H heimlaga skrev:
Problemet är att fonderna kan gå upp i rök över en natt. Ofta samtidigt som värdet på huset sjunker radikalt och bankerna behöver få in pengar snabbt och man själv blir arbetslös.

I Finland upplevde vi det där 1990-91. Det är många som ännu i dag har skulder kvar på husen som bankerna tog och sålde för en struntsumma i början på 90-talet. De skulderna måste man amortera på varje månad allt utöver lagstadgat existensminimum.
Jag kan bli överkörd när jag går över gatan... handlar om kalkylerade spridda risker.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T
T tanaris skrev:
Du får det att låta som att jag strösslar pengar över mina ungar, så är det inte. Tvärtom, de får hantera sin ekonomi själva från 15-årsåldern till relativt stora delar (kläder, prylar, telefonabonnemang etc). Däremot ser jag det som min skyldighet att, efter förmåga, hjälpa dem att flytta hemifrån med tanke på hur marknaden ser ut. Naturligtvis kommer det handla om villkorade lån så de inte festar upp pengarna. Och jag påstår naturligtvis inte att alla kan göra det, däremot tycker jag nog att alla borde tänka den tanken när de skaffar barn.
Här tänker du helt rätt, jag börja på liknande sätt, fick lån från mamma, på så sätt fick vi lån på vårt första hus vid 23 års ålder, den har sedan ökat och vi bytte upp oss med åren som gick.
Börjar man tidigt med att köpa hus eller bostadsrätt så måste man räkna med inflationen som brukar ligga runt 2,2 % och sedan vi tog vårt första lån har inflationen sänkt värdet på pengarna med xx%. Vi har alltså betalat ungefär xx % ränta och inflationen har gjort att vårt lån är värt xx % mindre idag . Det innebär i teorin att vi har fått % i avkastning på lånet exklusive värdetillväxt på huset, ena av sålda hus gav så bra avkastning som ca 15 tusen i månaden under 10 år , då avräknat driftkostnader och lån kostnader.

När man börjar tidigt då får man låga lån, min bror låna ut 1 milj till ena av hans döttrar så hon kunde köpa lägenhet i sthlm , han låna upp på huset sitt, nu sålde hon lägenheten 3 år efter och tjäna 675 tusen på värdeökning, vilket gör det möjligt för henne att nu köpa en större lägenhet, hennes kille har oxå sålt en bostadsrätt och nu köper dom tillsammans.

Denna hjälp man kan få hemifrån har alltså enormt stor påverkan på hur ekonomin sedan utvecklas för barnen , för mig gav det ett billigt boende innan 30 års ålder med ett nybyggt hus, för att man börja tidigt inom bostadsmarknaden, vilket även jag nu kan hjälpa för mina barn, ge en bra start på ett enkelt sätt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alla har inte råd att köpa hus!
Alla vill inte ha hus heller..


I många fall (lustigt nog) är det billigare att ha hus än hyra en lgh.. men skillnaden är att det KAN hända mer med ett hus, som du då i din tur får betala för själv (lagningar o renoveringar). Hyr du en lgh så ringer man "vaktmästaren" så fixar de allt..

Jag hjälpte en del kompisar med att "sortera" deras ekonomi förr (typ a la lyxfällan) och i de fall de faktiskt inte hade några anmärkningar så hjälpte jag dem att titta på husmarknaden (rent ekonomiskt) - och de skulle ju få en himla massa mer för sina pengar om de köpte hus.

Givetvis är inte världen så svartvit att alla ska ha hus.. (det skulle potentiellt kunna bli deras ekonomiska/psykiska undergång..) men många kan och drömmer om det.. men ser bara problem och skulder.

Såg alltid till att de också skaffade ett sparande på sidan till huset (i budgeten).. så vinsten på "hyran" blev ju inte fullt så stor i slutänden som det såg ut i början.. men några tusenlappar mindre i månaden blev de iaf i boendekostnad (och då "ägde" de sitt hus/boende OCH hade ett mindre sparande på sidan.. enbart för huset)

Obeservera att detta är jäkligt olika beroende på var du bor!

Priserna skiljer ganska mycket på husmarknaden om man letar i Sthlm eller en liten by i Västernorrland (bara ett exempel).

Kan inte förstå hur någon kan betala en 14000 i hyra för en lgh.. (vilket tex min moster gör för en 2:a) :surprised:

Vi har en hel gård, flera hus (ingen mark).. flera boenden (2 lgh + 300 m2 hobby/garage, snickarbod, 2 växthus.. och så vårt bostadshus på ca 180 m2).. och betalar inte 14000 kr inkl driften ens.

