16 744 läst · 120 svar
17k läst
120 svar
Kriterier för byggkvalitet på nya tvättmaskiner - Vad bör kollas?
electroluxaren skrev:De miele man ofta ser till salu i sverige är de som tillverkas i Tjeckien och de ser inte ut som miele inuti utan mer som "vanliga" maskiner. de tyskbyggda är ju inte lika billiga och har troligtvis en längre livslängd. Fast man kan ju undra då deras professionella maskiner knappast är några under av kvalitet. De "gamla" mielena är ju fantastiska och stötdämpare var det enda som behövdes bytas efter si så där 15-år
Fast det där stämmer väl inte? Har nog aldrig sett en tjeckisk miele tvätt. Däremot diskmaskiner men komponenterna i har varit samma som i dom tyska. Miele var som allt annat bättre förr har själv en 15 år gammal tvätt.
Mieles proffsmaskiner nya modellerna som är plastiga är för nya än för mig pw6055 tex den äldre är det bästa som finns på proffsidan utan tvekan. Men man kanske är lite miele skadad
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
electroluxaren skrev:De miele man ofta ser till salu i sverige är de som tillverkas i Tjeckien och de ser inte ut som miele inuti utan mer som "vanliga" maskiner. de tyskbyggda är ju inte lika billiga och har troligtvis en längre livslängd. Fast man kan ju undra då deras professionella maskiner knappast är några under av kvalitet. De "gamla" mielena är ju fantastiska och stötdämpare var det enda som behövdes bytas efter si så där 15-år
C cpalm skrev:
EnarG skrev:
Det går nog att köpa test från dem också, om man är listig. Paypal borde funka även internationellt. Sen kan du behöva en adress i Tyskland och intyga att du bor där, om än tillfälligt. Välj en adress på en tysk gata du känner till och sök ett postnummer via Deutsche Post.EnarG skrev:
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Det är ofta samma uppdragstagare, d.v.s. olika välrenommerade testinstitut, som testar enligt internationella standarder. Testuppdragen kan ha olika omfattning. Uppdraget att testa lång hållbarhet är mycket dyrt. Sådana tester kan finansieras på stora marknader som den tyska. Stiftung Warentest har, i motsats till Råd&Rön, alltså även långtidstester på maskinerna. De är säkert inte gjorda i egen regi, utan köpta av olika testinstitut, liksom Råd&Röns mer begränsade och därför billigare tester.C cpalm skrev:
Långtidstester i egen regi utfördes dock av Konsumentverkets Testlab i Vällingby fram till i början av 90-talet, och av Konsumentinstitutet före dem, dvs. fram till ca 1973. Då var utbudet av tvättmaskiner långt mycket mindre än idag och testverksamheten finansierades i hög grad via statsbudgeten. Som nyanställd jurist i Konsumentverket fick jag en ordentlig introduktion i verkets alla verksamheter. Mest imponerad var jag av Testlab, som den gången, kring år 1990, testade diskmaskiner. Det var rader av diskmaskiner som oavbrutet betjänades av lika många industrirobotar. Robotarna matade maskinerna med diskmedel, startade maskinerna, ryckte och slet i luckor och korgar mellan diskprogrammen, fyllde på diskmedel och startade dem igen, dygnet runt. Det pågick oavbrutet under en tid, kanske sex månader, som skulle motsvara ca 10 års användning. Efter avslutat test demonterades alla maskiner och slitaget mättes av engagerade ingenjörer. Resultaten redovisades för konsumenterna, jämte alla andra viktiga iakttagelser, som disk- och sköljförmåga, ljudtryck, energieffektivitet, hanterbarhet m.m..
Numera har i Europa bara Stiftung Warentest råd att beställa så ambitiösa långtidstester. Inget land i EU finansierar längre tester av hushållsmaskiner via statsbudgeten. Det är numera en sak för marknaden att lösa, alltså både försäljning av hushållsmaskiner och försäljning av kvalificerade långtidstester.
