richardtenggren
E elmont skrev:
Eftersom ingen "vanlig" elektriker varken använder ändhylsor eller RK i sitt normala arbete är min erfarenhet något begränsad. Men jag kan ju säga att dom torde vara betydlig bättre än dom Biltema hylsor som sonen köpte när han skaffade sig en låda med skal/presstång inkl div presshylsor i en "kombiask".
Ps
Dom få ggr jag byggt apparatskåp "på firman" har jag utan problem använt mig av Elpress.
Borde inte du köpt ut elpress-hylsor och -presstång åt honom då? ;)

En smidig sak är dubbla ändhylsor, dvs för två ledare.
Jag råkar ha en knipex, en 97 53 04 köpte jag.
 
När vi lika är inne på ämnet.
Någon som sett någonstans att få tag på den typen som är på sladdställ till elapparater?
Dvs lite grövre utan krage och mer av ett "omsvep" än en hylsa?
 
E El-Löken66 skrev:
Detta ständiga påpekande om hur alla andra i princip alltid gör fel men hjälten i filmen vet minsann bättre.
Men är inte det en hantverkargrej överlag? Så fort man ser någon i blåkläder på TV så är allt alltid "det värsta de sett" vilket bara får mig att undra om det är första dan på jobbet för dem.

(När jag tänker efter är det nog likadant i min bransch. Inte för att andra gör sämre grejer utan för att den som fäller kommentaren helt enkelt brukar göra på nåt annat sätt.)

Men jag undrar, varför personskyddsautomat på larmet? Kan någon förklara det?
Är det bara för att JFB inte ska riva med sig strömförsörjningen till larmet när den går? Men hade inte det varit bättre? Då får man ju en pling i appen att strömmen gått? Eller tänker jag tokigt?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
David-O David-O skrev:
När vi lika är inne på ämnet.
Någon som sett någonstans att få tag på den typen som är på sladdställ till elapparater?
Dvs lite grövre utan krage och mer av ett "omsvep" än en hylsa?
Typ liknande dessa? Vet att jag har lite sådna i min ärvda elpresslåda. Har dock en annan tång till dessa har jag för mig
https://www.elfa.se/sv/aendhylsa-mm-schuetzinger-aecrimp/p/30062705
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Typ liknande dessa?
Japp!
Tackar så mycket!
Edit: och förstår att man behöver annan tång, det får jobbet lösa...
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Borde inte du köpt ut elpress-hylsor och -presstång åt honom då? ;)

En smidig sak är dubbla ändhylsor, dvs för två ledare.
Jag råkar ha en knipex, en 97 53 04 köpte jag.
Det är i princip omöjligt att tala om för halvvuxna (samt rätt många vuxna också) vad och hur dom ska göra och vad dom ska använda. För trots total avsaknad av erfarenheter så vet dom precis hur det ska vara och hur allt fungerar.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Ibland är det viktigare att få göra som man själv vill än på det sätt någon annan tycker är absolut bäst.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ibland är det viktigare att få göra som man själv vill än på det sätt någon annan tycker är absolut bäst.
Du menar, än att göra på det sätt som är bäst.
 
De lär sig förhoppningsvis av sina misstag:cool:
 
@elmont
Sen när började barn lyssna på sina kloka fäder? :rofl:
 
richardtenggren
E elmont skrev:
Det är i princip omöjligt att tala om för halvvuxna (samt rätt många vuxna också) vad och hur dom ska göra och vad dom ska använda. För trots total avsaknad av erfarenheter så vet dom precis hur det ska vara och hur allt fungerar.
Haha! Jag brukar lyssna på de med erfarenhet, men ibland måste man våga ifrågasätta ändå(gärna med motivering), annars utvecklas man inte ;) Det kan vara bra med färska ögon, någon som tänker utanför boxen, i alla fall i mitt yrke.

Men att elpress är bra har far lärt mig ;)
 
Det finns ett talesätt som säger att, man ska lära sig med kroppen och inte knoppen.
Dvs att tala om att pallen kommer att vicka och du ramlar och slår dig funkar aldrig, men när telningen kliver upp på pallen och ramlar ner så glömms det aldrig.
 
E elmont skrev:
Du menar, än att göra på det sätt som är bäst.
Du har såklart rätt till din åsikt. Det är ju trots allt bara en åsikt. :p
 
E elmont skrev:
Du menar, än att göra på det sätt som är bäst.
Ett problem som uppstår ibland är att flera personer som efter vad man kan bedöma är kompetenta säger att diametralt skilda saker är bäst. Tänk positivt. Om folk inte lyssnar på ditt råd som fackman kanske det beror på att de lyssnat på motsatt råd från en annan fackman snarare än att de vill göra tvärt om.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Det bror kanske även på att det går många vägar till Rom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.