Komiskt nog så hade vår gård varit typ en halv miljon dyrare om vi bott på andra sidan vägen, för då anses den vara "närmare" lund hehe. Men inte fasiken gör det mig nått.. bättre det är billigt :)

Vad man gör i övrigt för sina pengar ja det är ju en intressesak.. prioriteringar.. osv.

Jag har personligen aldrig haft 10 000 över när räkningarna varit betalda. Har knappt fått ut så mycket innan räkningarna varit betalda.

Man får välja sina duster med livet och pengarna... vad vill man helst ha? ett eget hus, med en tomt för barnen att leka på? vill man bo stadsnära, ha nära till jobb/skola.. tycker man det är värt de extra pengarna? vill man kunna åka på semester varje år? flera gånger om året?.. måste man ha en ny bil? måste man ha två?.. vill man gå ut och äta? ha med sig matlådor?.. ska man ha båt/husvagn? måste man äga dem?

Jag har aldrig sett det som självklart att åka på semester varje år.. tror det var 3 år sedan vi åkte på "lyxkryssning" innan dess var det nog 5 år sedan.. men då har vi våra intressen härhemma på gården, vi odlar osv (så åker vi bort måste någon annan ta hand om odlingarna och djur - dessutom vill alla komma hit på sommaren då det är främsta tiden här för ja.. allt hehe). Vi gillar att köpa hem färdig mat några gånger i månaden och vi (innan Corona) gick ut på restaurang nån gång varannan månad (maken käkar dock ute på jobbet normalt).

De flesta av kronorna vi har över går in i gården/sparande.. och våra odlingar/trädgård!

Vi sparar för att investera i en elbil och solceller :) ..har inga extremdyra vanor.. vi har hela o rena kläder.. men har inga behov av nått speciellt i övrigt (speciella väskor, skor, smink, hattar, märken osv). Inredningen är ofta loppis eller Ikea.. el snickrar nått själva. Handlar gärna på den billiga sidan, är väldigt prismedveten (väljer dock inte alltid det billigaste för det, handlar kött av lokala bonden liksom osv)

Finns inga rätt eller fel.. man måste bara komma på vad som är viktigt för en själv - skit fullständigt i alla andra - de är helt oviktiga i sammanhanget (på alla områden) :) (y)
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
T
Snigla Snigla skrev:
Alla har inte råd att köpa hus!
Alla vill inte ha hus heller..


I många fall (lustigt nog) är det billigare att ha hus än hyra en lgh.. men skillnaden är att det KAN hända mer med ett hus, som du då i din tur får betala för själv (lagningar o renoveringar). Hyr du en lgh så ringer man "vaktmästaren" så fixar de allt..

Jag hjälpte en del kompisar med att "sortera" deras ekonomi förr (typ a la lyxfällan) och i de fall de faktiskt inte hade några anmärkningar så hjälpte jag dem att titta på husmarknaden (rent ekonomiskt) - och de skulle ju få en himla massa mer för sina pengar om de köpte hus.

Givetvis är inte världen så svartvit att alla ska ha hus.. (det skulle potentiellt kunna bli deras ekonomiska/psykiska undergång..) men många kan och drömmer om det.. men ser bara problem och skulder.

Såg alltid till att de också skaffade ett sparande på sidan till huset (i budgeten).. så vinsten på "hyran" blev ju inte fullt så stor i slutänden som det såg ut i början.. men några tusenlappar mindre i månaden blev de iaf i boendekostnad (och då "ägde" de sitt hus/boende OCH hade ett mindre sparande på sidan.. enbart för huset)

Obeservera att detta är jäkligt olika beroende på var du bor!

Priserna skiljer ganska mycket på husmarknaden om man letar i Sthlm eller en liten by i Västernorrland (bara ett exempel).

Kan inte förstå hur någon kan betala en 14000 i hyra för en lgh.. (vilket tex min moster gör för en 2:a) :surprised:

Vi har en hel gård, flera hus (ingen mark).. flera boenden (2 lgh + 300 m2 hobby/garage, snickarbod, 2 växthus.. och så vårt bostadshus på ca 180 m2).. och betalar inte 14000 kr inkl driften ens.

