T
Du kan ju hyvla ned lite på panelen där skivan tar emot så du kommer in lite närmre och sedan kör du silikon sträng som täcker glipan.
 
  • Gilla
zniff och 4 till
  • Laddar…
S
Det går inte att få bättre när det är panel bakom. Den är sällan helt rak. Även om skivan följt väggen perfekt genom att man mallat så man kunnat skära efter skavankerna, hur skulle man fått den stående biten att följa väggen? Glipan hade ju funnits där en då.
 
AXS
Med distansskruv kan det gå att tvinga ut de panelbrädor som ligger lite långt ifrån.

Och du kommer nog ändå vilja foga på något sätt, annars blir det skräp som fastnar i alla springor. Har samma problem med omålad panel mot bänkskiva i köket, inte kommit på hur jag ska lösa det snyggast.
 
  • Gilla
Spelarnamn och 1 till
  • Laddar…
@
SidanKaos SidanKaos skrev:
Tack! Verkar som om att alla är eniga. Får försöka gilla springan istället. Kommer säkert bli annat ännu mer störande när huset är klart. Ville bara ha några andra ögon och åsikter då jag är nybörjare på husbygge
Du "ser" det bara nu eftersom det är ny gjort. När du fyllt ut mot väggen - och det gått någon vecka - så kommer du inte längre att se/störa dig på det!
 
  • Gilla
miafors och 2 till
  • Laddar…
Jag har en snarlik lösning i mitt hus. Trots nybygge blev det en glipa på sina ställen. Löses med silikon.

Lite OT men det där stänkskyddet ser lågt ut. Vårat är 19 cm högt, förutom bakom spisen där det är mycket högre. Vårat är lite i underkant runt kranen men funkar tack vare att väggen är hyfsat lätt att torka rent.

Glipa eller inte, du måste få det tätt. Gärna måla med våtrumsfärg över.
 
  • Kök med lågt stänkskydd vid bänkskiva, diskho och köksartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser helt ok ut, i med lite fog så glömmer du nog det.

Bara en fråga, hur hade du velat att de gjort?
Glapp mellan bänkskiva och figursågad list vid vägg, behöver fogas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpanel möter betonggolv med synlig svart fog, skugga av person, text "Stående Figursågad?" på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Tror att du har missuppfattat, stänkskyddet ska absolut inte gå ”in i sponten” utan bara placeras närmare panelen så att man slipper glipan. Och om man får önska så hade jag sett att bänkskivan hade varit några mm djupare längst ut för att följa väggen alternativt tryckts närmare panelen. För jag kan inte känna att det går emot någonstans, testade att dra en tumstock bakom
O ollo skrev:
Tycker det ser helt ok ut, i med lite fog så glömmer du nog det.

Bara en fråga, hur hade du velat att de gjort?
[bild]
[bild]
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur ser det ut i framkant?
Menar du denna?
 
  • Detalj av träpanelvägg och grått köksskåp med synlig taklist och skåpskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja, precis. Men dum fråga, det går inte att "putta in" skivan en mm? :thinking:
 
Har inte testat helt, allt ”sitter fast” tror de har skruvat undertill någonstans och sen har jag sten i fönstret som sitter ihop med bänkskivan med fog. Har inte vågat ta bort fogen för att testa. Ville först kolla vad man kan förvänta sig av ”måttanpassad” skiva innan jag i så fall kontaktar företaget som i så fall får kolla på det.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, precis. Men dum fråga, det går inte att "putta in" skivan en mm? :thinking:
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Tack! Verkar som om att alla är eniga. Får försöka gilla springan istället. Kommer säkert bli annat ännu mer störande när huset är klart. Ville bara ha några andra ögon och åsikter då jag är nybörjare på husbygge
Om du inte gillar det, såga bort panelen där stänkskydd sitter så flyttar du in stänkskyddet 5mm I väggen, jag har gjort så I min hall för att en vägg va som en bana.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Förstår att många tror man får helt anpassat till hur väggen ser ut. Med en laminat eller träbänk går det men när man får en bakkant som du har, snyggt förövrigt!, så blir det svårt att anpassa. Sen får man tänka på att allt ska se rakt ut. Man "läser" skivan och bakkanten tillsammans.
Ligger skivan jämnt längs skåpen framkant?
Då bakkanten är hög hade jag klämmt ner något som stabiliserar den så den inte knäcks, ett par kluttar bygglim.
Springan hade jag gjort som många andra säger tätat med silikon, gärna med en mörkgrå.
Hur stor är springan på övriga delar?
Hoppas allt löser sig.
 
  • Gilla
Blåsalvia19
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Jag vet att väggen inte är helt rak men jag trodde att om man beställde en måttanpassad skiva så skulle den vara just anpassad efter mitt kök. Om jag hade haft en rund vägg så antar jag att man hade anpassat efter det
Vill nog säga att ni har gjort fel genom att först sätta panel och sedan sätta montera en bänkskiva med bakkant. Normalt sätter man kakel ned mot bakkanten eller annan typ av yta. Att förvänta sig en stenskiva med bakkant ska anpassas av en tillverkare mot en skev väggen får ses som tämligen naivt och lekmannamässigt.

//Calle
 
  • Gilla
wheeler och 3 till
  • Laddar…
Nja, jag har vänner som beställt bänkskiva i något kompositmaterial, där var väggen inte helt rak, så skivan anpassades utifrån detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.