Det visade sig att det skiljde ungefär 1 1/2cm på golvet i de gamla garderoberna och med tanke på tillkommande golvspån, flytspackling med värme och klinkers så vill vi gärna ha ner golvet så långt som möjligt.
Därför hyvlade vi ner golvet till lägsta nivån istället för att ta enkla lösningen och regla upp till högsta nivån.

Renoverat golv med nyligen hyvlade träbjälkar och spån, redo för flytspackling och klinkersläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade också på att få färdigt ventilationen i schaktet från vind till kök. Nu ska jag bara få dit slangen för vatten till toaletten, sedan kan jag slå igen detta!

Renoveringsarbete med exponerade rör och isolering i ett öppet väggschakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AWS46 och 6 till
  • Laddar…
Så var golvspånet på och syllen mätt och satt.
Renoverat rum med nytt golvspån och konstruktion av syll, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten mock-up på hur möbleringen kommer bli. Stol och gipsskivan i högerkant är tvättstället.

Renoveringsrum med golvspån, en stol markerad som tvättställe och skisser på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Källartrappan har svajat när man går i den. Jag har städat ur utrymmet och snabbt förstod jag varför.
Slitet källartrappsteg med synliga tecken på förfall och reparationer behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regeln som håller ytterkanten på plats var helt bortruttnad och satt inte alls fast i stegen eller väggen.

Delvis reparerat träsyll mot betongvägg och -golv med synliga fuktskador och spricka i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fick bli en provisorisk lösning. Nu kommer det nog inte röra sig mer, men i längden får vi nog plocka isär hela trappan och göra en ordentlig konstruktion!

Provisorisk förstärkning med nya träreglar vid en källartrappa i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 10 till
  • Laddar…
Jag har varit ensam med barnen i veckan så sedan förra lördagen har bygget legat nere, men nu är frugan tillbaka och jag har spenderat dagen åt att slå upp väggarna till toaletten.

Nybyggda träväggar i ett renoveringsprojekt med måttanteckningar för ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat länge på hur jag ska dölja balken och just nu lutar det åt att jag gör en sänkning i den utökade delen av rummet ("höger" sida av limträbalken på bilden) och behåller full takhöjd i resten.

Pågående renovering med nyuppförda väggreglar och en synlig limträbalk i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltid extra kul att jobba de dagarna som man ser stor skillnad. För att mäta in exakt placering på tvättställ och lampa så gjorde jag en snabb provmontering. Jag tror vi kommer bli nöjda med resultatet!

Uppförande av en toalett med oslipade träväggar, provisoriskt uppsatt spegel och belysning, och skisser på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggda väggstommar med OSB-skivor i ett pågående toalettbygge, med synliga rörinstallationer och en limträbalk i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GustavGBG och 10 till
  • Laddar…
Någon har en gång sagt att en byggnad utan installationer är bara en lada..
Jag undraskattade helt klart arbetet med el, vs och ventilation när vi gick in i projektet (trots att det enda jag gör på jobbet är att tidsätta ventilationsarbeten..)

Här ser vi avloppsluftare från toalett till yttertak, vatten till toalett, frånluft och el till både toalett och hall på andra våning.

Installation av avloppsluftare, vattenrör och el i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vatten & avlopp till tvättställ

Installationsarbeten för avlopp, vatten, frånluft och el i en vägg under en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Jag får nog erkänna att jag nått den första vågen av motivationsbrist sedan bygget började i Maj.
Först har det massa ursäkter och väldigt mycket på jobbet, förra helgen var jag hos min syster och hjälpte henne att dra ventilatipn och snart är det skidsemester.
Så denna veckan får verktygen i princip ligga helt nere och så hoppas jag på att komma tillbaka fylld av motivation efter semestern!

Det som ändå har hänt i veckan:

Jag fick i lite kortlingar för tvättstället och slog sedan igen väggen till toaletten.

Delvis isolerad vägg med trästomme och synliga rör till ventilation i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med OSB-skivor på vägg, isolering i förgrunden och synligt eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tryckte i lite isolering i shaktväggen och den är nu 99% redo att slås igen.

Delvis isolerad vägg med rörgenomföringar och elektriska kablar i en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan rev jag ett schakt som jag byggde för att kunna ta upp en avluftare i en tidigare layout för badrum. Trist att riva det man byggt för någon månad sedan, men det gör nog att resultatet blir desto bättre när det väl är klart!

Renoveringsarbete med isolering i en shaktvägg, osammanhängande väggar och ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Callecrull och 11 till
  • Laddar…
När semestern var slut hoppade vi rakt in i semle-veckan vilket betyder långa dagar & nätter för fru bagare. Lägger man in några VABruari-dagar på det så blir resultatet mindre renovering än planerat.
Kanske har vi blivit drabbade av den där "vardagen" som jag alltidgör allt för att fly ifrån?

Jag lovade att ni skulle slippa bilder på mig, men jag kan inte hålla mig riktigt. Om inte detta är balsam för själen så vet jag inte vad som är!

