Jenny_P skrev:
Jag måste bara fråga vad ni alla (kanske främst TH-byggare) har haft för måleri som tapetserat åt er? Vi bygger ju kedjehus i stensätter-området och har fått en offert på de ändrade tapetval vi gjort som vi tyckte var i saftigaste laget...

Vår målerifirma tycker att det är väldigt besvärligt med Easy up-tapeter och ska ha ca 8000 kr extra i bara arbetskostnad för de rum vi valt Easy up i (tapeterna är främst från Eco och ingen mönsterpassning). Översatt i tid borde det betyda att de anser att det tar ca 2,5 dagar extra att tapetsera Easy up-tapeterna. Jag pratade som hastigast med ett annat måleri som inte alls tog något extra betalt för Easy up-jobb, men det är liksom inte läge att byta firma nu...

Vad är egentligen rimligt? Har era firmor gjort skillnad på olika tapetsorter? Vet ni hur lång tid er tapetsering tagit totalt t ex?
Vi använde MKAB (Måleri & Kakel AB) och jag kan på rak arm säga att det är den firma vi är minst nöjda med. Om ni trots allt har anlitat dem kan jag komma med tips inför slutbesiktningen (d.v.s. saker som de försöker komma undan med). Sen tycker jag nog ni kan konfrontera er firma med vad de andra sagt, d.v.s. att EasyUp inte kostar nåt extra.
 
Insane skrev:
Är det bara jag som inte får några mail längre om att det skrivs i den här tråden, även att jag har det aktiverat?
Jag får inga heller. Ändå syns det en mail-ikon i forumet för denna tråd.
 
Vi ska bygga Trivselhus på Tomatvägen och skulle vara intresserad av att veta vilka entreprenörer som ni kan rekommendera. Finns det någon som använt en annan firma än MKAB som har varit bra?

Jag får e-post om nya meddelanden men jag var tvungen att prenumerera på nytt efter forumuppdateringen.

Anders
 
Jenny_P skrev:
Jag måste bara fråga vad ni alla (kanske främst TH-byggare) har haft för måleri som tapetserat åt er? Vi bygger ju kedjehus i stensätter-området och har fått en offert på de ändrade tapetval vi gjort som vi tyckte var i saftigaste laget...
Vi fick också en saftig offert från MKAB. När de fick veta att vi ville göra delar av arbetet själva (alltså vissa rum, inte delmoment) skulle det plötsligt bli dyrare. Förstår inte logiken. Det är ju inte så stora etableringskostnader för målning och tapetsering direkt, speciellt inte i ett helt område som byggs där de har flera projekt på gång samtidigt.

Vi valde att göra vissa delar själva och fixade resten på annan väg. Den lösningen är den vi är mest nöjda med.

Snickaren, tillika byggsamordnaren, är den vi är mest missnöjda med. En period önskade jag att någon olycka skulle inträffa som gjorde att vi kunde lösa kontraktet... =)

Tror tyvärr att ni också har haft att göra med samma firma. De skulle initialt bygga alla kedjehus, men efter att ha misskött sig fick de visst inte fortsätta med de kvarvarande...

//Staffan
 
stajo917 skrev:
Tror tyvärr att ni också har haft att göra med samma firma. De skulle initialt bygga alla kedjehus, men efter att ha misskött sig fick de visst inte fortsätta med de kvarvarande...

//Staffan
Nej, vi har faktiskt KarlssonHus som bygger vårt hus, de fick ta över efter att första firman misskött sig. KarlssonHus är väldigt trevliga och bra, liksom de flesta underleverantörer de anlitar - men måleriet är vi inte nöjda med.

Förmodligen kommer det väl sluta med att vi, precis som med alla andra extrakostnader som plötsligt dyker upp, till slut bara suckar och låter det försvinna i mängden av andra kostnader... ;)
 
Vi har ju valt att måla/tapetsera själva (svärfar är målare och har hjälpt till en hel del). Han rekommenderade oss att köpa easy-up tapeter eftersom han tyckte att de var mycket enklare att sätta upp. Har ni dessutom valt tapeter utan mönsterpassning låter det ju som rena lurendrejeriet tycker jag :eek:

//Björn
 
bjokli skrev:
Han rekommenderade oss att köpa easy-up tapeter eftersom han tyckte att de var mycket enklare att sätta upp.
Ja, jag har pratat med ett annat måleri som aldrig tänkt tanken att öka arbetskostnaden för Easy-up, eftersom de inte upplever att de generellt tar längre tid. Tyvärr är vi ju ganska låsta vid vår målare nu, som inte verkar särskilt beredd att backa med sin offert oavsett argument.

Tack för ditt svar i alla fall, nu har jag ju ytterligare en målare som ifrågasätter det hela.
 
Jenny_P skrev:
Ja, jag har pratat med ett annat måleri som aldrig tänkt tanken att öka arbetskostnaden för Easy-up, eftersom de inte upplever att de generellt tar längre tid. Tyvärr är vi ju ganska låsta vid vår målare nu, som inte verkar särskilt beredd att backa med sin offert oavsett argument.

Tack för ditt svar i alla fall, nu har jag ju ytterligare en målare som ifrågasätter det hela.
Så länge inget är påskrivet är det väl inte försent, men det kan ju vara bra att fixa kontrakt med en alternativ målare innan ni avfärdar MKAB så att ni inte står utan tapeter vid inflyttningen... Fast det kanske är svårt om det är tajt om tid?
 
Hurra, jag har fått tillbaka mitt namn igen!!11elva
 
AndersNolberger skrev:
Vi ska bygga Trivselhus på Tomatvägen och skulle vara intresserad av att veta vilka entreprenörer som ni kan rekommendera. Finns det någon som använt en annan firma än MKAB som har varit bra?

Jag får e-post om nya meddelanden men jag var tvungen att prenumerera på nytt efter forumuppdateringen.

Anders
Vi hade JPT Måleri som endast var lite "glömska", men de kom o fixade omedelbums efter besiktningen och verkade dessutom ha roligt på jobbet (tror inte det berodde på varken färgen eller klistret)! :)
 
Hellberg skrev:
Vi hade JPT Måleri som endast var lite "glömska", men de kom o fixade omedelbums efter besiktningen och verkade dessutom ha roligt på jobbet (tror inte det berodde på varken färgen eller klistret)! :)
Vi hade också JPT & de är bra och har fixat lite åt oss som inte togs upp på besiktningen, samt att de svarade på våra dumma frågor utan att sucka och stöna. :)
 
A.Nygren skrev:
Hurra, jag har fått tillbaka mitt namn igen!!11elva
Hur gjorde man det?

Jag vet att jag såg något om det, men jag är glöööööömsk
 
Maila Marléne på marlene@byggahus.se och be henne göra det.
Jag förstod aldrig varför användarna fick göra det själva från första början faktiskt.
 
I tisdags var det slutbesiktning (utan större anmärkningar) och på kvällen flyttade vi in :)

Bänkskivan i köket är inte helt klar än och Utsikt har inte lyckats blåsa in fibern. Det är visst fruset i backen, hur nu det kan ha gått till...

Så vi har ingen telefon, inget bredband och ingen TV men lika glada för det är vi för vi har äntigen fått HUSET!!!!!!!!!!

Ha det gott allihopa :) :) :)
 
Grattis!!!11 :d
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.