T Taxture skrev:
Själv räknar jag inte med att få låna som pensionär så då gäller det att balansera sparande kontra amortering......
helst ska man väl ha lika mycket sparat som man har lån....
Hur funkar såna där hypotekslån då?
 
catherineb catherineb skrev:
Hur funkar såna där hypotekslån då?
De fungerar så att dina arvingar kommer stå lottlösa :rofl:
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Tydligen är du en mycket bättre människa då! :rolleyes:
Var fick du den idén ifrån? Vi har nästan samma mycket låga kostnad för våra lån, det var det som var min poäng.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Och självklart vinner man på att amortera, vilket dessutom är helt riskfritt.
Det beror på vilken definition som man har av riskfritt skulle jag säga. Man minskar ju så klart sina kostnader för lånen, men om bostadspriserna går ner/man går i pension mm. så kan de vara svårt att komma åt de pengarna jämfört med annat sparande.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
L Husjakt2021 skrev:
Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.

Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)

de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.

jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.

är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?

men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....

Livet handlar om prioriteringar. Vill ni bo i hus så får ni prioritera det och efter hand blir boendekostnaderna lägre då lån amorterats av.
kostnaderna i lägenhetsboende innehåller en stor ”hyra” man inte kan påverka. I villaboende sparar man det med eget arbete om man är beredd att skotta snö och klippa gräs osv.

Det har i alla tider känts dyrt att köpa hus.
Men på längre sikt har det lönat sig för många.

Jag byggde nytt 2005 och bor väldigt billigt nu. Det kändes dyrare i början, Men det gäller ju såklart ha en kalkyl och budget man klarar. Många snusar ju eller röker för flera tusen i månaden och tycker det är toppen. Man har ett val.
 
Allt handlar om vad man prioriterar.

Ta mig ... köpte hus i norrland med första frun ...
På det huset gick vi back 300k (150k/ person) totalt då vi skilde oss.
Flyttade till Sthlm och köpte Brf lägenhet.
Sålde den fick "bara" in 200k (köpte fel tidpunkt och sålde fel tidpunkt... hade jag sålt ett år senare så hade visten blitt 800k efter skatt)

Köpte villa i Storstockholm för ca 4M med fru nr två...
Men hon vantrivdes i det topprenoverade huset då det inte blev "lantidyllen" som hon föreställt sig utan bara "villa" i villaområde.
Hon vill bo i lägenhet och jag i villa, så det sket sig och då vi skildes så gjorde vi en 450k /person i vinst efter skatt.

Köpte mig nuvarande hus för 2.2M som behöver renoveras en hel del.
Har en ca 3-4k/mån kvar efter allt är betalt(ink sparande )

De pengarna läggs mer eller mindre på hög för att sen återinvesteras i nästa roliga renoverings projekt.

Visst det är lite för lite för att man ska vara helt bekväm med hur mycket jag har kvar ... men jag har öppen spis & garage/verkstad och trivs riktigt bra.

Sen går det ju få ned kostnaderna för uppvärmning & varmvatten rätt bra även i gamma hus om man renoverar rätt.
elradiatorer -> vattenburet med bergvärme. (återbetalningstid 4-5-6 år )
Solceller -> 0 kostnad i ca 10-12 år (el kortare om elpriserna stiger / ni kör med elbil) och efter det mycket liten elkostnad / år.
Solfångare -> mycket liten kostnad för uppvärmning av pool.
Och skulle ni sälja huset efter några år med dessa renoveringar gjorde får ni oftast tillbaka mer i vinst än ni lagt ner på renoveringarna.

Dock är det en del jobb med att ha hus.
Saker går sönder, trädgården ska fixas, gräsmattan klippas, frukträden plockas etc etc

Så det kommer ned till prioriteringar. Vad vill jag ha och hur mycket får det kosta.
 
  • Gilla
J.Wentzel och 1 till
  • Laddar…
Är det aktuellt med fru Nr 3, eller nöjer du dig med huset? :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Bullens Pilsnerkorv123 och 5 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Är det aktuellt med fru Nr 3, eller nöjer du dig med huset? :cool:
Nöjer mig med huset :rofl: :cool:
 
  • Gilla
LoweW och 7 till
  • Laddar…
Tror man får göra en bostadsresa för att komma in i marknaden,har man en tro på att man kan spara mer för att minska på ingångslån så går det inte då priserna ökar fortare.Min son köpte en 1:a i Vasastan (sthlm) för 8 år sedan 2,4milj. sålde 3 år senare för 4milj. Köpte sedan en vindsläg. på Östermalm för 7,6 milj och sålde 2019 för 9,1 milj.Har köpt hus strax norr om Sthlm för 10,1 milj. och värderat i dagsläge på 12,3 milj. sähär ser det ut på bostadsmarknaden det är en resa man får göra
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
De fungerar så att dina arvingar kommer stå lottlösa :rofl:
Riktigt så är det inte.. Vad jag förstår kan jag låna upp till 80 % av vad huset värderas till av t ex fastighetsmäklare.

Vanligtvis så används väl större delen i investering, inte bara som god mat, dryck mm. Så värdet finns kvar.

Detta kommer i slutänden att räknas in i dödsboet, och fördelas mellan arvingarna.
Ger man bort mer under tiden man lever till en arvinge, så räknas det som förskott av arv och avräknas på slutliga arvet. De som inget fick, har rätt till större del.

