B bingoberra skrev:
Hej igen!
Bifogar bild med täcket på och belysningen tänd. Det finns pooltak och lamelltäcken i alla prisklasser. De ”billigaste” börjar kring 50k och sedan går det uppåt tills man slår i himlen :) Räkna med 100+ för ett transparent, har inte exakt koll eftersom det var en del av helheten i vårt projekt. Du kan kontakta Alex på mailen så hjälper han dig med prisuppgifter!
Hej! Supersnyggt, vi står i valet och kvalet att addera 50k extra för transparenta Polykarbonatlameller. Flertalet har nämnt risk för fuktgenomträngning i transparenta lameller, att de skulle bli ”mjölkiga” i utseendet pga invändig fukt. Hur har dina lameller skött sig, samt även om det uppstått fukt invändigt, är det ens något man ser eller tänker på då man egentligen vill åt kvällseffekten med belysningen?
Mvh
Niklas
 
Grattis till ett grymt hus och stort tack för att du fortsätter komma med info även efter att bygget är klart, där tappade jag farten..

Vi kollar på en pool lösning just nu och är sugna på en vintervarm (5-7 grader) lösning som kan användas året runt och har tänkt lamelltäcke. Hur har ditt klara täcke hållt sig?

har du ngn uppfattning om kostnaden för att drifta poolen på vintern, behöver inte vara exakt men vill gärna undvika en katastrof för egen del..
 
  • Gilla
Kolasa
  • Laddar…
Nickey Nickey skrev:
Hej! Supersnyggt, vi står i valet och kvalet att addera 50k extra för transparenta Polykarbonatlameller. Flertalet har nämnt risk för fuktgenomträngning i transparenta lameller, att de skulle bli ”mjölkiga” i utseendet pga invändig fukt. Hur har dina lameller skött sig, samt även om det uppstått fukt invändigt, är det ens något man ser eller tänker på då man egentligen vill åt kvällseffekten med belysningen?
Mvh
Niklas
Hej! De blir absolut inte mjölkiga, utan de blir som regndroppar på ett fönster eller vattendroppar på glaset i en dusch :D Det är den bästa liknelse jag kan komma på! Vad som händer är att lamellerna är fyllda med luft och luft innehåller vattenånga, så när poolvattnet är varmare än luften på ovansidan så blir det kondens inuti lamellerna. (De är alltså inte fyllda med gas som i ett isolerglasfönster.) Detta syns bara dagtid och jag tycker bara det är snyggt! :D Det är absolut inget som syns på kvällen eller på något sätt märks i belysningen kvällstid, du får ett grymt tryck genom lamellerna och poolen blir som en enda stor LED-lampa :cool: I övrigt får man samma smuts på dem som om man har vanliga lameller, dvs rester av nedbrutna löv och damm behöver man spola av i början på säsongen om man inte kör med vinterplåtar då man kanske slipper det. Men vi har 7 grader i poolen på vintern och poolstart för oss är därmed endast att göra rent, skruva upp tempen till 32 och sedan vänta två dygn! :cool:
 
  • Gilla
Nickey och 2 till
  • Laddar…
P pellito skrev:
Grattis till ett grymt hus och stort tack för att du fortsätter komma med info även efter att bygget är klart, där tappade jag farten..

Vi kollar på en pool lösning just nu och är sugna på en vintervarm (5-7 grader) lösning som kan användas året runt och har tänkt lamelltäcke. Hur har ditt klara täcke hållt sig?

har du ngn uppfattning om kostnaden för att drifta poolen på vintern, behöver inte vara exakt men vill gärna undvika en katastrof för egen del..
Hej! Kul att även ni tittar på pool och tack för berömmet! :D Jag har ingen separat mätare på poolen, men en ovetenskaplig jämförelse mellan december och januari är möjlig: I början på december driftade vi ännu poolen i 32 grader och när vi stängde den sjönk förbrukningen i runda slängar med hälften omedelbart. Därefter tog det typ 14 dagar för poolen att sjunka ned mot 14 grader och därefter syntes ingen synbar uppgång i elförbrukning igen. Dvs: Om man bor i södra Sverige där temperaturen oftast är över nollan även på vintern, så kommer man inte märka att poolen är på underhållsvärme 5-7 grader. (y) Ska tilläggas att vi har bergvärme och en poolpump med variabel hastighet, så den går på lägre fart när täcket är stängt och drar därmed något mindre än om man skulle ha en pump som alltid går på full effekt. (Vill ni veta mer om det så kontakta Alex på SwimLAB, de är verksamma över hela södra Sverige. Och nej, inte ett sponsrat inlägg bara extremt nöjd med hela setupen! :love: )
 
  • Gilla
pellito
  • Laddar…
P pellito skrev:
Grattis till ett grymt hus och stort tack för att du fortsätter komma med info även efter att bygget är klart, där tappade jag farten..

