O
Jag menar om man måste betala extra för parkering med konstantström i stolpen.
Nä värmen är naturligtvis inte alltid på.
Men det är faktiskt inte ovanligt att det stjäl stora delar av tillgänglig laddeffekt. När det är riktigt kallt ute dvs.
 
O Ovation skrev:
Absolut inte en kategoriskt. Men utan tvekan min erfarenhet.
Jag vet inte riktigt hur du får 3-fas 10 A till minsta godtagbara hemladdning. Det innebär runt 3,5 mil i timmen, står bilen likt de flesta bilar 12 timmar om natten så är det 42 mil om dygnet du har behov av att ladda. Det låter för mig absurt mycket, även räknat på endast arbetsdagar (ca 220) så blir det 9.200 mil om året.

Vem och vilka kör så mycket?
Kan inte hitta mer än 10 bilar på Blocket som är till salu med de miltalen.

Snittkörsträckan för personbilar ligger runt 1.200 mil om året. Ska man ladda detta under natten till arbetsdagar så är det mindre än 1 kW i 12 timmar. Det går inte ens att ladda så sakta med en vanlig Typ 2, Mode 3-laddare (minsta laddström är 6 A).

Vi har helt enkelt olika erfarenheter. I hushållet finns en Nissan elbil med 40 kWh batteri. Den går ca 2200 mil per år och vi laddar nästan alltid hemma med enfas över natten, enstaka gånger ute på vägen med snabbladdning eller destinationsladdning.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Skönt att se att jag inte är ensam om att resonera på det viset, min bil går dock inte ens 1000 mil om året.
Hur många långkörningar får du in på 1500mil?

Jag kör 1300mil / år och har kanske 8 resor på 50mil och 15 på 25 mil / år. Resten är 10 mil eller kortare
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
Man kan inte dimensionera laddningen på medeltalet. Man måste ju ställa högre krav än så.

Jag kör trefas idag när jag laddar med en begränsad effekt på 10 A. Är det riktigt kallt så slår den ifrån bitvis för då behöver värmepumpen strömmen. Jag har bara 16A huvudsäkring och ännu har jag inte fått problem med att det inte räcker till jobbet som är 12 mil tur och retur.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Hur många långkörningar får du in på 1500mil?

Jag kör 1300mil / år och har kanske 8 resor på 50mil och 15 på 25 mil / år. Resten är 10 mil eller kortare
Det är ju som är ”problemet”. Till antalet är det mest korta körningar, ofta kilometrar snarare än mil. Kanske flera sådana korta per dag i snitt. Inga problem med vare sig räckvidd eller laddning (om man har tillgång till 10A uttag hemma på privat parkering). De längre resorna är få, men utgör rätt så många mil och blir även om de bara är enstaka dimensionerande för räckvidd och laddning.

För egen del vill jag komma till sommarstuga 210 km bort. Då kan jag förutsätta att bilen är fulladdad när jag startar hemifrån och vill inte ladda på vägen dit. Många elbilar klarar detta utan problem även på vintern och i lite högre motorvägsfart. Check.
När jag åker hem är det lite vanskligare. Kanske jag måste uppgradera elen i stugan som är till åren kommen. Men troligen hinner jag långsamladda innan jag ska hem igen. Kan även ladda lite medan jag handlar i den lokala matbutiken. Check.
Min andra återkommande långresa ca tre ggr per år är 63 mil motorväg. Ett stopp på vägen ca halvvägs för lunch och toabesök behövs oftast ändå. Räckvidd alltså drygt 30 mil. Om jag förstått det rätt så snabbladdare det oftast upp till ca 80%, sedan går det långsammare. Sedan vill jag inte anlända med tomt batteri då laddning på plats där jag parkerar är begränsad (men nära till flera laddstationer). Så säg drygt 70% av batteriet ska ta mig drygt 30 mil. Här tvivlar jag på vilka bilar som klarar det i motorvägsfart speciellt på vintern. Jaguar har en räckviddskalkylator som säger att det blir problem även om teoretisk räckvidd är +450 km.
 
P Pin skrev:
Det är ju som är ”problemet”. Till antalet är det mest korta körningar, ofta kilometrar snarare än mil. Kanske flera sådana korta per dag i snitt. Inga problem med vare sig räckvidd eller laddning (om man har tillgång till 10A uttag hemma på privat parkering). De längre resorna är få, men utgör rätt så många mil och blir även om de bara är enstaka dimensionerande för räckvidd och laddning.

