S Staffan123456789 skrev:
Förmodligen beställer inte elektrikern material från elbutik.se utan på Ahlsell. Och det är lite dyrare.
Snällt av elfirman att pruta på både jfb och spottarna i badrumstaket när jag påtalade jag grejerna kostade för mig som privatperson, utan rabattavtal.
Sen får man ju ta att dom vill ha betalt för 6 spottar när enbart 5st sitter i taket....:rolleyes:

Just, dom försökte förklara bort jfb priset med att det ju finns en massa olika varianter och märken!
Men tydligen fanns det bara en variant med samma E-nummer... (Drygt att hustla kunder som har lite mer koll än mannen på gatan!) :oops:
 
G guggen skrev:
Kan du skriva det där igen så man begriper vad det står?
För jag tolkar det som om du tycker det är bra att de köper in och lägger på 200-300%, för att de kan?
Exakt så jag menar.
Lär dig själv om du vill få billigt
 
D Daniel Eurenius skrev:
Exakt så jag menar.
Lär dig själv om du vill få billigt
Jag kan redan. Det är bara tråkigt med hustlers som utnyttjar människors okunskap, i alla branscher där det frekvent förekommer.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Leanath Leanath skrev:
Självklart känns det mycket, men å andra sidan är jag nybliven husägare för första gången och kan absolut ingenting. Har bara svårt att få ihop hur extra-grejer utöver det tomma proppskåpet kan gå på 7200:- exklusive arb.timmar
Han har väll köpt det på ahlsell, för då blir det dyrt för kund och han känar mycket.. Begär att få se på fakturan han har betalt för det, men det får du säkert inte. Jag bojkottar alla hantverkare som handlar på ahlsell, om jag nu skulle anlita någon.
 
Herre jävlar, vi säljer dim-02 för ca 630kr ink moms till kund när vi utför arbete hos dem :)
 
D Daniel Eurenius skrev:
Men hantverkare måste ju tjäna lite pengar också
Skulle alla köpa billigt material på nätet skulle vi ej ha några elfirmor.
Det är ingen som säger att man inte får tjäna pengar, självklart ska man göra det, men på ett renhårigt sätt.

Man kan mycket väl ta marginal på saker man säljer, men inte hundratals eller ibland tusentals procent.

Sen tar man ut en vettig timpeng på det.

Då kan kunden lätt jämföra olika hantverkare och vet vad han eller hon betalar för.


Jobbar man mot företag lägger man oftast på en procentsats på faktiskt inköpspris, inte på påhittade listpriser, annars blir man nog inte gammal i branchen, det är bara så trist att när det gäller privatpersoner ska det fulas..
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hej alla glada
Mitt första inlägg i det här forumet blir ett som besvarar alla som gnäller på att företag gör påslag på de produkter de installerar. Som företagare kan jag verkligen inte "hålla käften" längre, för det gnälls så ofta på detta och det jämförs gärna med vad det kostar att köpa produkten i butik eller online.

Är 9000 kr rimligt för den el-centralen - nej! Men ett påslag på 100% är rimligt... varför? Jag ska förklara!

Vad "ni alla gnällisar" glömmer är att när jag installerar ett uttag så tar jag också över ansvaret för att uttaget ska fungera ("garanti"). Det är mig ni ringer till om tex Schneiders uttag slutar fungera och då är det jag som kommer tillbaka och sätter in ett nytt och sedan reklamerar jag det. (kastar det i soptunnan och tar förlusten) och detta tar jag noll kronor betalt för.

Men köper Ni produkten själva och jag installerar den -är det ni själva som får stå för kostnaden om ett fel uppstår, skicka tillbaka, reklamera etc etc (dessutom tillkommer ju nu en kostnad för elektrikerns jobb också, servicebil etc). Ni betalar alltså för en service... (Dessutom har ni sluppit att åka till butiken och köpt allt material, rätt kabel, wagos, slangar i rätt dimension, skruvar, dosor och allt annat skit/detaljer man ska släpa på för att kunna göra ett bra jobb).

När ni går och köper en T-shirt i butik, har butiken minst!!! 300% påslag, gnäller ni över det? Eller skor, många här betalar mer än gärna 1500kr för att par "löpar dojor" -de kostar typ 1 dollar att tillverka och 200kr i inköp, gnäller du i butiken?

Anyway -Jag har inga som helst problem med att göra installationer med material som är införskaffat av kund själv, det är inte någon "grej" att man liksom vill lura folk på pengar, bara för att man gör ett påslag på material - som sagt det är för att jag tar ansvaret för grejjerna, jag har gjort inköpen etc...

Men visst tycker jag att elektrikern som tagit 9000 tusen för det skåpet borde gett ett rimligt pris, det är det ingen tvekan om.

Tycker jag det är tråkigt att så många gnäller på oss hantverkare -well, ja klart som fan att det är trist med "så mycket hat/förakt" -men så som branschen ser ut så finns det de som blåser folk på pengar. Vilket ju är uppenbart både i den här tråden och många andra här i forumet och det skapar ju ett förakt.