Vi kollar på en pool lösning just nu och är sugna på en vintervarm (5-7 grader) lösning som kan användas året runt och har tänkt lamelltäcke. Hur har ditt klara täcke hållt sig?

har du ngn uppfattning om kostnaden för att drifta poolen på vintern, behöver inte vara exakt men vill gärna undvika en katastrof för egen del..
P pellito skrev:
Grattis till ett grymt hus och stort tack för att du fortsätter komma med info även efter att bygget är klart, där tappade jag farten..

Vi kollar på en pool lösning just nu och är sugna på en vintervarm (5-7 grader) lösning som kan användas året runt och har tänkt lamelltäcke. Hur har ditt klara täcke hållt sig?

har du ngn uppfattning om kostnaden för att drifta poolen på vintern, behöver inte vara exakt men vill gärna undvika en katastrof för egen del..
P pellito skrev:
Grattis till ett grymt hus och stort tack för att du fortsätter komma med info även efter att bygget är klart, där tappade jag farten..

Vi kollar på en pool lösning just nu och är sugna på en vintervarm (5-7 grader) lösning som kan användas året runt och har tänkt lamelltäcke. Hur har ditt klara täcke hållt sig?

har du ngn uppfattning om kostnaden för att drifta poolen på vintern, behöver inte vara exakt men vill gärna undvika en katastrof för egen del..
Vi var också inne på att köra lameller men då vi inte har en snygg overflow pool så försvinner grejen lite, vi kommer köra på ett designat pooltak för att förlänga badsäsongen då det även går att bada under, kompisar som har liknande lösningar och det utnyttjar poolen frekvent. Finns många snygga tak på marknaden. // D
 
B bingoberra skrev:
Hej! De blir absolut inte mjölkiga, utan de blir som regndroppar på ett fönster eller vattendroppar på glaset i en dusch :D Det är den bästa liknelse jag kan komma på! Vad som händer är att lamellerna är fyllda med luft och luft innehåller vattenånga, så när poolvattnet är varmare än luften på ovansidan så blir det kondens inuti lamellerna. (De är alltså inte fyllda med gas som i ett isolerglasfönster.) Detta syns bara dagtid och jag tycker bara det är snyggt! :D Det är absolut inget som syns på kvällen eller på något sätt märks i belysningen kvällstid, du får ett grymt tryck genom lamellerna och poolen blir som en enda stor LED-lampa :cool: I övrigt får man samma smuts på dem som om man har vanliga lameller, dvs rester av nedbrutna löv och damm behöver man spola av i början på säsongen om man inte kör med vinterplåtar då man kanske slipper det. Men vi har 7 grader i poolen på vintern och poolstart för oss är därmed endast att göra rent, skruva upp tempen till 32 och sedan vänta två dygn! :cool:
STORT tack för ditt svar! Det är numer populärt med Solar-lameller i samma prisklass, svarta på indersidan för ökad effektivitet på uppvärmningen (4-8c) i snitt, samma pris. Men då tappar man ljuseffekten. Kan erkänna att jag är mer fåfäng för känslan med en belyst pool på kvällstid, kontra en smart uppvärmning även om det kostar skjortan, och nu efter din återkoppling med - this seals the deal, vi slår till på transparent! ☺️
 
  • Gilla
bingoberra
  • Laddar…
S SalleSongo skrev:
Vi var också inne på att köra lameller men då vi inte har en snygg overflow pool så försvinner grejen lite, vi kommer köra på ett designat pooltak för att förlänga badsäsongen då det även går att bada under, kompisar som har liknande lösningar och det utnyttjar poolen frekvent. Finns många snygga tak på marknaden. // D
Nickey Nickey skrev:
STORT tack för ditt svar! Det är numer populärt med Solar-lameller i samma prisklass, svarta på indersidan för ökad effektivitet på uppvärmningen (4-8c) i snitt, samma pris. Men då tappar man ljuseffekten. Kan erkänna att jag är mer fåfäng för känslan med en belyst pool på kvällstid, kontra en smart uppvärmning även om det kostar skjortan, och nu efter din återkoppling med - this seals the deal, vi slår till på transparent! ☺️
ps. Vi har sett
S SalleSongo skrev:
Vi var också inne på att köra lameller men då vi inte har en snygg overflow pool så försvinner grejen lite, vi kommer köra på ett designat pooltak för att förlänga badsäsongen då det även går att bada under, kompisar som har liknande lösningar och det utnyttjar poolen frekvent. Finns många snygga tak på marknaden. // D
S SalleSongo skrev:
Vi var också inne på att köra lameller men då vi inte har en snygg overflow pool så försvinner grejen lite, vi kommer köra på ett designat pooltak för att förlänga badsäsongen då det även går att bada under, kompisar som har liknande lösningar och det utnyttjar poolen frekvent. Finns många snygga tak på marknaden. // D
Ps. Vill lägga till att vi vände i frågan till Gullbergs pooltak Leia en period, vi bestämde oss för pooltaket. Taket som kostar 140’ plus montering ca 15’ och frakt slutar på installation ganska högt i pris, sen till det mest svåra för oss där vi vände i frågan, - det ser inte kul ut med pooltaket på altanen, och undanskjutet en stor klump, det blev tillslut ett tvärnej i frågan.

