G Gabsson skrev:
@Pjeriksson vilken armering använde du?

Oj vilken bra fråga! Det var inte jag som byggde formen eller gjöt plattan. Det gjorde företaget vi hyrde in för plattan. Allt jag har är bilder från plattan om det skulle hjälp? Men jag kan inte minnas att dom använde sig av någon speciell armering?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Oj vilken bra fråga! Det var inte jag som byggde formen eller gjöt plattan. Det gjorde företaget vi hyrde in för plattan. Allt jag har är bilder från plattan om det skulle hjälp? Men jag kan inte minnas att dom använde sig av någon speciell armering?
Du får gärna dela en bild med armeringen, innan gjutningen.
Jag ska låta slipa golvet som du gjort, men vissa i forumet säger min armering eventuellt är för klen med avseende på sprickrisker.
Jag har 6-150 armeringsnät idag. Råkar du ha kvar konstruktionsritningen annars?
 
G Gabsson skrev:
Du får gärna dela en bild med armeringen, innan gjutningen.
Jag ska låta slipa golvet som du gjort, men vissa i forumet säger min armering eventuellt är för klen.
Jag har 6-150 idag. Råkar du ha kvar konstruktionsritningen annars?

Jag har tyvärr inga konstruktionsritningar för plattan vad jag kan hitta. Det var inget som FHV ritade upp till vårat hus, entreprenören var väldigt erfarna och gjorde detta på ”fri hand” eller vad man ska säga.

Tyvärr så hade jag inte så mycket bilder från armeringen ( dum som man är ).
Hoppas detta hjälper något ?
 
  • Armeringsjärn utlagt på byggplats med synliga installationer som rörstammar och arbetare i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät med pågående installation av elledningar vid husbygget, erfarna entreprenörer utan ritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät ligger på isoleringsplattor för en grundplatta i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Ska dubbelkolla så jag inte missat något, kan kanske finnas till garaget gällande konstruktionsritningarna.
 
Såg ut som bra förarbete.
Jag är rätt säker på det du hade var 6-150 armeringsnät. Dvs standard för platta.

Och du har inte haft problem med onormal sprickbildning i ditt golv?
Armeringsnät lagt på isolering i ett pågående bygge, redo för betonggjutning av golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gabsson skrev:
Såg ut som bra förarbete.
Jag är rätt säker på det du hade var 6-150 armeringsnät. Dvs standard för platta.

Och du har inte haft problem med onormal sprickbildning i ditt golv?
[bild]
jodå, våra sprickor kom tillbaka.
När behandlingen av golvet var klart så var sprickorna ett minne blott ( trodde jag ).
Men dom kom tillbaka, dock anser vi att det ökar charmen/karaktären i golvet. ( smaksak)
Nu är plattan 181m2 stor, vilket i sig ökar risken för sprickbildning.

Det går även att minimera sprickbildningen genom att spåra med en rondell under innerväggarna samt att smyga igång golvvärmen på låg värme.

Men, betong är ett levande material och det går nog aldrig att bli fri sprickorna när man har golvvärme ?

Garageplattan är 54m2 och där har vi inte en enda spricka, dock ingen golvvärmen
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
jodå, våra sprickor kom tillbaka.
När behandlingen av golvet var klart så var sprickorna ett minne blott ( trodde jag ).
Men dom kom tillbaka, dock anser vi att det ökar charmen/karaktären i golvet. ( smaksak)
Nu är plattan 181m2 stor, vilket i sig ökar risken för sprickbildning.

Det går även att minimera sprickbildningen genom att spåra med en rondell under innerväggarna samt att smyga igång golvvärmen på låg värme.

Men, betong är ett levande material och det går nog aldrig att bli fri sprickorna när man har golvvärme ?

Garageplattan är 54m2 och där har vi inte en enda spricka, dock ingen golvvärmen
Intressant.
Så golvvärmen verkar kritisk för eventuell sprickbildning. Blir definitivt att smyga med den. Kommer dock ha 2.5 månader innan jag behöver ha värme i bostaden.

Kommer du ihåg om din betongare sågade sprickanvisningar i betongen? Rekommenderat är väl c-c 6 meter, men då får man ju fogar som eventuellt måste fixas.
 
G Gabsson skrev:
Intressant.
Så golvvärmen verkar kritisk för eventuell sprickbildning. Blir definitivt att smyga med den. Kommer dock ha 2.5 månader innan jag behöver ha värme i bostaden.

Kommer du ihåg om din betongare sågade sprickanvisningar i betongen? Rekommenderat är väl c-c 6 meter, men då får man ju fogar som eventuellt måste fixas.

