16 703 läst · 120 svar
17k läst
120 svar
Kriterier för byggkvalitet på nya tvättmaskiner - Vad bör kollas?
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Hej,
Har en 22 år gammal, ännu perfekt fungerande tvättmaskin, Cylinda FT 27.62. Av reklamen framgick att den var ”byggd som en proffsmaskin”, bl.a. med 4 stötdämpare. Jag har efter många års flitig och bekymmersfri användning ingen anledning att betvivla det.
Frågan är däremot hur man hittar väsentlig information om byggkvaliteten på nya maskiner när den gamla trotjänaren ska bytas ut och vad som är väsentlig information. Det verkar som sådana frågor måste ställas direkt till fabrikanterna.
Vilka kriterier från hållbarhetssynpunkt bör man då tänka på? Förutom antal och typ av stötdämpare anar jag att materialet i tvättvattenbehållaren är viktigt (plast eller rostfritt). Typ av balansvikt (gjutjärn eller betong) borde också ha betydelse.
Vilka fler kriterier för hög byggkvalitet bör undersökas inför ett eventuellt nyköp? Budgeten är ca 15 000 kr.
Har en 22 år gammal, ännu perfekt fungerande tvättmaskin, Cylinda FT 27.62. Av reklamen framgick att den var ”byggd som en proffsmaskin”, bl.a. med 4 stötdämpare. Jag har efter många års flitig och bekymmersfri användning ingen anledning att betvivla det.
Frågan är däremot hur man hittar väsentlig information om byggkvaliteten på nya maskiner när den gamla trotjänaren ska bytas ut och vad som är väsentlig information. Det verkar som sådana frågor måste ställas direkt till fabrikanterna.
Vilka kriterier från hållbarhetssynpunkt bör man då tänka på? Förutom antal och typ av stötdämpare anar jag att materialet i tvättvattenbehållaren är viktigt (plast eller rostfritt). Typ av balansvikt (gjutjärn eller betong) borde också ha betydelse.
Vilka fler kriterier för hög byggkvalitet bör undersökas inför ett eventuellt nyköp? Budgeten är ca 15 000 kr.
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
electroluxaren skrev:
Tack för synpunkt!electroluxaren skrev:
Asko:s samtliga maskiner placerar sig nära botten i Råd & Rön:s test av 150 olika tvättmaskiner, trots Quattro-teknik. De kommer därför inte ifråga. Fast de är väl inte de enda med 4 fjäderben? Som sagt funkar min Cylinda FT 27.62 från år 1999 ännu utmärkt.
Om jag förstår dig rätt bör Cylindan behållas, vårdas väl så länge som möjligt och även vara värd att reparera inom rimliga gränser, typ byte av kol i motorn. Om det blir aktuellt kanske du kan tipsa om arbetsgång i punktform, på samma eminenta sätt som när du hjälpte mig att byta startkondensator i torktumlaren Cylinda TK 50? Den funkar ännu fint. Tackar och bugar igen för din värdefulla hjälp den gången.
Ännu finare vore om du vill berätta lite om kvalitetskriterier för en lång livslängd på nya tvättmaskiner, för oss som inte har din erfarenhet. Alltså, som jag tror, rostfri tank, 4 stötdämpare, balansvikter i gjutjärn men, frågan är, vad mer bör man fråga fabriken om innan köp?
Redigerat:
Felet med R&R är att du får inte veta hur/om maskinen funkar om ett år!Olle i Stureby skrev:Tack för synpunkt!
Asko:s samtliga maskiner placerar sig nära botten i Råd & Rön:s test av 150 olika tvättmaskiner, trots Quattro-teknik. De kommer därför inte ifråga. Fast de är väl inte de enda med 4 fjäderben? Som sagt funkar min Cylinda FT 27.62 från år 1999 ännu utmärkt.
Om jag förstår dig rätt bör Cylindan behållas, vårdas väl så länge som möjligt och även vara värd att reparera inom rimliga gränser, typ byte av kol i motorn. Om det blir aktuellt kanske du kan tipsa om arbetsgång i punktform, på samma eminenta sätt som när du hjälpte mig att byta startkondensator i torktumlaren Cylinda TK 50? Den funkar ännu fint. Tackar och bugar igen för din värdefulla hjälp den gången.
Ännu finare vore om du vill berätta lite om kvalitetskriterier för en lång livslängd på nya tvättmaskiner, för oss som inte har din erfarenhet. Alltså, som jag tror, rostfri tank, 4 stötdämpare, balansvikter i gjutjärn men, frågan är, vad mer bör man fråga fabriken om innan köp?
och nej det finns inga andra maskiner med rostfritt, gjutjärn, fjäderben. utom någon cylinda /asko-klon.
tyvärr har ju gorenje förstört dessa maskiner sedan de tillverkades i Sverige.
men tillbaks till din cylinda vad är felet eller snarare misstanken vad som kan hända?