Fördelen med lamellerna, även polykarbonat modellen Solar-poly (se ex poolgiganten) så kommer det värma bättre än pooltaket, dold i poolen utan specialkonstruktioner, landar i pris strax under ett pooltak, appstyrd elmotor. Kan inte bli smidigare. Det blir egentligen ännu enklare att bada med familjen långt in på säsongen. Sen är det ljusår snyggare i trädgården. Bara ett tips, vi har vänt på denna fråga i två år nu inför bygget!
 
Nickey Nickey skrev:
STORT tack för ditt svar! Det är numer populärt med Solar-lameller i samma prisklass, svarta på indersidan för ökad effektivitet på uppvärmningen (4-8c) i snitt, samma pris. Men då tappar man ljuseffekten. Kan erkänna att jag är mer fåfäng för känslan med en belyst pool på kvällstid, kontra en smart uppvärmning även om det kostar skjortan, och nu efter din återkoppling med - this seals the deal, vi slår till på transparent! ☺️
Ni kommer inte att ångra er utifrån preferensen, det blir grymt snyggt! :giggle:(y) Och gällande uppvärmningen hade vi 16 grader i poolen vid ingången av april förra året bara av värmen från solen genom lamellerna, sedan drog vi 6-7 grader per dygn när värmen slogs på så 48 timmar efter start var det 30+ :cool: Så det är inget fel på värmeekonomin heller! Ser av bilderna i min telefon att påsken firades i dunjacka samtidigt :rofl:
 
Har ni märkt av något krångel med banorna där lamellerna löper? Har hört fr någon att det är en lite bökig konstruktion där skit kan fastna och strula?
 
P pellito skrev:
Har ni märkt av något krångel med banorna där lamellerna löper? Har hört fr någon att det är en lite bökig konstruktion där skit kan fastna och strula?
Tror inte det finns? De endast flyter på vattnet om jag inte fattat detta fel?
 
Nickey Nickey skrev:
Tror inte det finns? De endast flyter på vattnet om jag inte fattat detta fel?
Kan erkänna att dessa bilder visar lite olika.. @bingoberra har du kanter för lamellerna eller endast flyter?
 
  • Detaljbild av poolkant med grå sten och blå pooltakslameller med vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på blåa poolöverdrag lameller som flyter vid poolkanten med droppar av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en poolkant med mörkt trägolv och små turkosblå kakelplattor som reflekterar vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P pellito skrev:
Har ni märkt av något krångel med banorna där lamellerna löper? Har hört fr någon att det är en lite bökig konstruktion där skit kan fastna och strula?
Hej! Lamellerna flyter uppepå vattnet och låses på kortsidan, dvs inga banor eller skenor eller annat (y) Vissa bygger kanter som stöd som postades här nyss, men lamellerna i sig är klassade för 100 kg flytkapacitet och det finns gott om videos på nätet med ungar som spelar fotboll uppepå :rofl:
 
  • Gilla
Nickey
  • Laddar…
Nickey Nickey skrev:
Kan erkänna att dessa bilder visar lite olika.. @bingoberra har du kanter för lamellerna eller endast flyter?
Flyter bara! (y)
 
  • Gilla
Nickey
  • Laddar…
Uppdatering på solens effekt på värmen i poolen med transparenta lameller; trenden uppåt har startat senaste dagarna med vårsolens värme. 10 grader idag på ren solvärme (y):cool:
 
  • Temperaturgraf som visar en uppåtgående trend och når 10 °C den 19 mars tack vare solvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Tack för att ni följer och ställer bra frågor! :)
Bifogar två bilder på nuläget! Det är lite svårt att fånga hur ögat uppfattar det, för det upplevs grönare än vad kameran fångar det. Till våren kommer det sannolikt kännas som en gräsmatta om man trimmar det, alternativt som en sommaräng/grusväg på landet där hjulspåren hålls naturligt fria medan gräs och blomster växer till längs kanterna. Just nu är vi inne på att inte trimma utan låta det bli precis så "vildvuxet" och "somrigt". Vi får suga på karamellen, men vi är extremt nöjda med hur uppfarten blivit så här långt! Underhållsfritt och snyggt :)
Jag hade för mig att någon frågat vad det här var för marksten, men hittar inte svaret.
Frågar därför: Vad är det för marksten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.