Men jag anser att de flesta hantverkarna är ju seriösa och försöker inte lura någon och jag tycker naturligtvis inte 500-700kr/tim för en duktig yrkesman är dyrt. Det är fullt rimliga pengar för någon som är duktig på sitt yrke. (jag tror de flesta här inne på detta forum tycker att deras jobb och kunskap är värd de pengarna -minst!)

Hur som - Till TS så håller jag tummarna för att elektrikern du valt "bara har gjort fel på fakturan" och ger dig ett rimligare pris på el-centralen. Lycka till

Tack för ordet - over and out.
 
  • Gilla
Erik Wikehult och 15 till
  • Laddar…
H
richardtenggren richardtenggren skrev:
Årets inlägg?! Tillrättavisar TS om att läsa tråden ;)
(y):D
 
  • Gilla
Ofoxer
  • Laddar…
Nä.. Men alla andra verkar ju tycka att dom kan köpa allt själva, och att elektrikern bara ska komma och montera. Sen kan man inte jämföra internet priser med grossister. Jag har egen firma och vissa saker är billigare att beställa på nätet, än vad jag har för rabatter.
Sen tycker jag att det va ett riktigt överpris på centralen som det nu handlade om.Gör du samma sak när du kommer till bilverkstan, här har du olja filter och bromsar som jag handlat från en webbutik i Tyskland?[/QUOTE]
 
  • Gilla
Kingston79 och 1 till
  • Laddar…
Betalade 6800 ex moms för mitt skåp komplett.
 
  • Elektriskt skåp med säkringar och energimätare, etiketter och ställbara timers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel Eurenius skrev:
Men hantverkare måste ju tjäna lite pengar också
Skulle alla köpa billigt material på nätet skulle vi ej ha några elfirmor.
O oddan skrev:
Varenda elektriker med egen firma här i Stockholm kör ju runt i Teslabilar för närmare miljonen. Säger väl en del...
Där måste jag försvara elektrikern.
En Tesla Model 3 LR har samma eller lägre TOC än en Passat Alltrack. Dessutom ligger det yrket att köra elbil.
pixel
 
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Leanath Leanath skrev:
Självklart känns det mycket, men å andra sidan är jag nybliven husägare för första gången och kan absolut ingenting. Har bara svårt att få ihop hur extra-grejer utöver det tomma proppskåpet kan gå på 7200:- exklusive arb.timmar
Tar några timmar att koppla ihop säkringar i proppskåpet med
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
N Nissensbygg skrev:
Hej alla glada
Mitt första inlägg i det här forumet blir ett som besvarar alla som gnäller på att företag gör påslag på de produkter de installerar. Som företagare kan jag verkligen inte "hålla käften" längre, för det gnälls så ofta på detta och det jämförs gärna med vad det kostar att köpa produkten i butik eller online.

Är 9000 kr rimligt för den el-centralen - nej! Men ett påslag på 100% är rimligt... varför? Jag ska förklara!

Vad "ni alla gnällisar" glömmer är att när jag installerar ett uttag så tar jag också över ansvaret för att uttaget ska fungera ("garanti"). Det är mig ni ringer till om tex Schneiders uttag slutar fungera och då är det jag som kommer tillbaka och sätter in ett nytt och sedan reklamerar jag det. (kastar det i soptunnan och tar förlusten) och detta tar jag noll kronor betalt för.

Men köper Ni produkten själva och jag installerar den -är det ni själva som får stå för kostnaden om ett fel uppstår, skicka tillbaka, reklamera etc etc (dessutom tillkommer ju nu en kostnad för elektrikerns jobb också, servicebil etc). Ni betalar alltså för en service... (Dessutom har ni sluppit att åka till butiken och köpt allt material, rätt kabel, wagos, slangar i rätt dimension, skruvar, dosor och allt annat skit/detaljer man ska släpa på för att kunna göra ett bra jobb).

När ni går och köper en T-shirt i butik, har butiken minst!!! 300% påslag, gnäller ni över det? Eller skor, många här betalar mer än gärna 1500kr för att par "löpar dojor" -de kostar typ 1 dollar att tillverka och 200kr i inköp, gnäller du i butiken?

Anyway -Jag har inga som helst problem med att göra installationer med material som är införskaffat av kund själv, det är inte någon "grej" att man liksom vill lura folk på pengar, bara för att man gör ett påslag på material - som sagt det är för att jag tar ansvaret för grejjerna, jag har gjort inköpen etc...

Men visst tycker jag att elektrikern som tagit 9000 tusen för det skåpet borde gett ett rimligt pris, det är det ingen tvekan om.

Tycker jag det är tråkigt att så många gnäller på oss hantverkare -well, ja klart som fan att det är trist med "så mycket hat/förakt" -men så som branschen ser ut så finns det de som blåser folk på pengar. Vilket ju är uppenbart både i den här tråden och många andra här i forumet och det skapar ju ett förakt.

