A
L lob skrev:
[bild]
Ragunda kommun 5284 invånare som delar på drygt 193 miljoner. Men att byta vårt utjämningssystem mot det norska skulle vara trist för de Norrlandskommuner som inte har nån vattenkraft.
Om det var Norge. Man behöver nog se helheten först i Norges politik och land. Det är nog inte så enkelt som det låter. Säkert får de mindre av annat i de kommuner i Norge eller annan lösning?

Jag skulle jobba i Norge en gång. Lönen var mycket högre och skatten lite lägre. Men jag ville ha samma levnadsstandard som i Sverige, i Fredrikstad. Men när jag räknade på allt såg jag att man skulle få sämre standard i Norge för det var så infernaliskt dyrt allt.
Att åka till Svinesund att handla skulle inte falla mig in att göra.
Stackars norrmän som har det så dåligt
att de måste lägga tid på att resa till Sverige för att köpa mat, helt vrickat. Det borde de kunna handla där de bor utan att ruinera sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Om det var Norge. Man behöver nog se helheten först i Norges politik och land. Det är nog inte så enkelt som det låter. Säkert får de mindre av annat i de kommuner i Norge eller annan lösning?
Fortfarande så skulle Ragunda ha väldigt bra ekonomi.
 
richardtenggren
pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande så skulle Ragunda ha väldigt bra ekonomi.
Väldigt många Cowboyflottar som skulle husera där då ;)
 
  • Haha
Beemaster
  • Laddar…
engs
https://cornucopia.cornubot.se/2015/04/brp-per-capita-norrland-starkast.html

Från 2015 men ändå.
”Bruttoregionalprodukt per captia är ett mått på värdet av de varor och tjänster som produceras i en region. Bland annat synliggör BRP per capita tydligt hur landet dräneras på kapital och resurser via statlig skatt och pumpas in i myndigheterna i Stockholm, samt via exempelvis bankernas centralisering till huvudstaden. Bortser man från Stockholms skattesubventionerade ekonomi, så är Norrlands BRP starkast, och man skulle i norr klara sig utmärkt om man t ex drog en ny nationsgräns längs Dalälven.”
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Om det var Norge. Man behöver nog se helheten först i Norges politik och land. Det är nog inte så enkelt som det låter. Säkert får de mindre av annat i de kommuner i Norge eller annan lösning?

Jag skulle jobba i Norge en gång. Lönen var mycket högre och skatten lite lägre. Men jag ville ha samma levnadsstandard som i Sverige, i Fredrikstad. Men när jag räknade på allt såg jag att man skulle få sämre standard i Norge för det var så infernaliskt dyrt allt.
Att åka till Svinesund att handla skulle inte falla mig in att göra.
Stackars norrmän som har det så dåligt
att de måste lägga tid på att resa till Sverige för att köpa mat, helt vrickat. Det borde de kunna handla där de bor utan att ruinera sig.
Ok att det inte passade dig att ta jobb i Norge men ett faktum är att de har en betydligt mer levande landsbygd än vad Sverige har. Jag tror att Norge för en medveten politik för just detta och där inkomster från vattenkraft är en del av den politiken.
 
Magnus Filip skrev:
Hörde på radion att en del i Norrland är upprörda över att de får för lite tillgodo för elen som produceras där genom vattenkraften. Norra Sverige skickar det mesta söderut där det råder brist.
Har aldrig hört detta argument från norra Sverige förut. Blev så förvånad och undrar om det var något slags skämt?
Men visste att de har ett överskott av el i Norrland.

I södra Sverige finns ett överskott av matproduktion och vi odlar och producerar samt skickar en del till Norrland. Även är förädlingsindustrin i södra Sverige oändligt mycket större än i Norrland och de använder el och producerar alla möjliga produkter och tjänster som också levereras till Norrland, tex bilar och allt annat mellan himmel och jord.

Grejen är väl att vi samarbetar i Sverige? Det ena tar ut det andra, eller?

Var tvungen att skriva av mig för jag blev så förvånad.
Det är så förstår du att det som de är upprörda över är det konstiga system vi har med bolag i sverige.
kraftproduktionen i sverige ägs av några få stora bolag.
och dessa har sina huvudkontor i Stockholm, således betalar de all sin eventuella bolagsskatt i just stockholm.
det innebär att de naturresurser som nyttjas i norrland inte kommer norrlänningarna till godo.
Till skillnad från de matproducenter i södra sverige du skrev om . dom får iallafall betalt för sina varor...

Ett vettigt förslag på detta skulle vara att ge kommunerna rätten att beskatta energiproduktion i egen kommun med upp till 1 öre per kW, om de skulle vilja. då skulle många delar av sverige kunna blomma upp och ge förutsättningar för folk att kunna bosätta sig där.

PS. jag bor inte i norrland men jag har stor respekt för den nyttan de bidrar med till Sverige DS.
///BG
 
Magnus Filip skrev:
Om det var Norge. Man behöver nog se helheten först i Norges politik och land. Det är nog inte så enkelt som det låter. Säkert får de mindre av annat i de kommuner i Norge eller annan lösning?

Jag skulle jobba i Norge en gång. Lönen var mycket högre och skatten lite lägre. Men jag ville ha samma levnadsstandard som i Sverige, i Fredrikstad. Men när jag räknade på allt såg jag att man skulle få sämre standard i Norge för det var så infernaliskt dyrt allt.
Att åka till Svinesund att handla skulle inte falla mig in att göra.
Stackars norrmän som har det så dåligt
att de måste lägga tid på att resa till Sverige för att köpa mat, helt vrickat. Det borde de kunna handla där de bor utan att ruinera sig.
Hmmmmmm till sverige för att handla mat ja,,,,,,
Och vi äker till Tyckland för att handla sprit..... Vad kan det vara vi behöver döva med det då ???

