Hej, hur beräknar jag var daggpunkten i/på ett rör hamnar.

Som exempel med inparametrarna:

Temperatur på vätskan i röret: 2 grader
Temperatur utanför: 25 grader
Luftfuktighet: 50%
Isoleringstjocklek: 15mm
Lambda 0.04 W/mK
Om det spelar roll är rördiametern: 32mm

/Fredrik
 
6 mm in i isoleringen om man antar att rörets utsida är 2 grader och temperaturgradienten i isoleringen är linjär.
 
Tack, det låter ju tryggt. Hur kommer du fram till den siffran ?

Man kan väl inte anta att isoleringens utsida är samma som utetemperaturen, då skulle man ju aldrig ha problem med kondens ?

Den relevanta frågan är kanske vad isoleringen kommer ha för temperatur på utsidan ?

useless useless skrev:
6 mm in i isoleringen om man antar att rörets utsida är 2 grader och temperaturgradienten i isoleringen är linjär.
 
På utsidan kommer isoleringen att ha samma temperatur som rummet. Kondensproblem uppstår bara om isoleringen är diffusionsöppen så att det kan uppstå kondens inne i isoleringen (förutom kanske vid specialfallet med 100% RH i rummet).
 
Beräkningen:
50% RH vid 25 grader ger att daggpunkten hamnar vid ca 14 grader.
Om temperaturgradienten är linjär så hamnar 14 grader ca 60% ut i isoleringen,
Med 15 mm tjock isolering hamnar daggpunkten vid 9 mm inifrån/6 mm utifrån.
 
Är det verkligen så ? I sådana fall kommer ju alltid daggpunkten att hamna i isoleringen och då kan jag ju i princip ha så tunn isolering som helst.

Sen är jag rätt säker på att om jag (ta ett extremfall) tex hade 1mm isolering så skulle den vara kallare på ytan än omgivningen.

Tänker jag helt galet ?

/Fredrik


useless useless skrev:
På utsidan kommer isoleringen att ha samma temperatur som rummet. Kondensproblem uppstår bara om isoleringen är diffusionsöppen så att det kan uppstå kondens inne i isoleringen (förutom kanske vid specialfallet med 100% RH i rummet).
 
frma71 frma71 skrev:
Sen är jag rätt säker på att om jag (ta ett extremfall) tex hade 1mm isolering så skulle den vara kallare på ytan än omgivningen.
Det beror på att luften närmast isoleringen kommer att kylas av. Om man har en tillräckligt hög luftväxling runt isoleringen som kommer temperaturen att i det närmaste bli samma som luften.
Det är samma fenomen som gör att t ex oskyddad hud blir kallare när det blåser än när det är vindstilla utomhus. Det beror inte på att luften blir kallare när den rör sig, utan att man har ett varmare luftlager närmast huden som blir tunnare ju mer det blåser.
 
Håller med om att om luften rör sig mycket kommer yttemperaturen att bli i stort sett densamma som luften. I det här fallet ligger röret i ett bjälklag, så för utom konvektion är det nog i princip ingen rörelse.

useless useless skrev:
Det beror på att luften närmast isoleringen kommer att kylas av. Om man har en tillräckligt hög luftväxling runt isoleringen som kommer temperaturen att i det närmaste bli samma som luften.
Det är samma fenomen som gör att t ex oskyddad hud blir kallare när det blåser än när det är vindstilla utomhus. Det beror inte på att luften blir kallare när den rör sig, utan att man har ett varmare luftlager närmast huden som blir tunnare ju mer det blåser.
 
i så fall får man räkna med den stillastående luften eller isoleringen i bjälklaget som en del av rörisoleringen och justera temperaturgradienten utifrån det.
 
Hmm, det här är ju jättesvårt, inte konstigt att röris inte kan svara på frågan :)

Om man räknar med jättemycket stillastående luft runt om så hamnar ju alltid daggpunkten utanför rörisoleringen. Om jag bäddar in röret i isolering flyttar jag daggpunkten utåt etc, etc.

Det enda som skulle göra det här teoretiskt säkert är att lägga röret i ett annat rör och se till att man har rörelse på luften därinne :)

useless useless skrev:
i så fall får man räkna med den stillastående luften eller isoleringen i bjälklaget som en del av rörisoleringen och justera temperaturgradienten utifrån det.
 
frma71 frma71 skrev:
undrar hur dom undviker oändligheter i beräkningarna med vindhastighet 0 m/s ?
Även stillastående luft leder värme, men inte särskilt bra.
 
Jo, men det spelar ju ingen roll. Tittar man på ett extremfall med oändligt mycket luft runt röret, så isolerar den alltid oändligt mycket och flyttar ut daggpunkten oändligt långt från min dyra rörisolering.

Min slutsats är att man inte kan räkna på det här utan att göra någon sorts väl utprovade förenklingar av omgivningen.

useless useless skrev:
Även stillastående luft leder värme, men inte särskilt bra.
 
frma71 frma71 skrev:
Jo, men det spelar ju ingen roll. Tittar man på ett extremfall med oändligt mycket luft runt röret, så isolerar den alltid oändligt mycket och flyttar ut daggpunkten oändligt långt från min dyra rörisolering.

Min slutsats är att man inte kan räkna på det här utan att göra någon sorts väl utprovade förenklingar av omgivningen.
Har du yttemp på rör borde denna funka
https://www.dimensionera.se/fukt/daggpunkt.php
 
Jo, tyvärr fastnade jag på precis yttemperaturen.

H håbbe1961 skrev:
Har du yttemp på rör borde denna funka
[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.