FredrikR FredrikR skrev:
[bild] [bild]
Trådat in nätverksuttagen, Bärra var med och verifierade funktionen efteråt. :love:
Fint Pride-rack ;)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Sånna här kunskaper är något jag önskar jag hade . Får läsa in mig så jag kan fixa fram lite uttag runtomkring i huset, har ju en hel vind eller krypgrund att dra "kabel" i så nu saknas bara kunskap om vad man ska ha och gå tillväga
Det är inte så märkvärdigt!
Satsa på ett kroneverktyg av "ok" kvalitet, typ Kjell eller ClasO. Kjell har patchpaneler och tp kabel och även uttag.
Sen är det till att dra tråd, i rör eller kanaler, montera uttag och ansluta.
Mycket är numrerat och färgkodat, bara att följa och göra lika. (y)
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Fint Pride-rack ;)
Haha ja, det fanns en liten rött, orange, gul, grön, blå, indigo, violett tanke när de första kablarna köptes ihop med nåt annat från Dustin, sedan var nån färg slut och nu när nätet utökades började det om.:)
 
  • Älska
tommib
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Sånna här kunskaper är något jag önskar jag hade . Får läsa in mig så jag kan fixa fram lite uttag runtomkring i huset, har ju en hel vind eller krypgrund att dra "kabel" i så nu saknas bara kunskap om vad man ska ha och gå tillväga
Köp verktygsfria pluggar och koppla efter B.
Data är väldigt enkelt..
Actassi-pluggarna från Schneider är väldigt smidiga att koppla, men kanske lite dyra....
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Köp verktygsfria pluggar och koppla efter B.
Data är väldigt enkelt..
Actassi-pluggarna från Schneider är väldigt smidiga att koppla, men kanske lite dyra....
Jag får helt enkelt läsa in mig lite, alltid skoj att lära sig nytt med, jag ska bara renovera klart ett par rum där jag inte ska ha uttag innan det är dags för de rummen jag tänkt mig att fixa nätverk till så jag hinner kolla upp och ställa dumma frågor
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Köp verktygsfria pluggar och koppla efter B.
Data är väldigt enkelt..
Actassi-pluggarna från Schneider är väldigt smidiga att koppla, men kanske lite dyra....
Svindyra skulle jag säga.
Stansa krone är billigt, men jäkligt drygt.
 
X xLnT skrev:
Svindyra skulle jag säga.
Stansa krone är billigt, men jäkligt drygt.
Jag kopplar alltid dem, men har aldrig köpt en, så därför kan jag bara svara på hur smidiga de är. Elkos krone-datauttag är riktigt dryga. Nu köper vi mest Commscope och de är väll okej. Actassi är fortfarande bäst ;)
 
tommib
Hag har kopplat lite olika och Actassi är väldigt bra. Eftersom jag har börjat värdera min fritid mer så slänger jag pengar på problemet och använder dem i uttagen i huset.

I patchpanelerna kör jag Kjelles verktygslösa för 40 kr (när man köper många). De funkar också bra.
 
L Leafy skrev:
Jag får helt enkelt läsa in mig lite, alltid skoj att lära sig nytt med, jag ska bara renovera klart ett par rum där jag inte ska ha uttag innan det är dags för de rummen jag tänkt mig att fixa nätverk till så jag hinner kolla upp och ställa dumma frågor
Finns det verkligen rum där man inte ska ha nätverksuttag när man ändå gör om?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Finns det verkligen rum där man inte ska ha nätverksuttag när man ändå gör om?
Jag sätter inga uttag i badrummen, köket eller tvättstugan.
 
  • Wow
Jiji
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag sätter inga uttag i badrummen, köket eller tvättstugan.
X xLnT skrev:
Jag sätter inga uttag i badrummen, köket eller tvättstugan.
Den som byggde vårt moderna hus ansåg att alla rum kräver datauttag... Men jag är beredd att hålla med dig. Vissa rum kan nog gott vara utan. Jag hade önskat att det inte var wifi eller mobildatatäckning i vissa rum också... Somliga i familjen anser att badrummen är något slags uppehållsrum. ;)
 
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Allt beror ju på hur man planerar och hur huset ser ut förstås, men själv har jag nytta av uttag både i tvättstuga och i kök.
Och framför allt tänker jag att framtidssäkring är vettigt. Man vet aldrig var man imorgon vill smälla upp en accesspunkt, en nätverkshögtalare, en bildskärm eller liknande.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Allt beror ju på hur man planerar och hur huset ser ut förstås, men själv har jag nytta av uttag både i tvättstuga och i kök.
Och framför allt tänker jag att framtidssäkring är vettigt. Man vet aldrig var man imorgon vill smälla upp en accesspunkt, en nätverkshögtalare, en bildskärm eller liknande.
Jag jobbar som elektriker och förr ville man ha datauttag överallt. Men med tanke på hur utvecklingen går framåt och hur stabilt det trådlösa blir så blir det färre och färre uttag. De enda uttagen jag använder hos mig är bakom tv-apparaterna, trots att jag har uttag i alla rum
 
tveksamt tveksamt skrev:
Finns det verkligen rum där man inte ska ha nätverksuttag när man ändå gör om?
Ja jo det kan man ju undra egentligen men jag har idag ena delen av huset där vi har vardagsrum, kök och matplats.
Jag vill sen ha uttag i andra vardagsrummet och på det som ska bli kontor/spelrum. Behöver inte ha uttag i badrummen, tvättstugan och sovrummen. Det trådlösa duger gott om man vill ha tv i sovrummen sen och tanken är att ska kidsen ha stationära datorer får de stå i kontoret.
 
Vi har stationära speldatorer, som är kopplade med sladd. Jag är glad att de står i respektive ägares rum ;). Men de tre datautagen i köket tex känns helt onödiga. Jag vill inte ha uppkopplade pryttlar i köket.

Det är två eller tre datautag per sovrum i vårt hus... Lite överdrivet framför allt i dag. Men de är ju inte ivägen heller.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.