Komiskt nog så hade vår gård varit typ en halv miljon dyrare om vi bott på andra sidan vägen, för då anses den vara "närmare" lund hehe. Men inte fasiken gör det mig nått.. bättre det är billigt :)

Vad man gör i övrigt för sina pengar ja det är ju en intressesak.. prioriteringar.. osv.

Jag har personligen aldrig haft 10 000 över när räkningarna varit betalda. Har knappt fått ut så mycket innan räkningarna varit betalda.

Man får välja sina duster med livet och pengarna... vad vill man helst ha? ett eget hus, med en tomt för barnen att leka på? vill man bo stadsnära, ha nära till jobb/skola.. tycker man det är värt de extra pengarna? vill man kunna åka på semester varje år? flera gånger om året?.. måste man ha en ny bil? måste man ha två?.. vill man gå ut och äta? ha med sig matlådor?.. ska man ha båt/husvagn? måste man äga dem?

Jag har aldrig sett det som självklart att åka på semester varje år.. tror det var 3 år sedan vi åkte på "lyxkryssning" innan dess var det nog 5 år sedan.. men då har vi våra intressen härhemma på gården, vi odlar osv (så åker vi bort måste någon annan ta hand om odlingarna och djur - dessutom vill alla komma hit på sommaren då det är främsta tiden här för ja.. allt hehe). Vi gillar att köpa hem färdig mat några gånger i månaden och vi (innan Corona) gick ut på restaurang nån gång varannan månad (maken käkar dock ute på jobbet normalt).

De flesta av kronorna vi har över går in i gården/sparande.. och våra odlingar/trädgård!

Vi sparar för att investera i en elbil och solceller :) ..har inga extremdyra vanor.. vi har hela o rena kläder.. men har inga behov av nått speciellt i övrigt (speciella väskor, skor, smink, hattar, märken osv). Inredningen är ofta loppis eller Ikea.. el snickrar nått själva. Handlar gärna på den billiga sidan, är väldigt prismedveten (väljer dock inte alltid det billigaste för det, handlar kött av lokala bonden liksom osv)

Finns inga rätt eller fel.. man måste bara komma på vad som är viktigt för en själv - skit fullständigt i alla andra - de är helt oviktiga i sammanhanget (på alla områden) :) (y)
Visst kan man även se på saken som ni gör, men om man tittar på helheten senaste 20 åren så har villa priserna stigit i snitt med 249% i hela landet bostadsrätter med 579% , tar du sedan lite mer attraktiva städer, där bostadsrätter i vissa fall ökat med hela 2474%

Tar vi ditt exempel , om du valt "andra sidan vägen" läge i Västernorrland en bostadsrätt har stigit 853% senaste 20 åren eller bara senaste 5 åren med 119% allt enligt Mäklarstatistik.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men...är det verkligen samma familj som gör allt det där, eller lägger du ihop hela bekantskapskretsen och jämför er familj med alla dem sammanlagt?
Visst, en familj har säkert hus för 4 mille, en har 2 bilar, en åker till Thailand varje år, en åker till fjällen så fort det blir kallt, en har sommarstuga - men det är inte samma familj som gör och hinner och har råd med allt det där samtidigt, va?
så sant
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vi började spara i fonder till våra barn året de fyllde tre. Äldsta grabben har nu sina 15% till en lägenhet i centrala Malmö (fast han lär väl bo kvar hemma ett tag till ). Alla med barn kan tänka i förväg och inte se att man "hoppar in". Det gäller att ge sina barn bästa möjliga start. Man vet vad som kommer. Det är körkort, student, 18-årsfest osv osv. Det räcker med ett par tre hundra för att inte stå med skägget i brevlådan den dan pengarna behövs.
Alla med barn har inte de möjligheterna du pratar om. För dig och mig är det kanske lätt. Men mina föräldrar kunde inte då mor varit sjukpensionär. Men vi led inte ett dugg för det. De såg till att vi gjorde rätt för oss istället.
De betalade inte en krona till körkort :p Köpte bil när jag fyllde 15 själv, tog B-Mc för sommarjobbspengar.
18 års fest kostar inte så mycket? Studenten nån enstaka tusenlapp om man har ett barn som ändå tänkte ut på krogen sen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Visst kan man även se på saken som ni gör, men om man tittar på helheten senaste 20 åren så har villa priserna stigit i snitt med 249% i hela landet bostadsrätter med 579% , tar du sedan lite mer attraktiva städer, där bostadsrätter i vissa fall ökat med hela 2474%

