Frustrator Frustrator skrev:
Jag kan tycka att det är dåligt att ha ett påslag på 100% av priset. (Ja, jag fattar att Lidl säkert har ett.påslah i de trakterna med..) Sen är jag tveksam om personerna som gör det redovisar sin lilla extrainkomst till Skatteverket. (Om man köper 10 maskiner och säljer vidare räknas det väl inte riktigt in som hobby).
Sen efter att använt min maskin så skulle jag nog säga att 1500:- är den värd, men inte 3000:-..;)
Jag har svårt att tro att det är eventuell bristande redovisning av extrainkomst heller som triggar dessa fördömanden. Jag skulle inte göra så här själv men har lite svårt att se varför det anses så förkastligt när en privatperson gör det :D
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag har svårt att tro att det är eventuell bristande redovisning av extrainkomst heller som triggar dessa fördömanden. Jag skulle inte göra så här själv men har lite svårt att se varför det anses så förkastligt när en privatperson gör det :D

Och Redovisa gärna dina egna kriterier för att tycka att det är moraliskt ok? (är du kanske en av Blocket-månglarna själv eller?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Och Redovisa gärna dina egna kriterier för att tycka att det är moraliskt ok? (är du kanske en av Blocket-månglarna själv eller?
Nu kan jag inte svara för @nanowire men om jag skulle göra det hade jag sagt något i stil med:
* Det är väl fritt fram för alla att
- köpa en maskin innan de säljer slut (om de nu gör det).
- välja om de vill köpa en maskin av någon på Blocket eller ej.
* De som Blocket-köper är ingen förtryckt eller utsatt grupp som behöver skyddas mot sitt egna bästa.
* Andrahandsförsäljarna har inget monopol på marknaden. De är en liten del av marknaden.

Konsekvensen av moraliska eller regulatoriska förbud leder till att man inte kan köpa begagnade verktyg på Blocket. Antingen för att det inte är tillåtet eller för att utbudet tappar intresse.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Och Redovisa gärna dina egna kriterier för att tycka att det är moraliskt ok? (är du kanske en av Blocket-månglarna själv eller?
Men du vill inte redovisa dina kriterier för att fördöma, eller hur ska jag tolka det du skriver?
Som jag skrev i inlägget du svarade på skulle jag inte göra så (dvs köpa några plasmaskärare extra och sälja av), dels för att jag har annat för mig som intresserar mig mer och dels för jag vet att det finns många andra som gärna köpt en och att de snabbt tar slut. Min entreprenörsådra är inte så stark helt enkelt.
Men jag har sålt begagnade saker på blocket många gånger, om det gör mig till en Blocket-månglare vet jag inte men upplys mig gärna för jag tycker diskussionen är intressant. Jag har också sålt någon fastighet (bostad) jag ägt med vinst, det var kanske omoraliskt av mig?
Den som köper några extra och säljer vidare får iaf inget fördömande av mig, dels vet jag inte omständigheterna för personen i fråga och dels ser jag inte att det är principiellt annorlunda än hur de flesta näringsidkare agerar, köper så billigt de kan och säljer till marknadspris. Det är ju inte bromsmedicin vi pratar om. Eller tobak. Som @Lime113 skriver har jag svårt att se att marknaden påverkas mätbart eller att någon far illa.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Är väl rätt stor skillnad att sälja en bostad som man bott i mot att köpa en hel hög plasmaskärare enbart för att försöka tjäna pengar. Men jag skiter i den här fåniga diskussionen och tänker fortsätta att tycka mindre bra om folk som köper 7st bara för att försöka tjäna på det - när det gör att andra blir utan. Så får du fortsätta att gilla det.
Ansvaret ligger på Lidl, som borde ha max en per skalle - speciellt när en del butiker verkar ha det.
 
  • Gilla
Degerlunden och 1 till
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Är väl rätt stor skillnad att sälja en bostad som man bott i mot att köpa en hel hög plasmaskärare enbart för att försöka tjäna pengar. Men jag skiter i den här fåniga diskussionen och tänker fortsätta att tycka mindre bra om folk som köper 7st bara för att försöka tjäna på det - när det gör att andra blir utan. Så får du fortsätta att gilla det.
Ansvaret ligger på Lidl, som borde ha max en per skalle - speciellt när en del butiker verkar ha det.
Det var ingen som förväntade sig att du skulle göra något annat. Ingen behöver 'fortsätta gilla' vad du tycker (inte vad jag tycker heller). Däremot får du gärna ha din åsikt.
 
