Det betyder att ett företag som tillverkar något kontrollerar och försäkrar i ett protokoll de själva upprättar att produkten följer de regler som gäller. Ett företag som IKEA har inte råd att INTE följa de regler som gäller.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Märkström heter det. Så du vet inte vad Intertek har för testprocedurer? Är "nog" S-märket bättre än CE? Det framstår som spekulationer. Och att fylla i egenförsäkran skulle jag inte kalla "självkontroll", det är bara ett intyg. Och det handlar inte om att ha råd, man måste CE-märka sin produkt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkström heter det. Så du vet inte vad Intertek har för testprocedurer? Är "nog" S-märket bättre än CE? Det framstår som spekulationer. Och att fylla i egenförsäkran skulle jag inte kalla "självkontroll", det är bara ett intyg. Och det handlar inte om att ha råd, man måste CE-märka sin produkt.
Grundfrågan gäller om produkten är säker för hemanvändning och i viss eller som TS tycker grovt missbruk, för "att det går".
Jag tycker att CE samt S märkningen av produkten säkerställer att den är säker att använda för jag VET hur man gör en CE märkning och vad en S märkning kostar och står för.
Om du vill fördjupa dig är Intertek väldigt generösa med vad de följer här: https://www.intertek.se/produktcertifiering/s-market/

Jag försökte kortfattat ge en lekmans förklaring baserat på min ERFARENHET av kontaktdon och kontakter med SEMKO anställda. Men du får tro vad du vill.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkström heter det. Så du vet inte vad Intertek har för testprocedurer? Är "nog" S-märket bättre än CE? Det framstår som spekulationer. Och att fylla i egenförsäkran skulle jag inte kalla "självkontroll", det är bara ett intyg. Och det handlar inte om att ha råd, man måste CE-märka sin produkt.
Påstår du på fullt allvar att tillverkarens insats för att garantera att en produkt uppfyller LVD i CE-kravet inskränker sig till att fylla i ett "intyg"?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Abbe W Abbe W skrev:
Grundfrågan gäller om produkten är säker för hemanvändning och i viss eller som TS tycker grovt missbruk, för "att det går".
Jag tycker att CE samt S märkningen av produkten säkerställer att den är säker att använda för jag VET hur man gör en CE märkning och vad en S märkning kostar och står för.
Om du vill fördjupa dig är Intertek väldigt generösa med vad de följer här: [länk]

Jag försökte kortfattat ge en lekmans förklaring baserat på min ERFARENHET av kontaktdon och kontakter med SEMKO anställda. Men du får tro vad du vill.
Fast TS har ju målat upp ett scenario där kunden plötsligt kopplar upp hela bostaden, inklusive vitvaror i kök och tvättstuga, på samma Åskväder och då från bara ett uttag, och påtalat att detta inte är lämpligt, där håller vi ju med. Det blir dessutom rätt fult med framdragna vitvaror för att få in sladden osv, så risken måste nog vara minimal, det är troligare de låter sladdarna sitta i de befintliga uttagen.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir samma sak vid en fast installation, man kommer inte undan att det blir en ny kontaktpunkt vid varje vägguttag.
Jag lyckades undvika det när jag monterade belysningsarmaturer under ett tak. Det gick att skala kabeln mitt på så att den kunde fortsätta till nästa. Har fungerat i ganska många år nu.
 
  • Haha
  • Wow
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Grundfrågan gäller om produkten är säker för hemanvändning och i viss eller som TS tycker grovt missbruk, för "att det går".
Jag tycker att CE samt S märkningen av produkten säkerställer att den är säker att använda för jag VET hur man gör en CE märkning och vad en S märkning kostar och står för.
Om du vill fördjupa dig är Intertek väldigt generösa med vad de följer här: [länk]

Jag försökte kortfattat ge en lekmans förklaring baserat på min ERFARENHET av kontaktdon och kontakter med SEMKO anställda. Men du får tro vad du vill.
Nej, du försöker driva ifrån dina påståenden som jag reagerade mot (som kanske stämmer, ingen aning, det får du visa). Jag ser spår av mansplaining här i dina försök att förklara... Men det verkar ju fritt fram att häckla varandras kunskaper i denna tråd ;)
 
  • Haha
Abbe W
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Påstår du på fullt allvar att tillverkarens insats för att garantera att en produkt uppfyller LVD i CE-kravet inskränker sig till att fylla i ett "intyg"?
Nej det skrev jag verkligen inte, utan att kravet på "egenkontroll" (egentligen fel ord som kanske förvillar, han pratar sannolikt om produktionskontroll) som Abbe för fram inte kräver mer än att tillhandahålla denna försäkran. Innan dess ska produkten på något sätt ha typprovats, vilket i teorin kan uppfyllas med några dokument där en bedömning gjorts...
 