Person i skidkläder och goggles med spegelbild av soligt vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är jag iallafall tillbaka i snickarbyxorna och några dagar & kvällar har avverkats sedan senaste uppdateringen.

När jag hade slagit igen alla väggarna på toaletten insåg jag att det saknades dosa för vägguttag & el-golvvärme, så jag gick in från utsidan och tråcklade dit 2 extra dosor.

Renovering i process, isolerad väggsektion med nyinstallerade elektriska dosor och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därmed får arbetet i toaletten ta en paus - nästa steg är gjutning och sedan plattsättning. Det ska jag förhoppningsvis leja bort och därför väntar vi så länge som möjligt med det!

Äntligen hämtade tidigare ägare de möbler som jag, i April, lovade kunde stå "tills Corona-stormen blåst över". Om jag då hade anat hur lång stormen blev så kanske jag hade tänkt annorlunda. Men samtidigt vill jag inte gärna tvinga en 70+ dam att hyra in en flyttfirma för att köra en soffgrupp och några kartonger 20 mil i onödan. Till sist kom iallafall damens dotter (alltså barnbarn till paret som bott i huset) och hämtade sakerna.
Denna bilden får därmed markera att tömningen av huset är färdig! (Det tog 9 månader)
Renoveringsprojekt med borttagen heltäckningsmatta och väggisolering redo att monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla heltäckningsmatta och masoniten bort.
Här var golvet lappat och lagat, så det slutgiltiga beslutet att lägga om golvet på hela bottenvåningen blev till sist ett ganska enkelt beslut!

Ett rum under renovering med en gammal trägolv, dammsugare, radiator och nya träreglar redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Taklisten" var, även här, putsad så det blev en kväll med bilning för att kunna ställa den nya regelstommen. Från början räknade jag med att knacka ner putsen och regla upp en ny stomme i taket, men jag tror räcker att sätta en gipsskiva över den hemska glasfiberväven.

En person som använder en borr för att ta bort en taklist vid renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man ber en 6åring skriva ett meddelande till eftervärlden så kan man få oväntade resultat:

Bit av beige heltäckningsmatta och brun masonit med barnritning; renoveringsarbete synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det bli dags att flytta radiatorer och att dra om ett par stigare, men jag vill gärna ta mig igenom vintern innan vi slår av värmen så att vi slipper riskera frost inomhus! Här syns den gamla rören som hamnar 50/50 i vägg/rum om jag går hela vägen till hörnet med nya väggen.

Renoveringsarbete med regelstommar runt fönster och synlig rörisolering i ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På morgonen idag har jag satt i isolering i väggen och när kaffet är slut ska jag få upp den omstridda plasten på väggen!

Renoveringsarbete med uppställd kapsåg framför isolerade väggar i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Lilak och 13 till
  • Laddar…
Lade ni de gamla golvbrädorna någonstans i väntan på en bra plats att ha dem? De såg riktigt bra ut (y)
 
kashieda kashieda skrev:
Lade ni de gamla golvbrädorna någonstans i väntan på en bra plats att ha dem? De såg riktigt bra ut (y)
Dom får ligga kvar.
Tror aldrig de har varit avsedda att vara annat än undergolv, så det får de fortsätta med ett tag till!
"Lägga om" kanske var fel ordval. "Lägga på nytt" kanske hade varit tydligare:)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Osb och gips uppe på väggen så långt som skivorna räckte!

Renoveringsarbete med OSB- och gipsskivor på vägg, arbetsbänk och byggmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så en 6mm gips för att jämna av innerväggar att och slippa hantera putsen.

Renoveringsprojekt med OSB och gipsskivor på vägg, byggmaterial och verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och veckans stora happening var att huset äntligen fick sitt hjärta levererat. Utan syre som pumpas ut i rummen kan det såklart aldrig leva.
Därför blev det ett FTX aggregat från Swegon!
Casa R5H. Självklart med Smart-modul sä jag kan distansstyra det från mobilen via wifi!
(Ni som inte jobbar med ventilation, är ni lika upphetsade över detta som jag är?)

Swegon CASA R5H FTX-aggregat i förpackning lastat i bakluckan på en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Boilerplate4U och 13 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Osb och gips uppe på väggen så långt som skivorna räckte!

[bild]

Och så en 6mm gips för att jämna av innerväggar att och slippa hantera putsen.

[bild]

Och veckans stora happening var att huset äntligen fick sitt hjärta levererat. Utan syre som pumpas ut i rummen kan det såklart aldrig leva.
Därför blev det ett FTX aggregat från Swegon!
Casa R5H. Självklart med Smart-modul sä jag kan distansstyra det från mobilen via wifi!
(Ni som inte jobbar med ventilation, är ni lika upphetsade över detta som jag är?)

[bild]
Efter ha bytt mitt rasade gamla FTXaggreggat till en ny villamaster av flätkwoods förstår jag verkligen din upphetsning :D
Funderar faktiskt på att koppla på möjligheten att fjärrstyra det (Gillar att de flesta modulerna kan eftermonteras om man saknar något)

En modern FTX gör mirakel för huset! Jag skulle säga att skillnaden i luftkvalitet är så stor att jag fort glömde kostnaden för det oplanerade utbytet :)
 
  • Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag fått upp en dörr och flyttat en annan.

