Hittade JFB typB för 600kr på Blocket. Lika bra att installera för säkerhets skull med den prislappen.

Testar den naturligtvis innan den installeras.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är nog en bra idé. Men framförallt måste tonen bli bättre. Det här är alldeles för oseriöst för att jag ska ta upp min tid.
I frågan om tonen och nivån i tråden just nu håller jag med dig. Det finns potential för förbättring. Och det gäller i högsta grad även dig. Du startade tråden för två år sedan. På det följde en diskussion vars nivå inte jag har några synpunkter på. I den diskussionen deltog du inte. Sedan återkom du till tråden igår. Ditt första inlägg i tråden sedan starten för två år sedan innehöll meddelandet att du inte deltar för att nivån är för låg. Sedan dess har du skrivit 16 inlägg i tråden. I ungefär hälften av dem upprepar du att du inte gillar nivån och att du därför lämnar diskussionen.

Vad är det du lämnar? Diskussionen om jordfelsbrytare som du aldrig deltagit i eller tråden som du fortsätter att skriva inlägg i? Varför lägger du hellre din tid på att munhuggas med forumet om tonen i tråden än du lägger den på att diskutera jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag måste dock till viss mån hålla med om att det är allt för många som har större intresse av att hacka än att föra ett sakligt resonemang. Det finns rätt många som har en betydligt högre svansföring än vad som motiveras av deras insikter.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Frågan är "Har ni koll på era jordfelsbrytare?"

Nja, som vanlig ägare av ett hus, så har jag självklart inte det i den utsträckning som krävs för att kunna avgöra om min jordfelsbrytare fungerar som det är tänkt när grannen laddar bilen eller någon annan granne monterat solceller. Jag testar jordfelsbrytare några gånger om året (genom att tappa motorvärmarkabel i snön :cool:). Ok, testar kanske lite mer seriöst ibland också, men inte lika ofta. :p

Så vad har nu jag som vanlig husägare för alternativ?
Jag ser olika elektriker debattera om detta är ett problem eller inte.
Jag kan ringa hem en elektriker, men om denne inte är medlem i installatörsföretagen så är sannolikheten att denne köpt publikationen för 1000 kr rätt låg. Om elektrikern har ringer hem är medlem i installatörsföretagen så har denne kanske tillgång till denna publikation gratis?
Oavsett, kommer den normale elektrikern förstå detta? Det verkar inte ens som att man vet om det är ett problem eller inte?

Så vad ska jag som vanlig ägare av ett hus göra? Är detta ett problem eller inte?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan är "Har ni koll på era jordfelsbrytare?"

Nja, som vanlig ägare av ett hus, så har jag självklart inte det i den utsträckning som krävs för att kunna avgöra om min jordfelsbrytare fungerar som det är tänkt när grannen laddar bilen eller någon annan granne monterat solceller. Jag testar jordfelsbrytare några gånger om året (genom att tappa motorvärmarkabel i snön :cool:). Ok, testar kanske lite mer seriöst ibland också, men inte lika ofta. :p

Så vad har nu jag som vanlig husägare för alternativ?
Jag ser olika elektriker debattera om detta är ett problem eller inte.
Jag kan ringa hem en elektriker, men om denne inte är medlem i installatörsföretagen så är sannolikheten att denne köpt publikationen för 1000 kr rätt låg. Om elektrikern har ringer hem är medlem i installatörsföretagen så har denne kanske tillgång till denna publikation gratis?
Oavsett, kommer den normale elektrikern förstå detta? Det verkar inte ens som att man vet om det är ett problem eller inte?