///BG
 
M Myckling skrev:
Ok att det inte passade dig att ta jobb i Norge men ett faktum är att de har en betydligt mer levande landsbygd än vad Sverige har. Jag tror att Norge för en medveten politik för just detta och där inkomster från vattenkraft är en del av den politiken.
Visst är det så!
Jag är nog inte den enda landsbygdsbo som sagt att man skulle vilja ta med familjen, lasta upp traktorer och maskiner och gårdens djur, och söka politisk asyl i Norge som förföljd svensk småbrukare...
(Hälften skämt och hälften allvar.)
 
major_tom major_tom skrev:
kan bidra med lite info kring skatter och arbete i malmö, har en syster som pluggar statsplanering som har rätt bra koll på detta. lite OT men det har ju varit uppe i tråden så tänker att det ändå kan vara intressant.

Grundproblemet i Malmö är inte bara att att det finns hög arbetslöshet och låga löner, utan att det också uppstått en kultur där för att bevisa att man "lyckats" (dvs fått jobb med bra lön) flyttar till någon av kranskommunerna (tex Vellinge, Staffanstorp, Burlöv). Likaså med de från "bättre bakgrund" som får fint jobb i malmö, de väljer också att bosätta sig utanför malmö stad. Man vill ju såklart dra nytta av den infrastruktur, restauranger, och företag som finns i Malmö, utan att behöva bidra till kommunalskatten. Det gäller alltså inte bara att få folk i arbete, utan att se till att de med bra arbeten stannar i kommunen eller väljer sig att bosätta sig i kommunen - och de här beteendena finns oavsett härkomst. Och enbart högre skatt på arbete är ju inte något som löser det problemet, eller hur.
Ot. De som jobbar i Dk betalar skatt där man jobbar, medan i Sverige betalas kommunalskatt, så all som bor i Malmö/ sydvästskåne men jobbar i Dk, betalar all skatt i Dk, vilket innebär ett minus i kommunal skatteintäckt med en miljard för Malmö. Detta kompenseras för i det statliga utjämningsystemet.
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har läst om en person som jag tror lyckades förändra

???
Har hört detta förr att man ogillar att många huvudkontor finns i Sthlm. I Sthlm är det väl väldigt smidigt att ha huvudkontoren? Där finns smidigt på ett mindre område allt som ett huvudkontor behöver, typ allt inom 2 x 2 mil. Ambassader, banker, andra huvudkontor, rikspolitiker, tjänsteföretag, flygplats, tåg, representation, m.m.
Är själv från västra Sverige och tycker det verkar smidigt att samla i Sthlm istället för utspritt. Gbg och Malmö är bra också.
Tänk tanken om ett huvudkontor för ett stort bolag låg i tex. i "Rakvattnet" i något halvtomt inland eller något. Det kommer kunder från utlandet och så är det lunchdags och det finns det bara en korvmoj brevid macken och inget hotell med service. Sånt imponerar inte. Även om det funkar för oss i Sverige ser inte världen riktigt ut som i Sverige.
Men, som jag skrev, alla vinster för dessa bolag går till Stockholm. Pengar borde gå tillbaka norr, det är där de kommer ifrån.
 
H HeadQuaker skrev:
Men, som jag skrev, alla vinster för dessa bolag går till Stockholm.
Gör dom?
 
H HeadQuaker skrev:
Men, som jag skrev, alla vinster för dessa bolag går till Stockholm. Pengar borde gå tillbaka norr, det är där de kommer ifrån.
Skellefteå Kraft betalar skatten i Skellefteå fastän de har en del av sina kraftverk och vindsnurror i andra kommuner. Men sen har de ju ett hockeylag som ska ha sitt.(y)
 
Rickard.
B Beemaster skrev:
Skellefteå Kraft betalar skatten i Skellefteå
Vore ju konstigt annars då dom är ägda av kommunen :D
 
B Beemaster skrev:
Skellefteå Kraft betalar skatten i Skellefteå fastän de har en del av sina kraftverk och vindsnurror i andra kommuner. Men sen har de ju ett hockeylag som ska ha sitt.(y)
Skellefteå Krafts satsning på hockeylaget har varit en mycket god affär hittills, även om energibolaget gjorde förlust 2020. Det är just den lokala förankringen och kopplingen till hockeylaget som gjort att de nått ut till privatkunderna.

Huvuddelen av Skellefteå Krafts energiproduktion sker faktiskt i Skellefteå, även om de expanderat utanför kommunen en del på senare år. Att också äga nätet är nämligen lönsamt när man bygger nytt och detta har också gjort att det var lättare för Skellefteå att vinna Northvoltfabriken. Detta har blivit en av kommunens stora konkurrensfördelar mot andra kommuner.
 
B Beemaster skrev:
Skellefteå Kraft betalar skatten i Skellefteå fastän de har en del av sina kraftverk och vindsnurror i andra kommuner. Men sen har de ju ett hockeylag som ska ha sitt.(y)
Skellefteå kraft betalar bara statlig skatt som alla andra bolag. Däremot bidrar de anställda i bolaget med kommunal och landstingsskatt vilket är positivt för kommunen. En annan stor vinst för skellefteborna är den utdelning som Skellefteå kraft lämnar till sin ägare som är kommunen. År 2019 lämnade de 242 Mkr i utdelning. Umeå kommun äger en del av Stornorrfors kraftverk och tar in intäkter genom detta.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.