Först tog jag ner dörren mellan köket och Tamburen.
Jag är lite kluven till att inte kunna stänga in till köket men där är ju ändå en stor öppning till matsalen så det kanske inte spelar så stor roll till slut - Tamburen blir ljusare och det kändes viktigare.

Renoveringsarbete med en omonterad gammal spelgeldörr som står i en dörröppning mellan två rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren fick sin nya plats in till kontoret direkt.

Vit, spegeldörr i en ofärdig vägg med synlig träkarm och rivet tapet, indikerar renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan plockade jag fram en av de gamla garderobsdörrarna som vi tagit ner. Dörren är en fin spelgeldörr som varit dold bakom masonit och en plastfilm med ådringsimitation, låskistan är utbytt till ett vred och detta ska bytas tillbaka.
När jag monterade dörren så slog mig tanken att det mycket väl kan ha varit dess ursprungliga plats i huset. Garderoben byggdes senare och ritningarna visar att det varit en dörr här och karmen passade nästan perfekt i hålet.

Renoveringsprojekt med en vägg där en vit dörr har monterats och en annan dörröppning med synliga trästommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kunde inte hålla mig utan rev bort masoniten för att få se hur fräsch den var under. Jag tror dörren blir kanon när vi lagt några timmar på att fixa den!

Restaurerad äldre vit dörr med avskalad masonit och spackel, stående i en orenoverad dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 12 till
  • Laddar…
Ser nästan ut som hemma hos mig, hur har ni gjort med radiatorerna när du tilläggsisolerat innifrån ? Vi står inför samma övning.
 
Det tycker jag har varit ett av de svåraste besluten hittills.
Om vi lämnar dom där dom är och lever med en nivåskillnad på väggen kostar det 0:-. Om vi gör det rätt kostar det mycket mer.

Vi har till slut landat i att vi ska plocka ner alla radiatorer för att flytta ut dom på nya väggen och göra nya hål i bjälklag för att dra nya rör.

När dom är nere så passar vi på att snygga till dom. Antingen skrapa & slipa eller blästring. (Det har vi inte bestämt än och beror nog på vad rörmokaren säger att resten kostar!)
Sedan sprutmålar vi och sätter slottsventiler med mässingsanslutningar. (Eventuellt behåller vi de gamla ventilerna i sovrummen för att spara 10 000:)




Viktor.J Viktor.J skrev:
Ser nästan ut som hemma hos mig, hur har ni gjort med radiatorerna när du tilläggsisolerat innifrån ? Vi står inför samma övning.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Igår fortsatte jag i tamburen och jag upptäckte att "knölen" bredvid radiatorn var ihålig. Jag har trott att det är murstocken, men tydligen inte?

Renoveringsprojekt i tambur med borttaget schakt bredvid radiator, exponerade värmerör och avlägsnad väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmerören går ju däri, så uppenbarligen är det ett schakt och jag tar hellre utrymmet och synliga rör än ett stort schakt.
Så jag bestämde mig för att riva det.
Lite antiklimaxblev det när jag insåg att det till största delen är murstocken, trots att mina knackningar lurat mig att hela skulle vara ihålig.
Det slutar nog med att jag kapar bort de rören som går till det gamla tryckkärlet på vinden och lämnar värmerörwn synliga. Eventuellt byter jag radiator mot en som blir över i ett annat rum för att få en snyggare lösning.

Renoveringsarbete med synliga rör och radiator, masonit och murstock delvis borttagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När schaktet var nere så rök masoniten från ena väggen. Fantastiskt att hitta panelen bakom i väldigt gott skick! Några nya bitar för att återställa speglarna så är det bara att måla sedan!
Detta verkar vara orginalfärgen från 1927, så troligen blir det en snarlik färg igen - med samma i trapplöp och hall på plan 2 så knyter vi ihop huset lite bättre!

Renovering av tambur med delvis rivna väggar, synliga värmerör och en radiator, med pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr hade vi inte samma tur på nästa vägg, en igengsatt dörr och allmänt sämre skick gör att vi nog får sätta en helt ny panel på den väggen (precis som vi ska göra på den som jag gipsat)
Renoveringsprojekt i tambur med synlig träpanel på vägg, demonterat schakt bredvid radiator och arbetslampa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 192863 och 11 till
  • Laddar…
Jag gick ut stenhårt i den här tråden.
Men mycket arbetsbörda blev till slut lite för mycket och skrivandet har därför fått ta en paus.
Men renoveringen lunkar på och nu är vårt nuvarande hus ute på hemnet.
Till Jul ska vi ha flyttat in på Nybogatan och jag lovar att jag vid tillfälle ska ta upp tråden och ta mig ifatt med bilder och text!


https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-centrum-tibro-kommun-holmgatan-10-17791575

Vardagsrum med öppning till matrum, inredd med moderna och klassiska inslag samt öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Elminem och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.