Grill fix!

Vinterns tjäle har verkligen ändrat på markytorna i trädgården. Ser nästan ut som en puckelpist på vissa ställen!

Ojämn stenbelagd markyta med mossiga fogar och en del av en grill med hjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya grillen med stekbordet behöver stå i våg när man använder den.

Nivåbubbla i våg visar att grillens stekbord är rakt och jämnt inställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde att beställde grillen med en hjulsats då det är bra att kunna flytta runt den lite. Den går också att få med fyra justerbara ben men att släpa runt på 130kg grill känns inte optimalt.
Så det blev till att hitta på någon enkel justeringsanordning. Fyra små ekklossar försågs med en Rampamuff M10. Med en hålsåg borrades fyra rattar där M10 bultar pressades i.

Ekkloss med Rampamuff M10 för att justera höjden på en grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild av en handgjord ekkloss justeringsanordning med en Rampamuff M10 för grillstabilisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En justeringskloss av ek med en integrerad metallbult, placerad på en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grill med hjul upphöjd på ekklossar för att justera och stabilisera på ojämn stenlagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med dom fyra justeringsklossarna under grillen gick det snabbt att få stekbordet i våg.

Nivåbubbla på ny grill i trädgård som visar att stekbordet är i våg med brinnande kol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan som en ”Kinder-grill”, tre önskningar i ett!
Lätta att flytta, lätt att få i våg och lätt att grilla med!

Dag
 
  • Grill med stekbord på fyra ekklossar för justering i ojämn trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 6 till
  • Laddar…
Jag undrar om det finns någon här på ”BH” som har koll på den här slipen?

Bänkslipmaskin av märket Axminster i en verkstadsmiljö med trähandtag i spännanordning och tillbehör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som slipar verktyg på en bänkslipmaskin med gnistor som flyger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Händer som håller ett verktyg mot en slipmaskin med gnistor som framträder från slipprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Specifikationerna verkar helt ok.

Skärmdump av en webbutik som visar bandslipmaskinen Ultimate Edge med variabel hastighet och produktbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men är det någon som har den i verkstaden och vill dela med sig lite erfarenheter?

Det finns ett alternativ som Ola C har och han verkar nöjd med sin efter lite modifiering. Har även denna modell variabel hastighet med olika rotation?

Robert Sorby ProEdge slipmaskin och tillbehör med specifikationer och rekommenderade slipvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tar tacksamt emot åsikter och erfarenheter om dessa två slipar.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Jag undrar om det finns någon här på ”BH” som har koll på den här slip

Specifikationerna verkar helt ok.

Men är det någon som har den i verkstaden och vill dela med sig lite erfarenheter?

Det finns ett alternativ som Ola C har och han verkar nöjd med sin efter lite modifiering. Har även denna modell variabel hastighet med olika rotation?

Jag tar tacksamt emot åsikter och erfarenheter om dessa två slipar.

Dag
Ja jag har som sagt Pro Edgen. Den har inte variabel hastighet eller olika rotation. Dessa två features kan man nog klara sig utan, men jiggarna till Axminstern är överlägsna om man ska slipa bredare saker som hyvelstål. Min ombyggda funkar ju ungefär likadant o skulle jag köpa ny idag hade det blivit Axminstern tack vare överlägset jiggsystem för det jag slipar. Den e ju dock inte gratis, i princip dubbla priset mot vad jag betalade för Pro Edgen...som man nog inte får så billigt längre efter brexit.

Pro edgen och dess tillbehör är väl primärt utvecklad för svarvare så om det är ens huvudsyssla kanske Pro Edgen har fördelar gentemot Axminstern, detta har jag inte koll på.

Det pratas på Pro Edge forumet om att de jobbar på en 12mm "jiggpinne" likt Axminstern o min har men det tar nog ett tag till.
 
Ola C Ola C skrev:
Ja jag har som sagt Pro Edgen. Den har inte variabel hastighet eller olika rotation. Dessa två features kan man nog klara sig utan, men jiggarna till Axminstern är överlägsna om man ska slipa bredare saker som hyvelstål. Min ombyggda funkar ju ungefär likadant o skulle jag köpa ny idag hade det blivit Axminstern tack vare överlägset jiggsystem för det jag slipar. Den e ju dock inte gratis, i princip dubbla priset mot vad jag betalade för Pro Edgen...som man nog inte får så billigt längre efter brexit.

Pro edgen och dess tillbehör är väl primärt utvecklad för svarvare så om det är ens huvudsyssla kanske Pro Edgen har fördelar gentemot Axminstern, detta har jag inte koll på.

Det pratas på Pro Edge forumet om att de jobbar på en 12mm "jiggpinne" likt Axminstern o min har men det tar nog ett tag till.
Tack Ola! (y)

Att slipa svarvstål är inte aktuellt. Min svarvperiod är över sen många år. Det blir mest stål för stämjärn och hyvel som är primärt.

Dag
 
Bra - Bättre - Bäst!

