Q
Byggerhusvellinge Byggerhusvellinge skrev:
anledningen hållen sitter på olika höjder är för att vi skulle först ha 2 långa handukstorkar brevid varandra inr, men sen ringde dom och sa att det inte får plats för dom hade missat att räknat att lådorna ska gå att öppna. Så då var vi tvunga att byta en kort och en lång i det ena badrummet och två korta i det andra badrummet. Som sagt kul att ni är nöjda och inte upplevde problem. Här kan listan göras lång.

En annan stor tabbe var att vi beställt plåttak på hela huset tak och skärmtak över uteplats och betalt för detta. Men sedan la dom papp tak på skärmtaket, och glömt både att meddela oss detta samt glömt att dra av på priset. Och när vi kommentera det, så ville dom dra av en bråkdel än vad skillnaden är. Samt hade vi vetat att vi inte kunnat få plåttak hade vi köpt ett skärmtak i färdig byggsats efter bygget, som sagt en hel del missar....

Vad det gäller kvalitet av huset så är vi än så länge nöjda, och tror inte det kommer bli några större anmärkningar på besiktningen. Missnöjet med dast kommer i att dom glömt informerat oss, gett oss fel priser, samt sjuka överpriser, och när det kommer till överpriserna skyller dom på sina underleverantörer. Men jag tycker att man bör kanske ha koll som företag på vem man samarbetar. Och när det gällde köket så samarbetade dom med jke, och när vi kommenterade prisskillnaden bänkskiva från 70000-140000, och spishäll som kostar 42000:- skulle dom ha 55000:-. Till och med priserna på deras egna hemsida hade dom billiga priserna. Dast försvarade jke och sa att det var ingen som klagat 2 veckor efter sa dom dock upp kontraktet...... så jag tror ju inte vi är dom enda som klagat, men tur var fick vi ändra kökslevrantör så köket kom ner från 600000:- till 350000:- utan vitvaror. Sen vitvarorna blev vi dock fortfarande blåsta vi skulle betala 42000:- för ugn, kaffemaskin, värmelucka, kombiugn, diskmaskin. Så efter mycket bråk lyckades vi ta bort våra extra tillval som värmelucka, kombiugn och kaffemaskin och lyckade spara 20000:- drygt. Men då fick vi säga att vi ångrat oss och ska ha tomma håll där.....

Som sagt glad för din skull om ni är nöjda men just nu söker jag hjälp i min fråga och detta är vad vi upplevt.
Ojdå! Ja det är verkligen en hel del som gått snett för er. Jag beklagar. Jag hoppas ni hittar några handdukstorkar som passar!
 
  • Ledsen
Revhiet1
  • Laddar…
Jag kan verkligen förstå ts som så, men överlag så är jag väl inte förvånad och detta med påslag etc är ju något somär mer eller mindre standard.
Lite handlar det om en inställning. Och att man direkt från början ska vara beredd på det. Tyvärr.

"Vad det gäller kvalitet av huset så är vi än så länge nöjda, och tror inte det kommer bli några större anmärkningar på besiktningen."
Det måste ju vara det viktiga i slutändan, om nåt år kommer 20 000 man kunnat förlora på sina vitvaror vara helt glömt.

Och varan har ju inte utgått? Så ni borde väl kunna få den installerad under sommaren utan problem?
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Jag kan verkligen förstå ts som så, men överlag så är jag väl inte förvånad och detta med påslag etc är ju något somär mer eller mindre standard.
Lite handlar det om en inställning. Och att man direkt från början ska vara beredd på det. Tyvärr.

"Vad det gäller kvalitet av huset så är vi än så länge nöjda, och tror inte det kommer bli några större anmärkningar på besiktningen."
Det måste ju vara det viktiga i slutändan, om nåt år kommer 20 000 man kunnat förlora på sina vitvaror vara helt glömt.

Och varan har ju inte utgått? Så ni borde väl kunna få den installerad under sommaren utan problem?
Antagligen kommer de där handukstorkarna in i lager igen, det svåra kan ju vara att få företaget att uppfylla löftet om att installera, om nu slutbesiktning är gjord och full betalning gjord. Lite lurig situation.