Som jag förstår det så är värmen en stor faktor till sprickorna. Våran VVS-montör drog igång golvvärmen på 22grader direkt vilket var en stor bov.

Byggaren tipsade om att spåra under innerväggarna för att få sprickorna under väggarna. Under byggets gång så glömde vi bort att spåra under innerväggarna ( man får skylla sig själv).
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Som jag förstår det så är värmen en stor faktor till sprickorna. Våran VVS-montör drog igång golvvärmen på 22grader direkt vilket var en stor bov.

Byggaren tipsade om att spåra under innerväggarna för att få sprickorna under väggarna. Under byggets gång så glömde vi bort att spåra under innerväggarna ( man får skylla sig själv).
Jag läste på Cementas hemsida att dessa sprickanvisningar måste göras ca senast 36 timmar efter gjutningen.

Jag tänkte dock göra en sprickanvisning och det är där det blir en stor sektionsförändring. I mitt fall mellan det stora rummet och det lilla.
 
Det var mer än vad jag visste.
Hur många m2 är det som skall gjutas / behandlas ?

För att poängtera, jag är inget proffs i detta ämne.
Det var första gången jag behandlade ett betonggolv.
Eftersom det rörde sig om så mycket pengar så valde jag att göra jobbet själv.
Resultatet vart vi väldigt nöjda med, och det är väl det som är huvudsaken :)
 
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Det var mer än vad jag visste.
Hur många m2 är det som skall gjutas / behandlas ?

För att poängtera, jag är inget proffs i detta ämne.
Det var första gången jag behandlade ett betonggolv.
Eftersom det rörde sig om så mycket pengar så valde jag att göra jobbet själv.
Resultatet vart vi väldigt nöjda med, och det är väl det som är huvudsaken :)
Ditt golv blev i mina ögon nästan perfekt.
Jag ska dock inte slipa så djupt som du, utan har beställt HTC Bronze. Det är i princip bara en polering så ballasten kommer ej synas.
Därför ställs det höga krav på maskinglättning med helikopter.
I mitt fall pratar vi om ca 50 kvm totalt.
Priset är ca 20 000 kr (inkl moms, exkl rot)
 
Men tusen tack för den positiva feedbacken.
Skall ni bara polera betonghuden så gäller det att glättningen är bra gjord som du säger.

Vill man minimera ballasten så går det att gjuta med en betong som innehåller mindre ballast.
Eller så kan man göra som ni, men att bli 100% fri från ballast kan jag inte svara på.

Kollar man noga på vårat golv så har vi ganska mycket ballast, dock består den av gruskorn och ej av större stenar.

Jag kommer göra samma sak i garaget vårat som du kommer göra i huset, då betonghuden är otroligt fin där.
 
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Men tusen tack för den positiva feedbacken.
Skall ni bara polera betonghuden så gäller det att glättningen är bra gjord som du säger.

Vill man minimera ballasten så går det att gjuta med en betong som innehåller mindre ballast.
Eller så kan man göra som ni, men att bli 100% fri från ballast kan jag inte svara på.

Kollar man noga på vårat golv så har vi ganska mycket ballast, dock består den av gruskorn och ej av större stenar.

Jag kommer göra samma sak i garaget vårat som du kommer göra i huset, då betonghuden är otroligt fin där.
Betong utan ballast tror jag inte blir bra.
Betongindustri berättade för mig att ju finare fraktion ballast man använder desto större risk för sprickbildning. De brukar använda en blandning av 3 olika fraktioner, 33% vardera.
Här kör de på granitballast.
 
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Golvet är nu färdigt, jobbet utförde jag själv. Och resultatet vart vi otroligt nöjda över.

Då det var första gången jag behandlade/slipade ett betonggolv på 150m2 så vart det väldigt bra.
Har även fått bra kritik ifrån en som jobbar med detta, vilket är positivt

Hade vi lejt för arbetet hade det kostat ca 1400kr/m2 för HTC Superfloor Guld.
Ett slutpris på ca 210.000kr.
Något vi inte tyckte var försvarbart när vi kunde få samma resultat för 35.000kr.

Då vi har en betongplatta på 180m2 så uppstod en del sprickor på 1-2mm breda i hela huset när golvvärmen startades.
Även dessa kunde jag lägga igen.

Om ni har några funderingar/frågor är det bara att skicka ett PM.

.
Jag har ett betonggolv i källaren som jag vill slipa. Det är tvättstuga och annat så det behöver inte bli så snyggt som ditt golv och då tänker jag att det inte behöver bli lika många moment och timmar heller. Kan man bara slipa över det lite för att få bort gammal färg och piffa till tro? Även om det inte är precis det du gjort så har du kanske fått en känsla för vad maskinerna gör tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.