Hej,
Har en 22 år gammal, ännu perfekt fungerande tvättmaskin, Cylinda FT 27.62. Av reklamen framgick att den var ”byggd som en proffsmaskin”, bl.a. med 4 stötdämpare. Jag har efter många års flitig och bekymmersfri användning ingen anledning att betvivla det.

Frågan är däremot hur man hittar väsentlig information om byggkvaliteten på nya maskiner när den gamla trotjänaren ska bytas ut och vad som är väsentlig information. Det verkar som sådana frågor måste ställas direkt till fabrikanterna.

Vilka kriterier från hållbarhetssynpunkt bör man då tänka på? Förutom antal och typ av stötdämpare anar jag att materialet i tvättvattenbehållaren är viktigt (plast eller rostfritt). Typ av balansvikt (gjutjärn eller betong) borde också ha betydelse.

Vilka fler kriterier för hög byggkvalitet bör undersökas inför ett eventuellt nyköp? Budgeten är ca 15 000 kr.
 
  • Gilla
sporty_spice
  • Laddar…
A
köp en asko då den är en direkt efterföljare på den du har
eller ännu hellre reparera den cylindan
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
köp en asko då den är en direkt efterföljare på den du har
eller ännu hellre reparera den cylindan
electroluxaren skrev:
köp en asko då den är en direkt efterföljare på den du har
eller ännu hellre reparera den cylindan
Tack för synpunkt!
Asko:s samtliga maskiner placerar sig nära botten i Råd & Rön:s test av 150 olika tvättmaskiner, trots Quattro-teknik. De kommer därför inte ifråga. Fast de är väl inte de enda med 4 fjäderben? Som sagt funkar min Cylinda FT 27.62 från år 1999 ännu utmärkt.
Om jag förstår dig rätt bör Cylindan behållas, vårdas väl så länge som möjligt och även vara värd att reparera inom rimliga gränser, typ byte av kol i motorn. Om det blir aktuellt kanske du kan tipsa om arbetsgång i punktform, på samma eminenta sätt som när du hjälpte mig att byta startkondensator i torktumlaren Cylinda TK 50? Den funkar ännu fint. Tackar och bugar igen för din värdefulla hjälp den gången.

Ännu finare vore om du vill berätta lite om kvalitetskriterier för en lång livslängd på nya tvättmaskiner, för oss som inte har din erfarenhet. Alltså, som jag tror, rostfri tank, 4 stötdämpare, balansvikter i gjutjärn men, frågan är, vad mer bör man fråga fabriken om innan köp?
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Tack för synpunkt!
Asko:s samtliga maskiner placerar sig nära botten i Råd & Rön:s test av 150 olika tvättmaskiner, trots Quattro-teknik. De kommer därför inte ifråga. Fast de är väl inte de enda med 4 fjäderben? Som sagt funkar min Cylinda FT 27.62 från år 1999 ännu utmärkt.
Om jag förstår dig rätt bör Cylindan behållas, vårdas väl så länge som möjligt och även vara värd att reparera inom rimliga gränser, typ byte av kol i motorn. Om det blir aktuellt kanske du kan tipsa om arbetsgång i punktform, på samma eminenta sätt som när du hjälpte mig att byta startkondensator i torktumlaren Cylinda TK 50? Den funkar ännu fint. Tackar och bugar igen för din värdefulla hjälp den gången.

Ännu finare vore om du vill berätta lite om kvalitetskriterier för en lång livslängd på nya tvättmaskiner, för oss som inte har din erfarenhet. Alltså, som jag tror, rostfri tank, 4 stötdämpare, balansvikter i gjutjärn men, frågan är, vad mer bör man fråga fabriken om innan köp?
Felet med R&R är att du får inte veta hur/om maskinen funkar om ett år!
och nej det finns inga andra maskiner med rostfritt, gjutjärn, fjäderben. utom någon cylinda /asko-klon.
tyvärr har ju gorenje förstört dessa maskiner sedan de tillverkades i Sverige.

men tillbaks till din cylinda vad är felet eller snarare misstanken vad som kan hända?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
vill du byta plattform så byter du till en Bosch serie8
eller siemens IQ700 eller IQ800
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Felet med R&R är att du får inte veta hur/om maskinen funkar om ett år!
och nej det finns inga andra maskiner med rostfritt, gjutjärn, fjäderben. utom någon cylinda /asko-klon.
tyvärr har ju gorenje förstört dessa maskiner sedan de tillverkades i Sverige.

men tillbaks till din cylinda vad är felet eller snarare misstanken vad som kan hända?
Håller helt med om R&R. Det är därför jag frågar om vilka konstruktioner man bör titta efter och vilka man bör undvika. Tyska tidningen ”Test” från Stiftung Warentest testar å andra sidan tre olika exemplar av varje modell i en maratonprövning, som motsvarar 10 års normal användning. Ska se om jag kan lyckas komma åt deras senaste provning av 67 maskiner från i november förra året.

