Nej inte Skylten, han verkar vara en man gärna hade gått ut och tagit en pilsner med
Jag tänker på Håkan, och framträdandet i Fuskbyggarna på Tv4 ändrade inte min uppfattning
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Med ändhylsor tillför man ett möjligt felställe och jag ser ingen vinst med dom i vanliga elcentraler. Möjligen om man använder RK men det ska inte användas i vanliga centraler utom möjligen för huvudledningar. Man naturligtvis blir det liiite snyggare om det nu skulle vara det viktigaste.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Det går ju hyfsat bra att ansluta FK och EK i N och PE skenor med skruvanslutning men nog känns det bättre att ha ändhylsor i just de fallen. Och precis som tidigare person skrev så ser det ju mycket bättre ut. Det finns även ändhylsor som tar dubbla kablar om man av någon anledning är tvungen att lägga dubbelt i centralen (hemska tanke) :cool:

Om ni söker en billig presstång så finns det alldeles utmärkta sådana från kina som är kopia på Knipex variant med fyrkantig pressning. Har själv köpt en sådan och den fungerar utmärkt.
 
E El-Löken66 skrev:
I vissa sammanhang kan det få installationen att ser mer proffsig ut, korrekt, och det omvända likadant.

Vilken sats beställde du?
Någon föreslog kina-kopia på knipex.
Av politiska, filosofiska och moraliska skäl vägrar jag det :)

Blir antingen en:
https://www.knipex.com/products/cri...liers-wire-ferruleswith-lateral-access/975304
eller en
https://www.knipex.com/products/cri...liers-wire-ferruleswith-lateral-access/975314

Vad är att föredra? Fyrkants crimpar eller sexkants?
 
Och ska du trots allt använda ändhylsor så se till att det är hylsor av god kvalitet och inte nått "billigt" skräp.
 
Det är inte så få av alla "vi vet bäst"-filmer på Youtube som luktar "produktplacering", sponsring och i största allmänhet reklam...

Ett par exempel, av många, jag satt i halsen av de filmerna:
- Vad tillförs i "infon" om centralbytet att någon säljare från viss grossist ringer - och blir omnämnd med namn och företag??? Ren och skär reklam och utfyllnad så filmen blir längre!
- Massor av nya, "dyra" prylar, både material och verktyg exponeras hela tiden i Svanströms filmer - vänta bara tills han behöver en strömtång för att se om det går ström i en tråd... Då får man höra allt om hur underbar den senaste från F...e är. Och just det US-fabrikatet bara. Själv är jag inte frälst i det gula kapellet - tycker att deras prylar ofta är både klumpiga och opraktiska.
- Allt skall slitas ner och ersättas med nya prylar. Nytt nytt nytt - köp köp köp. Kunderna har tydligen obegränsat att betala med, "resurserna" på jordklotet är oändliga. Hur gör man hemma hos singelmorsan vars tvättmaskin brakat ihop? På vägen in har man sett hur hon inte haft kulor till nya vinterdäck utan skaffat 2 begagnade (olika fälgar), hur hängrännan är uppfixad med ett par käppar, och i tvättstugan ligger barnkläder av allt annat än de dyra märkena med lappade knän. En vardagshjälte som kämpar på helt enkelt - skall man då sänka henne med att den här kabeln är inte ny, måste bytas + ny brytare + ny kapsling i centralen + ny JFB..., eller ska man fixa så att hennes nya rea-tvättmaskin får sin enfas säkert och korrekt men till en kostnad som i alla fall inte är mer pengar än maskinen kostade?

Jag undrar lite stilla hur mycket dessa filmer är för att höja elektrikeryrkets status, att locka ungdomar som går i skolan och inte har bestämt sig för om de vill bli snickare eller strömstare ännu - eller ännu viktigare: de som inte bestämt sig för om de skall plugga till ett yrke eller plugga till 3 år högre ålder utan att ha ett mål. Ett sådant syfte skulle jag själv "brinna för". Om filmerna funkar för det så är jag helt med!!