P
D djac skrev:
Fast TS har ju målat upp ett scenario där kunden plötsligt kopplar upp hela bostaden, inklusive vitvaror i kök och tvättstuga, på samma Åskväder och då från bara ett uttag, och påtalat att detta inte är lämpligt, där håller vi ju med. Det blir dessutom rätt fult med framdragna vitvaror för att få in sladden osv, så risken måste nog vara minimal, det är troligare de låter sladdarna sitta i de befintliga uttagen.
Om man kopplar enligt instruktionerna som följer med produkten så eliminerar man i stort sett riskerna med den.

På typiskt IKEA-maner består dessutom instruktionerna av bilder med mycket lite text så att det inte ska vara svårt att förstå.

Inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R roli skrev:
Inte jag men antagligen du. Om man lindar en isolerad kabel kring en metallspole så blir inte spolen per automatik strömförande utan på sin höjd magnetisk....

Ja de varnar i manualerna att man skall rulla ut kabel vid hög belastning och det gör man för att kabel kyls sämre när den är inrullad och INTE för att rullen skall bli elektriskt ledande.
Har en vän vars bror inte rullade ut sladden helt, körde med vinkelslip och det började lukta brännt. När jag o en kompis kollade med en dyr FLIR kamera och en enfas 240 volt 10 A kabel till elbil såg jag hur oerhört varmt koppardelen blev, men också hur snabbt den kyldes ned i gunmit och luften runt. Håller med dig helt även rent praktiskt :cool:
 
Mycket felaktigheter i den här tråden....transformator av sladdvinda, jo tjena!
Jag tror absolut ikea tagit fram en säker produkt om man följer instruktion. Gör man det inte kan det såklart bli farligt, precis som med allt annat kopplat till 230VAC.
S märkning idag är vad jag förstår en tjänst som intertek säljer... Efter att ha haft några lvd granskningar med (mot?!) intertek (och deras konkurrenter) är jag inte speciellt imponerad av just intertek.
Skulle gladeligen testa hur mycket ström kontaktdonet pallar, har testutrustning som kan ge upp till ett par hundra A och värmekamera. Men har inte vägarna förbi ikea på ett tag..
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
C
T Troberg skrev:
Vad händer om du får ett brott på nollan och strömmen går ut genom någon annan jord?
Jordfelsbrytaren löser ut.

P pmd skrev:
Det är helt otvetydigt så att Kamprad var medlem i ett par fascistiska/nazistiska organisationer (och en f.d. kommunistisk!) när han var ung, men att dessa organisationer skulle ha finansierat grundandet av IKEA är nytt för mig? Går det att läsa mer om det nånstans?
Allt går att läsa på Internet. TS tror nog att Kamprad tjänade sina pengar på de mytiska lampskärmarna, madrasserna och tvålarna, som var så eftertraktade bland nazister. (Ironi. Självfallet hade ingen nazist någonsin velat ha sådana produkter.)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta är ju en storm i ett vattenglas, i dessa dagar, när det väller in dåliga produkter som importeras på allehanda sätt, så har vi en diskussion om en robust S-märkt förlängningssladd.
Exakt, marknaden flödas av skräp. Du tror inte att de stora inte låter bottensegmentet falla ur deras grepp?

D djac skrev:
Dessutom har man nog feltolkat hur svenska hem ser ut, det finns fasta uttag med jämna mellanrum i lgh/hus och att någon skulle få för sig att plötsligt bortse från dessa och bygga upp ett parallelt elnät, som blir rätt dyrt, bara för att koppla hela hemmet på en enda Åskväderslinga, med spis och alla andra vitvaror som nämnts, det är nog en utopi.
Nya hus, kanske, men inte i gamla. Jag har rum där det är 8 m från uttag till bortre hörnet.

D djac skrev:
Nä, detta lär bli en snyggare lösning för den där lampan i fönstret eller på byrån, en sladd mindre att snubbla på eller haka i med dammsugaren.
Snygg och praktisk är ointressant när man pratar säkerhet. Ofta är det ett motsatsförhållande.

lnilsson lnilsson skrev:
Jag lider av en svår allergi mot lösa sladdar i sig :rofl:

Men jag vet inte om åskväder i sig kommer hjälpa mot det. Det finns ju bara två längder på förlängningssladdarna, 0,8 och 1,2m, så risken är stor för lösa härvor åndå.
Vänta bara tills folk börjar skarva med sockerbitar...

