H Hallerudsbo skrev:
Var med om en fin installation igår.
Skulle bryta strömmen i hallen hos en släkting igår.
Slog av säkringen men det slocknade inte.
Så tänkte att listan över säkringar är fel.
Så började slå ned flera säkringar.
Då slocknade hallen.
Men det visade sig att de som installerat dragit ut 2 faser till dosan i hallen en skulle till hallen en skulle till utelampan och uttag ute.
Men i dosan i hallen har dom dratt ihop båda faserna till en.
Så för att bryta strömmen på lampan var jag tvungen att bryta 2 st 10 amp säkringar.
De har haft tur att de säkringarna låg på samma fas i centralen.

Elektriker som koppla in när de byggde huset.

sett flera fel som är gjorda där.
Jordade takuttag men ingen jord dragen i kök.
Friggebod som matad med 5g1,5 och avsäkrat med 16 amp ca 30-35 m kabel.
Jag var och felsökte en varmvattenberedare en gång. Den var inkopplad två-fas 400V fast båda säkringarna låg på samma fas i centralen.
Det visade sig att de hade haft en firma ute för att installera markiser med motorstyrning, och de hade möblerat om lite i centralen :)
 
  • Haha
  • Wow
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp, jag har bott i en lägenhet där man gjort den missen. Två grupper ihopkopplade så ett uttag dubbelmatades. Eftersom det var enfas-matning till lägenheten så kunde det ju inte upptäckas genom blåst säkring pga att man kortslutit två faser, så jag undrar om inte detta kan finnas lite varstans.

Jag sade till när jag flyttade. Vet inte om det blev fixat, vicevärden verkade inte så förvånad...
Jag har också stött på det i en liten stuga, förra året.
Ja hela den installationen har jag tänkt visa upp här någon gång, jag bytte ut det mesta, allt som var fel, fult eller dåligt = 95%.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har också stött på det i en liten stuga, förra året.
Ja hela den installationen har jag tänkt visa upp här någon gång, jag bytte ut det mesta, allt som var fel, fult eller dåligt = 95%.
Ring Main heter det.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Såg i gruppen elfel på fb tänkte den passade här Elkabel ansluten till en klämma vid en opålitlig installation på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
jonmo och 14 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Såg i gruppen elfel på fb tänkte den passade här[bild]
Gulligt med färgvalet på kablarna också
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Gulligt med färgvalet på kablarna också
Precis det blåa matchar inte alls det orange på klämman. Hur tänkte de!
 
  • Gilla
  • Haha
helder och 2 till
  • Laddar…
Skulle byta ut ett vägguttag här hemma då det började se dassigt ut i plasten och möttes av detta:

Jäkla klåpare det finns.....
 
  • Öppnat vägguttag med synlig slarvigt utförd elinstallation, skadad vägg och exponerade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Ledsen
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Såg i gruppen elfel på fb tänkte den passade här[bild]
Och sedan så är jag helt övertygad att vissa bilder är arrangerade bara för att väcka uppmärksamhet/provocera.
 
  • Gilla
  • Haha
torparavgrund och 6 till
  • Laddar…
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Såg i gruppen elfel på fb tänkte den passade här[bild]
Den etablerade elektrikern hemma hos mig, numera jordad, drog nya fasledare, då svarta, och kopplade ihop dessa med de äldre nollledarna oxå svarta! säkringarna höll inte...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
V Variosboy skrev:
Skulle byta ut ett vägguttag här hemma då det började se dassigt ut i plasten och möttes av detta:
Vad är problemet? Man har lämnat en bra dragtråd...
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Den kan du lägga i en ny tråd "Värsta propagandan sen murens fall".
 
  • Gilla
  • Haha
Grod4n och 9 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Den kan du lägga i en ny tråd "Värsta propagandan sen murens fall".
Nu gör vi en liten kontroll av artikelns kvalitet - okej:
Jordfelsbrytare ska rädda liv och förhindra brand genom att snabbt bryta strömmen om det uppstår ett jordfel i en elanläggning eller i anslutna produkter, som hushållsapparater. Ytterhöljet uppnår då inte spänningsnivåer som är farliga. Feel!

– Jordfelsbrytare är en viktig säkerhetsprodukt som sitter i väldigt, väldigt många hem. Vi måste kunna lita på att de fungerar. Om de inte löser ut som de ska är det väldigt olustigt, säger Fredrik Byström Sjödin, elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen. :giggle:

Under en tid har det uppmärksammats att elektriker misstänkt att det finns störningar i elnät vid solcellsanläggningar som gör att jordfelsbrytare kan sluta att fungera i byggnader som har installerat solceller, och även i hus intill.
Märk väl att det uppmärksammats att en elektriker (Fredrik) börjat misstänksamma ditt och datt, inte att något faktiskt hänt.

