TRJBerg
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Har noterat LG:s topplacering. Nu gällde min fråga inte det utan maskinens byggkvalitet och förväntade livslängd. Känner inte starkt för att behöva byta maskin igen redan om 10-15 år.
Har sett påståenden att LG ska hålla hög kvalitet. Fast iofs inte underlaget för det.
 
A
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Så är det nog. Men generellt i vitvarubranschen gäller helt klart att säljarna söker undvika intrikata frågor om maskinernas kvalitet, hellre framhålla olika finesser och allra helst ett snabbt avslut i butiken. Något mer intresse finns i de få butiker som inte tillhör en kedja. Ju större kedja, desto mindre intresse att svara på viktiga frågor om byggkvalitet och hållbarhet.
säljarna dyvlar på dig den maskin som de har högst provision på
är du frågvis så skiter de i dig för då är då inte någon de tjänar pengar på
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jobbade själv i storkedja, att ringa sälj suport hos valfritt stort märke tog 5minuter, fick man inte svaren som söktes så kom det på mail inom en dag.
Så rent generellt har jag svårt att hålla med dig.

Men får man inte svaren/bemötandet man som kund vill ha så går man vidare.

Tror inte det finns handlare som inte tillhör en kedja, men jag har haft fel förr.
Har hittills alltid handlat vitvaror från Stenlunds Maskincenter i Solna. Eftersom maskinerna jag köpt där, bl.a. i tråden aktuella Cylinda 27.62, är så hållbara har jag inte koll på vad som hänt med dem de senaste 20 åren. Eventuellt är de nu en del av Elon, kanske har de helt övergått till grossistförsäljning. Får undersöka saken.
 
electroluxaren skrev:
säljarna dyvlar på dig den maskin som de har högst provision på
är du frågvis så skiter de i dig för då är då inte någon de tjänar pengar på
Haha, mitt i prick! Precis min erfarenhet.
 
  • Gilla
rogge75
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
säljarna dyvlar på dig den maskin som de har högst provision på
är du frågvis så skiter de i dig för då är då inte någon de tjänar pengar på
Så kan det iofs vara. Men om det vore helt sant så skulle inte asko/miele överleva.
Nöjd kund är väldigt mycket värt för vissa.

Tex Elux, Samsung ger klart högre marginaler
 
A
en del köper märken av gammal vana
tex har de en samsung tv el smartfåne så köper de en samsung vitvara.
asko och miele var förknippade med hög kvalitet tidigare men görs de i före detta u-länder som tjeckien och slovenien
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
en del köper märken av gammal vana
tex har de en samsung tv el smartfåne så köper de en samsung vitvara.
asko och miele var förknippade med hög kvalitet tidigare men görs de i före detta u-länder som tjeckien och slovenien
Att Samsung och LG är stora på TV och hemelektronik betyder att jag är misstänksam mot dem som vitvarutillverkare. Sen är det djupt tragiskt att gamla kvalitetsmärken som Cylinda köps upp av t.ex. Gorenje och börjar tillverkas i Slovenien vilket sakta men säkert sänker varumärkets status från världsledande till bottenskrap. Det gäller nog både i R&Rs termer och i fråga om byggkvalitet.
 
electroluxaren skrev:
en del köper märken av gammal vana
tex har de en samsung tv el smartfåne så köper de en samsung vitvara.
asko och miele var förknippade med hög kvalitet tidigare men görs de i före detta u-länder som tjeckien och slovenien
Mycket möjligt att det finns en del av folket som köper tvättmaskin efter vad dom har för mobil.

Föredetta U-länder eller inte, det är inte pga vilket land tillverkning är i som bestämmer kvalite på en vara. Märklig sagt imo
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Att Samsung och LG är stora på TV och hemelektronik betyder att jag är misstänksam mot dem som vitvarutillverkare. Sen är det djupt tragiskt att gamla kvalitetsmärken som Cylinda köps upp av t.ex. Gorenje och börjar tillverkas i Slovenien vilket sakta men säkert sänker varumärkets status från världsledande till bottenskrap. Det gäller nog både i R&Rs termer och i fråga om byggkvalitet.
Dom är ännu större på skyskrapor och fraktfartyg. Bra eller dålig

Det tragiska med cylinda är väll snarare att dom fortfarande har möjlighet att bygga maskiner med asko's bas. Dåligt förhandlat av asko imo, men visst cylinda kvalite efter askos ritningar
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Mycket möjligt att det finns en del av folket som köper tvättmaskin efter vad dom har för mobil.

Föredetta U-länder eller inte, det är inte pga vilket land tillverkning är i som bestämmer kvalite på en vara. Märklig sagt imo
Jag tror ändå att det finns en viss koppling mellan tillverkningsland och kvalitet. Den MacBookPro jag använder nu är tillverkad i Kina. Den är jättebra, även med prislappen 34500 kr. Med tvättmaskiner är det en annan sak. Där tror jag tillverkningsland har större betydelse. Se bara på vad som hände med varumärket Cylinda, när det blev Slovenskt i Gorenjes famn. Det störtdök i pris och i alla tänkbara kvalitetskriterier.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Har hittills alltid handlat vitvaror från Stenlunds Maskincenter i Solna. Eftersom maskinerna jag köpt där, bl.a. i tråden aktuella Cylinda 27.62, är så hållbara har jag inte koll på vad som hänt med dem de senaste 20 åren. Eventuellt är de nu en del av Elon, kanske har de helt övergått till grossistförsäljning. Får undersöka saken.
De är med i Elon, men de har stängt butiken i Solna för några år sen, så du får åka till Arninge om du vill handla hos dem.
Har inte varit i Arninge, men den i Solna var ju inte som vanliga vitvarubutiker direkt om man gick in till spisarna och vinrummen.
 
A
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Dom är ännu större på skyskrapor och fraktfartyg. Bra eller dålig

Det tragiska med cylinda är väll snarare att dom fortfarande har möjlighet att bygga maskiner med asko's bas. Dåligt förhandlat av asko imo, men visst cylinda kvalite efter askos ritningar
Mär det gäller specifikt ASKO så har cylinda köpt maskiner av dessa hela tiden de tillverkades i Vara Sverige.
Det var nästan identiska maskiner med olika namn. parallellt köpte cylinda från Turkiet dessa var diametralt motsatta i alla hänseende inklusive kvalitet.
I Vara tillverkades robusta maskiner gjorda för att gå dygnet runt.
Tyvärr såldes ASKO & UPO till Gorenje 2012 och fabriken flyttades ner till Slovenien.
Maskinerna förenklades i materialval och dimensionering och för att få det så billigt som möjligt köptes elektronik och mekatronik från Kina.
Kvaliteten rasade och fortsätter rasa det är snart inte mycket kvar av den ursprungliga konstruktionen som höll i 3 decennier.
Så om det inte har betydelse vem som gör maskinerna eller underleverantörerna så vet jag inte!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vad bör kollas? Kolla att det står Cylinda på den. ;)
 
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad bör kollas? Kolla att det står Cylinda på den. ;)
nej för f-n
då kan du få vad som helst
du måste kolla jättenoga att modellen har så många egenskaper som möjligt från den ursprungliga ideen
Du vill inte ha de Turkisk-gjorda och ej heller de Gorenje inspirerade modellerna
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Enklast att se är om den har bälg eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.