J jordraketen skrev:
Har en sodastream som är ca 4-5år gammal. Efter senaste patronbytet så har den inte funkat som den ska. Låter som övertrycksventilen släpper igenom alldeles för tidigt. Någon som vet om det går att fixa samt om det går att få tag i nya packningar?
Och hur man öppnar den? Sitter ju 4 stjärnskruvar undertill som jag lossade. Men sen verkar det vara något mer som håller ihop det hela.
Tittade på vad en ny kostar :surprised: , Är ju runt 700kr. Känns som onödiga pengar om det är något man kan lösa själv med lite klurighet.
Hade samma problem. Tänkte köpa en ny. Kanske får jag en i julklapp? Iallafall så hittade jag problemet och lagade min idag, innan tomten kom. Inga verktyg. Inget isärplockande, inga dåliga patroner, man behöver inte kontrollräkna om patronerna är korrekt fyllda med allmänna gaslagen.

Pipen dom går ner i vattnet är formad som en mutter i övre änden och skruvas fast i mekanismen som släpper ut gas ur patronen. Den satt löst. Skruvade fast med fingrarna bara på själva pipen som går ner i vattnet. Sen var det klart. Funkar som ny!

Hoppas det hjälper någon iallafall.
 
  • Gilla
quilding och 5 till
  • Laddar…
F fikakungen skrev:
Hade samma problem. Tänkte köpa en ny. Kanske får jag en i julklapp? Iallafall så hittade jag problemet och lagade min idag, innan tomten kom. Inga verktyg. Inget isärplockande, inga dåliga patroner, man behöver inte kontrollräkna om patronerna är korrekt fyllda med allmänna gaslagen.

Pipen dom går ner i vattnet är formad som en mutter i övre änden och skruvas fast i mekanismen som släpper ut gas ur patronen. Den satt löst. Skruvade fast med fingrarna bara på själva pipen som går ner i vattnet. Sen var det klart. Funkar som ny!

Hoppas det hjälper någon iallafall.
Aaa juste, min lät också som att den pruttade för tidigt.
 
  • Gilla
Jacekk
  • Laddar…
J
Jag smörjde in packningen längst upp med lite matolja. Gjorde susen. Verkar som om den torkar efter några år.
 
J jordraketen skrev:
Gjorde en liten obduktion innan. Kom fram till att det måste läcka genom övertrycksventilen. Delade på den och fick ut ventilkäglan. Sitter en o-ring på den som ser hel och fin ut, men känns inte som den tätar inne i ventilhylsan. Ska se om det går att få tag på en ny o-ring i morron. Typ 3x1.8mm.
Det ska fan att betala 5-600kr för att en o-ring läcker![bild]
Fick du fram vad det var för dimension det var på o-ringen.
Jag köpte 3,1*1,6 men den var för liten inner diametern verkar vara samma. Men tjockleken skiljer.
 
Kjell1967 Kjell1967 skrev:
Fick du fram vad det var för dimension det var på o-ringen.
Jag köpte 3,1*1,6 men den var för liten inner diametern verkar vara samma. Men tjockleken skiljer.
Kommer ej ihåg riktigt.
Men huvudsakliga problemet var nog att det röret som går ner i flaskan satt lite löst.
Pröva att dra åt det lite. Är som gängat i.
 
  • Gilla
Kjell1967 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Delar av en kolsyramaskin inklusive övertrycksventil och en ersättnings o-ring på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen kolsyramaskin från AQVIA med synlig övertrycksventil och utbytt o-ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade också problem med övertrycksventilen på min kolsyramaskin som är en AQVIA från AGA, trasig o-ring.
Jag satte o-ring i båda spår, storlek 3,1x1,6 sedan fungerade den som en ny super glad :) , just miljö tänkt fixa.
 
  • Gilla
bara en sån sak
  • Laddar…
F fikakungen skrev:
Hade samma problem. Tänkte köpa en ny. Kanske får jag en i julklapp? Iallafall så hittade jag problemet och lagade min idag, innan tomten kom. Inga verktyg. Inget isärplockande, inga dåliga patroner, man behöver inte kontrollräkna om patronerna är korrekt fyllda med allmänna gaslagen.

Pipen dom går ner i vattnet är formad som en mutter i övre änden och skruvas fast i mekanismen som släpper ut gas ur patronen. Den satt löst. Skruvade fast med fingrarna bara på själva pipen som går ner i vattnet. Sen var det klart. Funkar som ny!

Hoppas det hjälper någon iallafall.
Ha! Stort tack!!! Hade precis det problemet visade det sig. Så himla simpelt
 
  • Gilla
preben2
  • Laddar…
På min maskin gängar gastuberna ur sig efter några omgångar vatten. Nån teori vad det kan vero på ?
 
slaskman slaskman skrev:
På min maskin gängar gastuberna ur sig efter några omgångar vatten. Nån teori vad det kan vero på ?
Det går vår också så du är inte ensam......har inte grottat nå mycket i det. Håller bara i dem än så länge.
 
Sitter packningen kvar och är hel?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vår är bara nå månader gammal............en standard sodastream, enklaste modellen.
 
S Stefan1972 skrev:
Vår är bara nå månader gammal............en standard sodastream, enklaste modellen.
reklamera den
 
Tack för det! Du har precis hjälpt mig spara såväl tid som pengar!

F fikakungen skrev:
Hade samma problem. Tänkte köpa en ny. Kanske får jag en i julklapp? Iallafall så hittade jag problemet och lagade min idag, innan tomten kom. Inga verktyg. Inget isärplockande, inga dåliga patroner, man behöver inte kontrollräkna om patronerna är korrekt fyllda med allmänna gaslagen.

Pipen dom går ner i vattnet är formad som en mutter i övre änden och skruvas fast i mekanismen som släpper ut gas ur patronen. Den satt löst. Skruvade fast med fingrarna bara på själva pipen som går ner i vattnet. Sen var det klart. Funkar som ny!

Hoppas det hjälper någon iallafall.
 
  • Gilla
fikakungen och 1 till
  • Laddar…
T
J jordraketen skrev:
Vet nu att den går att ta isär i smådelar och sätta ihop igen!
Fick tag på o-ringar, och bytade den på ventikäglan samt en liten vid gasflaskanslutningen och en liten under röret som går ner i vattenflaskan. Verkar som det funkar som det ska nu :D[bild][bild]
Nu vet jag att detta är ett gammalt inlägg, men vi har samma problem med vår soda streamer som är i samma modell som din. Hur fick du isär soda streamern iom att det tar emot även om man tagit bort de 4 skruvarna undertill?
 
F fikakungen skrev:
Hade samma problem. Tänkte köpa en ny. Kanske får jag en i julklapp? Iallafall så hittade jag problemet och lagade min idag, innan tomten kom. Inga verktyg. Inget isärplockande, inga dåliga patroner, man behöver inte kontrollräkna om patronerna är korrekt fyllda med allmänna gaslagen.

Pipen dom går ner i vattnet är formad som en mutter i övre änden och skruvas fast i mekanismen som släpper ut gas ur patronen. Den satt löst. Skruvade fast med fingrarna bara på själva pipen som går ner i vattnet. Sen var det klart. Funkar som ny!

Hoppas det hjälper någon iallafall.
Hej, jag får loss 4 skruvar men sen sitter stycket fast. Jag vill inte knäcka något. Det håller inte tätt då det saknas det riktiga trycket..det läcker på vägen till flaskan. Mutter i fäste sitter fast som den ska. Hur får jag loss huvudet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.