AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur lite pengar har folk egentligen?
Finns många som inte har mer än så efter skatt och det innan allt ska betalas.......
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Finns många som inte har mer än så efter skatt och det innan allt ska betalas.......
Då kanske man inte ska äga sitt boende?
 
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då kanske man inte ska äga sitt boende?
Med mindre ballar:cool: och inget molusksörplande, kommer man ganska långt.
Jag har haft elever som jobbat i affär, med en lön på 25000. Brutto, som påstod att det var en helt okej lön.
Det är som bekant inte de höga inkomsterna, utan de små inkomsterna som gör en rik.

Staffan
 
  • Gilla
rndhero och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med mindre ballar:cool: och inget molusksörplande, kommer man ganska långt.
Jag har haft elever som jobbat i affär, med en lön på 25000. Brutto, som påstod att det var en helt okej lön.
Det är som bekant inte de höga inkomsterna, utan de små inkomsterna som gör en rik.

Staffan
Om jag måste välja på ostron eller äga boende blir det ostron. Tur man inte behöver välja :p

Jag tror svensken i snitt har 10k på sparkontot sist jag kollade iaf. Det är sjukt lite, klarar inte ens av att frysen går sönder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker det är intressant med att folk tycker det är mycket med 20k kvar. Hur lite pengar har folk egentligen?
Trodde du förstått att även om du bor i högavlönade Sthlm så har de flesta det betydligt sämre än du verkar ha det, statistik borde vara lätt för dig att greppa.... ;)

Även vi stackars ingenjörer som fastnat i den "gamla" industrin och i Stockholm har i många fall ganska mediokra löner i nivå med det en civilare har i statistiken å då blir det inga 20 kvar varje månad... Tyvärr...

Men tänk så här, en jävla tur inte "alla" har 20k över varje månad för 20k till på lånen skulle göra din tilltänkta brommavilla ganska många millar dyrare... ;) :D Sen tror jag att de som kunde haft 20k över i många fall använder de till bil, båt, stuga, dyrt hus, resor osv så det inte blir nåt över. För att "mätta" det behovet så kan man nog tjäna bra mycket...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om jag måste välja på ostron eller äga boende blir det ostron. Tur man inte behöver välja :p

Jag tror svensken i snitt har 10k på sparkontot sist jag kollade iaf. Det är sjukt lite, klarar inte ens av att frysen går sönder
Precis, de flesta kommer välja bort ostronen (som jag inte ens gillar om jag skulle få dem gratis)...

Och 10k på sparkontot är ju lite skillnad mot att varje månad få 20k över. Och att få 20k "över" betyder nog för många att amorteringar och mat (och kanske även lite sparande) redan är betalt, om det nu än är ostron eller nudlar som äts... Eller en skoda eller en tesla som står på uppfarten...

Med det sagt tror jag det är - statistiskt sett - rätt få som får 20k "över" varje månad... (var det per person eller för 2 personer förresten?)
 
J JohanLun skrev:
Trodde du förstått att även om du bor i högavlönade Sthlm så har de flesta det betydligt sämre än du verkar ha det, statistik borde vara lätt för dig att greppa.... ;)

Även vi stackars ingenjörer som fastnat i den "gamla" industrin och i Stockholm har i många fall ganska mediokra löner i nivå med det en civilare har i statistiken å då blir det inga 20 kvar varje månad... Tyvärr...

Men tänk så här, en jävla tur inte "alla" har 20k över varje månad för 20k till på lånen skulle göra din tilltänkta brommavilla ganska många millar dyrare... ;) :D Sen tror jag att de som kunde haft 20k över i många fall använder de till bil, båt, stuga, dyrt hus, resor osv så det inte blir nåt över. För att "mätta" det behovet så kan man nog tjäna bra mycket...
Med tanke på hur många som är på visningar för dessa villor så undrar man. Verkar vara många som har råd med dem.