Testament till icke arvingar, får uppgå till högst 50 % av det slutliga dödsboet. För resterande 50 % är arvingarna berättigade till.

Något om detta....



.
 
H Hybro skrev:
Riktigt så är det inte.. Vad jag förstår kan jag låna upp till 80 % av vad huset värderas till av t ex fastighetsmäklare.

Vanligtvis så används väl större delen i investering, inte bara som god mat, dryck mm. Så värdet finns kvar.

Detta kommer i slutänden att räknas in i dödsboet, och fördelas mellan arvingarna.
Ger man bort mer under tiden man lever till en arvinge, så räknas det som förskott av arv och avräknas på slutliga arvet. De som inget fick, har rätt till större del.

Testament till icke arvingar, får uppgå till högst 50 % av det slutliga dödsboet. För resterande 50 % är arvingarna berättigade till.

Något om detta....



.
Det beror ju på hur länge man lever. Men all ränta kommer som en slutfaktura när man går bort, och de ligger säkert en massa extra avgifter för att det ska vara lönsamt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Allt handlar om vad man prioriterar.

Ta mig ... köpte hus i norrland med första frun ...
På det huset gick vi back 300k (150k/ person) totalt då vi skilde oss.
Flyttade till Sthlm och köpte Brf lägenhet.
Sålde den fick "bara" in 200k (köpte fel tidpunkt och sålde fel tidpunkt... hade jag sålt ett år senare så hade visten blitt 800k efter skatt)

Köpte villa i Storstockholm för ca 4M med fru nr två...
Men hon vantrivdes i det topprenoverade huset då det inte blev "lantidyllen" som hon föreställt sig utan bara "villa" i villaområde.
Hon vill bo i lägenhet och jag i villa, så det sket sig och då vi skildes så gjorde vi en 450k /person i vinst efter skatt.

Köpte mig nuvarande hus för 2.2M som behöver renoveras en hel del.
Har en ca 3-4k/mån kvar efter allt är betalt(ink sparande )

De pengarna läggs mer eller mindre på hög för att sen återinvesteras i nästa roliga renoverings projekt.

Visst det är lite för lite för att man ska vara helt bekväm med hur mycket jag har kvar ... men jag har öppen spis & garage/verkstad och trivs riktigt bra.

Sen går det ju få ned kostnaderna för uppvärmning & varmvatten rätt bra även i gamma hus om man renoverar rätt.
elradiatorer -> vattenburet med bergvärme. (återbetalningstid 4-5-6 år )
Solceller -> 0 kostnad i ca 10-12 år (el kortare om elpriserna stiger / ni kör med elbil) och efter det mycket liten elkostnad / år.
Solfångare -> mycket liten kostnad för uppvärmning av pool.
Och skulle ni sälja huset efter några år med dessa renoveringar gjorde får ni oftast tillbaka mer i vinst än ni lagt ner på renoveringarna.

Dock är det en del jobb med att ha hus.
Saker går sönder, trädgården ska fixas, gräsmattan klippas, frukträden plockas etc etc

Så det kommer ned till prioriteringar. Vad vill jag ha och hur mycket får det kosta.
M MrDizzy skrev:
Nöjer mig med huset :rofl: :cool:
Är det inte mer prisvärt att ha älskarinnor än att hålla på och byta fru och flytta runt?
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Så länge man slipper underhållsbidrag så...
 
Tycker det är intressant med att folk tycker det är mycket med 20k kvar. Hur lite pengar har folk egentligen?
 
  • Gilla
  • Haha
Lghperson och 1 till
  • Laddar…
sekelskifteskåk
L Husjakt2021 skrev:
Jag har senaste månaderna börjat fundera på det här med husköp och priserna.

Vet inte om jag övertänker eller om det är
Alla andra som inte tänker alls ;-)

de flesta hus är i vårt område går Upp 700.000-1.000000 i budgivning. Så priserna hamnar runt 3.5 för ett hyfsat fint hus. Om man inte har superhöga inkomster utan tjänar lite som medel här i denna stad så tjänar nog de flesta runt 35.000/mån.

jag och min man har räknat på vår inkomst nu när vi kollat på hus, om vi skulle köpa hus för runt 2,7 så skulle vi ha ca 10.000kr/person kvar i månaden efter att vi betalat Boendekostnader, mat, övriga räkningar.
Jag tycker det känns som Väldigt lite pengar för man kanske vill spara pengar också och sen handla saker typ kläder, inredning köpa ute lunch osv.

är det normalt att ha så lite pengar kvar ? Eller är det så att många har mycket mindre pengar kvar i månaden för att de är så högt belånade?
Förstår att det blir annorlunda om man har mycket högre inkomst men jag räknar på en medelinkomst nu. Budgivningarna är helt galna och jag funderar bara på hur alla har råd att bo? Tänk om räntan stiger på 1,5%? Om
Man blir av med jobbet eller blir sjuk eller ska vabba extra mycket?

men samtidigt känner jag att med mitt tankesätt kommer vi aldrig kunna köpa ett hus. Vet inte om vi är för fega i vårt tankesätt men det tar liksom emot lite att bara kasta sig in i den galna bostadsmarknad som är nu. Samtidigt så tror jag inte att huspriserna kommer gå ner heller så....
Jag är själv med ett hus belånat till 50% (värde 5m) och två barn. Det funkar.
 
  • Gilla
Lghperson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.