Berkelus
Hej!

Som vissa kanske känner igen så var det jag som byggde en liten "A-frame" mitt i skogen på 9 m2 i fjol. Nu tänkte jag åter bygga en liten stuga om 9 m2 men denna gång med mer traditionell stomme. Hade sneglat på stående timmerstomme men efter lite undersökning (och hjälp från detta forum) så tänker jag köra lösvirke åter igen.

Byggnaden kommer även denna gång byggas på Leca-block. Stugan ska ha ett litet kök, någon soffa mm och ska mest funka som ett ställe man kan hänga på. Den andra stugan blir mer sovstuga. Huset ska som sagt vara på 9m2 och fördelas mycket enkelt på 3x3 meter med 3 meters takhöjd.

Jag tänkte sätta igång nu när snön försvinner (mars/april förhoppningsvis) och jag avser att uppdatera denna tråd precis som jag gjorde den förra.

Jag har börjat med en smärre kalkyl som ni hemskt gärna får ge feedback på, har säkert missat en hel del saker. Allting måste handlas från Byggmax.

Typ Antal Pris Total
Lecablock 10 26,00 kr 260,00 kr
Regel 45x70 172 16,00 kr 2 752,00 kr
Läkt (trossbotten) 35 7,00 kr 245,00 kr
Trossbottenskivor 9 69,00 kr 621,00 kr
Isolering 1 258,00 kr 258,00 kr
Råspont (golv) 17x95 108 8,00 kr 864,00 kr
Råspont (tak) 17x95 220 8,00 kr 1 760,00 kr
Fjällpanel 22x120 324 15,00 kr 4 860,00 kr
Takpapp (basic ytpapp) 5 319,00 kr 1 595,00 kr


Total

13 215,00 kr

(hade missat vindpapp och syllpapp) Skruv och spik finns kvar från förra bygget. Fönster finns och dörr ska jag försöka bygga själv eller hitta på Blocket.


Räknar med en budget om 15-18 tusen men ska såklart försöka pressa allt så mycket som det går. Till en början så ska bara bjälklaget isoleras.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ska bli lika intressant att följa som den andra tråden. Kanske tänka till lite extra innan bygget denna gången.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
45x70 i golvbjälklaget?
 
Berkelus
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
45x70 i golvbjälklaget?
Ja, körde det på förra stugan med 60 cc och en del kortlingar och det funkade bra. Blev knappt något svajj alls i golvet.
 
Berkelus Berkelus skrev:
Ja, körde det på förra stugan med 60 cc och en del kortlingar och det funkade bra. Blev knappt något svajj alls i golvet.
Det är inte fel att gå upp till 45x95 i golvet och en bärlina.
Den förbättringen kommer göra mycket för känslan när du går.
Takpappen kan du också kosta på lite mer tycker jag.
Du ska inte bygga billigt på fel ställen.

Jag byggde en billig stuga för 35 år sen, sten som plintar,2 träd som bärlinor, rivningsvirke från en järnvägsbro osv, det jag betalade för var en golvslip lack råspont och takpapp, sen fick jag resten, och det blev en jädra trevlig stuga.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det är inte fel att gå upp till 45x95 i golvet och en bärlina.
Den förbättringen kommer göra mycket för känslan när du går.
Takpappen kan du också kosta på lite mer tycker jag.
Du ska inte bygga billigt på fel ställen.

Jag byggde en billig stuga för 35 år sen, sten som plintar,2 träd som bärlinor, rivningsvirke från en järnvägsbro osv, det jag betalade för var en golvslip lack råspont och takpapp, sen fick jag resten, och det blev en jädra trevlig stuga.
Ska kika lite på begagnat virke, men anledningen till dimensionerna är att det är så sjukt jobbigt att bära upp allt för hand :crysmile:. Takpappen kan jag absolut hålla med om, körde både underlagspapp och sedan ytpapp på förra stugan och det har hållit riktigt bra. Så jäkla dyrt bara.

Hur satt träden monterade på din stuga? Var det bara avbarkat timmer som låg på plint?
 
Berkelus Berkelus skrev:
Ska kika lite på begagnat virke, men anledningen till dimensionerna är att det är så sjukt jobbigt att bära upp allt för hand :crysmile:. Takpappen kan jag absolut hålla med om, körde både underlagspapp och sedan ytpapp på förra stugan och det har hållit riktigt bra. Så jäkla dyrt bara.

Hur satt träden monterade på din stuga? Var det bara avbarkat timmer som låg på plint?
Jag barkade och lade på nergrävda stenar.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
Första riktiga uppdateringen! Har hunnit med en hel del och stommen är nästan klar. Det som är nästa steg nu är att montera en nockbalk som takreglerna ska läggas emot. Därefter råspont, papp osv. Jag tänker att det är smart att mer eller mindre färdigställa taket innan jag sätter på vindpapp och spikar på fasadpanelen?

En rolig grej är att 100% av bygget hittills är spikat, har inte ens haft en skruvdragare med mig, det är verkligen mycket roligare!

Vad tycker ni?
 
  • Grundstommen till en byggnad med träreglar monterade på betongplintar i en skogsglänta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme för byggnadsprojekt nästan färdigställd på en skogstomt med verktyg synliga på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme av en konstruktion med isolering och verktyg, redo för nästa steg i byggprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig trästomme för byggprojekt på plintar med skogsbakgrund och lätt snötäcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stommen till en träkonstruktion under uppförande med nästan klart golv och upprättade väggstolpar i naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trästomme för ett byggprojekt med verktyg på ett trägolv och snö och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme av ett trähus under konstruktion i en skogsmiljö med snöfläckar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdig trästomme av ett litet husprojekt i skogsmiljö med snöfläckar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme till byggprojekt i skogen med nästan färdigställt tak och presenning som skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigställd trähustomme i skogsmiljö med befintligt litet träskjul i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lynn Wigardt och 7 till
  • Laddar…
Ser bra ut!

Skulle inte en rulle vindpapp för typ 300kr va en bra idé innan du sätter panelen?
Mycket trevligare om det inte blåser rakt igenom.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
T
Vad finns under isoleringen? Blir ju drömboende för möss om du inte åtgärdat saken! :surprised:
 
Kör du med ögonmått eller synvinkeln?
 
  • Gilla
  • Älska
din granne och 2 till
  • Laddar…
Berkelus
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör du med ögonmått eller synvinkeln?
Uteslutande ögonmått
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Berkelus
T Turbo_Tail skrev:
Vad finns under isoleringen? Blir ju drömboende för möss om du inte åtgärdat saken! :surprised:
Hönsnät i omgångar och sen insektsnät, borde funka
 
Berkelus
maah maah skrev:
Ser bra ut!

Skulle inte en rulle vindpapp för typ 300kr va en bra idé innan du sätter panelen?
Mycket trevligare om det inte blåser rakt igenom.
Jo det är tanken, vindpapp och sen panel.
 
K
Spännande att följa! Finns det någon anledning att du bygger ett par små stugor istället för en lite större?
Du har väl sylpapp mellan lecan och träet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.