Tar vi ditt exempel , om du valt "andra sidan vägen" läge i Västernorrland en bostadsrätt har stigit 853% senaste 20 åren eller bara senaste 5 åren med 119% allt enligt Mäklarstatistik.
Japp det har det, vår gård har ökat en hel del (trots fel sida av vägen) :)

..men vet inte riktigt vad du eg syftade på i min tankebana? :thinking:

Jag tycker ju hus är en jättebra investering ..men jag tycker att det var mer prisvärt för oss att bet mindre för ett hus p fel sida om vägen (5 min extra färdväg till makens jobb) vs motsatsen då.. betala en hel del mer för ett hus på andra sidan..och ”tjäna” 5 mina färdväg :)

(renovera får man oavsett sida av vägen man väljer - i vår prisklass... nu har vi några hundra tusen o stoppa in i renoveringen ist (y) )
 
T
Snigla Snigla skrev:
Japp det har det, vår gård har ökat en hel del (trots fel sida av vägen) :)

..men vet inte riktigt vad du eg syftade på i min tankebana? :thinking:

Jag tycker ju hus är en jättebra investering ..men jag tycker att det var mer prisvärt för oss att bet mindre för ett hus p fel sida om vägen (5 min extra färdväg till makens jobb) vs motsatsen då.. betala en hel del mer för ett hus på andra sidan..och ”tjäna” 5 mina färdväg :)

(renovera får man oavsett sida av vägen man väljer - i vår prisklass... nu har vi några hundra tusen o stoppa in i renoveringen ist (y) )
Första huset vi byggde låg utanför stan, den steg inte många hundra tusen, men om man tittar på ekonomin , då utifrån att man var tvungen o ha två bilar som gick snitt 3-4 mil om dagen tur o retur, plussar man in det i boende ekonomin så rusar den uppåt, bilarna slits mer, service, nya däck osv,(bara värdeminskningar på bil med fler mil) ska då räknas med, sedan ville man gå ut , göra en kväll på stan, dricka bägge två eller till vänner,, ja taxi var enda alt, även det ska med, har man barn med träningar, då bil igen, eller så får dom bara träna det som erbjuds i byn. går barnen inte ihop med närmsta grannens barn, ja köra igen, osv. eller bara handla, passar man inte på innan man far hem, ja en tur till, kanske barnen vill följa med o går skola i byn.
Bara lämna och hämta barnen när man har pendlingstid, ger barnen längre tid på jobbet.
Allt detta ska du räkna med i boende kostnaden.

Sedan om räntan går upp, första husen som faller i pris är kranskommunerna, ska man tappa pengar köp utanför stan, ska man ha värdeökning som heter duga, ja köp i stan.
Renovera ett hus i stan, skickar iväg prislappen på huset ordentligt, inte utanför stan.
Listan kan som sagts göras lång.

Vart jag vill komma är att även om själva huspriset är 1-3 milj billigare så får man andra kostnader som placera sig på nästan samma månadsutgifter som det dyra huset i stan, fördelen är prisökningen i stan ger dig snabbt en nyvärdering så du bara har bottenlån, vilket ger utrymme till en rolig bil, resor osv.
Fasta kostnaderna ute i landsbygden är svårare o att krympa ner.
 
  • Gilla
jcalfred och 3 till
  • Laddar…
Nu har väl TS tråd egentligen helt spårat ur, men jag undrar lite; har alla föräldrar en villa med flera hundra kkr i kapitalvinst och de flesta verkar dessutom räkna med att när vi går i pension så har vi en villa utan skulder och därmed kan vi bo billigt osv. För min personliga del så är det, i alla fall inte för dagen, räntor om amortering som är största delen av boendet - det är övriga kostnader som uppvärmning, hushållsel, VA, fastighetsskatt, avfallshantering, försäkring etc. Men jag gnäller inte - vi bor toppenbra till låg kostnad och har dessutom föräldrar som byggde villan på 70-talet och därmed fått en rejäl vinst på den investeringen.

Själv har jag aldrig tänkt att det skulle medföra en ”skuld” till oss barn, jag vill hellre att de njuter och unnar sig det de vill göra eller köpa nu efter alla slitiga år de haft. Jag är rätt säker på att det kommer finnas ett arv den dagen det beger sig, men förutsätter absolut inte det och tycker heller inte att det är min ”rättighet”, skulle de hellre skänka pengarna till något/ någon annan. Ja, då får jag gilla läget! De har sparat i hela sina liv och fått prioritera och dessutom haft räntekostnader på boende som idag inte finns på kartan (under ett antal år runt 20%). Förvisso en del statliga räntebidrag och hög inflation som kompenserade till en del, men det mest intressanta är väl egentligen hur stor andel av inkomsten som går åt till boende.... de flesta blir nog lite överraskade över hur ”liten” den är för många nu i förhållande till tidigare.Åtminstone för de som har egnahemsboende.