Så vad ska jag som vanlig ägare av ett hus göra? Är detta ett problem eller inte?
Det är inga konstigheter. Se till att din elanläggning är i gott skick. Motionera jfb enligt tillverkarens anvisningar. När du ända ska reinvestera i ett nytt kök eller en ny bil, släng in ett par tusenlappar på att byta till jfb typ B.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är inga konstigheter. Se till att din elanläggning är i gott skick. Motionera jfb enligt tillverkarens anvisningar. När du ända ska reinvestera i ett nytt kök eller en ny bil, släng in ett par tusenlappar på att byta till jfb typ B.
Vilka reella skäl finns till att installera en så pass komplicerad och dyr skyddsprodukt som en JFB typ B idag i varje normal bostad? Vad har kök eller bil med frågan att göra? Skulle vi inte försöka hålla en hög nivå här?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag måste dock till viss mån hålla med om att det är allt för många som har större intresse av att hacka än att föra ett sakligt resonemang. Det finns rätt många som har en betydligt högre svansföring än vad som motiveras av deras insikter.
Jag ögnade just igenom kommentarerna till artikeln i ny teknik. En helt annan nivå på diskussionen där. Dessutom inga gliringar, inget derailande och inga personangrepp. Riktigt rolig läsning.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är inga konstigheter. Se till att din elanläggning är i gott skick. Motionera jfb enligt tillverkarens anvisningar. När du ända ska reinvestera i ett nytt kök eller en ny bil, släng in ett par tusenlappar på att byta till jfb typ B.
Med andra ord behöver man inte oroa sig för att grannens elbil eller solceller skall störa den egna jordfelsbrytaren? Tack för det förtydligandet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är inga konstigheter. Se till att din elanläggning är i gott skick. Motionera jfb enligt tillverkarens anvisningar. När du ända ska reinvestera i ett nytt kök eller en ny bil, släng in ett par tusenlappar på att byta till jfb typ B.
Tack, då vet jag att jag inte behöver byta mina typ A.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan är "Har ni koll på era jordfelsbrytare?"

Nja, som vanlig ägare av ett hus, så har jag självklart inte det i den utsträckning som krävs för att kunna avgöra om min jordfelsbrytare fungerar som det är tänkt när grannen laddar bilen eller någon annan granne monterat solceller. Jag testar jordfelsbrytare några gånger om året (genom att tappa motorvärmarkabel i snön :cool:). Ok, testar kanske lite mer seriöst ibland också, men inte lika ofta. :p

Så vad har nu jag som vanlig husägare för alternativ?
Jag ser olika elektriker debattera om detta är ett problem eller inte.
Jag kan ringa hem en elektriker, men om denne inte är medlem i installatörsföretagen så är sannolikheten att denne köpt publikationen för 1000 kr rätt låg. Om elektrikern har ringer hem är medlem i installatörsföretagen så har denne kanske tillgång till denna publikation gratis?
Oavsett, kommer den normale elektrikern förstå detta? Det verkar inte ens som att man vet om det är ett problem eller inte?

Så vad ska jag som vanlig ägare av ett hus göra? Är detta ett problem eller inte?
Jag hörde mig för angående detta. Jag tycker ju att om man kommer med ett påstående, då ska man kunna backa upp det med rimliga argument, med data eller statistik. Jag har inte fått svar annat än något slirande om ton (?). Och att nog allt fanns alla svaren om jag bara betalade.

Jag gillar inte den metoden. I synnerhet inte om det finns reell risk och så försöker man hitta möjlighet till förtjänst varhelst det går.

Så, gör du inlägg och sedan inte verkar backa upp dina resonemang med någonting konkret så sjunker trovärdigheten drastiskt.
Om man av någon anledning inte får berätta av någon anledning, då redogör man för det.

Är det inte tydligt, uppbackat, upplevs transparent, då lämnas utrymme för spekulationer; är det bara clickbait? Finns det ingen reell risk? Skulle resonemangen inte hålla skärskådning? Jag ser nämligen fler halmgubbar än ad hominem..
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael_L
En kort förklaring till att jag ”tystnade”. ...
Hej.
Jag plöjde som sagt genom hela tråden, 2 år gammal så det var nog bra att ha friskat upp minnet innan jag anklagar någon för att inte ge så mycket förklaringen för sin märkliga påståenden. Och det var ju bra för jag kunde ju konstatera att det fanns inget enda svar, från TS i tråden, jag trodde det var bara ganska få och dåliga, men det var alltså noll, 0.
Samtidigt upptäckte jag då var det var du "hoppade av", och nämnde det, ty det var intressant för att det inte verkade röra sig om någon allmän dålig stämning, utan att en annan person och du kom ihop er lite om hur NDA bör och ska hanteras. Dvs det hade ganska lite med den övriga diskussionen om det ens finns en möjlighet för DC att ta sig vidare till grannars hus.
Därför tyckte jag det var värt att nämnas, bara därför.
Jag själv har ingen kunskap om NDA, och därmed ingen åsikt i just den sakfrågan.


