Ni som hyr ut hus, eller bara vill spekulera lite.
Jag äger ett torphus. Klassiskt rött litet hus på landet. Grannar syns. 70kvm på två rum och kök samt ett loft på 30kvm.
Skall renoveras och isoleras.
Luft luft värmepump finns. Fiber finns. Kabeltv finns, men betalas utöver hyra.
Man kan cykla till en mindre stad på 20 minuter eller åka bil på 10.
För en ny lägenhet inne i stan kostar motsvarande yta ca 10 000 i månaden plus vatten, el, fiber osv.
Vad tror ni att jag skulle kunna få i hyra? Vad är rimligt?
 
J j-o75 skrev:
Ni som hyr ut hus, eller bara vill spekulera lite.
Jag äger ett torphus. Klassiskt rött litet hus på landet. Grannar syns. 70kvm på två rum och kök samt ett loft på 30kvm.
Skall renoveras och isoleras.
Luft luft värmepump finns. Fiber finns. Kabeltv finns, men betalas utöver hyra.
Man kan cykla till en mindre stad på 20 minuter eller åka bil på 10.
För en ny lägenhet inne i stan kostar motsvarande yta ca 10 000 i månaden plus vatten, el, fiber osv.
Vad tror ni att jag skulle kunna få i hyra? Vad är rimligt?
Allt beror på var det är och läget, så det är helt omöjligt. Jag hyr ut ett hus på högsäsong veckovis och kan då ta så mkt jag vill. Begränsar dock hyran då jag vill ha bra skötsamma gäster. 5km bort kan du kanske ta en tredjedel av vad jag tar.
Skall du hyra ut årsvis så kolla vad ett liknande objekt kostar, räkna sedan vad detta skulle kosta personen att köpa och äga, där har du din hyra. Om du lägger dig mkt högre kommer du endast vänds dig till personer med mkt tveksam ekonomi, så de inte klarar av alternativet, det behöver inte vara ett problem, det avgör du själv.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Allt beror på var det är och läget, så det är helt omöjligt. Jag hyr ut ett hus på högsäsong veckovis och kan då ta så mkt jag vill. Begränsar dock hyran då jag vill ha bra skötsamma gäster. 5km bort kan du kanske ta en tredjedel av vad jag tar.
Skall du hyra ut årsvis så kolla vad ett liknande objekt kostar, räkna sedan vad detta skulle kosta personen att köpa och äga, där har du din hyra. Om du lägger dig mkt högre kommer du endast vänds dig till personer med mkt tveksam ekonomi, så de inte klarar av alternativet, det behöver inte vara ett problem, det avgör du själv.
Ganska liten marknad på att hyra hus så det är svårt att jämföra.
 
J j-o75 skrev:
Ganska liten marknad på att hyra hus så det är svårt att jämföra.
Men om du vet vad huset är värt? Räkna ut vad ett banklån + amortering kostar i månaden, lägg till övriga kostnader. då har du din hyra och den beräknade amorteringen kan ses som din vinst.
 
G guggen skrev:
Men om du vet vad huset är värt? Räkna ut vad ett banklån + amortering kostar i månaden, lägg till övriga kostnader. då har du din hyra och den beräknade amorteringen kan ses som din vinst.
Ska testa att göra den övningen! Fast värdet blir också en gissning eftersom det inte är en egen fastighet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det beror på.. går inte riktigt att besvara frågan utifrån de uppgifter du anger.
Rör det näringsverksamhet eller privatuthyrning?

Är det istället fråga om s.k. privatuthyrning, så kan du inte beräkna enligt s.k. bruksvärdesprincipen och jämföra på det där viset med andra objekt utgående från förekommande hyresnivåer.

Om det rör privatuthyrning så är det kapitalkostnaden för bostaden som blir avgörande; ska beräknas med det som grund; som rimlig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.
Du behöver då veta, eller annars värdera vad huset är värt på marknaden. Idag får man beräkna en avkastningsränta på marknadsvärdet, på runt ett par procent över riksbankens referensränta.
Kapitalkostnaden är alltså den uppskattade kostnaden för att ha kapitalet bundet i bostaden. Driftskostnader, som räknas på de faktiska kostnaderna, ligger också utanför beräknad hyra.
Det spelar heller ingen roll vilka faktiska kostnader du kan ha; om du har lån eller inte, räntekostnader spelar ingen roll.
 
Frågan vad hur mkt man kunde ta. Det brukar sammanfalla med sen faktiska kostnaden man skulle då om man köper ett likvärdigt hus istället för att hyra det.
 
