J
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Hm, fick en till fundering ang ZHA.

Idag gör jag all parning direkt mellan knapp/dimmer och lampa via deCONZ-apiet.

Jag vet att det i teorin skall gå att göra via enheternas pair-knappar (och starta om IKEA-lampa 6 gånger osv), men tycker att den processen fungerat sådär, och ofta har lampor tappat anslutning till gateway när dom parats med en knapp.

Finns det något sätt att åstakomma samma sak via ZHA?
Parningsknappen brukar funka fint via ZHA generellt tycker jag, åtminstone om man håller prylen intill sin sticka, men har helt gett upp att köra Ikea via HA, eftersom tex deras klickknapp käkade upp ett batteri per dygn och rörelsesensorn tog superlänge på sig att bli aktiv igen efter detektion. Trådfrilampan funkade dåligt med. Då är jag desto mer nöjd med aqaraprylar istället. Finns tom på Kjell och nästan lika billigt. Köpte aqara cube vilket är grymt kul att programmera för allt möjligt. Funkar bra ihop med färdiga Blueprints man laddar hem. Det är typ som andras script man kan sno och återanvända. Mycket smidigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Parningsknappen brukar funka fint via ZHA generellt tycker jag, åtminstone om man håller prylen intill sin sticka, men har helt gett upp att köra Ikea via HA, eftersom tex deras klickknapp käkade upp ett batteri per dygn och rörelsesensorn tog superlänge på sig att bli aktiv igen efter detektion. Trådfrilampan funkade dåligt med. Då är jag desto mer nöjd med aqaraprylar istället. Finns tom på Kjell och nästan lika billigt. Köpte aqara cube vilket är grymt kul att programmera för allt möjligt. Funkar bra ihop med färdiga Blueprints man laddar hem. Det är typ som andras script man kan sno och återanvända. Mycket smidigt.
FAst nu var det inte riktigt så jag menade.

Om jag först parar en lampa till stickan, sedan parar en knapp.

Kan jag då sedan para ihop lampa med knapp, enbart via mjukvara?
 
J
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
FAst nu var det inte riktigt så jag menade.

Om jag först parar en lampa till stickan, sedan parar en knapp.

Kan jag då sedan para ihop lampa med knapp, enbart via mjukvara?
OK, är inte riktigt med på hur du menar para ihop enheterna med varandra, men det jag gör vidare efter att man lagt till respektive enhet i ZHA är att använda automations i HA efteråt. Alltså en trigger som kan vara tex ett enkeltryck på knappen betyget ett action som kan vara att tända lampan eller toggla läge, etc. När man har många enheter behöver ju dom inte paras med varandra utan man väljer i varje automation vad som ska hända när något triggar.
 
J Jocke Best skrev:
OK, är inte riktigt med på hur du menar para ihop enheterna med varandra, men det jag gör vidare efter att man lagt till respektive enhet i ZHA är att använda automations i HA efteråt. Alltså en trigger som kan vara tex ett enkeltryck på knappen betyget ett action som kan vara att tända lampan eller toggla läge, etc. När man har många enheter behöver ju dom inte paras med varandra utan man väljer i varje automation vad som ska hända när något triggar.
Paras med varandra = knappt styr lampa utan att gatewayen är inblandad.
Dvs även om gateway/HA är avstängt.

Jag vet inte vad det kallas på "zigbee-språk", men i deCONZ-apiet görs det genom att knappen läggs till i den dolda "Light group" som tillhör lampan. (inte samma slags grupper som man använder för att gruppera enheter)
 
J
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Paras med varandra = knappt styr lampa utan att gatewayen är inblandad.
Dvs även om gateway/HA är avstängt.

Jag vet inte vad det kallas på "zigbee-språk", men i deCONZ-apiet görs det genom att knappen läggs till i den dolda "Light group" som tillhör lampan. (inte samma slags grupper som man använder för att gruppera enheter)
Aah ok, tror inte det funkar i ZHA men kanske nån annan vet :cool:
 
M Messier1994 skrev:
Jag skulle absolut rekommendera HA. Har själv kommit igång hyfsat bra och du kan inte ha sämre linux-skills än mig, har mest fipplat med C64 och PC i dos-promten för 2,5 decennier sedan.