När jag nu ändå skriver till dig så kan jag säga en sak till. Jag påstod att det i tråden var i princip 2 olika diskussioner parallellt, om utrustning som kan orsaka DC samt ifall DC kan ta sig genom grannens JFB. Däremot så kan man ju säga att du tillförde ytterligare en diskussionsnivå, på mer övergripande systemnivå. Som den forskare du är inom området är det nog naturligt. Jag har dock inte studerat ditt material speciellt djupt, då jag fokuserade på frågan ifall grannens JFB kan bli störd, vilket är en tydlig avgränsning. Men jag ska försöka hinna ta tag i det framöver, det är ju spännande.



Och förresten, när jag ändå skriver till dig. Jag antar att jag bara har fått något om bakfoten, att jag bara dillar. Men det var något som kom över mig när det skrevs om forskningen i Luleå och rapporter lite hit och dit, men jag antar att jag bara missuppfattat något.
Men jag frågar bara rakt ut nu, det är lika bra att jag får bort det ur mitt huvud.

Du har väl inga samarbeten med IN eller någon till IN närstående organisation, eller att de finansierar delar av er forskning eller något sådant?
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är inga konstigheter. Se till att din elanläggning är i gott skick. Motionera jfb enligt tillverkarens anvisningar. När du ända ska reinvestera i ett nytt kök eller en ny bil, släng in ett par tusenlappar på att byta till jfb typ B.
Så för att vara tydlig...
Om min anläggning är i gott skick så kan jag sova lugnt med min jordfelsbrytare av typ A, så länge jag inte laddar elbil eller har solceller?
Om grannarna har solceller och/eller laddar elbilar påverkar således inte min anläggning?
Om jag köper ny bil (som går att ladda) så förstår jag poängen med att sätta in en jordfelsbrytare av typ B, men varför om jag byter köket?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej.
Jag plöjde som sagt genom hela tråden, 2 år gammal så det var nog bra att ha friskat upp minnet innan jag anklagar någon för att inte ge så mycket förklaringen för sin märkliga påståenden. Och det var ju bra för jag kunde ju konstatera att det fanns inget enda svar, från TS i tråden, jag trodde det var bara ganska få och dåliga, men det var alltså noll, 0.
Samtidigt upptäckte jag då var det var du "hoppade av", och nämnde det, ty det var intressant för att det inte verkade röra sig om någon allmän dålig stämning, utan att en annan person och du kom ihop er lite om hur NDA bör och ska hanteras. Dvs det hade ganska lite med den övriga diskussionen om det ens finns en möjlighet för DC att ta sig vidare till grannars hus.
Därför tyckte jag det var värt att nämnas, bara därför.
Jag själv har ingen kunskap om NDA, och därmed ingen åsikt i just den sakfrågan.


När jag nu ändå skriver till dig så kan jag säga en sak till. Jag påstod att det i tråden var i princip 2 olika diskussioner parallellt, om utrustning som kan orsaka DC samt ifall DC kan ta sig genom grannens JFB. Däremot så kan man ju säga att du tillförde ytterligare en diskussionsnivå, på mer övergripande systemnivå. Som den forskare du är inom området är det nog naturligt. Jag har dock inte studerat ditt material speciellt djupt, då jag fokuserade på frågan ifall grannens JFB kan bli störd, vilket är en tydlig avgränsning. Men jag ska försöka hinna ta tag i det framöver, det är ju spännande.



Och förresten, när jag ändå skriver till dig. Jag antar att jag bara har fått något om bakfoten, att jag bara dillar. Men det var något som kom över mig när det skrevs om forskningen i Luleå och rapporter lite hit och dit, men jag antar att jag missuppfattat på något.
Men jag frågar bara rakt ut nu, lika bra att jag får bort det ur mitt huvud.

