Man kan väl snarast säga att man blir som en borgensman åt ”felparkeraren” om man tar det via fogden. I första hand är det den som äger bilen som ska betala, men om denne är medellös går fogden istället på den som vill ha bort bilen för att få betalt.

Så får du exempelvis min bil bortbogserad kommer kostnaden hamna på mig, är det en småkriminell utan tillgångar som är skriven på bilen lär du få stå för kostnaden själv.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är lite beklämmande att det är så svårt för en enskild att få en bil på egen mark bortforslad att flera berättar om egna erfarenheter av att till och med polisen uppmanat dem att flytta ut fordonen i gatan.

Svårt att tycka annat än att lagstiftningen misslyckats där.
Det är helt obegripligt att vi inte har en lag som ger fastighetsägare omfattade rättigheter att skrota fordon som parkeras där under längre tider. Det skulle vara så lätt att lösa med en anmälan till lämplig statlig myndighet och sen får man skrotningsrätt till det t ex 30 dagar senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
em72 och 9 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Uppenbarligen får den som vänder sig till Kronofogden betala för tjänsten.
Visst får man betala men samhället subventionerar ju kostnaden......
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det skulle vara så lätt att lösa med en anmälan till lämplig statlig myndighet och sen får man skrotningsrätt till det t ex 30 dagar senare.
Har för mig att samhället måste förvara bilar i 6 månader innan dom kan skrotas minst 3 månader är det..... inte så kul om bilen står ivägen på ens fastighet.......

Men som privatperson har du ingen enkel möjlighet att transportera bort en bil till en uppställningsplats utan det ska utredas via kronofogden.......
 
Claes Sörmland
T Taxture skrev:
Har för mig att samhället måste förvara bilar i 6 månader innan dom kan skrotas minst 3 månader är det..... inte så kul om bilen står ivägen på ens fastighet.......

Men som privatperson har du ingen enkel möjlighet att transportera bort en bil till en uppställningsplats utan det ska utredas via kronofogden.......
Jag tror lagstiftaren måste förstå att vårt problem nu är att Sverige svämmas över av gamla fordon som har ett lågt värde. Tar man inte hand om sitt felaktigt parkerade fordon inom 30 dagar så borde det således få skrotas. Helt obarmhärtigt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror lagstiftaren måste förstå att vårt problem nu är att Sverige svämmas över av gamla fordon som har ett lågt värde. Tar man inte hand om sitt felaktigt parkerade fordon inom 30 dagar så borde det således få skrotas. Helt obarmhärtigt.
Och vem ersätter den person, som t.ex. p.g.a. covid-19, råkar ligga på IVA och inte kan läsa sin post? ( Jag antar att det skulle skickas ett brev innan bortforsling)
 
  • Gilla
Tokskalle och 1 till
  • Laddar…
nåja om du bor i stockholm så är det ju rätt smidigt att bli av med bilar oavsett vart dom är parkerade så lagstifningen verkar ju funka ok här, nåja förutom att man troligen som privatperson behöver anlita ett parekeringbolag då....
Fordonsflytt - Stockholms stad (parkering.stockholm)
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och vem ersätter den person, som t.ex. p.g.a. covid-19, råkar ligga på IVA och inte kan läsa sin post? ( Jag antar att det skulle skickas ett brev innan bortforsling)
Det är en risk man får ta när man parkerar sin bil olovligen på annans mark. Så ingen ersättning utgår. Ställer man sin lösa egendom där den inte ska stå så riskerar man den helt enkelt. Är den av värde så tar man hand om den.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ah så du menar att du gladerligen tar gratis hand om allt som tex Irlänska Asfaltläggare dumpar eftersig?

Att gämföra en trasig fyrsbox som en hyresgäst(där du faktiskt varit hyresvärd) lämnar eftersig mot en bil (där det finns helt annan lagstiftning) som dumpats på din tomt .... jepp schyst jämförelse
Jag är bara en privatperson, inte en hyresvärd. Jag har inga hyresgäster som lämnar frysboxar eller bilar efter sig.
 