Redigerat:
Jag tänkte snarare på att det kanske var samma test, där de olika konsumentorganisationerna i europa samarbetat? Ingen aning när det gäller just tvättmaskiner, men så har det ju varit med t.ex. robotgräsklippare och jag har förstått att Råd & Rön numera inte gör så mycket tester i egen regi.Olle i Stureby skrev:
Jag stötte på och dömde ut en sådan tvätt för något år sedan den var då knappt 2-årW Whitehorse skrev:Fast det där stämmer väl inte? Har nog aldrig sett en tjeckisk miele tvätt. Däremot diskmaskiner men komponenterna i har varit samma som i dom tyska. Miele var som allt annat bättre förr har själv en 15 år gammal tvätt.
Mieles proffsmaskiner nya modellerna som är plastiga är för nya än för mig pw6055 tex den äldre är det bästa som finns på proffsidan utan tvekan. Men man kanske är lite miele skadad
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Jag skulle nog påstå att Råd&Rön inte gör några tester alls i egen regi. Snarare är det samma tester, eller resultat av flera tester, som Råd&Rön köper delar av utifrån sin budget. Gemensam finansiering i förhand kan säkert också förekomma. Resultaten i den del som avser långtidstester har antagligen varit för dyra för Råd&Rön att köpa in eller finansiera i förhand för svenska konsumenter.C cpalm skrev:
Råd&Rön startades redan av Konsumentinstitutet på 60-talet, som ett kortfattat faktablad, det utvecklades senare till tidning under Konsumentverket. Numera ägs Råd&Rön av Sveriges Konsumenter. Det är en obunden, ideell organisation, som arbetar för alla konsumenters bästa genom att granska företag, påverka politiken och stärka konsumentmakten. Medlemmar i organisationen är bl.a. Konsumentvägledarnas förening, SPF, PRO, Hyresgästföreningen och riksförbundet Hem och Samhälle.
Inte undra på att de, utan statsstöd, inte har råd att förse oss konsumenter med riktigt värdefull konsumentinformation, som när det gäller maskinernas långsiktiga hållbarhet. Undrar om professionella hyresvärdar, som köper tusentals hushållsmaskiner har bättre information? Vem tillhandahåller i så fall den?
Redigerat:
Gissar att de större hyresvärdar som hyr ut med tvättmaskin i lägenheten kanske har avtal där leverantören håller maskinparken igång till en fast kostnad. Dvs. de bryr sig inte nödvändigtvis om huruvida maskinerna är skit som måste bytas ut titt och tätt(?)Olle i Stureby skrev:
För min del blir nog nästa tvättmaskin en begagnad mindre proffsmaskin.
Som jag fattat det så är det de med "plast" vattenbehållare som görs i Tjeckien. Inte konstigt att de måste göra billigare/klenare konstruktioner när en Miele tvättmaskin kostat ca 10k i 30år. Oavsett produktionsland så är det kanon maskiner. Där jag tycker de fallerar fullständigt är deras reservdelspriser. Det kan omöjligen hänga ihop men någon form utav hållbarhets tänk vad gäller laga oc reparera istället för att köpa nya produkter.W Whitehorse skrev:
Instämmer. Kundservicen lämnar (på tyskt maner?) också en del att önska.K Knorren skrev:
Vi lät byta tvättmedelsfack på våra lite äldre tvättstugemaskiner. Locken ingår inte i reservdelen och reparatören flyttade inte över de gamla locken utan tog dem med sig och lämnade maskinerna utan lock.