Grejjen är den här. Det kommer — aldrig — finnas en kommersiell lösning som ger dig vad du vill ha. Det är värdelösa marginaler på all hårdvara som inte är helt ny (typ första åren med robotdammsugare osv). Även om en kommersiell part verkligen satsade på ett ekosystem som skulle vara flexibelt så skulle de aldrig hänga med i alla svängar.

Apple, Google, Amazon mfl kommer alltid att satsa på att styra dig mot SAAS-upplägg (dvs mjukvara mot prenumerationsbetalning). De är typ skalbara i all oändlighet och de flesta kostnaderna ökar inte i takt med antal användare. De kommer att tillhandahålla produkter som inte tvingar bort många användare till deras största konkurrenter, men inte mer än så.

”Home Assistant” är ju egentligen bara en anslutningshubb i mjukvaruform som inte har några (eller väldigt få) begränsningar, vilket gör att drivna användare kan ansluta det mesta och skapa smidiga interfaces. Vill man ha något som fungerar OTB kommer man att begränsas rejält i utbudet. Å andra sidan klarar man säkert sig långt på Ikea ensamt. Men inte mycket mer än så.
Det enda som stör mig innan jag hoppar på HA-båten är att den enkla gateway med tillhörande app som Lidl sålde för 299 kr uppfyller i princip alla mina önskemål utan någon som helst progammering eller liknande. Andra har rapporterat om att en massa olika Zigbee-enheter dyker upp och fungerar bra med gatewayen så den enda lilla detaljen som diskvalificerar den hos mig är just att den kräver kontakt med nån server för att fungera.
Så det är lite förvånande att ingen lågkostnadstillverkare verkar gjort en motsvarande, men enbart för lokalt bruk.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det enda som stör mig innan jag hoppar på HA-båten är att den enkla gateway med tillhörande app som Lidl sålde för 299 kr uppfyller i princip alla mina önskemål utan någon som helst progammering eller liknande. Andra har rapporterat om att en massa olika Zigbee-enheter dyker upp och fungerar bra med gatewayen så den enda lilla detaljen som diskvalificerar den hos mig är just att den kräver kontakt med nån server för att fungera.
Så det är lite förvånande att ingen lågkostnadstillverkare verkar gjort en motsvarande, men enbart för lokalt bruk.
Haha, tydligen redan löst, får väl skaffa mig HA bara för principen nu!
https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/ha.html
 
K karlmb skrev:
Haha, tydligen redan löst, får väl skaffa mig HA bara för principen nu!
[länk]
Om jag förstår rätt är detta bara ett väldigt krångligt sätt att utnyttja Lidl's gateway som Zigbee-radio istället för att använda en vanlig USB-radio. Inget direkt för nybörjare.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Haha, tydligen redan löst, får väl skaffa mig HA bara för principen nu!
[länk]
Ok, antingen har jag missförstått vad du varit ute efter eller så har du totalt missförstått vad du länkat till. Det där är INTE ett sätt att köra HA på lidls zigbee-gateway. Det är ett sätt att kommunicera mellan den och en HA-server. Du behöver m.a.o. fortfarande installera HA på något annat än den där GWn, exempelvis en raspberry pi.

Och om du inte redan har en sådan GW och är ute efter att spara några hundralappar så är det bättre att skaffa en direktansluten zigbee-radio som exempelvis https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/conbee-ii-zigbee-controller-for-usb-p51419
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
@karlmb vad är det egentligen du vill göra? Fattar inte riktigt...
 
