Pontus mattsson Pontus mattsson skrev:
Intressant tråd. Jag hade en elektriker som drog fram ny kabel till kök och då fick byta el-central. Fått två fakturor och den ena vägrar de specificera de olika delarna utan enda svaret var att en femhundring här och en där tickar på (det slutade med 10000 plus moms för materialet den gången).
Den andra fakturan skickade de specifikation på för jag inte betalade (då resten av hantverkarna som ingick i entreprenaden gjort allting fel). Denna specifikation ser ut så här. Någon som har koll på priser som har synpunkter på dessa priser ex. moms. Detta material plus det andra för ca. 12000 är till för en enrumslägenhet på 42 kvm.
[bild]
På Exxact uttagen verkar du fått cirka 300% påslag
 
  • Vägguttag dubbel 2-v jordat från Exxact, vit, med produktnamn och pris på en webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring och bestrid fakturan och hota med att du kommer att ge de dålig recension på nätet. Om det är en firma som bryr sig om sitt rykte då borde lyssna på dig. Helt klart är detta ett försök från de att lura dig när de dels vill ha betalt för en normcentral som max går på 3500-4000 kr och dels fakturera dig för timmar som de varken jobbade eller körde till ditt hus. Nämn att du mejlade och beställde en central + arbete för 9000 kr! Du får stå på dig. !
 
Q jope84 skrev:
Men samtidigt satte han dit sig själv, om någon säger att den vill ha något för 9k men bara får material för 1,5k så är det bedrägeri.
Beställaren har ju fått ett helt fungerande proppskåp enligt önskemål. Vad menar du saknas, att det ska vara gjort i guld?
 
C Costaror skrev:
Jaha du, allt är dyrt i dethär landet. Men det beror mest på att "lönerna" är höga. Var på Bauhaus och kollade led-lampor. Pris 3.200kr. Samma lampa köp i Italien för 800kr. Där är inte heller "lönerna" så höga. Det innebär att högre pris på varan betyder mindre försäljning. Här i sverige är material och arbetskostnader höga och hantverkarna har fullt upp och hinner inte med allt. Alltså kan dom ta ännu mer betalt .....
Styckpris på grejerna och arbetsinsatsen är som den är och verkar rimliga för att vara Sverige. Du kan ju alltid gå till jobbet och begära mer i lön så blir det för nästa kund ännu dyrare.
Om en lampa kostar 800kr i Italien så beställ den från Italien då. Vi är med i EU och har frihandelsavtal, hela meningen med EU typ...

När jag skulle göra om hela min wc/dusch så köpte jag själv allt material som syns.. dvs allt utom underbehandlingsmaterial. Funka hur bra som helst.

Att ge hantverkare fria händer kan du lika bra dra ner byxorna och öppna vaselinburken.

Och att en lampa kosta 800 i Italien o 3400 i Sverige har knappast med löner att göra. En låginkomsttagare i Italien har 15% mindre i lön än en svensk. Jag kan hitta affärer i Sverige som har 400% skillnad i pris på samma produkt. Bara kolla någon prisapp nångång.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Du får skriva att du vill ha det där proppskåpet som skulle kosta 9kkr. Inte det som kostade 3kkr. Fråga dem om du inte var tydlig nog i ditt mejl!
Det är det där proppskåpet som kostar 9000 hos den elektrikern. Om det har ett annat pris någon annanstans är ovidkommande. Det som kostar 3000 hos den elektrikern är ett annat och mindre proppskåp.
 
N Nps skrev:
Vad är det som gör att ni hatar hantverkare så mycket???
Det är nog mer så att hatat växer för varje gång man själv eller vänner/anhöriga blir blåsta ?
 
  • Gilla
abc12345 och 3 till
  • Laddar…
Hej
Har titta Lite på fakturaen och ser ut som om at det er en komplet kökken installation inkl spots och ny central.
Tiden som er brugt på 29 timar lyder inte helt forkert, er dog sikker på at de har gjort et fell och har skrevit tidan de har brugt på Centralen med i de 29 timer och det skal de jo inte göre.
Prisen på Centralen afhänger mycket på materialer i den, kan se at det er märket hager och det skal inte sammenlignes med dom man köber i eks. Biltema, der ud over betaler Elektrikeren også for at der gjort en beregning på den(märkaterne på Centralen).
Har tittat priser fra forskellige elektriker i sverige och priserne ligger ungefär på 6000-9000 alt efter hvor många sikringsgrupper der skal väre.

