R
K kjork skrev:
I min värld borde det bli billigare att köpa av hantverkaren. Brukar inte de ha diverse rabatter? I tidigare trådar kan man läsa att tex elektriker köper en vara med tex 50% rabatt. Kunden betalar fullpris och där är marginalen? Kanske har fel?
Rabatterna är inte till för dig som kund.

Utan för dig som företagare.

Ju bättre rabatt, mer marginal på grejerna ! Mer klirr i kassan :cool:
 
  • Gilla
Peter D_
  • Laddar…
Hej jag ser att de använder Hager jrb. Säkringar mm. Skåpet är av fabrikat Garo. Cu märkningen faller om an blandar olika fabrikat.
Jag var på en kurs för 8-10 år sedan och blev informerad av säljare för olika fabrikat att de inte godkänner blandningar av fabrikat. Har man ex. Garo säkringsskåp skall det endast förekomma deras produkter för att Cu godkännas. Har det inte blivit några ändringar av detta så skall man vara konsekvent och använda samma fabrikat som eventuellt är monterat vid tidigare tillfällen.
Är numera pensionär och är inte insatt i det senaste regelverket.
Kjell Brunström
 
Detta är priset för ett skåp inkl de säkringar mm.
 
K Kjell Brunström skrev:
Hej jag ser att de använder Hager jrb. Säkringar mm. Skåpet är av fabrikat Garo. Cu märkningen faller om an blandar olika fabrikat.
Jag var på en kurs för 8-10 år sedan och blev informerad av säljare för olika fabrikat att de inte godkänner blandningar av fabrikat. Har man ex. Garo säkringsskåp skall det endast förekomma deras produkter för att Cu godkännas. Har det inte blivit några ändringar av detta så skall man vara konsekvent och använda samma fabrikat som eventuellt är monterat vid tidigare tillfällen.
Är numera pensionär och är inte insatt i det senaste regelverket.
Kjell Brunström
Oj, det tror jag inte ett jävla skit på. Om du med Cu menar CE... CU verkar vara någon https://en.wikipedia.org/wiki/Eurasian_Conformity_mark
 
Tar fram popcornen och inväntar TS återkoppling från firman. Sjukt nyfiken.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 5 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Oj, det tror jag inte ett jävla skit på. Om du med Cu menar CE... CU verkar vara någon [länk]
M mrmlz skrev:
Oj, det tror jag inte ett jävla skit på. Om du med Cu menar CE... CU verkar vara någon [länk]
tror han menade CE-märkningen, men jag har för mig att om man blander komponenter så skall man ce märka den typ, känns lite luddigt dock!
 
I mitt hus hade jag dubbla proppskåp (uppvärmning direktvärkande el). I början av 2020 ersätte vi dem med två nya skåp med drygt 60 säkringar, jordfelsbrytare och hela kittet samt ny 3-fas kabeldragning till spis. Totala kostnaden landade på 17000 kr inkl moms (material+arbete). Fabrikat Hager.
 
M Matalf skrev:
tror han menade CE-märkningen, men jag har för mig att om man blander komponenter så skall man ce märka den typ, känns lite luddigt dock!
Det beror på. Om du som företag "bygger en normcentral" och säljer den komplett till kund så behöver du CE-märka den. Dvs du produktifierar något...

Det är inte samma sak som att som elektriker installera en normcentral hos kund.

Glasklara regler som vanligt :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att alla här jobbar gratis?


Det råder fri prissättning. Varför klagar ingen på hur dyrt ölen är på krogen? Där har du ofta runt 400%påslag
 
  • Gilla
  • Haha
Anders_Tranås och 6 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag förstår att alla här jobbar gratis?


Det råder fri prissättning. Varför klagar ingen på hur dyrt ölen är på krogen? Där har du ofta runt 400%påslag
Jafan du har ju helt rätt, bra inlägg, så är det ju på krogen, 99kr för en bärs och sen tillkommer ju timpenningen för servitören, dj:en och bartendern. Summasummarum 9000 spänn.
 
  • Gilla
  • Haha
Jorn och 8 till
  • Laddar…
Hej det blev en groda CU skall givetvis vara CE.
Kjell Brunström
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag förstår att alla här jobbar gratis?
Nej, däremot sysslar nog de flesta inte med att blåsa varken sina rbetsgivare eller dess kunder.

Det råder fri prissättning. Varför klagar ingen på hur dyrt ölen är på krogen? Där har du ofta runt 400%påslag
Det råder INTE fri prissättning, detta har diskuterats många gånger.

Men jagantar att du tycker dte är fullt rimligt med flera hundra procents påslag jämfört med vad kundemn själv kan köpa grejerna för ? ..Hint, det är det inte, och det är hantverkare med den inställningen som blixtnsabbt går i konkurs så fort marknaden går nedåt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Men hantverkare måste ju tjäna lite pengar också
Skulle alla köpa billigt material på nätet skulle vi ej ha några elfirmor.
 
  • Gilla
Kingston79
  • Laddar…
Varenda elektriker med egen firma här i Stockholm kör ju runt i Teslabilar för närmare miljonen. Säger väl en del...
 
D Daniel Eurenius skrev:
Men hantverkare måste ju tjäna lite pengar också
Skulle alla köpa billigt material på nätet skulle vi ej ha några elfirmor.
Hantverkare köper det minst lika billigt på Ahlsells.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.