Eller så är dessa filmer egentligen riktade till unga eljobbare lika mycket - Tjata på din chef att ni måste ha de här verktygen för att "hänga med"... (Mest verktyg när man dör vinner - typ)

Själv vet jag hur det kan se ut på lagret till en lite mindre elfirma - där ligger massor av riktigt bra och dugliga verktyg som ägaren köpt, som var "på topp" något år, men sedan skulle montörerna ha den ännu nyare, och där ligger prylarna och dammar. Pengar som ägaren hellre hade haft för att kunna skicka någon (sig själv eller anställd) på en kurs i något nytt som kunde vara en fördel för hela firman många år, men killarna gick på reklamen och tjatade om prylar hela tiden.

Jag skulle hellre vilja se filmerna som en lockelse för unga montörer att utbilda sig vidare, att aktivt jobba för att bredda sin erfarenhet - att gå från att vara vägguttagsskruvare på ackord till att närma sig att vara en elektriker. Det sitter inte i tyngden på verktygsbältet eller fabrikatet på lådan man åker i - kunskap måste sitta i huvudet, erfarenhet i händerna.

Eller är filmerna egentligen mest till för att dra kunder till sin firma med reklam som ger pengar tillbaka - i alla fall tillräckligt för att betala filmaren, reklamfirman och några till, dvs bli billigare än en annons i DN eller "Vi i villa" men ändå dra kunder?

Det blev en rejäl "urspårning" av tråden om ändhylsor - men det mesta om hylsorna är redan sagt - inklusive det standardiserade: "köp det dyraste", allt annat är skit, som grossisterna och tillverkarna hela tiden tjatar hål i huvudet på oss med, och som många har gått på. Visst finns det dåliga produkter på marknaden. En del av dessa är dessutom dyra och kommer från "de stora drakarna". Man kan inte bedöma kvalitet på namn eller färg, man måste kolla i verkligheten om produkten är bra och lättanvänd, och om den passar för det behov man (kunden) har.
 
  • Gilla
fixarpelle och 5 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Det är inte så få av alla "vi vet bäst"-filmer på Youtube som luktar "produktplacering", sponsring och i största allmänhet reklam...

Ett par exempel, av många, jag satt i halsen av de filmerna:
- Vad tillförs i "infon" om centralbytet att någon säljare från viss grossist ringer - och blir omnämnd med namn och företag??? Ren och skär reklam och utfyllnad så filmen blir längre!
- Massor av nya, "dyra" prylar, både material och verktyg exponeras hela tiden i Svanströms filmer - vänta bara tills han behöver en strömtång för att se om det går ström i en tråd... Då får man höra allt om hur underbar den senaste från F...e är. Och just det US-fabrikatet bara. Själv är jag inte frälst i det gula kapellet - tycker att deras prylar ofta är både klumpiga och opraktiska.
- Allt skall slitas ner och ersättas med nya prylar. Nytt nytt nytt - köp köp köp. Kunderna har tydligen obegränsat att betala med, "resurserna" på jordklotet är oändliga. Hur gör man hemma hos singelmorsan vars tvättmaskin brakat ihop? På vägen in har man sett hur hon inte haft kulor till nya vinterdäck utan skaffat 2 begagnade (olika fälgar), hur hängrännan är uppfixad med ett par käppar, och i tvättstugan ligger barnkläder av allt annat än de dyra märkena med lappade knän. En vardagshjälte som kämpar på helt enkelt - skall man då sänka henne med att den här kabeln är inte ny, måste bytas + ny brytare + ny kapsling i centralen + ny JFB..., eller ska man fixa så att hennes nya rea-tvättmaskin får sin enfas säkert och korrekt men till en kostnad som i alla fall inte är mer pengar än maskinen kostade?

Jag undrar lite stilla hur mycket dessa filmer är för att höja elektrikeryrkets status, att locka ungdomar som går i skolan och inte har bestämt sig för om de vill bli snickare eller strömstare ännu - eller ännu viktigare: de som inte bestämt sig för om de skall plugga till ett yrke eller plugga till 3 år högre ålder utan att ha ett mål. Ett sådant syfte skulle jag själv "brinna för". Om filmerna funkar för det så är jag helt med!!