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Håller helt med om R&R. Det är därför jag frågar om vilka konstruktioner man bör titta efter och vilka man bör undvika. Tyska tidningen ”Test” från Stiftung Warentest testar å andra sidan tre olika exemplar av varje modell i en maratonprövning, som motsvarar 10 års normal användning. Ska se om jag kan lyckas komma åt deras senaste provning av 67 maskiner från i november förra året.electroluxaren skrev:Felet med R&R är att du får inte veta hur/om maskinen funkar om ett år!
och nej det finns inga andra maskiner med rostfritt, gjutjärn, fjäderben. utom någon cylinda /asko-klon.
tyvärr har ju gorenje förstört dessa maskiner sedan de tillverkades i Sverige.
men tillbaks till din cylinda vad är felet eller snarare misstanken vad som kan hända?
Det är egentligen inget fel på min 22 år gamla Cylinda, men jag har börjat förbereda för ett utbyte trots allt. Den kanske bör behållas så länge som möjligt? Mina föräldrars Cylinda Exklusiv 240 gick snällt i över 30 år.
Sen vad gäller plattform har jag inga särskilda synpunkter. Svävar fortfarande i den möjliga villfarelsen att Miele håller högre byggkvalitet än övriga, förutom gamla svensktillverkade Cylinda då.
Köp Asko om du vill ha en maskin som ska hålla. Vill du ha en maskin optimerad för råd å rön test så köper du en bosch/Siemens.
Miele har även bra kvalitet när det gäller tvätt.
Fråga en återförsäljare hur dom är byggda, det dom inte vet tar dom reda på förutsatt att det är en seriös säljare.
Miele har även bra kvalitet när det gäller tvätt.
Fråga en återförsäljare hur dom är byggda, det dom inte vet tar dom reda på förutsatt att det är en seriös säljare.
Hittar du resultatet av det testet för du mer än gärna lägga in det här!Olle i Stureby skrev:Håller helt med om R&R. Det är därför jag frågar om vilka konstruktioner man bör titta efter och vilka man bör undvika. Tyska tidningen ”Test” från Stiftung Warentest testar å andra sidan tre olika exemplar av varje modell i en maratonprövning, som motsvarar 10 års normal användning. Ska se om jag kan lyckas komma åt deras senaste provning av 67 maskiner från i november förra året.
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Tänkte beställa det för 5 Euro. Problemet är att mitt Paypal-konto låst sig och jag kan inte använda de tyska betalsätten som erbjuds. Återkommer så snart jag fått tag på testet. Hinner du före kan du ju också lägga in resultaten här.J JonasJN skrev:
https://www.test.de/Waschmaschinen-im-Test-4296800-0/
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Min erfarenhet av återförsäljare är att de inte vet ett smack om de dyra varor de säljer. Har man frågor om byggkvalitet, långt bortom finesser som automatisk dosering och appar, vet de inte ens vad man talar om. De vill sälja snabbt och undvika tidskrävande frågor, i synnerhet frågor som kräver efterforskning.Luddis_1 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Trisst, men det är som hantverkare eller valfritt annat yrke finns bra och dåliga.Olle i Stureby skrev:Min erfarenhet av återförsäljare är att de inte vet ett smack om de dyra varor de säljer. Har man frågor om byggkvalitet, långt bortom finesser som automatisk dosering och appar, vet de inte ens vad man talar om. De vill sälja snabbt och undvika tidskrävande frågor, i synnerhet frågor som kräver efterforskning.
Medlem
· Stockholms län
· 159 inlägg
Så är det nog. Men generellt i vitvarubranschen gäller helt klart att säljarna söker undvika intrikata frågor om maskinernas kvalitet, hellre framhålla olika finesser och allra helst ett snabbt avslut i butiken. Något mer intresse finns i de få butiker som inte tillhör en kedja. Ju större kedja, desto mindre intresse att svara på viktiga frågor om byggkvalitet och hållbarhet.Luddis_1 skrev:
Jobbade själv i storkedja, att ringa sälj suport hos valfritt stort märke tog 5minuter, fick man inte svaren som söktes så kom det på mail inom en dag.Olle i Stureby skrev:Så är det nog. Men generellt i vitvarubranschen gäller helt klart att säljarna söker undvika intrikata frågor om maskinernas kvalitet, hellre framhålla olika finesser och allra helst ett snabbt avslut i butiken. Något mer intresse finns i de få butiker som inte tillhör en kedja. Ju större kedja, desto mindre intresse att svara på viktiga frågor om byggkvalitet och hållbarhet.
Så rent generellt har jag svårt att hålla med dig.
Men får man inte svaren/bemötandet man som kund vill ha så går man vidare.
Tror inte det finns handlare som inte tillhör en kedja, men jag har haft fel förr.