Men jag anser att de flesta hantverkarna är ju seriösa och försöker inte lura någon och jag tycker naturligtvis inte 500-700kr/tim för en duktig yrkesman är dyrt. Det är fullt rimliga pengar för någon som är duktig på sitt yrke. (jag tror de flesta här inne på detta forum tycker att deras jobb och kunskap är värd de pengarna -minst!)

Hur som - Till TS så håller jag tummarna för att elektrikern du valt "bara har gjort fel på fakturan" och ger dig ett rimligare pris på el-centralen. Lycka till

Tack för ordet - over and out.
Kastar du saker i soptunnan och vi kunder ska stå för det? Ska du inte skicka tillbaka det där du har köpt det? Så gjorde då det företag jag jobbade åt ett tag.

Då ska alla som är duktiga på sitt yrke ta 700kr/h. Då skulle det vara mycket som skulle bli dyrare i det här sammhelle. Är du beredd på det? Eller höjer du då dit timmpriset ännu mer då?
 
Redigerat:
Leanath Leanath skrev:
Det fanns ingen offert. Vi stod i trappan och pratade då jag nämnde att jag ville ha ett nytt proppskåp varpå han säger att det kostar runt 8-9000:- och att jag då ska skicka ett mail till honom att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. Då tänker jag bara att visst, det är väl lugnt jag litar på dig. Så det är väl i detta fall en så kallad muntlig offert?

Jag och min fru är helt gröna inom allt detta att anlita hantverkare o äga hus. Man tror ju inte att folk utnyttjar det...
Om du skickat ett mejl till elektrikern att du vill ha ett nytt proppskåp för 8-9000 har ni ingått ett avtal
 
  • Gilla
Kortling
  • Laddar…
N Nissensbygg skrev:
Är 9000 kr rimligt för den el-centralen - nej! Men ett påslag på 100% är rimligt... varför? Jag ska förklara!

Vad "ni alla gnällisar" glömmer är att när jag installerar ett uttag så tar jag också över ansvaret för att uttaget ska fungera ("garanti"). Det är mig ni ringer till om tex Schneiders uttag slutar fungera och då är det jag som kommer tillbaka och sätter in ett nytt och sedan reklamerar jag det. (kastar det i soptunnan och tar förlusten) och detta tar jag noll kronor betalt för.
Och hur ofat händer det menar du ? händer det på 50% av allt du installerar ? ..isåfall kanske du borde byta leverantör.

Dessutom har du väl oftast nån garanti från tillverkaren också, även om man har betydligt sämre skydd om man köper saker som företagare.

(Dessutom har ni sluppit att åka till butiken och köpt allt material, rätt kabel, wagos, slangar i rätt dimension, skruvar, dosor och allt annat skit/detaljer man ska släpa på för att kunna göra ett bra jobb).
Det hade väl varit fine om det inte avr så att hantverkaren normalt redan tar betalt för just detta i timpenning och avgift för servicebil. Menar du att du ska ha betalt två gånger för samma sak ?

När ni går och köper en T-shirt i butik, har butiken minst!!! 300% påslag, gnäller ni över det? Eller skor, många här betalar mer än gärna 1500kr för att par "löpar dojor" -de kostar typ 1 dollar att tillverka och 200kr i inköp, gnäller du i butiken?
HELT irrlevant, du har totalt missat poängen.

Ingen klagar på att man får betala mer än vad den kostar att tillverka, det klagas på att hantverkaren tar ut ett enormt pålägg på grejerna som kunden själv kan köpa för ett mycket lägre pris.

Och JA, om jag skulle köpa en märkeströja för 400:- och sen hittade exakt samma tröja för 100kr i en annan butik skulle jag INTE gå tillbaka till den första, men om jag gjorde det skulle jag ifrågasätta.

Och kan jag som privatperson köpa märkeslöpardojorna för 1500 i butik för 200:- på nätet ? knappast, om man kunde det skulle inte butiken bli långvarig.

Inser du skillnaden ?


Tycker jag det är tråkigt att så många gnäller på oss hantverkare -well, ja klart som fan att det är trist med "så mycket hat/förakt" -men så som branschen ser ut så finns det de som blåser folk på pengar. Vilket ju är uppenbart både i den här tråden och många andra här i forumet och det skapar ju ett förakt.

Men jag anser att de flesta hantverkarna är ju seriösa och försöker inte lura någon och jag tycker naturligtvis inte 500-700kr/tim för en duktig yrkesman är dyrt. Det är fullt rimliga pengar för någon som är duktig på sitt yrke. (jag tror de flesta här inne på detta forum tycker att deras jobb och kunskap är värd de pengarna -minst!)
Men de som uppför sej illa skadar ju framförallt dom som sköter sej, eller hur ? Varför försvara dessa då ?

Jag tycker 500-700/h är väldigt billigt för en yrkesman, det är sällan nån som klagar på det heller, men det svider OERHÖRT mycket när någon tar 400:- för nåt som kunden själv VET kostar 80:-


Hur som - Till TS så håller jag tummarna för att elektrikern du valt "bara har gjort fel på fakturan" och ger dig ett rimligare pris på el-centralen. Lycka till
Jag med!
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.