I helgen blev det ett skilje mellan mig och min Tormek slipmaskin. Jag tyckte att det blev aldrig riktigt bra när jag slipade med den. Troligtvis inget fel på deras system utan högst sannolikt SBS från min sida. Ibland får man tänka i nya banor när inte resultaten infinner sig.

Lite längre bak i tråden har jag beskrivit den nya vägen att slipa som fungerar mycket bättre för mig.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-10

En närbild av en slipjigg monterad på en slipanordning med en justerbar svart spak och skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i och med att Tormek systemet såldes bort så stod jag utan SE-76 Square Edge Jig som jag tyckte fungerade ganska bra med mitt nya slipsystemet. Lite svårt var det att ställa in exakt vinkel mot slipbandet men det gick med lite/mycket tålamod.
Så det blev till att beställa en ny jigg. Upptäckte att SE-76 hade utgått och ersatts med SE-77 samt att den hade blivit produktutvecklad med en extra rörlig led.

En SE-77 jig för slipning från Tormek med justerbara svarta rattar och rörlig led på ett grått arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade runt lite på nätet och det såg lovande ut. Kanske skulle denna extra led kunna lösa mitt problem? Hämtade ut den nya jiggen idag och blev det till att testa. När jag ändå höll på att fixa till slipanordningen så bytte jag ut det härdade 12mm kopparröret mot en slipad axel istället. Det kan ju aldrig bli för stabilt!

Härdat 12mm kopparrör bredvid en slipad axel använd för precision i ett slipanordningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den nya jiggen plockade jag av lite rattar som inte skulle användas. Stoppringens låsratt ersattes med en liten stoppskruv för att spara utrymme.

En Tormek slipjigg SE-77 med borttagna rattar och en monterad stoppskruv på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev perfekt! Att justera järnet exat mot slipbandet har blivit en barnlek! Med dom två skruvrattarna hittar man snabbt rätt vinkel! Den justerbara leden gör att 12mm axelns läge mot slipbandet inte har så stor betydelse. Man hittar alltid rätt vinkel med leden!

Närbild på en slipad axel som en del av en uppdaterad slipanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett verktyg som slipas mot ett slipband, fokus på slipningens precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett verktygs skarpa egg mot en slipsten, tydliga tecken på slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en uppdaterad Tormek SE-77 slipjigg med justerbara rattar och en ny extra led.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en slipjigg med justerbara svarta rattar och slipad axel mot slipbandets yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All heder åt utvecklarna på Tormek! (y)

Nu känns det som om det har gått från ”bra” till ”bäst”!

En ny slipjigg SE-77 monterad på arbetsbänk för precisionsslipning av verktyg, med justerbara skruvrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag :love:
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Oops! :surprised: Glömde mjölken men det finns ju annat att dricka!

Jag har testat limpistolen. Klart prisvärd och fungerar bra utan sladd! Tätningslisten fjädrande och lite bättre än hos dom andra ”Gubbadagisen” till halva priset! Fyra lite större borr för 99kr slank också med i påsen. Tiden får visa om dom går att borra med. :thinking:
Jag får skriva en större och tydligare lapp nästa gång så att jag inte missar mjölken.

Dag

Trådskaparens glömde mjölken men visar nya verktygsinköp: limpistol, tätningslist och borrset på verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
”Plötsligt händer det” men det brukar ju inte vara så trevligt med objudna jäster. Dessutom är ju inte Gevalia nybryggt dygnet runt!

Så det blev till att fixade till ett litet bordsfäste för en liten batteridriven rörelsedetektor som kan placerad lite var som helst nu när varmare och ljusare tider närmar sig och sval luft efterfrågas.

Dag

Träbordsfäste med monterad vit batteridriven rörelsedetektor i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbordsfäste med skruvar för rörelsedetektor, placerad på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven rörelsedetektor monterad på träfäste på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven rörelsedetektor monterad på ett hemmagjort träbordsfäste i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven rörelsedetektor monterad på hemgjort träbordsfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven rörelsedetektor monterad på hemmagjort träfäste på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven rörelsedetektor monterad på ett hemgjort träbordsfäste på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Städfynd!

Jag har saknat min virkesfuktmätare i några år men plötsligt dök den upp när jag städade på djupet i några lådor.
Mätaren kostar under 200kr på Biltema men hur noggrann den är vet jag inte. Men det går att se skillnad på resultaten av olika bitar beroende på förvaringen.

Gul virkesfuktmätare med digital display som visar 0% fukt, från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bilden är av en ekklabbe tagen utifrån som är lufttorkad under tak i cirka 2år. =15%

Virkesfuktmätare visar 15% fuktighet på en lufttorkad ekklabbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nummer två är en likadan ekklabbe men med två dagars extra torkning i rumstemperatur. =12%

Virkesfuktmätare visar 12% fukt på snitt av en lufttorkad ekklabbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden visar fuktigheten i min snickeriek. 25 års lufttorkning. 10 år utomhus och 15 år i snickerboa. =5%

Virkesfuktmätaren visar 5% fuktighet på en bit trä i en snickeriboa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min ek i snickeriet är snustorr!