När jag ringde och anmärkte på det förstod de inte problemet utan vi kunde beställa nya plastlock för ett antal tusenlappar. Slutade med att jag fick ringa servicechefen som surt och motvilligt till slut gick med på att skicka nya lock som jag fick montera själv
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Nu gällde min fråga kanske främst de vitvaror som normalt ingår i hyran i en hyresrätt, alltså spis, kyl och frys. Menar du att kostnaden för en låg kvalitet lastas på hyresgästerna via hyran, genom ett avtal med en leverantör, som inte noggrant överväger varje maskins långsiktiga hållbarhet? Det är i så fall inte bara ett företagsekonomiskt fiasko för hyresvärdarna, där pengar försvinner i ett mellanled, det är är också ett Downfall för hyresgästerna, deras ekonomi och hela idén med ett cirkulärt samhälle.C cpalm skrev:Gissar att de större hyresvärdar som hyr ut med tvättmaskin i lägenheten kanske har avtal där leverantören håller maskinparken igång till en fast kostnad. Dvs. de bryr sig inte nödvändigtvis om huruvida maskinerna är skit som måste bytas ut titt och tätt(?)
För min del blir nog nästa tvättmaskin en begagnad mindre proffsmaskin.
Jag söker f.ö. också begagnade, små proffsmaskiner. Tyvärr är de i regel alltför små, alltför dåliga, eller så kommer de helt till korta i energieffektivitet. De är också nästan alltid alldeles för dyra i drift och reparation i jämförelse med nya tvättmaskiner, och andra andra maskiner, i hushållssegmentet.
Redigerat:
Nej, det jag menar är att jag misstänker att många värdar upphandlar tvättmaskiner med serviceavtal till en fast årlig kostnad, och då är så klart den kostnaden en faktor i upphandlingen. Om sedan leverantören måste serva maskinerna stup i kvarten för att det är skräp ingår det ju i så fall i serviceavtalet och påverkar inte hyresvärdens kostnad.Olle i Stureby skrev:
Alltså ett bästa "total cost of ownership"-upplägg som inte nödvändigtvis innebär att man väljer bästa kvalitet.
Det var som fan, aldrig varit på en med plastbehållare, riktigt dåligt av miele då det har varit en av delarna dom vinner kunder på.K Knorren skrev:Som jag fattat det så är det de med "plast" vattenbehållare som görs i Tjeckien. Inte konstigt att de måste göra billigare/klenare konstruktioner när en Miele tvättmaskin kostat ca 10k i 30år. Oavsett produktionsland så är det kanon maskiner. Där jag tycker de fallerar fullständigt är deras reservdelspriser. Det kan omöjligen hänga ihop men någon form utav hållbarhets tänk vad gäller laga oc reparera istället för att köpa nya produkter.
Ja res delarna är snuskigt dyra, i många fall obefogat men alltid kvalitets pumpar osv.
Lite tråkigt med en tex 5 år gammal disk där cirkpumpen läcker och en ny kostar 4 tusen innan moms. Så blivit lite tveksam på deras diskar men kommer köpa en själv nu. Konkurrenterna känns så b i diskutrymmet.
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Det upplägget är inte långsiktigt ekonomiskt hållbart, vare sig för det bostadsbolag, stort eller litet, som är beställare, för uppdragstagaren, stor eller liten, för hushållet, som alltid är litet, eller för miljön. Jag ifrågasätter inte att denna konstellation förekommer, den är t.om. säker vanlig. Men den kommer snart visa sig ohållbar, i många olika aspekter. Fastighetsägarna och SABO borde ge stöd åt sina medlemmar, när det gäller kvalitet både på hushållsmaskiner i lägenheterna och dyra investeringar i allmänna tvättstugor. Det stödet tycks saknas, på samma sätt som för oss enskilda konsumenter. Ska vi verkligen stå oss så slätt mot vitvaruindustrin, oavsett om vi är förvaltare av enskilda villor eller av större fastighetsbestånd?C cpalm skrev:Nej, det jag menar är att jag misstänker att många värdar upphandlar tvättmaskiner med serviceavtal till en fast årlig kostnad, och då är så klart den kostnaden en faktor i upphandlingen. Om sedan leverantören måste serva maskinerna stup i kvarten för att det är skräp ingår det ju i så fall i serviceavtalet och påverkar inte hyresvärdens kostnad.
Alltså ett bästa "total cost of ownership"-upplägg som inte nödvändigtvis innebär att man väljer bästa kvalitet.