Staffans2000
U Uffe A skrev:
Och de riktigt bra hantverkarna åtar sig inte uppdrag åt så många privatkunder
Många har råkat utför problem

Det har medfört förluster (ibland stora) eftersom de inte orkat processa.
Då är det enklare att tacka nej till en privatkund
Varför tror ni att det är så svårt att få tag på en hantverkare för en privatkund
Obs att jag inte försvarar lurendrejeri och dåliga hantverkare.
Även jag har blivit blåst av kund trots en rak och öppen dialog med klar prissättning
Gick back 15000 på jobbet men orkade inte driva det vidare
Den kunden är svartlistad hos mig och de andra firmor som jag har kontakt med
Då är de sannolikt inte särskilt bra. För hade de varit det, skulle problemen varit få.
Rent inkompetenta hantverkare har däremot ofta problem med trilskande kunder. Man kan ju undra varför.
Själv har jag anlitat hantverkare vid ett fåtal tillfällen. Badrumsmattläggarens resultat var så dåligt att jag slapp betala och plåtslagarens hängrännor hade bakfall. Medans elektrikern som installerade ny central, gjorde ett så bra jobb att jag bjöd på såväl middag som ett par öl.
Så de okunniga hantverkare som här skryter med att de minsann inte "hjälper" privatpersoner eftersom det alltid blir så mycket problem, är ännu ett bevis på att evolutionen inte nått hantverkarskrået.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Det finns idioter i alla branscher och som egen företagare tar man alltid risken att bli blåst. Jag blev blåst på en dagsersättning av en KOLLEGA!

Så vill man vara helt säker på att inte bli blåst får man nog flytta till Alaska och leva av naturen.
 
  • Gilla
Örjan Johansson och 3 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Eftersom informationsskyldigheten ligger hos leverantören/hantverkaren så visar det till vem
som bör anses vara korkad .
Eftersom läskunnighet borde gälla samtliga inte bara kunder utan även forummedlemmar så hade många konstiga inlägg kunnat minskas...
Informationsskyldigheten jag har svårt att hitta lagar som pekar till den... Kan du hjälpa mig med det?
Det finns en informationsskyldighet att ange källor på ett forum, så att vi som inte kan läsa ändå kan be någon som inte håller på med forum och läsa.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Montering av ett uttag går inte att räkna fel på.
Nä om du bara räknar på att skruva fast det på väggen. Men, montera ett uttag då vill du gärna ha el till det. Där kommer den okända summan X.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då är de sannolikt inte särskilt bra. För hade de varit det, skulle problemen varit få.
Rent inkompetenta hantverkare har däremot ofta problem med trilskande kunder. Man kan ju undra varför.
Själv har jag anlitat hantverkare vid ett fåtal tillfällen. Badrumsmattläggarens resultat var så dåligt att jag slapp betala och plåtslagarens hängrännor hade bakfall. Medans elektrikern som installerade ny central, gjorde ett så bra jobb att jag bjöd på såväl middag som ett par öl.
Så de okunniga hantverkare som här skryter med att de minsann inte "hjälper" privatpersoner eftersom det alltid blir så mycket problem, är ännu ett bevis på att evolutionen inte nått hantverkarskrået.

Staffan
Tydligen inte hantverkare hatarna heller....
 
P
B Byggdjuret skrev:
Men okej, om jag skriver materialkostnad är det tydligt?
Eller behöver jag lägga till arbetskostnad tillkommer?
Ja, gärna.

På offerten vill åtminstone jag ha specificerat hur mycket arbete respektive material kommer att kosta.
Om inte annat för att kunna kontrollera att ROT-avdraget blir korrekt.
 
Nissens Nissens skrev:
Alltså, när vinsten är kvar är det inga utgifter kvar...vinsten kan man välja att ta ut som utdelning, eller återinvestera i företaget.
Företagsekonomi och privatekonomi är inte samma sak...
Både ja och nej. Det du skriver gäller för dom som har sitt företag som aktiebolag. Har man enskild firma eller handelsbolag så är det vinsten som är lön. Det ägaren tar ut räknas aldrig som en kostnad i firma och handelsbolag.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Tydligen inte hantverkare hatarna heller....
Vill du utveckla din hypotes lite?

Staffan
 
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Du jobbar inte i butik eller har gjort.
Självklart säger man inte till en kund att han är korkad. Att jag var tvungen att vara tydlig med det trodde jag aldrig
Jag jobbar inte i butik nej, men jag har gjort så där har du fel. Nu jobbar jag i en annan bransch, med mycket kundkontakt, så även där är du ute och cyklar.
Många här anser att det är en naturlig tolkning med monterat och klart för 9000:-, så när du skriver som du gör så kallar du faktiskt alla oss för korkade, så jo du säger det till en kund...

B Byggdjuret skrev:
Men man förstår när man läser olika trådar att det en del korkade kunder.
Folk vill missuppfatta saken.
Men okej, om jag skriver materialkostnad är det tydligt?
Eller behöver jag lägga till arbetskostnad tillkommer?
Självklart finns det korkade kunder, liksom korkade hantverkare, märkligt vore det annars.
Skriver du materialkostnad är det tydligt och då bör man anta att arbetskostnat tillkommer. Skriver man ingenting så är man bra korkad om man tror att kunderna ska förstå vad man menar.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Ett bra exempel det hela. Att folk vill missuppfatta saker
Man kan om rättigheter hela dagen. Men man har skyldigheter också.
Det glöms oftast bort.
Man är skyldig att följa ett avtal man godkänt. Även om man ångrar sig.
De lagar som finns är där framförallt för att stödja kunden.
 
Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vill du utveckla din hypotes lite?

Staffan
Behövs inte... Dåliga hantverkare och de som anser att alla hantverkare är dåliga har inte kommit någon vart båda står lika tjuriga och vägrar förstå
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Jag får ta vilka priser jag vill.

Jag kan sälja den där strömbrytaren för 5000:- exkl. Montering.
Det är lagligt. Men man lär inte överleva.
Men eftersom vissa verkar kräva extrem tydlighet så blir fortsättningen
Priset avser endast strömbrytaren. Observera att Montage INTE ingår i prisey
Återkom om du vill ha ett kostnadsförslag för att montera strömbrytaren
Tydligt nog?
 
P
Ja, det är jättebra!

Annars kan det bli så att kunden antar att installation ingår om den får ett pris som verkar vara lite högt. Det är betydligt bättre att vara övertydlig än undertydlig.
 
  • Gilla
Spikin och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det är jättebra!

Annars kan det bli så att kunden antar att installation ingår om den får ett pris som verkar vara lite högt. Det är betydligt bättre att vara övertydlig än undertydlig.
Samtidigt så kan vi anta att kunden är vuxen och läskunnig. Och vet att man bara kan anta saker. Framför allt prat i allmänhet och den här tråden i synnerhet. Ingen här skulle tro annat än att det var kostnaden för inköpet:rofl:
 
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Samtidigt så kan vi anta att kunden är vuxen och läskunnig. Och vet att man bara kan anta saker. Framför allt prat i allmänhet och den här tråden i synnerhet. Ingen här skulle tro annat än att det var kostnaden för inköpet:rofl:
Tja, nu var det ju en muntlig konversation, så läskunnigheten är rätt ointressant.

TS hade elektriker på plats och nämnde att han även ville byta elcentral: "Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-"
Elektrikern var ju på plats, så han borde ju rimligen kunnat ha koll på om det var ett enkelt arbete eller ett mer krångligt.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.