Humulus Humulus skrev:
Är väl rätt stor skillnad att sälja en bostad som man bott i mot att köpa en hel hög plasmaskärare enbart för att försöka tjäna pengar. Men jag skiter i den här fåniga diskussionen och tänker fortsätta att tycka mindre bra om folk som köper 7st bara för att försöka tjäna på det - när det gör att andra blir utan. Så får du fortsätta att gilla det.
Ansvaret ligger på Lidl, som borde ha max en per skalle - speciellt när en del butiker verkar ha det.
Hade jag kommit till Lidl 5 min efter öppning på jakt efter en och mött en person på väg ut med sju hade jag kanske också blivit sur, förstår dig, och andra, på det sättet. Det är mänskligt att känna lite avund när någon lyckas bättre än en själv, särskilt när det triggar urmänniskans instinkt kring att någon ”roffar” åt sig mer än sin ”rättmätiga” andel. Men jag ser inte riktigt det här med att det är fulare att Berra tjäna på något än att Lidl gör det genom att köpa in 7000 plasmaskärare billigt för att sälja dem dyrare till dig bla genom att manipulera dig med reklam.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Raderat otrevligheter och svar på dessa //Mod
 
  • Gilla
hyggabus och 10 till
  • Laddar…
F
Frustrator Frustrator skrev:
Jag kan tycka att det är dåligt att ha ett påslag på 100% av priset. (Ja, jag fattar att Lidl säkert har ett.påslah i de trakterna med..) Sen är jag tveksam om personerna som gör det redovisar sin lilla extrainkomst till Skatteverket. (Om man köper 10 maskiner och säljer vidare räknas det väl inte riktigt in som hobby).
Sen efter att använt min maskin så skulle jag nog säga att 1500:- är den värd, men inte 3000:-..;)
Jag har mycket svårt att tro att Lidl skulle lyckas med en marginal på 100% med ett utpris till kund på 1500kr faktiskt. Och det oavsett vilka volymer det handlar om.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har mycket svårt att tro att Lidl skulle lyckas med en marginal på 100% med ett utpris till kund på 1500kr faktiskt. Och det oavsett vilka volymer det handlar om.
Lidl har inte 100% påslag/50% marginal på sitt maskinsortiment.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
N Nikorasu skrev:
Lidl har inte 100% påslag/50% marginal på sitt maskinsortiment.
Har du insikt i hur dom räknar på det? Menar du att Lidls inköpspris av en Kinesisk lågprisleverantör skulle vara 800kr?

1499- moms = 1200. 1200/1,5=800kr
 
Den senaste veckans inlägg här och på Facebook tyder på att plasmaskärare är hett eftertraktade och det väcker ju lite frågor.

Är det det låga priset som gjort att intresset för plasmaskärare ökat eller är det behovet av plasmaskärare som ökat?

Hur många skulle köpa plasmaskäraren på Lidl om priset i butikerna var det dubbla? Skulle de isåfall kunna säljas på Blocket för 6000?

Hur många av alla dessa nyinköpta plasmaskärare kommer överhuvudtaget att användas?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
hsd
Nej, troligen 750:-
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
Keiller Keiller skrev:
Hur många av alla dessa nyinköpta plasmaskärare kommer överhuvudtaget att användas?
Tulpanlökar... någon som hajar... :rofl:
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
Keiller Keiller skrev:
Den senaste veckans inlägg här och på Facebook tyder på att plasmaskärare är hett eftertraktade och det väcker ju lite frågor.

Är det det låga priset som gjort att intresset för plasmaskärare ökat eller är det behovet av plasmaskärare som ökat?

Hur många skulle köpa plasmaskäraren på Lidl om priset i butikerna var det dubbla?

Hur många av alla dessa nyinköpta plasmaskärare kommer överhuvudtaget att användas?
Min fråga kommer här:
Är dom något att ha? En billig maskin som fungerar dåligt är ett dyrt köp.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.