Edit: jag tror det menas 20k för hushållet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då kanske man inte ska äga sitt boende?
Fast alla är inte intresserade av att bo i Vasastan ;)

En del människor trivs bra på ”landet”
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Sitter ni här och kastar floskler på varandra i vad som garanterat kommer bli Byggahus största trolltråd 2021?! :rofl::crysmile:

Den ena präktigare än den andra. (y)

PS. TS minns nog inte ens trådstarten från den där fredagskvällen. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 5 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag tittar på hus i Stockholmsområdet och förstår inte hur nån normal människa har råd att köpa där.
Vi har två löner, får in ca 40 000 - 50 000 varje månad. Vi fick nej från de flesta banker när vi skulle köpa ett fritidshus för 650 000 och innan hade ett lån på vårt hus på 250 000. Nu bor vi i ett område där huspriserna är väldigt låga, kanske det påverkar.
Men när man tittar på dem som köper hus på Lidingö, har ny bil och åker på semester flera gånger per år undrar man vad man gör för fel när man harvar runt i sin 15 år gamla bil och nån gång har råd att åka på campingsemester...
Utgifterna

Genom att jag har koll på mina månadsutgifter har jag mer pengar över till att göra "stora" saker.
Jag lagar all mat hemma och det har ju kapat 2000 per månad. 24.000 per år. Det är två utlandsresor för mig.
Lägga ner de där timmarna på elräkning, försäkring och bolåneräntan.
Inte dricka alkohol, röka eller knarka sparar tydligen en del pengar med :D
Unnar mig generellt nog mycket mer än andra. Men det är på grund av budget och att jag har koll på just skitkostnaderna.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker det är intressant med att folk tycker det är mycket med 20k kvar. Hur lite pengar har folk egentligen?
Alla bor inte så flott och dyrt som dig ;) För samma livskvalitet använder vi 1/10del av det du gör av med. Vi vet att du bara flödar runt dig.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Sen samtidigt, vi lever bara en gång i livet, om man vill ha en bil som kostar 3-400 tusen som man vårdar väl så ser jag inte varför man ska låta bli. Som sagt så lever man en gång, och så länge man fixar räkningarna så.
Jag sparade ett tag extremt mycket och unnade mig inte så mycket. Sen har jag delat upp sparandet i olika delar. Ett konto som är för att unna sig resor, tv med mera. Ett för att köpa ny bil. Ett för renoveringar på huset.

Jag har sett för många fall av folk som sparar och sen dör utan att ha haft nytta av pengarna.
Men även folk som levt som det inte finns en morgondag utan att först spara ihop pengarna....

I denna pestens tid har alla resor man gjort varit bra att kunna se tillbaka på. De där bilderna man annars aldrig kollat på har nu fått liv igen :)
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
GreenYoda
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då kanske man inte ska äga sitt boende?
Fast det där är ju en riktig von oben-attityd. Det är, som de flesta vet, inte billigt att bo i hus. Men det är definitivt inte billigt att inte äga sitt boende där marknadshyror råder. Så vad ska de arma fattiglapparna göra tycker du? Bo i ostronskal de hittat på Östermalm?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Erik9005 och 13 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag sparade ett tag extremt mycket och unnade mig inte så mycket. Sen har jag delat upp sparandet i olika delar. Ett konto som är för att unna sig resor, tv med mera. Ett för att köpa ny bil. Ett för renoveringar på huset.

Jag har sett för många fall av folk som sparar och sen dör utan att ha haft nytta av pengarna.
Men även folk som levt som det inte finns en morgondag utan att först spara ihop pengarna....

I denna pestens tid har alla resor man gjort varit bra att kunna se tillbaka på. De där bilderna man annars aldrig kollat på har nu fått liv igen :)
Jag sparar väl ganska mycket just nu. Men sen gör vi inte så mycket som kostar pengar nu heller. Ska renovera lite. Resor blir det inte på nått år tror jag.

Men vad har jag för nytta av 5 miljoner på kontot om jag dör en vecka efter pension. Samtidigt så vill jag inte att det ska finnas lån på huset när jag dör. Sparar dessutom rätt vettigt till mitt barn för hans framtida bostadsköp :p

Men att inte köpa något nytt för att man inte vill låna men ändå har en dröm om tex bil, husvagn eller husbil är ju i mitt tycke dumt om man har råd med lånet. För om du går bort tidigt så har du aldrig fått uppleva din dröm.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har du amorterat så behöver du inte utöka ditt lån, utan bara låna tillbaka lite av det du har amorterat. Inga problem, inga pantbrev.....
Detta sa faktiskt banken till mig senast jag ränteförhandlade.

"Har du en ok belåningsgrad är det inga problem att låna tillbaka pengarna du amoterat för exv renovering som takbyte".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.