Installatörsföretagen, som har 3 600 medlemmar med 50 000 medarbetare och är en del av Svenskt Näringsliv, har i en rapport nu utrett om likströmskomponenter förekommer i de allmänna lokalnäten. Detta är i sanning en mäktig organisation, siffrorna ljuger inte. Eller?

Rapporten slår fast att problemet uppstår när en växelriktare omvandlar strömmen från solcellerna till växelström för att de ska skickas ut i elnätet. Anläggningarna skickar nämligen ändå ut en viss mängd likström i elnätet.

Baserat på beräkningar av ett lokalnät med 50 villor kan Installatörföretagen visa att det i anslutning till växelriktare förekommer likströmskomponenter i en omfattning runt fem till åtta procent av den nominella växelströmmen. Det är mycket högre än gränsvärdet enligt produktstandarden, som ligger på 0,5 procent.
Mycket märkliga beräkningar som begränsar till exakt 50 villor. :worried:
Om produktstandarden följs kommer likströmskomponenten genom felstället att att nå 6 mA vid 30 Ohm, i ett scenario där alla elanläggningar har en växelriktare i drift. Om nivån i stället är fem till åtta procent nås 6 mA vid 200-450 Ohm. Den nivån är viktig eftersom det är vid 6 mA som jordfelsbrytare av typ A, den klart vanligaste, slutar fungera.
Lösningen kan vara nya standarder
Problemet ökar snabbt i takt med utbyggnaden av dels solceller, och dels laddutrustning för bilar, konstaterar rapporten.

”Vi kommer snart att i vissa bostadsområden ha stora effekter installerade under samma transformator av switchade laster. Samtidigt kan den sammanlagda kabellängden bli stor vilket då kan ge stora läckströmmar i nätavsnittet. Det finns ingen egentlig förberedelse för att hantera dessa läckströmmar i de allra flesta nätavsnitt”, går att läsa i rapportens slutsats.
Detta får du gärna utveckla @GK100.

Installatörsföretagen oroas av att många jordfelsbrytare inte kommer att kunna lösa problem med farliga strömmar. Lösningen som lyfts fram är framför allt nya branschstandarder.

Forskare utreder problemet
Även forskare vid Luleå tekniska universitet utreder sedan i höstas problemet.

– Solpaneler kan säkert slå ut och även blockera jordfelsbrytare. Men det vi försöker att utreda är hur vanligt det är och det vet vi fortfarande inte. Vi är inte klara ännu, vårt projekt ska avslutas i september, säger Math Bollen, professor i elkraft teknik. Allt vi vet är att vi ingenting vet. Lite mer forskningsanslag kanske gör susen?

Att privatpersoner eller bostadsrättsföreningar installerar solcellsanläggningar på sina tak blir allt vanligare, och fler väntas framöver. Enligt Installatörsföretagen handlar det om 400 000 nya solcellsanläggningar inom tio år.

Fredrik Byström Sjödin tycker att den som är orolig över sin nuvarande anläggning ska be ett elinstallationsföretag kontrollera jordfelsbrytarna och om det bedöms som nödvändigt att byta från typ A till typ B. Aha - merjobb!

– Konsumenterna själva bör testa sina jordfelsbrytare minst två gånger per år. Särskilt viktigt är det om man själv har solceller på taket. Tryck på testknappen och se om den löser ut. Gör den inte det på en gång så är det något fel.
Japp, jordfelsbrytare ska testas, detta kan bli en bra kampanj!

Organisationen har släppt en rapport som går att nå här, dock är den inte publicerad fritt utan behöver köpas.
Kan forumet starta en insamling tro?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Just det, det rätta svaret är - trumvirvel - merjobb! Tänk att få erbjuda ett setvicepaket till alla villaägare där man byter jfb för 5000 kr fast pris, helst rotat. Och samtidigt kan göra en elöversyn för 5-10 tusen där man regelmässigt konstaterar att centralen behöver bytas och allt trådas om för ytterligare 50-100 tusen.

Och regeringen gläds för att den hårt drabbade elektrikerindustrin får mer jobb och lånen ökar.

Eller så ställer vi krav på att växekriktarna inte får släppa ut DC. Fast det vore väl för enkelt.

Jag är inte cynisk :rofl:.
 
  • Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Såg i gruppen elfel på fb tänkte den passade här[bild]
Läcker bild. Genom att sätta in kardelerna under manöverflaggan i stället för i uttagsöppningen– så åstadkommer man en isolering mellan ledarna. Det är väl förmodligen en smed som varit i farten – RK-ledningarna (inte FK) ser ut att ha blivit skalade med en hovtång – men smeder brukar ju vara mångsysslare.

Noterar att Elmont, med inlägg #8813 lite senare på tråden, ”är helt övertygad att vissa bilder är arrangerade bara för att väcka uppmärksamhet/provocera”. Det kan nog vara riktigt, men i det här fallet undrar jag om inte ”verkligheten överträffar dikten”. Skulle man ha skapat bilden – hade det blivit ett tydligt och uppseendeväckande fel – men här finns det överhuvudtaget inget rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.