Du har väl inga samarbeten med IN eller någon till IN närstående organisation, eller att de finansierar delar av er forskning eller något sådant?
Hej Mikael_L

Jag började för mer än 45 år sedan arbeta med elkraft och är idag pensionär från Luleå tekniska universitet (LTU), Elkraftgruppen i Skellefteå, den forskargrupp i elkraftteknik som jag startade, några år efter det jag börjat där med undervisning 1992.

Jag har sedan tiden på ABB Corporate research under 1980 talet bl.a. haft ett intresse att försöka få igång forskning på det bortglömda frekvensområdet (2–150 kHz) idag kallat Supraharmonics (Supratoner), samt ett intresse för problematiken med likströmskomponenter i elkraftnät.

Det är bl.a. dessa intressen som är orsaken att jag deltar här, men efterfrågar ett betydligt trevligare bemötande.

Vi måste kunna erkänna att vi har fel ibland, och bemöta varandra med respekt. Det finns en otrevlig attityd av bl.a. ”besserwisser” och arrogans som skapar en dålig stämning.

Jag är sedan några år pensionär men har jag fortfarande ett intresse för, och kontakt med, flera inom elkraftområdet, då jag bl.a. har utbildat en mängd av dagens elkraftingenjörer.

Jag hade en kontakt med Fredrik Sjödin vid inledningen av denna tråd då jag (av misstag) trodde han fortfarande arbetade för Elsäkerhetsverket, men ingen kontakt med installatörsföretagen (IN) sedan dess.

Jag har, idag, inte köpt eller läst den rapport som (IN) givit ut men känner båda författarna och har haft kontakt med ena författaren under hans arbete, bl.a. gällande mättekniken i rapporten. Jag har inte sänt någon faktura till någon för detta arbete.

Jag hoppas att jag inte i framtiden skall behöva beskriva vilka jag känner, har kontakter med eller eventuellt får betalt av för att accepteras i forumet. Ser inte att andra i forumen avkrävs dessa upplysningar.

Jag tycker att det börjar vara ett absurt klimat om det skall fortsätta på detta vis.

Om jag inte skulle delta i fortsättningen, borde i alla fall några förstå orsaken.
 
  • Gilla
avh67f och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så för att vara tydlig...
Om min anläggning är i gott skick så kan jag sova lugnt med min jordfelsbrytare av typ A, så länge jag inte laddar elbil eller har solceller?
Om grannarna har solceller och/eller laddar elbilar påverkar således inte min anläggning?
Om jag köper ny bil (som går att ladda) så förstår jag poängen med att sätta in en jordfelsbrytare av typ B, men varför om jag byter köket?
Om grannarnas solceller kommer att påverka din elanläggning eller inte beror på två saker:
- Antalet växelriktare under samma transformator
- storleken på resistansen i felstället.

Få växelriktare och stor resistans - Liten risk. Men ju fler växelriktare desto större risk. Eftersom det är svårt att hålla koll på alla grannar är tipset att, när du ändå investerar i fastigheten ( tex byter kök ) även passar på att budgetera för en ny jfb.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så för att vara tydlig...
Om min anläggning är i gott skick så kan jag sova lugnt med min jordfelsbrytare av typ A, så länge jag inte laddar elbil eller har solceller?
Om grannarna har solceller och/eller laddar elbilar påverkar således inte min anläggning?
Om jag köper ny bil (som går att ladda) så förstår jag poängen med att sätta in en jordfelsbrytare av typ B, men varför om jag byter köket?
Du ska bara sätta in B (eller andra typer tex EV eller A om skydd finns i laddaren DC 6 mA osv) som krävs för den delen tex laddning den ligger före och "försörjer". Låt andra allmäna delar i centralen vara. Som nämnts ibland i olika trådar koppla laddare, lokal generering etc parallellt tidigt mot mätarplatsen så blir du din egen "granne". Alltid bra att göra så och då kommer inte ev DC-fel direkt ligga i serie med de JFB som kan blockeras.

Denna tråden är för mig extremt underlig särskilt nu när TS kommit in och inte försöker tillföra något snarare tvärtom.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.