M Marcus-AA skrev:
Värme i 230V-kabelrullar beror på resistans och dålig värmeavledning, inte induktion. Någonsin.
Hur varm blir sekundärlindningen i en transformator med ett varv när den är kortsluten? Är det en vinda av metall så är det vad du får.

M Marcus-AA skrev:
Det är du som är både dryg och okunnig, en mycket osympatisk kombination.
Ska vi börja prata om riskerna med att kasta sten i glashus nu, eller ska vi hålla oss till ämnet?

P pmd skrev:
Det är helt otvetydigt så att Kamprad var medlem i ett par fascistiska/nazistiska organisationer (och en f.d. kommunistisk!) när han var ung, men att dessa organisationer skulle ha finansierat grundandet av IKEA är nytt för mig? Går det att läsa mer om det nånstans?

F.ö. så kanske du bör undvika att ha svenska kullager i dina maskiner om du vill slippa ha att göra med bolag som har haft med nazister att göra. Samt en hel del andra produkter. Handel med Nazityskland var inte helt ovanligt i Sverige under andra världskriget. För att inte tala om alla tyska produkter du måste undvika för att slippa ha med nazistanstrykna bolag att göra.
Det stod i media när det kom fram, så gräver du i gamla tidningar så hittar du det.

Och, ja, jag undviker andra företag med sådana kopplingar, som tex Ford, Weibulls osv.

P pmd skrev:
Jag tycker nog att man har ett personligt ansvar att inte göra dumma saker också. Staten kan inte skydda oss mot alla farligheter, lika lite som föräldrar kan skydda sina barn mot alla farligheter. De flesta föräldrar förstår det och lär sina barn att undvika sånt som är farligt (även om det finns en tråkig "curling"-trend).

Alla som gör elektriska kopplingar har ett ansvar för vad de gör, förutom elektriker som oftast inte har ett sådant personligt ansvar.
Sure, men det finns också regler för att minska riskerna och att minska effekterna om man gör fel. Ungefär som att det finns krav på bilbälte, trots att man inte ska krocka.

P pmd skrev:
Självklart sågar man inte upp ett hål bara sådär och drar en sladd genom det. Man gör en snygg genomföring om man vill fortsätta att bo tillsammans med sin fru.
Well, då har den som dragit elen i mitt förra hus inte bott där med sin fru.

För merparten av hempularna så är "fungerar" lika med "bra nog". De tänker inte på säkerhet. Feck, jag har sett sockerbitsskarvar ligga öppet på golvet...

Abbe W Abbe W skrev:
Ännu en åsikt utan förståelse för hur el fungerar. Jag har använt och använder stora mängder olika kabelsystem i hela världen. Vår Schucko är på många sätt överlägsen men de andra som i Australien eller China är väldigt klena. Det som händer om man lastar en dålig kontakt är att den överhettas och sotar kontaktytorna. När det händer ökar resistansen och man får problem med förbrukaren.
Dessa kontakter följer CE och S märkning. Det betyder att de är konstruerade efter gällande lag med självkontroll. Samt testade enligt S märkning med 4 x märkt belastning. De är dessutom mekaniskt testade "med en livstid" i detta fall säkert 1000 i och urkopplingar.
När det blir dålig kontakt så kan det bli så varmt att det börjar brinna.

Sedan, S-märkningen är en indikation, men inte allt. De testar produkten, men de kan missa saker. De testar inte heller dokumentation eller vilken användning som produkten senare marknadsförs för. De vet inte om produklten ändrats efter test. Självklart är det ansvarsfulla att påpeka sådant för myndigheten.

Vi vet inte ens om den verkligen är testad, eller om de bara stämplat på ett S.

C civilingenjören skrev:
Jordfelsbrytaren löser ut.
Om man nu har sådan, vilket gamla hus sällan har (även om de behöver den mest). Kom ihåg att det finns elanläggningar som är nästan 100 år gamla i drift fortfarande, och 50 år gamla är vanligt.

Dessutom sladdvindor är vanliga när man kör på bygg-el, och då tas det många genvägar i säkerheten.
 
  • Haha
Abbe W
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Hur varm blir sekundärlindningen i en transformator med ett varv när den är kortsluten? Är det en vinda av metall så är det vad du får.
Återigen: En kabel har två ledare där strömmen i varje ögonblick går åt motsatt håll och fälten tar ut varandra. Det blir en extremt dålig transformator.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 14 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Hur varm blir sekundärlindningen i en transformator med ett varv när den är kortsluten? Är det en vinda av metall så är det vad du får.
Nej. Som sagt flera gånger tidigare i tråden, inte om ledarparet går parallellt. Då tar fältet ut sig och ingen ström kan induceras i vindan.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.