374 479 läst · 4 655 svar
374k läst
4,7k svar
Home Assistant
Varför blir de det? Och borde du inte försöka att undvika göra personer som du vill ha hjälp av "djävligt sura"? Och varför bryr du dig inte?Johan1975z skrev:
Finns det några svar på dessa frågor som inte innebär att du behöver justera din attityd till gratis support?
Vi har väl alla haft kontakter med de riktigt nördigaste av de nördiga/ T-supportfolk. De ser det som självklart att förolämpa den som behöver hjälp tills denne har som minst tidigare kompilerat en kernel eller skrivit ett eget operativsystem. Ve den som inte postar en logfil inspelad samtidigt som felet dyker upp, eller listar alla firmware, sw och hw-setup tillsammans med sin fråga. Så är deras natur.R RoAd skrev:
Se detta typexempel:
Visst finns de, men enligt min erfarenhet är de faktiskt inte så vanliga. De flesta utvecklare är genuint intresserade av att lösa eventuella problem i sina projekt. Och oavsett om det är som du säger eller inte så hjälper det ju knappast den som vill ha support att reta upp den som kan hjälpa, eller hur?J Jocke Best skrev:Vi har väl alla haft kontakter med de riktigt nördigaste av de nördiga/ T-supportfolk. De ser det som självklart att förolämpa den som behöver hjälp tills denne har som minst tidigare kompilerat en kernel eller skrivit ett eget operativsystem. Ve den som inte postar en logfil inspelad samtidigt som felet dyker upp, eller listar alla firmware, sw och hw-setup tillsammans med sin fråga. Så är deras natur.
Se detta typexempel:
[media]
Jag håller dessutom med de som kräver loggfiler och versioner på relevanta mjukvaror för att hjälpa till. Om de ska lägga tid på något (de i detta fallet inte ens får betalt för) så bör de i.a.f. kunna kräva att den som vill ha hjälp gjort allt den kan för att underlätta.
Det är möjligt att dessa HA-programmerare i Discord som Johan1975z pratar om passar i i den nidbild du länkade till, men hans inlägg gav mig anledning att i.a.f. ställa lite frågor kring det
Japp, absolut, det finns lika många eller fler av dom som kräver hjälp utan att ha felsökt något själv och deras fw är "den senaste".R RoAd skrev:Visst finns de, men enligt min erfarenhet är de faktiskt inte så vanliga. De flesta utvecklare är genuint intresserade av att lösa eventuella problem i sina projekt. Och oavsett om det är som du säger eller inte så hjälper det ju knappast den som vill ha support att reta upp den som kan hjälpa, eller hur?
Jag håller dessutom med de som kräver loggfiler och versioner på relevanta mjukvaror för att hjälpa till. Om de ska lägga tid på något (de i detta fallet inte ens får betalt för) så bör de i.a.f. kunna kräva att den som vill ha hjälp gjort allt den kan för att underlätta.
Det är möjligt att dessa HA-programmerare i Discord som Johan1975z pratar om passar i i den nidbild du länkade till, men hans inlägg gav mig anledning att i.a.f. ställa lite frågor kring det
som nämndes ovan så är de inte speciellt socialt kompetenta. De gör sig ofta lite lustiga över en om man inte förstår osv... man får försöka bortse från det och vara glad att man får hjälpR RoAd skrev:Visst finns de, men enligt min erfarenhet är de faktiskt inte så vanliga. De flesta utvecklare är genuint intresserade av att lösa eventuella problem i sina projekt. Och oavsett om det är som du säger eller inte så hjälper det ju knappast den som vill ha support att reta upp den som kan hjälpa, eller hur?
Jag håller dessutom med de som kräver loggfiler och versioner på relevanta mjukvaror för att hjälpa till. Om de ska lägga tid på något (de i detta fallet inte ens får betalt för) så bör de i.a.f. kunna kräva att den som vill ha hjälp gjort allt den kan för att underlätta.
Det är möjligt att dessa HA-programmerare i Discord som Johan1975z pratar om passar i i den nidbild du länkade till, men hans inlägg gav mig anledning att i.a.f. ställa lite frågor kring det
Ok, det lät ju lite värre när du skrev "djävlig sura"Johan1975z skrev:
Och nu när jag läste dina inlägg igen så måste jag fråga: du är inte inne i #devs och ber om hjälp med användarfrågor? I.s.f. förstår jag om de inte blir superglada.
jag försöker en del men är ingen programmerare. Så när jag skulle få in mitt ftx-aggregat via modbus så blev det en del frågor. Till slut lyckas man med en del hjälp, men de är ju inte jätteglada över att hjälpa en novis som mig med all korkade frågor.R RoAd skrev:
min poäng är att vi m man kör fast så finns det hjälp att få. Men man måste räkna med att lägga ner lite tidJohan1975z skrev:
Haha, jag känner också igen beskrivningen. Är lite rutten attityd i communityn — kanske får de helt enkelt för många dumma frågor från någon som en själv?R RoAd skrev:
Men samtidigt, mååånga instruktioner är onödigt bristfälliga. En klassiker är typ att en instruktion avslutas med något i stil med ’Nu är det bara att skriva in xxxxx för att börja använda plugin:et’, och sedan sitter någon som mig där och funderar: Jaha, VAR ska jag skriva in detta? Det skulle vara hyfsat enkelt att lägga till, ”sedan är det bara att skapa ett manuellt lovelace-kort och skriva in xxxxx för att börja använda plugin:et”.
Medlem
· Stockholms Län
· 691 inlägg
Det är ju lite som att ringa på hos en redaktör på Byggahus, ifall någon bråkar med en på forumet.Johan1975z skrev:
Visst, man kanske får hjälp snabbare än om man trycker på "Anmäl" och väntar lite, men tro fan att folk blir sura
Medlem
· Stockholms Län
· 691 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 691 inlägg
Jag är inte bitter.Johan1975z skrev:
Det är du som berättar att du har som vana att göra folk bittra.
Jag säger inte åt dig att sluta, men du kanske skulle tjäna på att förstå varför folk blir bittra på dig.
Det låter snarare som att du är bitter på att folk inte bara "är snälla och gör sitt jobb med att hjälpa sig"