Det är egentligen inget fel på min 22 år gamla Cylinda, men jag har börjat förbereda för ett utbyte trots allt. Den kanske bör behållas så länge som möjligt? Mina föräldrars Cylinda Exklusiv 240 gick snällt i över 30 år.
Sen vad gäller plattform har jag inga särskilda synpunkter. Svävar fortfarande i den möjliga villfarelsen att Miele håller högre byggkvalitet än övriga, förutom gamla svensktillverkade Cylinda då.
 
Köp Asko om du vill ha en maskin som ska hålla. Vill du ha en maskin optimerad för råd å rön test så köper du en bosch/Siemens.

Miele har även bra kvalitet när det gäller tvätt.

Fråga en återförsäljare hur dom är byggda, det dom inte vet tar dom reda på förutsatt att det är en seriös säljare.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Håller helt med om R&R. Det är därför jag frågar om vilka konstruktioner man bör titta efter och vilka man bör undvika. Tyska tidningen ”Test” från Stiftung Warentest testar å andra sidan tre olika exemplar av varje modell i en maratonprövning, som motsvarar 10 års normal användning. Ska se om jag kan lyckas komma åt deras senaste provning av 67 maskiner från i november förra året.
Hittar du resultatet av det testet för du mer än gärna lägga in det här! :)
 
J JonasJN skrev:
Hittar du resultatet av det testet för du mer än gärna lägga in det här! :)
Tänkte beställa det för 5 Euro. Problemet är att mitt Paypal-konto låst sig och jag kan inte använda de tyska betalsätten som erbjuds. Återkommer så snart jag fått tag på testet. Hinner du före kan du ju också lägga in resultaten här.
https://www.test.de/Waschmaschinen-im-Test-4296800-0/
 
TRJBerg
LG har fått bra betyg i tester. I toppen eller nära toppen.
 
  • Gilla
turboguten
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Köp Asko om du vill ha en maskin som ska hålla. Vill du ha en maskin optimerad för råd å rön test så köper du en bosch/Siemens.

Miele har även bra kvalitet när det gäller tvätt.

Fråga en återförsäljare hur dom är byggda, det dom inte vet tar dom reda på förutsatt att det är en seriös säljare.
Min erfarenhet av återförsäljare är att de inte vet ett smack om de dyra varor de säljer. Har man frågor om byggkvalitet, långt bortom finesser som automatisk dosering och appar, vet de inte ens vad man talar om. De vill sälja snabbt och undvika tidskrävande frågor, i synnerhet frågor som kräver efterforskning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
LG har fått bra betyg i tester. I toppen eller nära toppen.
Har noterat LG:s topplacering. Nu gällde min fråga inte det utan maskinens byggkvalitet och förväntade livslängd. Känner inte starkt för att behöva byta maskin igen redan om 10-15 år.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Min erfarenhet av återförsäljare är att de inte vet ett smack om de dyra varor de säljer. Har man frågor om byggkvalitet, långt bortom finesser som automatisk dosering och appar, vet de inte ens vad man talar om. De vill sälja snabbt och undvika tidskrävande frågor, i synnerhet frågor som kräver efterforskning.
Trisst, men det är som hantverkare eller valfritt annat yrke finns bra och dåliga.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Trisst, men det är som hantverkare eller valfritt annat yrke finns bra och dåliga.
Så är det nog. Men generellt i vitvarubranschen gäller helt klart att säljarna söker undvika intrikata frågor om maskinernas kvalitet, hellre framhålla olika finesser och allra helst ett snabbt avslut i butiken. Något mer intresse finns i de få butiker som inte tillhör en kedja. Ju större kedja, desto mindre intresse att svara på viktiga frågor om byggkvalitet och hållbarhet.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Så är det nog. Men generellt i vitvarubranschen gäller helt klart att säljarna söker undvika intrikata frågor om maskinernas kvalitet, hellre framhålla olika finesser och allra helst ett snabbt avslut i butiken. Något mer intresse finns i de få butiker som inte tillhör en kedja. Ju större kedja, desto mindre intresse att svara på viktiga frågor om byggkvalitet och hållbarhet.
Jobbade själv i storkedja, att ringa sälj suport hos valfritt stort märke tog 5minuter, fick man inte svaren som söktes så kom det på mail inom en dag.
Så rent generellt har jag svårt att hålla med dig.

Men får man inte svaren/bemötandet man som kund vill ha så går man vidare.

Tror inte det finns handlare som inte tillhör en kedja, men jag har haft fel förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.