G guggen skrev:
Frågan vad hur mkt man kunde ta. Det brukar sammanfalla med sen faktiska kostnaden man skulle då om man köper ett likvärdigt hus istället för att hyra det.
Det är kanske rätt svårt för många att få ett lån för att köpa motsvarande hus. Då återstår att hyra. Men jag känner att det hänger ihop med hur mycket man vill satsa på det!
 
G guggen skrev:
Frågan vad hur mkt man kunde ta. Det brukar sammanfalla med sen faktiska kostnaden man skulle då om man köper ett likvärdigt hus istället för att hyra det.
Och oavsett; jag talar om vad man kan ta ut, utifrån beräkningar på s.k. skälig hyra och utifrån hänsyn till skatteregler.
Annars kan man ju ta ut som man behagar.. hur mycket som helst om det finns någon som vill betala.. men riskera få rättsliga problem på efterhand.
 
RACS RACS skrev:
Och oavsett; jag talar om vad man kan ta ut, utifrån beräkningar på s.k. skälig hyra och utifrån hänsyn till skatteregler.
Annars kan man ju ta ut som man behagar.. hur mycket som helst om det finns någon som vill betala.. men riskera få rättsliga problem på efterhand.
Överdriver vi inte lite nu? Poängen är ni inte att jag ska ta något helt horribelt i hyra utan få ut vad det är värt helt enkelt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Överdriver vi inte lite nu? Poängen är ni inte att jag ska ta något helt horribelt i hyra utan få ut vad det är värt helt enkelt.
Ja, precis, förstår det. Men det jag skrev är det korrekta sättet att beräkna skälig hyra.
Men exakt hur det beräknas beror på i vilken form du hyr ut.
Om det faller inom ramen för privatuthyrning, ska det beräknas på ett sätt, om det däremot faller inom ramen för näringsverksamhet så blir det på ett annat vis.. och skälig hyra blir beroende lite på uthyrningsform; så också beskattningen.
Vidare; det som händer om hyresgästen skulle protestera mot satt hyra blir även det lite olika, beroende på vilken uthyrningsform det rör.
Bäst att se efter vilken form din bostad skulle uthyras under. Och det jag tidigare beskrev kort är det sätt du ska räkna på, om det rör privatuthyrning och som bygger på den lag vi fått för detta.
Här kan du exv. enkelt räkna ut det:
https://www.kalkyleramera.se/boende-och-bolan/berakna-skalig-hyra.
 
RACS har helt rätt med vad som faktiskt gäller. Det kan vara viktigt för att inte få efterföljder. Vid privatuthyrning kan man dock inte bli tvingad att återbetala retroaktivt men det finns en annan viktig synpunkt som någon nämnde och det är att det är viktigt att ha bra hyresgäster. Jag har alltid resonerat att om hyresgästen känner att de betalar ett skäligt pris känner de mer ansvar än om de betalar ett för högt pris. Det har alltid funkat för mig och jag har tjänat lagom med pengar trots att jag hade kunnat tjäna betydligt mer.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
A
Ska du hyra ut permanent eller veckovis?
 
Såklart ren gissning från min sida, då du inte säger hur ”off” den ligger, eller om det finns vatten eller utsikt som ökar värdet av att bo där. Men jag hyr ut hus och vad man kan få är mer kopplat till vad det kostar att köpa i området, än vad det kostar med en hyresrätt.

Det låter som att det du har att locka med är enskildhet, natur och ett billigt sätt att slippa grannar, men på minussidan finns krav på bil, avstånd till ”allt” och rätt långt ifrån nyproduktionsstandard. Kanske kallhyra 7-8 000 om det gäller året runt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Såklart ren gissning från min sida... Kanske kallhyra 7-8 000 om det gäller året runt.
Tycker det låter som en hög hyra för ett förhållandevis litet och lantligt beläget hus. En kallhyra på 8 000 kr/mån motsvarar månadsbetalningen på ett lån på 2 400 000 kr. Då har jag räknat på ränta 2 % och amortering 2 % (belåning 70-85 %). Kostar ett 70 kvm hus utan centralvärme men med fiber, beläget på landet c:a en mil från närmsta tätort verkligen runt 3 000 000 kr att köpa? Det vet ju inte jag, men jag tycker det låter högt. TS har inte nämnt någon sjöutsikt eller liknande prishöjare på landet.
 
  • Gilla
Björn—72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.