Man ska väl inte uppmana till brott men en kompis till mig köpte en fastighet med bil ståendes på tomten. Ägaren skulle flytta den snarast lovade han men inte, jag tillsammans med en annan kompis släpade ut den på gatan och informerade ägaren om att bilen nu stod på kommunens mark. Bilen var borta två dagar senare, ta en pickup o kroka i en kätting så är problemet snart någon annans.


R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
 
slaskman slaskman skrev:
Grannen här hade skrotbil utanför sitt hus, den stod där i ett par år. Plötsligt stod den på en affärs parkering 100 meter bort. Kvällen efter hör jag en vrålande motor, det var en hjullastare som dånade förbi med bilen på gafflarna och tillbaka med den på puckots uppfart. Det var lite kul...
Råkade ut för en liknande situation.
En tidig morgon på väg till arbetet stod där helt plötsligt parkerad en blå Renault Clio på en angränsande företagares kundparkering. Inget konstigt i sig, även om den stod där såpass tidigt innan de öppnade butiken.
Efterföljande dagar stod den där likadant och man började reagera att något inte stod rätt till.
Jag kontrollerade bilens reg.nr som gick till en person i Göteborg, troligtvis kriminell.

Det gick ytterligare några dagar och helt plötsligt en morgon stod bilen parkerad på vårat företags kundparkering med synliga spår av att någon burit dit den med hjälp av lastgafflar...
Vi ringde butikens ägare där bilen tidigare stod parkerade och påtalade att vi hade sett att bilen tidigare hade stått hos honom, han svarade; det vet jag ingenting om. Vi förklarade då att vi sett spåren av lastgafflarna och förklarade för honom hur vi trott att scenariot hade sett ut, att han hade tagit hjälp av en kompis lite längre ner på gatan med en lastmaskin för att senare föra över problemet på oss.
Till svar på vårat påstådda händelseförlopp fick vi helt plötsligt en ursäkt och han sade att han skulle fixa detta.
Dagen efter vårat samtal var bilen borta.

Dagarna gick och jag var på väg norrut. Efter 2 mils körning i höjd med Falkenberg, får jag helt plötsligt se en blå Renault Clio stående på kundparkering till ett annat företag, svängde av vägen och därefter in på parkeringen, till min förvåning så var det samma bil. Problemet löst för den ena och ett nytt problem för en annan...
 
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en risk man får ta när man parkerar sin bil olovligen på annans mark. Så ingen ersättning utgår. Ställer man sin lösa egendom där den inte ska stå så riskerar man den helt enkelt. Är den av värde så tar man hand om den.
Vilka törs då ta bilen till t.ex. ett köpcentrum om man riskerar att bli av med bilen om man blir akut sjuk i butiken ? Nej, lite mer genomarbetade regler måste det nog vara !
 
I ikeo skrev:
nåja om du bor i stockholm så är det ju rätt smidigt att bli av med bilar oavsett vart dom är parkerade så lagstifningen verkar ju funka ok här, nåja förutom att man troligen som privatperson behöver anlita ett parekeringbolag då....
Fordonsflytt - Stockholms stad (parkering.stockholm)
TS kan nog ses som näringsidkare, inte privatperson, och borde därmed kunna anlita ett parkeringsbolag!
 
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vilka törs då ta bilen till t.ex. ett köpcentrum om man riskerar att bli av med bilen om man blir akut sjuk i butiken ? Nej, lite mer genomarbetade regler måste det nog vara !
Ja, det är ett internetforum det här, inte lagrådet. Givetvis krävs mer detaljer. Men utgångspunkten måste vara att egendomsskyddet ska sänkas för övergivna fordon.

I princip alla kommer att våga ta bilen till köpcentret är min bedömning. Sen om man helt saknar socialt skyddsnät i form av familj, vänner eller bekanta och därmed riskerar att lämna sin bil på annans mark under långa tider p g a plötsliga och långvariga sjukdomsfall ja då har man nog större problem än just bilen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vilka törs då ta bilen till t.ex. ett köpcentrum om man riskerar att bli av med bilen om man blir akut sjuk i butiken ? Nej, lite mer genomarbetade regler måste det nog vara !
Problemet vi diskuterar är främst oskattade obesiktigade ”pundarbilar” som dumpas på privat mark, och inte morfars nytvättade lågmilade Ford fiesta som plötsligt måste lämnas i en markerad parkeringsruta, dock länge än tillåtet.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.