Tabell som visar olika fuktighetsnivåer för trä, inklusive Möbeltorrt, Rumstorr/snickaritorrt och Lufttorrt med motsvarande fuktprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid eldning skall veden gärna var <20% så mina 15% direkt taget utifrån fungerar men man vinner ytterligare några procent om veden får anpassa sig inomhus några dagar. Det är viktigt med procenten! Eller hur Helge?

Jag gjorde så klart även en fuktmätning av en ”Pelarborr” då helgen står för dörren men den var för fuktig.

Virkesfuktmätare med display som visar 0% framför en ölburk med texten 'Arboga'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätområdet räckte inte till! Det känns betryggande! :p

Trevlig Helg!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
fremax och 12 till
  • Laddar…
Belöning!

Efter 5km snöslaskig promenad är det läge att tända grillen. Varm korv smakar bäst ute och så hjälper vi till att smälta bort lite snö med extra värme! Många bäckar små.......................
Dag

Grill med tänd eld på en snötäckt uteplats, används efter en promenad i slaskigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag gjorde så klart även en fuktmätning av en ”Pelarborr” då helgen står för dörren men den var för fuktig.

[bild]
tycker det står klart o tydligt att det är en ÖL du mäter på ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
tycker det står klart o tydligt att det är en ÖL du mäter på ;)
Där var du uppmärksam! :surprised:
Jag visste inte att mätaren hade ett sådant brett mätområde!
Måste vara ett fynd för 199kr! :love:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
”I LED är tiden”

Nu när jag fixat till det nya slipanhållet för mina skärande verktyg inser jag att ljuset inte räcker till. Örnblicken och skärpan blir av naturliga orsaker sämre med åldern/tiden. Det är bara att acceptera och kompensera!

Den nya LED-tekniken har gjort allting lättare att åtgärda.

Verktygsslipningsstation med LED-belysning, Tormekjigg och justerskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under slipbandet och anhållet monterade jag en tunn LED-list som belyser verktyget som skall slipas från undersidan.

Slipband och anhåll belysta av LED-ljus för bättre sikt vid skärpning av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanpå slipvalsen fäste jag en justerbar LED-lampa för att få ett bra ovanljus. Denna lampan sitter med kardborre och kan snabbt flyttas om jag vill fälla slipbandet 90˚.

Justerbar LED-lampa och LED-list monterade på verkstadsmaskin, belyser slipband och Tormekjigg SE-77 under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men oftast använder jag slipbandet stående. Tyvärr är det inte samma färgtemperatur på ljuskällorna men man kan ju inte få allt för en spottstyver!

Verktygsjustering med led-belysning från undersidan och justerskruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya Tormekjiggen SE-77 är verkligen kanon! Superenkelt att få rätt anläggning 25˚ till slipbandet.
Kolla justerskruvarna på bilden!

Slipanordning med LED-ljus under och justerskruvar i förgrunden, vilket ger bättre sikt när verktyg slipas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu ett litet steg framåt.........................

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Smart! Har en rulle led-list jag tänkt sätta på diverse maskiner men inte kommit mig för ännu, blev lite inspirerad nu :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Smart! Har en rulle led-list jag tänkt sätta på diverse maskiner men inte kommit mig för ännu, blev lite inspirerad nu :)
Det är bara att rulla igång med LEDen till bättre ljus! (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Snopet!

Tänkte i går kväll ta ett skönt bad i vårt ombyggda SPA.
Här är en länk till tråden jag gjorde vid renoveringen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/trasigt-spa-vad-goer-man.327809/

Det blev inget bad. Vattentemperaturen var bara 17˚! Den skall vara 38˚. Tydligen något fel som var trasigt!
Lade på locket igen och bröt spänningen till badet. Att felsöka i mörkret en lördagskväll kändes inte speciellt inbjudande. ”Tomorrow is another day”.

Söndag = felsökning.
Displayen i badet indikerade att det inte var något vatten i systemet. Men karet var fullt. Cirkulationspumpen ville inte starta. Så det blev till att dyka ner i maskinrummet. Kopplade bort cirkulationspumpen från baddatorn och anslöt den direkt till ett eluttag. Den levde men stod bara och brummade men ingen säkring löste ut. Forskade lite på nätet och två möjliga fel hittade jag. Antigen kondensatorn eller så hade den av någon anledning bara hängt sig. Frigjorde fläkten på motorn och snurrade axeln. Axeln snurrade på bra så det blev ett nytt försök att starta den. Den startade! Kändes skönt att åter höra det välbekanta pumpljudet!
Sen vad det bara att ansluta pumpkabeln till datorn igen och köra igång det hela. Nu håller vi tummarna att det bara var detta lilla skitfel som orsakade stoppet. I kväll får vi se om vattnet åter är varmt så det kan bli ett skönt bad.

Dag

Öppet elskåp till ett SPA med anslutna kablar och en lös cirkulationspump bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen elektrisk kopplingslåda med trådar och terminaler, på en bakgrund av trä och asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen lucka till ett SPAs maskinrum visande rörsystemet, cirkulationspumpen och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen lucka i trädäck som visar ett bads cirkulationspump och rörledningar under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.