Husdjur Husdjur skrev:
Spännande och underhållande tråd att följa!

TS, du har verkligen gjort dig förtjänt av "gnagare fritt" på tomten nu.

Om det dyker upp djur igen, hos dig eller nån annan här i tråden, snälla rigga någon sorts kamera, är ni inte själva nyfikna på vad som tassar runt?

:whistle:
Jag gjorde verkligen allt man kan göra och lite till. I mitt fall behövdes ingen kamera då jag både fick två i fällor och tydliga spår i snön och grävning längst huset. Jag fick nog när jag såg en råtta tassa runt i dagsljus några meter ifrån mig och smet in under altanen. Samma kväll började altanen rivas och efter det har de låtit huset vara. En bidragande orsak är väl även att förutom låg altan så har tidigare ägare dumpat allt möjligt skärp under altanen som gjort att det bildas vattenansamlingar och gjort platsen extra mysig. Borde ha paketeras råttorna jag jag fick i fällor och skickat till tidigare ägares nuvarande adress :crysmile:.

Råttor hatar öppna ytor. Har tom tagit bort växtlighet 4-5m från huset bara för att vara på den säkra sidan.

När vädret tillåter blir det väl att bygga uteplats med marksten där altanen tidigare var. Kommer inte våga ha altan där igen, den saken är klar.
 
  • Gilla
Husdjur
  • Laddar…
Uppdatering? Är råttkriget fortfarande igång eller har det blivit fred?
 
M minitoy skrev:
Uppdatering? Är råttkriget fortfarande igång eller har det blivit fred?
De syntes inte till efter att jag fick riva altanen på baksidan och skapade mer öppna ytor.
Innan ny altan byggdes fraktades 10-15 kbm jord bort och fylldes på nästan 25 ton makadam (för hand 😅) med bättre marklutning från huset.
Jag skaffade även gift från eBay i beteslådor men det slutade med att det blev mat för mördarsniglar istället. Den nya altanen är inte så lättillgänglig heller utan den är omringad med kullerstenar.

Jag brukar fortfarande hålla utkik efter spår i snön på vintrarna men har endast sett enstaka spår av möss framför altanen.
Sedan har kattpopulalationen i området ökat så förhoppningsvis har det en effekt också.

Tips för den som läser tråden ifall man drabbas.:

- bort med all växtlighet i närheten av huset och skapa öppna ytor
- se till att marken under ev altan är torr och väldränerad, helst mkt sten exempelvis makadam som inte är så kul att gräva i.
- syns det spår vid ett misstänkte område är det första man ska göra är att kartlägga rörelsemönster. Söks det skydd eller är det misstänkt boplats? Förstnämnda är mkt lättare att göra något åt. (Som i mitt fall fastän det blev drastiska åtgärder)

Avslutningsvis inget ät eller drickbart i närheten av huset givetsvis.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Hej,

Det började med att en granne såg något som liknade en råtta på sin tomt och kallade dit Nomur.
Nojig som man är började man såklart ta ett extra varv runt huset och täta eventuella öppningar runt husgrunden.

På ett ställe under altanen såg det ut att saknas grus/makadam precis intill grunden och det var inte mer med det än att fylla.

Några dagar senare efter det precis snöat ser jag mystiska spår i snön.
Se bilder,

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]


notera djupet och bredden i snön. Kan en råtta lämna så djupt spår i 1 dm snö?
På någon av bilderna ser det ut som en svans men samtidigt så måste råttan(?) skuttat fram för det saknas fotspår eller svanspår längst hela rörelsebanan.
Notera även att det ser ut som ett tassavtryck på en av bilderna. Dock ser det nästan för stort ut för en råtta (2-3 cm)?

Efter denna upptäckt fick jag krypa in under altanen och kika där jag tidigare hade fullt mer grus. Och det ser ut som något har grävt undan det. Envis som man är fyller man igen återigen med mkt mer packad grus och stora mängder stålull.

Dagen efter dyker detta hål cirka 1 m från samma ställe:
[bild]


Bredden är 6-7 cm.
Behöver en råtta gräva så brett hål för att ta sig in under huset? Stoppade in handen och är grävt mer på djupet utan gångne går snarare in under grunden.

Vad kan det annars vara för något?
Observera att jag 4 råttfällor giljotinmodell från Biltema som stått inom 10m radie utan från platsen utan fångst (den närmsta är typ 1 m ifrån) i en vecka och dessa laddades med ny jordnöttsmör igår.
(Har ej funnit något spår eller hört ljud inomhus den stora lata katten vi har ligger oftast och snarkar i rummet intill den husväggen)

Nästa steg är väl att ringa Anticimex men samtidigt så ser jag varken någon spillning eller död/levande råtta på platsen.

Kan någon expert tyda spåren på bilderna och komma med tips på vad man handskas med?
V Vindens skrev:
Bredden på ”gången” som skapats i snön är 7cm. Försökte mäta det som ser ut som tassar men det är svårt då det inte är tydliga fotspår men gissningsvis någonstans mellan 2-3cm.
Svårt att veta exakt vad det är men det som talar för att det skulle kunna vara råtta är att den ser ut att ha rört sig längst en stenmur och sedan husfaden för att försvinna in under altanen.

Altanen fullproppad med fällor just nu. Köpte även en låda idag och ytterligare klassiska slagfällor förutom de giljotin jag redan har.
Har även ett par supercat men dessa har jag satt upp än.

Om det är en råtta borde den förr eller senare falla för frestelsen av jordnötssmör? Dessutom 3-4 olika sorters fällor.
En av dessa är dessutom en mörk chokladbit som dippats i jordnötssmör.

Vi har en katt som normalt brukar patrullera runt huset (han plockar vanliga möss under okt-dec) men hand måste ha något medfödd fel för han går inte ut fort det är minusgrader :rolleyes::crysmile:
Ett tips!
Prova med snickers!
Fick det tipset av Anticimex, trodde först att de skojade, men laddade då fällorna med detta, 3 dagar senare så blev det fritt från råttor i mitt hus (om det nu är en råtta) som jävlas med dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.