Övervakat byte av vp.
Förebild och efterbild i sedvanlig ordning.
Den gamla (15 år) är till salu. Nibe Fighter 1235 6 kW som jobbat med 84 kvm golvvärme.
 
  • Nibe Fighter 1235 värmepump placerad i ett pannrum med rörkopplingar och expansionskärl synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump av märket Nibe Fighter 1235 i ett pannrum med kopplingar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Övervakat byte av vp.
Förebild och efterbild i sedvanlig ordning.
Den gamla (15 år) är till salu. Nibe Fighter 1235 6 kW som jobbat med 84 kvm golvvärme.
Även jag har noga övervakat byte av värmesystem idag, mycket nöjd, nu ska bara ”sputnik” ut också!
 
  • Gammal värmepanna med rör och mätare i ett pannrum under renovering, täckt av en blå presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat värmesystem med kopparledningar, expansionskärl och vit panna i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mark0 och 6 till
  • Laddar…
N Nove skrev:
Även jag har noga övervakat byte av värmesystem idag, mycket nöjd, nu ska bara ”sputnik” ut också!
Inte lika nöjd. Får larm och montören är på väg
 
K Kjell_G skrev:
Inte lika nöjd. Får larm och montören är på väg
Ah, surt, inga larm här ännu. En del luft i systemet dock, det skvalpar en del så blir till att lufta några gånger.
 
K Kjell_G skrev:
Inte lika nöjd. Får larm och montören är på väg
Uppe och igång till slut :)
The sound of silence, how sweet the sound
 
  • Gilla
Nove
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
du menar att det inte ser bra ut nu heller ?
Sorry, hade missat att uppdatera så såg inte dina nya inlägg :crysmile:. Nu ser det ju bättre ut, men är det tillräckligt avstånd mellan färdig vägg och rören? De nya reglerna säger minst 6cm om jag inte minns helt fel.
 
Lagt färdigt golvet och täckt in med papp och masonite.
Då är det bara att hoppa på nästa moment.
Nytt golv täckt med papp och masoniteskivor i ett halvfärdigt rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt golv skyddat med papp och masoniteskivor i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Inte lika nöjd. Får larm och montören är på väg
Vad fick ni för larm? Har ni tagit senaste uppdateringen? 2.2.1? Vi hade 8 olika larm sedan inatt, eldrift gick ej och totalt tapp av intern kommunikation, mjuk omstart gjorde inget. Efter lite pul, snack med Nibe och hård omstart av vår installatör så hade vi åter värme.
 
G gmanhem skrev:
Vad fick ni för larm? Har ni tagit senaste uppdateringen? 2.2.1? Vi hade 8 olika larm sedan inatt, eldrift gick ej och totalt tapp av intern kommunikation, mjuk omstart gjorde inget. Efter lite pul, snack med Nibe och hård omstart av vår installatör så hade vi åter värme.
Fick den uppdateringen från start. Larm var på kommunikation MCB (internt som ditt?) och montören fick rådet från Nibe att testa (dra ur och sätta in) alla kontakter till kretskort, även kontakter i kompressorlådan. Omstart och sen dess har det rullat på. Lite märkligt på nya prylar. Men ju mer elektronik, ju mer krångel?
 
K Kjell_G skrev:
Fick den uppdateringen från start. Larm var på kommunikation MCB (internt som ditt?) och montören fick rådet från Nibe att testa (dra ur och sätta in) alla kontakter till kretskort, även kontakter i kompressorlådan. Omstart och sen dess har det rullat på. Lite märkligt på nya prylar. Men ju mer elektronik, ju mer krångel?
Ja, kommunikationsfel mellan MCB, ASB och inverter, samt något temporärt HP alarm. Hård omstart löste det för oss. I menyn 3.1.15 hade ASB och MCB version 0 efter den nya mjukvaran. Efter omstart var det 64.
 
Det har under några dagar bubblat i en av golvbrunnarna när det spolas vatten i köket, så idag har jag fått rensa avlopp. Skönt med rörrensare till högtryckstvätten så man inte behöver ringa spolbilen för att hålla rören okej.
Det som inte var lika skönt var att locket till rensluckan sprack. Som tur är verkar det täta helt ok ändå, men det skulle vara skönt med ett nytt lock. Går det att få tag på ett nytt eller är det kört och byte till plast som gäller?
Jag är inte så sugen på att börja byta delar av avloppsrören och stambyte är inte planerat än på några år.
Sprucket metalllock till rensluckan i avlopp, belagt med smuts och rost, på betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sån borde väl närmsta smed kunna göra ganska enkelt annars av lite tjockare plåt?
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
När jag kom hem från jobbet igår hade frun börjat måla om väggarna i vårt lilla vardagsrum.
Person på stege spacklar vägg i vardagsrum med trädetaljer och tapeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag jobbar hon så då får jag ta vid där hon slutade.
Vardagsrum med ommålande påbörjat, tapet synlig, spackel och elkontakter för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast jag har inte kommit så långt än. Först lite spackling och förberedelser för att kunna byta ut kontakter och strömbrytare.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
G gmanhem skrev:
Ja, kommunikationsfel mellan MCB, ASB och inverter, samt något temporärt HP alarm. Hård omstart löste det för oss. I menyn 3.1.15 hade ASB och MCB version 0 efter den nya mjukvaran. Efter omstart var det 64.
Kollade menyn och fick samma info som dig. Verkar vara nåt som hänt i samband med uppdatering? Hoppas man slipper sånt här varje gång. Vill helst att det tickar och går
 
Tömt en av döttrarnas rum. Rummet ska få nya fönster, tilläggsisolering och golvvärme.
 
  • Tomt rum med sexkantigt mönstrat golv och en röd kontorsstol, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.