Hvis jeg var dig villa jeg bare prata med dom, for som skrevit måsta det väre en taste fejl eller kanske montören har skrevit tiden forkert.

Håbes mit svar kan bruges och du forstår mit danska.

Held och lykke.

Mvh
Thomas
 
A Anders_Tranås skrev:
Gör du samma sak när du kommer till bilverkstan, här har du olja filter och bromsar som jag handlat från en webbutik i Tyskland?
Faktum är att på den tiden jag jobbade med bilar (90-talet) så hände det att kunder gjorde precis så.

Det var väl ok att göra så även om man skakade lite på huvudet, men man noterar ju på fakturan att det är kundens eget material vilket gör att man friskriver sej från problem.

Just service och slitagedelar hade vi iofs inga jättemarginaler på, värre med olja då.
 
Redigerat:
Vavacon Vavacon skrev:
Som sagt du är jurist.... inte elektriker eller hantverkare, eller så är du proffessionell "killgissare" ;-)
Jag är både och. Jag är utbildad målare, hade en mindre stads elverk som lekplats när jag var ung då min morfar var verkmästare och de var lite andra regler på den tiden så ingen brydde sig vag ja sprang o höll på med sålänge jag inte var i kontrollrummet eller ställverken. Så jag har bra erfarenhet när de gäller starkströmselektronik också. Jurist är ett senare tillskott när knä la av.

Men vad jag svara på var direkt kopplat till mina erfarenheter som jurist och att själv anlitat byggare som försökt sig på fulingar.
Det är inte utan anledning som hantverkare bara är snäppet under bilhandlare när man går igen civilrätt o tittar igenom vilka sorts fall som är vanliga.
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nja.. under 1000-lappen kostar ett tomt skåp, men sen tillkommer ju allt i, precis som @andr.ljung säger..

Vilken storlek på säkringar har du och vilken karakteristik?
Fabrikat Hager på dvärgbrytare, jordfelsbrytare, huvudbrytare mm. Bra komponenter men lite dyrare än t.ex Garo.
Robert63 Robert63 skrev:
Elektrikers påslag på material är heeelt upp åt väggarna. De borde kollektivt rumpas upp.
Rena rama ockerpriset för den normcentralen. Visserligen dyra komponenter fabrikat Hager, men ändå inte försvarbart. Övrigt elmaterial enligt fakturan, är med ett genomsnittligt påslag på minst 100% En del entreprenörers prissättning har urartat helt. Jag har själv drivit elinstallationsfirma sedan 1980 och aldrig haft ett påslag på mer än 20% Jag tycker att den som prissätter på det här viset, är i avsaknad av moral och etik. Dom flesta vill väl egentligen lämna ett jobb med hedern i behåll
 
  • Gilla
sinclairhacker och 5 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Då hamnar vi på ca 2400 kr.
Dessutom sugigt att snåla in o köra garo låda istället för Hager...
Ja, bedrövligt att inte bara vara dyr utan dessutom sätta in budgetgrejer.
 
K kungcoopa skrev:
1700kr bestyckat på Selga...
Solar har den också, men det är inte samma bestyckning och inte samma fabrikat på bestyckningen.
 
Leanath Leanath skrev:
Absolut, men det skulle då innebära att den arbetstid de vill ta betalt för (29 timmar), inte är inkluderat proppskåpsinstallationen. Vilket då innebär att den totala tid de spenderat i huset inklusive proppskåpsinstallation, som är 17 timmar, är ännu längre ifrån 29 timmar än väntat. Då får man ta bort tid för proppskåpet från de 17 timmar. Vilket skulle innebära att det i själva verket är kanske 13 timmar totalt EXKLUSIVE proppskåpsinstallation och då ännu längre ifrån de 29 timmar de hävdar de lagt ner. Jag förstår att transport och hantering av material tillkommer men inte 16 timmar när företaget dessutom ligger i samma stad???
Har du varit i kontakt med elfirman angående fakturan?
 
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
5500:- kostade min elcentral inkl jobb och ROT. Bytet tog ca 4h.
 
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
Men om de nu betalt 9000 kr för garoskåpet går de ju visa de. Själva skåpet kan du få för 570kr nytt... frågan är vad jfb o säkringar i de kostar.

För om de är arbete i de så skavde stå som arbete ju så du kan få rot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.