Byggerhusvellinge Byggerhusvellinge skrev:
vi fick ett pris på ett startpaket, men sen när vi ville ändra kök och vitvarorna då började pristilläggen som inte var rimliga.

Dom hävdar att dom har ryggenfri för att dom kan inte hjälpa att den utgått. Medans vi hävdar att då är det dumt att borra håll. Dom säger att så gör alla för man ska dra el m.m dom säger att det inte går att bara byta ut plattor utan att badrummen måste göras om viket dom också vägrar. Tror hållen är rätt så stora och totalt 8 st. Tror dom laddat ner manualen från svedbergssida för att få måtten. Jag vill verkligen inte leve med håll i väggen med plastlock för, känns inte säkert när man har barn. Jag är beredd att ta detta vidare då det känns helt sjukt om dom kan ha rätt i detta.....
..
Man borrar aldrig ett hål utan att man har produkten i sin hand. Extremt klantigt....hänvisa till tätskiktet när du klagar. Jag skulle ALDRIG betala. Skriv aldrig på ett avtal med deras tilläggsprylar. det är dubbla priset. Det är bättre att köpa dessa själv
 
Hålen i kaklet har ju att göra med att elektrikern redan under byggtiden satt dosorna där,för att passa till torkarna.Det är ju en viss tid mellan eldragning och färdigställande..Fortfarande är ju det stora felet att man inte får göra håltagning i våtzonen.Det bör ju alla veta om,om inte så tar man ju reda på detta.Enligt säker vatten får inga hål finnas under 2 m från golv i våtzonen.Med andra ord får inte dosorna finnas där oavsett om det blivit strul med torkarna.
 
  • Gilla
joppe joppe
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Man lär inte ha några större problem med flexrör heller.
Det kan hända att det inte har så stor betydelse bakom ett badrumsskåp men vid en handdukstork i närheten av en dusch så är det definitivt en risk att någon sprutar med handduschen, speciellt barn som är påhittiga. En flexislang går inte att säkerställa att våtskiktet fungerar.

Om du inte vill få en avvikelse i protokollet av besiktningsmannen så har du problem. Det betraktas även som icke-fackmannamässigt utfört om man inte följer branschreglerna. Vid ev. skada kan man då få problem med försäkringsbolagen.
Man kan säga så här: Det finns en anledning till att man gjort denna skärpning av reglerna vad gäller flexslang. Det finns en skadebild bakom som gjort att man skärper upp reglerna.
 
S senap skrev:
Det kan hända att det inte har så stor betydelse bakom ett badrumsskåp men vid en handdukstork i närheten av en dusch så är det definitivt en risk att någon sprutar med handduschen, speciellt barn som är påhittiga. En flexislang går inte att säkerställa att våtskiktet fungerar.

Om du inte vill få en avvikelse i protokollet av besiktningsmannen så har du problem. Det betraktas även som icke-fackmannamässigt utfört om man inte följer branschreglerna. Vid ev. skada kan man då få problem med försäkringsbolagen.
Man kan säga så här: Det finns en anledning till att man gjort denna skärpning av reglerna vad gäller flexslang. Det finns en skadebild bakom som gjort att man skärper upp reglerna.
"Njaa" skulle skulle jag säga.
Branschreglerna är förvisso brukligt att tillämpa men det är inte tvingande såvida det inte avtalats. Att använda en flexslang lär knappast anses som ett fackmässigt avsteg som är något att bråka om. Så läge man är rädd om slangen och inte bockar på den för mkt efter att tätskiktet är på plats så lär det fungera tillfredsställande, jag skulle bekymra mig mer för att spola vatten in i elanslutningen.
 
Tycker ni hänger upp er på en flexslang som inte ens finns här!!Problemet är väl dom felmonterade eldosorna!!!!
 
I ens badrummet är där en väggupp till tak. Samt duschdörr upp till tak, duschen är på ena sidan och handdukstorkarna på andra skulle vara omöjligt att få duschvatten på dom tror jag.

andra badrummet så kommer där vara duschdörrar i hörnan, som går ihop, dock inte ända upp till taket inget dom har har varnat förr. Dast har dock byggt många hus och brukar ha lite anmärkningar på slutbesiktning så känns konstigt om det är som ni säger. Men bra med info så kan vi fråga om det under besiktningen och se vad han säger.

QUOTE="Rollerörkrök, post: 4105985, member: 273493"]Hålen i kaklet har ju att göra med att elektrikern redan under byggtiden satt dosorna där,för att passa till torkarna.Det är ju en viss tid mellan eldragning och färdigställande..Fortfarande är ju det stora felet att man inte får göra håltagning i våtzonen.Det bör ju alla veta om,om inte så tar man ju reda på detta.Enligt säker vatten får inga hål finnas under 2 m från golv i våtzonen.Med andra ord får inte dosorna finnas där oavsett om det blivit strul med torkarna.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Rollerörkrök
  • Laddar…
Den elektrikern som har borrat 70 eller 83mm hål för att ansluta en handdukstorkare måste vara riktigt på fel bana av sitt yrke.
För att ansluta snyggt/dold räcker men en 16 eller 20mm sedan drar man kabeln rakt in i torkaren.
Man får inte ha massa stora hål i ett badrum..... Herre GUD!!!! Vilka experter jobbar hos dig?
Det här är helt galet!!!
Jag hade liknande fall med VVS firman som monterade i stort sett allting fel och dem ville ha över 200.000kronor betalt.
Betala aldrig klart för en sådan typ av installation.
Det finns bara en variant som kan hjälpa: Göra om den helt enkelt, dem troligen har försäkringar för deras dumheter....förhoppningsvis täcker det!!!
Jag skulle aldrig betala!!!
 