För egen del vill jag komma till sommarstuga 210 km bort. Då kan jag förutsätta att bilen är fulladdad när jag startar hemifrån och vill inte ladda på vägen dit. Många elbilar klarar detta utan problem även på vintern och i lite högre motorvägsfart. Check.
När jag åker hem är det lite vanskligare. Kanske jag måste uppgradera elen i stugan som är till åren kommen. Men troligen hinner jag långsamladda innan jag ska hem igen. Kan även ladda lite medan jag handlar i den lokala matbutiken. Check.
Min andra återkommande långresa ca tre ggr per år är 63 mil motorväg. Ett stopp på vägen ca halvvägs för lunch och toabesök behövs oftast ändå. Räckvidd alltså drygt 30 mil. Om jag förstått det rätt så snabbladdare det oftast upp till ca 80%, sedan går det långsammare. Sedan vill jag inte anlända med tomt batteri då laddning på plats där jag parkerar är begränsad (men nära till flera laddstationer). Så säg drygt 70% av batteriet ska ta mig drygt 30 mil. Här tvivlar jag på vilka bilar som klarar det i motorvägsfart speciellt på vintern. Jaguar har en räckviddskalkylator som säger att det blir problem även om teoretisk räckvidd är +450 km.
Du kommer att få anpassa dig och lägga in något extra stopp på långresan, eller inte skaffa elbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Man kan inte dimensionera laddningen på medeltalet. Man måste ju ställa högre krav än så.
Jo visst, men hur högt krav?
Är 42 mil om dygnet rimlig som lägsta ribba, tycker du?
 
T tompaah7503 skrev:
Jo visst, men hur högt krav?
Är 42 mil om dygnet rimlig som lägsta ribba, tycker du?
Det får nog varje bilägare själv svara på, finns ju inget generellt svar.

Jag vill ju kunna ladda bilen full på 8 timmar, dock klarar jag inte det i dagsläget utan att höja min huvudsäkring, men jag har infrastrukturen för det Men det är relativt nytt för mig så jag provar mig fram.
 
H huggan skrev:
Jag vill ju kunna ladda bilen full på 8 timmar
Ja det här kokar ner till hur stort batteri du har. Hur stor har du?
Vi har 40 kWh i vår bil och det är då en effekt på 5 kW som krävs för att ladda den full på 8 timmar. Det är något mindre än hälften av den effekt man kan få ur ett system bakom det minsta man kan ha som huvudsäkring idag, d.v.s. 16 A.
 
T tompaah7503 skrev:
Ja det här kokar ner till hur stort batteri du har. Hur stor har du?
Vi har 40 kWh i vår bil och det är då en effekt på 5 kW som krävs för att ladda den full på 8 timmar. Det är något mindre än hälften av den effekt man kan få ur ett system bakom det minsta man kan ha som huvudsäkring idag, d.v.s. 16 A.
78 kWh har jag.
 
W witten skrev:
Du kommer att få anpassa dig och lägga in något extra stopp på långresan, eller inte skaffa elbil.
Ja det är ju så jag gjort. Inte skaffat elbil alltså.

Förhoppningsvis blir det bättre framöver. Jag tror mer på snabb laddning än större batterier. Ett extra stopp på 15 minuter är acceptabelt men inte ett extra stopp på en timme.
 
H huggan skrev:
78 kWh har jag.
Kräver lite mer men inte omöjligt. 11 A i snitt, finns hyggligt med utrymme upp till en vanlig 16 A säkring även om man kör värmepump för värmen.
 
Fairlane
H huggan skrev:
Det får nog varje bilägare själv svara på, finns ju inget generellt svar.

Jag vill ju kunna ladda bilen full på 8 timmar, dock klarar jag inte det i dagsläget utan att höja min huvudsäkring, men jag har infrastrukturen för det Men det är relativt nytt för mig så jag provar mig fram.
Egentligen är det väl bara ett problem de dagar jag kommer hem med ett "tomt" batteri och vill ha ett fullt batteri dagen efter (8h). Kommer man hem med ett halvfullt batteri så behövs ju betydligt mindre effekt för att kunna köra iväg 8 timmar senare med ett fullt batteri. Som sagt, kanske man måste höja sin huvudsäkring, om man tycker det är värt det och så viktigt.
 
Jag sate och lekte med räckvidds beräknaren på https://abetterrouteplanner.com/ innan jag bestämde mig för att det kan fungera med elbil.

Stockholm - Vemdalen kör jag idag några ggr / år och det tar då drygt 5 timmar. Lite lagom för fort och med 7 min paus för att tanka. Då hinner jag upp för att äta lunch i backen och åka en halvdag på ankomstdagen.

Med en Skoda Enyaq 80 behöver jag ladda i en timme på vägen om det är -10 ute hela vägen och får då gå upp en timme tidigare, åka en skidor en timme mindre skidor eller äta lunch i bilen. Det tycker jag är acceptabelt.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Egentligen är det väl bara ett problem de dagar jag kommer hem med ett "tomt" batteri och vill ha ett fullt batteri dagen efter (8h). Kommer man hem med ett halvfullt batteri så behövs ju betydligt mindre effekt för att kunna köra iväg 8 timmar senare med ett fullt batteri. Som sagt, kanske man måste höja sin huvudsäkring, om man tycker det är värt det och så viktigt.
Dom dagar du måste ha fullt batteri dagen efter att du kommit hem med tomt batteri tror jag att det är vettigare att snabbladda på vägen än att höja huvudsäkringen hemma. Om du inte regelmässigt kör runt 40 mil dagligen. Då kanske elbil inte är din grej ännu.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.