H
K karlmb skrev:
Det enda som stör mig innan jag hoppar på HA-båten är att den enkla gateway med tillhörande app som Lidl sålde för 299 kr uppfyller i princip alla mina önskemål utan någon som helst progammering eller liknande. Andra har rapporterat om att en massa olika Zigbee-enheter dyker upp och fungerar bra med gatewayen så den enda lilla detaljen som diskvalificerar den hos mig är just att den kräver kontakt med nån server för att fungera.
Så det är lite förvånande att ingen lågkostnadstillverkare verkar gjort en motsvarande, men enbart för lokalt bruk.
Tror inte du fattar vad homeassistent är/gör?
Ha är inte gatewayen utan mer ett alternativ till servern utanför ditt nätverk som du måste kommunicera med då du använder trådfri/hue/lidls gateway
 
gol gol skrev:
Om jag förstår rätt är detta bara ett väldigt krångligt sätt att utnyttja Lidl's gateway som Zigbee-radio istället för att använda en vanlig USB-radio. Inget direkt för nybörjare.
R RoAd skrev:
Och om du inte redan har en sådan GW och är ute efter att spara några hundralappar så är det bättre att skaffa en direktansluten zigbee-radio som exempelvis [länk]
Fast även en Conbee-sticka kräver krångel i Home Assistant. Du behöver mellanmjukvaran deCONZ som API-lager mot stickan. Ser inte detta som väsensskilt. Både USB-stickan och Lidls Zigbee-gateway kräver konfigurering för att fungera i Home Assistant. Tyckte själv inte att det såg alls krångligt ut att få in Lidls gateway enligt den länken som @karlmb lade upp.
Blev lite sugen på Lidls gateway nu. USB-prylar i Linux kan ibland ha problematik för sig, särskilt om man har flera stycken så händer de att de får olika namn i /dev efter reboot vilket gör att ingenting fungerar. Så där är ethernet-styrda prylar betydligt mer förutsägbara.
 
R
T tompaah7503 skrev:
Fast även en Conbee-sticka kräver krångel i Home Assistant. Du behöver mellanmjukvaran deCONZ som API-lager mot stickan. Ser inte detta som väsensskilt. Både USB-stickan och Lidls Zigbee-gateway kräver konfigurering för att fungera i Home Assistant. Tyckte själv inte att det såg alls krångligt ut att få in Lidls gateway enligt den länken som @karlmb lade upp.
Blev lite sugen på Lidls gateway nu. USB-prylar i Linux kan ibland ha problematik för sig, särskilt om man har flera stycken så händer de att de får olika namn i /dev efter reboot vilket gör att ingenting fungerar. Så där är ethernet-styrda prylar betydligt mer förutsägbara.
Jag kör inte själv ZigBee så vad jag vet har jag läst mig till. Jag är dock ganska säker på att installationen är enklare med Conbee II och ZHA jämfört med det karlmb postade. Är man "*nix-savvy" så är det väl inga större problem, men det verkar inte han vara.

Sedan skrev jag i ärlighetens namn inte ens enkelt. Jag skrev bättre. Lösningen med conbee är ju rimligtvis betydligt mer använd än lidls GW och därmed borde den både vara stabilare och mer dokumenterad.

Och för det tredje så har jag som sagt en misstanke om att detta handlar om ett missförstånd. karlmb har hela tiden pratat om att installara home assistant PÅ diverse märkliga enheter, så jag blir inte förvånad om han tror att det han postade var en instruktion för det.
 
Skall man bygga själv så tycker jag nog att Domoticz är användarvänligare än HA. Det går riktigt snabbt att lägga till saker med Domoticz. Men om man vill ha det ännu enklare och ändå rätt så fullt av möjligheter så finns ju SmartThings från Samsung för ca 800kr också...

Edit: Min Domoticz kör också deConz som proxy mellan en ConBee II och Domoticz. Den är inte trivial att få igång, men när den är på plats så går allt mycket enkelt. Men för nybörjaren är nog Samsung SmartThings det man skall börja med ändå...
 
Redigerat:
A
Jag har integrerat allt i HA. Har ca 150 enheter.
När jag kör fast ber jag bara om hjälp i Home Assistant Discord-kanal. Sitter programmerare där och hjälper till dygnet om. De brukar bli jävligt sura ibland men det gör inte mig nått.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.