dig att transportera virke med?
Kan ofta köpas för några hundringar på nätauktioner.

Jag har en sån hemma och flyttar virke och ved med ibland och det funkar bra även på lite mer stenig mark.

Blå rörvagn med robusta hjul och ett handtag för transporter av virke och ved, placerad på en jämn markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Berkelus
maah maah skrev:
Om det inte är allt för eländig mark så kanske en rörvagn kan va nåt för dig att transportera virke med?
Kan ofta köpas för några hundringar på nätauktioner.

Jag har en sån hemma och flyttar virke och ved med ibland och det funkar bra även på lite mer stenig mark.

[bild]
Den hade eventuellt varit användbar för allt utom virket egentligen. Det är en snårig, stening och framförallt brant och smal stig ett par hundra meter från den lilla skogsvägen som kräver hög markfrigång och helst fyrhjulsdrift.
 
maah maah skrev:
Om det inte är allt för eländig mark så kanske en rörvagn kan va nåt för dig att transportera virke med?
Kan ofta köpas för några hundringar

Jag har en sån hemma och flyttar virke och ved med ibland och det funkar bra även på lite mer stenig mark.

[bild]
Kanonbra tips!
Jag har aldrig sett en sådan tidigare men köpte en idag för hela 350 kronor.
Den blir perfekt på vedbacken!
 
  • Gilla
Berkelus och 1 till
  • Laddar…
A
Ser ut att ligga nära en sjö. Behövs inte strandskyddsdispans? Eller det kanske bara är en äng jag ser i bakgrunden
 
Berkelus
Johan1975z skrev:
Ser ut att ligga nära en sjö. Behövs inte strandskyddsdispans? Eller det kanske bara är en äng jag ser i bakgrunden
Finns en stor sjö relativt nära men ingen dispans behövdes.
 
maah maah skrev:
Om det inte är allt för eländig mark så kanske en rörvagn kan va nåt för dig att transportera virke med?
Kan ofta köpas för några hundringar på nätauktioner.

Jag har en sån hemma och flyttar virke och ved med ibland och det funkar bra även på lite mer stenig mark.

[bild]
Jag har byggt en kälke i trä, för jag har stora stenar som jag har varit thungen att flytta på. Med stor möda har jag lyckats få upp dem på släden, spänt fast dem och kopplat till bilen och sedan kört iväg. Underlaget är ängsmark. Kälken är ca 150 cm lång och 90 cm bred.

Men en sådan liten kärra är inte dum för virke och mindre tunga saker. Ska försöka få tag på en sådan.
 
Berkelus
Åkte på en rejäl förkylning så har inte hunnit klart med taket helt ännu. Däremot så är nu stommen i stort sett helt klar. En nockbräda är installerad med dimension 45x220, mot denna ligger 45x70 reglar. Jag får dock intryck av att lutningen blev något för liten så jag tror jag behöver komplettera med tre stycken reglar på vardera sida?

Även väggarna ranglade lite väl så jag har satt ett gäng kortlingar och fler spikar där väggarna möts (finns ej på bilden) och nu känns väggarna bra mycket mer stabila!

Det är dock rätt obehagligt att spika på råsponten, särskilt med min undermåliga stege. Jag ska därför ta med mig med stora stege nästa gång men jag är lite nervös inför råsponten allra längst upp?
 
  • Helt byggstomme för ett tak med nockbräda och reglar, obehaglig stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstomme under konstruktion med nockbräda och reglar mot himmel och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme till byggnad under konstruktion i skogsmiljö med synlig nockbräda och reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbyggd hustakstomme med synlig nockbräda och reglar utomhus, utan takmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdig stomme till en byggnad med nockbräda och reglar syns, lutande stege bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tom_Höör
  • Laddar…
Blev något rakt i den stommen? Vad tankar du egentligen? Blåbärssoppa eller redbull/vodka? ;)
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
Första riktiga uppdateringen! Har hunnit med en hel del och stommen är nästan klar. Det som är nästa steg nu är att montera en nockbalk som takreglerna ska läggas emot. Därefter råspont, papp osv. Jag tänker att det är smart att mer eller mindre färdigställa taket innan jag sätter på vindpapp och spikar på fasadpanelen?

En rolig grej är att 100% av bygget hittills är spikat, har inte ens haft en skruvdragare med mig, det är verkligen mycket roligare!

Vad tycker ni?
En fundering. Varför lägger du golvet med isolering innan taket kommer upp. Är det inte risk att golvet och isoleringen blir blöt. Golvt kan man lägga som sista del i projektet när man har skydd för väder och rusk.
 
Berkelus
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blev något rakt i den stommen? Vad tankar du egentligen? Blåbärssoppa eller redbull/vodka? ;)
Nästan rakt är också ganska rakt ;)

Tankar helst whisky/cola!
 
  • Gilla
Tom_Höör och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
N Yindysagh skrev:
En fundering. Varför lägger du golvet med isolering innan taket kommer upp. Är det inte risk att golvet och isoleringen blir blöt. Golvt kan man lägga som sista del i projektet när man har skydd för väder och rusk.
I retrospekt så hade det varit bättre att vänta, vet faktiskt inte utan har alltid byggt på detta vid, dvs i den ordningen.
 
Varför står väggarna på golvet? Dessutom sticker golvet ut utanför väggen. Det kommer väl att rinna in vatten när det regnar?
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
useless useless skrev:
Varför står väggarna på golvet? Dessutom sticker golvet ut utanför väggen. Det kommer väl att rinna in vatten när det regnar?
Ja väggarna hamnade där, kommer göra lite extra förankringar med plattjärn eller nått för säkerhets skull.


Ja det blir en liten ansats, men denna kan jag bara måla och eventuellt sätta plåt eller takpapp på som den andra stugan. Så det kommer inte bli vattenskada.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.