Eller så är dessa filmer egentligen riktade till unga eljobbare lika mycket - Tjata på din chef att ni måste ha de här verktygen för att "hänga med"... (Mest verktyg när man dör vinner - typ)

Själv vet jag hur det kan se ut på lagret till en lite mindre elfirma - där ligger massor av riktigt bra och dugliga verktyg som ägaren köpt, som var "på topp" något år, men sedan skulle montörerna ha den ännu nyare, och där ligger prylarna och dammar. Pengar som ägaren hellre hade haft för att kunna skicka någon (sig själv eller anställd) på en kurs i något nytt som kunde vara en fördel för hela firman många år, men killarna gick på reklamen och tjatade om prylar hela tiden.

Jag skulle hellre vilja se filmerna som en lockelse för unga montörer att utbilda sig vidare, att aktivt jobba för att bredda sin erfarenhet - att gå från att vara vägguttagsskruvare på ackord till att närma sig att vara en elektriker. Det sitter inte i tyngden på verktygsbältet eller fabrikatet på lådan man åker i - kunskap måste sitta i huvudet, erfarenhet i händerna.

Eller är filmerna egentligen mest till för att dra kunder till sin firma med reklam som ger pengar tillbaka - i alla fall tillräckligt för att betala filmaren, reklamfirman och några till, dvs bli billigare än en annons i DN eller "Vi i villa" men ändå dra kunder?

Det blev en rejäl "urspårning" av tråden om ändhylsor - men det mesta om hylsorna är redan sagt - inklusive det standardiserade: "köp det dyraste", allt annat är skit, som grossisterna och tillverkarna hela tiden tjatar hål i huvudet på oss med, och som många har gått på. Visst finns det dåliga produkter på marknaden. En del av dessa är dessutom dyra och kommer från "de stora drakarna". Man kan inte bedöma kvalitet på namn eller färg, man måste kolla i verkligheten om produkten är bra och lättanvänd, och om den passar för det behov man (kunden) har.

I mångt och mycket håller jag med dig.
Filmerna får man ta med "en nypa salt".
Frågan är väl egentligen om filmerna uppfyller kraven i marknadsföringslagen idag....
Kollar man på större videobloggare så har de blivit jävligt tydliga med att säga i varje klipp "denna har jag fått från företag X så denna är att betrakta som reklam". Håkan borde rimligtvis behöva falla in under samma regler och inleda varje film med "Detta klipp är att betrakta som reklam för Schneidler, Snickers, Fluke och Hellberg som alla har öst grejjer över oss".
Jag tycker generellt att det är intressant att se deras filmer; få lite inblick i så väl VVS-arbete som el-arbete.
Med tiden har väl dock sponsring och produktplaceringarna spårat ur lite väl mycket, precis som det blir för de allra flesta andra "influencers" som får hybris. Idagsläget får man nog betrakta Håkan som just "influencers"

Ang. Svanströms i övrigt har jag anlitat dem en hel del för VVS och har lite erfarenhet av dem i elsammanhang via jobb hos en vän.
Personligen tycker jag att de är outstanding kvalit'e och servicemässigt. Fakturan som kommer därefter behöver man allt som oftast något lugnande i kroppen för att kunna läsa. Men det är helt klart en "premium"-tjänst, som kostar därefter.

Ang att köpa "det dyraste" så är min tanke att köpa det dyraste - därav en knipex.
Min erfarenhet är att det många gånger blir dyrare att köpa något halvokej för att sen köpa något bra. Genom att köpa det "dyraste", så köper man bara en gång.

Åååååååter till frågeställningen;
Några synpunkter / input kring de två tängerna, den ena crimpar fyrkantigt, den andra sexkantigt?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Daaaaaniel skrev:
Ang att köpa "det dyraste" så är min tanke att köpa det dyraste - därav en knipex.
Min erfarenhet är att det många gånger blir dyrare att köpa något halvokej för att sen köpa något bra. Genom att köpa det "dyraste", så köper man bara en gång.

Åååååååter till frågeställningen;
Några synpunkter / input kring de två tängerna, den ena crimpar fyrkantigt, den andra sexkantigt?
Angående Knipex vs. Kina så är iallafall min erfarenhet att de billigare tängerna faktiskt är riktigt bra just när det gäller denna "kamerabländare"-variant med 4 eller 6 backar. Det är helt enkelt en konstruktion som verkar lite svårare att misslyckas med. Till skillnad mot "vanliga" crimptänger som kräver mycket hög precision på backarna för att ge ett okej resultat. Sen skall man ju komma ihåg att Knipex på intet sätt är "originalet" när det gäller crimptänger. Du kan alltid köpa en AMP/TE Connectivity för typ 3 000 spänn om du vill ha det dyraste/"bästa".