  • Gilla
joppe joppe och 1 till
  • Laddar…
L Levente Kasper skrev:
Den elektrikern som har borrat 70 eller 83mm hål för att ansluta en handdukstorkare måste vara riktigt på fel bana av sitt yrke.
För att ansluta snyggt/dold räcker men en 16 eller 20mm sedan drar man kabeln rakt in i torkaren.
Man får inte ha massa stora hål i ett badrum..... Herre GUD!!!! Vilka experter jobbar hos dig?
Det här är helt galet!!!
Jag hade liknande fall med VVS firman som monterade i stort sett allting fel och dem ville ha över 200.000kronor betalt.
Betala aldrig klart för en sådan typ av installation.
Det finns bara en variant som kan hjälpa: Göra om den helt enkelt, dem troligen har försäkringar för deras dumheter....förhoppningsvis täcker det!!!
Jag skulle aldrig betala!!!
Du har ju ingen koll, det är förberett med appdosa för att aktuell handdukstork kräver det vid montage.
 
J joppe joppe skrev:
..
Man borrar aldrig ett hål utan att man har produkten i sin hand. Extremt klantigt....hänvisa till tätskiktet när du klagar. Jag skulle ALDRIG betala. Skriv aldrig på ett avtal med deras tilläggsprylar. det är dubbla priset. Det är bättre att köpa dessa själv
Nu är det ju inga hål, utan det är eldosor. Har du något bra knep att i efterhand installera dosor och dra elen "när du har produkten" i handen?
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
L Levente Kasper skrev:
Den elektrikern som har borrat 70 eller 83mm hål för att ansluta en handdukstorkare måste vara riktigt på fel bana av sitt yrke.
För att ansluta snyggt/dold räcker men en 16 eller 20mm sedan drar man kabeln rakt in i torkaren.
Man får inte ha massa stora hål i ett badrum..... Herre GUD!!!! Vilka experter jobbar hos dig?
Det här är helt galet!!!
Jag hade liknande fall med VVS firman som monterade i stort sett allting fel och dem ville ha över 200.000kronor betalt.
Betala aldrig klart för en sådan typ av installation.
Det finns bara en variant som kan hjälpa: Göra om den helt enkelt, dem troligen har försäkringar för deras dumheter....förhoppningsvis täcker det!!!
Jag skulle aldrig betala!!!

Exakt ! Amatörmässigt ifrån börgan till slut
 
  • Gilla
Rollerörkrök
  • Laddar…
Tror inte du förstått"Hammarskallen"Det är ju inte dosorna i sig utan att dom får ju inte vara där.Skall bli kul att få höra vad besiktningen säger..
 
  • Gilla
josefinwa
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Tror inte du förstått"Hammarskallen"Det är ju inte dosorna i sig utan att dom får ju inte vara där.Skall bli kul att få höra vad besiktningen säger..
Nu var ju mitt svar till joppe ang att man aldrig borrar utan att ha saken i sin hand. Inte om det var tillåtet eller inte. Läs om läs rätt....
 
Hej, har inte läst hela tråden men har lite feedback.

Naturligtvis går det att försiktigt:
Knacka bort plattorna.
Skrapa bort fixet.
Såga upp hål i OSB/GIPS
Dra om elen UTAN ATT MONTERA STORA DOSOR, bara ta ut kabelkanaler med lösa ledare.
Regla fast nya bitar med OSB/GIPS,
Limma på nytt tätskikt omlott med det gamla.
Montera nya kakelplattor med förborrade hål för kabelkanalerna.
Fixa de nymonterade plattorna.

Håll inne med alldeles för stor summa betalning innan detta är löst!

Att gå i tvist är inte lönt, då man måste upp i ganska höga belopp för att kunna få ut ersättning på försäkring och att konsumentverket överhuvudtaget skall ta upp frågan.

Leverantören kommer garanterat å lösa om du håller inne med pengar, det ingår i hela systemet att jobba på detta viset, tyvärr...

Se till å få det som NI vill ha det!!! TJATA!!!
 
  • Gilla
joppe joppe och 1 till
  • Laddar…
Trodde vi skrev till Byggerhusvelling o inte till nån annan.Det är ju hon som vill ha råd hur dom skall göra.
 
Jag känner inte alls igen mig i det som målas upp. DAST har alltigenom varit proffsiga, flexibla från första mötet till leverans. I vårt fall valde vi en kvalitetsansvarig person som är känd från media och har rykte om sig att vara mycket noggrann och hennes ord efter slutbesiktning var att ”jag brukar alltid hitta ett antal brister men i det här fallet kan jag bara säga att ni har fått en ovanligt välbyggt hus”. Vi fick sedan exempel på byggtekniska lösningar som går bortom vad som tydligen är vanligt idag.

Vidare så var vi genomgående imponerade av DAST val av underleverantörer som var för sig kändes som ”best in class”.

Offerten för hela huset var prissatt med för oss stor tydlighet och när vi gjorde tillval för kakel, kök, badrum, armatur etc så fick vi först en detaljerad offert där vi kunde acceptera eller ta bort. Vi checkade priserna och vår erfarenhet var att det DAST erbjöd var mycket rimligt.

Jag kan starkt rekommendera DAST och vi har precis haft 2 års besiktning och även besiktningsmannen sa att ”det var ju stort sett inga anmärkningar”. DAST har åtgärdat allt till vår fulla belåtenhet och det som gjordes var typ målning av mycket små ytsättnings sprickor på några ställen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.