Ytterligare en intressant aspekt, tycker jag, är att så många förväntar sig att de kommer att bo kvar i sin villa till de i princip dör... Visst är vi piggare och friskare än föregående generation, men att skotta snö, klippa gräs och sköta om en fastighet är ganska mycket mycket jobb om man inte hr möjlighet att betala andra för att göra det. Våra barn kommer förmodligen i mycket mindre utsträckning ha möjlighet/lust/tid att sköta om sina föräldrar och deras hus. Vi hinner ju knappt ens besöka dem nu... Sedan är det en hel del nackdelar för många äldre med kapital bundet i en högt värderad bostad eftersom det påverkar bidrag, hjälp och skatter. Inget område jag kan speciellt mycket om men värt att beakta.

Det var lite spontana tankar såhär på kvällskvisten, från lilla mig:heart:
 
  • Gilla
Lghperson och 1 till
  • Laddar…
L Husjakt2021 skrev:
Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.

Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)

de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.

jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.

är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?

men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
Så sant... Har ju inte svarat på frågan.

Vill ni ha hus är det viktigaste är att ta dig in på bostadsmarknaden. Du och nån sa att det blir inte billigare och det är sant. Köp nåt ni trivs i och byt sen. Att köpa drömhuset första gången är få förunnat.

Om budgivningen går upp 700k-1M så ta med det i beräkningen när du tittar på hus istället för att bli förvånad.

Jag tror att många som budar redan har bostad som de sålt eller ska sälja. Första köpet är det värsta. Det är svårt att buda mot nån som har en påse pengar i vinst att kasta in. Det och ränteläget verkar göra folk galna. Man får nog räkna med att ge "lite för mycket" för ett hus idag för att vinna en budgivning.

20k kvar är absolut tillräckligt för att köpa hus. Blir ni av med jobbet får ni väl sälja huset i värsta fall men med A-kassa har ni tid att hitta nåt annat. Jag tror ni är lite för oroliga för vad som kommer att hända.

Jag skulle gått till banken och bett dem räkna på det. Om ni behöver låna räknar de med att räntan ska kunna gå upp till 5% procent.
 
  • Gilla
Lghperson och 1 till
  • Laddar…
Undras just vad mitt 128 kvm timmrade hus vore värt i bättertrakterna, strax utanför hufudstaden i en skogsbacke.

Vidbyggt garage i samma stil.

Vedeldad bastu och varmbonad friggebod.

Rödmålat timrat hus med vita knutar och svart tak, omgivet av grönska och med uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hybro skrev:
Undras just vad mitt 128 kvm timmrade hus vore värt i bättertrakterna, strax utanför hufudstaden i en skogsbacke.

Vidbyggt garage i samma stil.

Vedeldad bastu och varmbonad friggebod.

[bild]
Det beror på vilket område utanför strax huvudstaden du tänker på ...
Men ta bortåt Sigtuna (där jag bode tidigare) med en ca 800-1000kvm tomt säga nånstans mellan 3.5 till 5 miljoner.
 
Nästan så det är värt att ta en trailer dit.
 
H Hybro skrev:
Nästan så det är värt att ta en trailer dit.
Mjo, det finns några i Stockholms området som lever på att köpa upp timmerhus (främst i Norrland) och frakta ned dem och renovera upp dem en smula och sälja med bra vinst.
Såg ett reportage för nått år sen där en man köpe en stor timmrad Västerbottenskåk, lät den bli ned plockad och fraktad ned till stockholm och ihopsatt igen och renoverade den (tror han la över 1M bara på renoveringen).
Tillsammans med tomt gick hela kalaset på 5-6M (tror att bara tomten kostade 3-4M då den var i Nacka-Värmdö området med sjöutsikt)
Karln ville ha 8M för den men fick "bara" 7M

Så nog går det göra sådana affärer med
 
H Hybro skrev:
Undras just vad mitt 128 kvm timmrade hus vore värt i bättertrakterna, strax utanför hufudstaden i en skogsbacke.

Vidbyggt garage i samma stil.

Vedeldad bastu och varmbonad friggebod.

[bild]
Klart man är nyfiken men ska du inte sälja så kvittar det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.