Angående 4 vs. 6 backar är min förståelse att man använder 6 backar för att få en rundare geometri när det är tajt passning mellan ledaren och "hålet".
 
D Daaaaaniel skrev:
Tjabba!

Fundering som poppade upp såhär en fredageftermiddag.
Har fått för mig att man i vissa länder kör ändhylsor på kablarna när man byglar i elcentral, exempelvis mellan ingående på JFB och PSA. I Sverige verkar man inte göra det?
Borde man göra det?
Är vi bara lata?
Eller är det helt enkelt overkill?

Eller borde jag bara sluta tänka och fundera för den här veckan och ta helg?

Frågan gäller inte vem som får göra vad inom el. Utan bara nyfiken rent tekniskt sakligt.
ändhylsor kan tillföra ett moment som gör det lite mera spännande och ger illusionen av att det är lite krångligare. Mina erfarenheter från utlandet är att inte alltid är lika vackert och prydligt som det ser ut på en redigerad instagram-kortfilm..

Som så många sagt så behövs de inte i hissklämmor och är direkt olämpliga i de flesta snabbkopplingar. Däremot, i anslutningar direkt under skruv så kan skruven skära av kardeler och då tjänar de väl ett syfte. Men de kan kanske likväl ersättas med gaffelskor?

presstången åker fram ibland för att hindra kardelspret, men oftast klarar man sig jättebra utan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Inom de flesta områden så ses varje extramoment som ytterligare en möjlig felkälla. Det borde väl även gälla ändhylsor i de fall de inte krävs?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
ändhylsor kan tillföra ett moment som gör det lite mera spännande och ger illusionen av att det är lite krångligare. Mina erfarenheter från utlandet är att inte alltid är lika vackert och prydligt som det ser ut på en redigerad instagram-kortfilm..

Som så många sagt så behövs de inte i hissklämmor och är direkt olämpliga i de flesta snabbkopplingar. Däremot, i anslutningar direkt under skruv så kan skruven skära av kardeler och då tjänar de väl ett syfte. Men de kan kanske likväl ersättas med gaffelskor?

presstången åker fram ibland för att hindra kardelspret, men oftast klarar man sig jättebra utan.
Tänkte inte försöka stoppa in en ändhylsa i en wago 221a inte :)
 
D Daaaaaniel skrev:
Tänkte inte försöka stoppa in en ändhylsa i en wago 221a inte :)
Det är nog inga problem. Och skall du stoppa i en RQ i en Wago 773 är det en klar fördel. Varför man nu skulle göra det. Men det är en annan fråga.
 
E elmont skrev:
Och ska du trots allt använda ändhylsor så se till att det är hylsor av god kvalitet och inte nått "billigt" skräp.
Har nördat in mig lite på ändhylsor till givare då jag jobbar med mätteknik.
Suveränt då det är rk och trångt och de med ingång för dubbla ledare är suveräna.
Brukar bli Weidmuller eller Elpress från Ahlsell.
Räknas dessa som "av god kvalité" för starkstöm?
 
Eftersom ingen "vanlig" elektriker varken använder ändhylsor eller RK i sitt normala arbete är min erfarenhet något begränsad. Men jag kan ju säga att dom torde vara betydlig bättre än dom Biltema hylsor som sonen köpte när han skaffade sig en låda med skal/presstång inkl div presshylsor i en "kombiask".
Ps
Dom få ggr jag byggt apparatskåp "på firman" har jag utan problem använt mig av Elpress.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Har nördat in mig lite på ändhylsor till givare då jag jobbar med mätteknik.
Suveränt då det är rk och trångt och de med ingång för dubbla ledare är suveräna.
Brukar bli Weidmuller eller Elpress från Ahlsell.
Räknas dessa som "av god kvalité" för starkstöm?
De kan du räkna in i toppskiktet på alla sätt annars får du välja Klauke.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.