Att ha inställningen att man ska acceptera hur löjliga påslag som helst låter inte sunt. Ett utmärkt sätt att bli pumpad på pengar. Det har jag själv råkat ut för när vi gjorde vårat första större bygge, där entreprenören fick ta hand om allt. Det var enorma påslag på det mesta, har jag nu upptäckt i efterhand. Tyvärr litade vi på att vi skulle få bra priser och att allting skulle bli perfekt. Priserna vi betalad på allt ifrån FK-tråd till bänkskivor och byggnadsmaterial var långt över vad någon frisk person skulle betala.

Idag kör jag alltid med "kan du beställa denna pryl till ett bra pris köper jag av dig, annars ordnar jag den själv." Ofta får jag bra priser från företagaren direkt, eller hör jag inget mer ifrån dem. Köper du grejor själv är det ju såklart du som tar ansvar för eventuella fel, medan om du låter hantverkaren köpa in materielet, då ingår det ofta nån sorts garanti även för att byta ut den trasiga delen. Det får man ha med sig.

Oavsett vilket bör man inte starta ett bygge utan har koll på vad det ska kosta. Att skriva kontrakt utan att veta hur dyrt det till slut blir, det tror jag inte banken är så glada över. Vi hade missat ett tillval när vi byggde huset som säljaren inte hade informerat om, det kostade ca 40000 kr extra, och det krävdes en del övertalning för att få banken att gå med på att utöka kreditivet med den summan.

/S
 
jo enligt svedberg har den korta modellen utgått och dom kanske får in ett sista parti men det är inte säkert.


L larka742 skrev:
Jag kan verkligen förstå ts som så, men överlag så är jag väl inte förvånad och detta med påslag etc är ju något somär mer eller mindre standard.
Lite handlar det om en inställning. Och att man direkt från början ska vara beredd på det. Tyvärr.

"Vad det gäller kvalitet av huset så är vi än så länge nöjda, och tror inte det kommer bli några större anmärkningar på besiktningen."
Det måste ju vara det viktiga i slutändan, om nåt år kommer 20 000 man kunnat förlora på sina vitvaror vara helt glömt.

Och varan har ju inte utgått? Så ni borde väl kunna få den installerad under sommaren utan problem?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Byggerhusvellinge Byggerhusvellinge skrev:
jo enligt svedberg har den korta modellen utgått och dom kanske får in ett sista parti men det är inte säkert.
Aha. Där ser man.

Taskigt - stora hål måste man säga iallafall.
 
richardtenggren
Ni kan väl ersätta dessa med typ INR LINE eller INR Mark? De är gjorda för montering i apparatdosa.
 
  • Gilla
spirou197
  • Laddar…
nej, imed det är förborrart kommer dom inte rätt, eligt dast


richardtenggren richardtenggren skrev:
Ni kan väl ersätta dessa med typ INR LINE eller INR Mark? De är gjorda för montering i apparatdosa.
 
Vad som gäller handdukstorken kan jag inte svara. Men fascinerad av hur kan man köpa ett hus utan att kolla upp vad som gäller vid extra tillval :thinking:
 
  • Gilla
Marcus0321 och 4 till
  • Laddar…
En mekanisk firma löser lätt problemet med att göra skräddarsydda torkar enligt era önskemål. Kanske inte billigast men jag hade tagit fram ett förslag att visa dast
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Ser ut som hål för vanliga apparatdosor? Då bör väl precis som någon nämnde ovan tex INR Line passa
 
  • Gilla
gripen77 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Wendig0 och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att en är kort och en är lång så dom ska linjera, samt i det ena badrummet är där ett fönster så då går dom upp över fönstert. Tro mig vi har kollat alla märken som har dubbla krokar då dom inte får lov att gå ut mer än 10 m för att passa, hade hållen inte redan varit förborrade hade vi utan problem kunnat byta modell. Detta är info från både dast och rörläggare/elektriker

J jockebq skrev:
Det finns mängder med handdukstorkar som passar i apparatdosor. Satte precis själv upp denna modell:
[länk]
Finns kortare variant:
[länk]

Och man köper endast till detta för att montera den i en apparatdosa:
[länk]

Så jag tror ni kan hitta något som passar er.
 
Vi frågade om detta och då sa dom att dom hade en prislista med rekommenderade priser, men vi har aldrig fått se den och mötet men kökslevrantör och badrum kommer ju månader efter. Hade vi bara tagit det som ingick så var det bra priser men deras affärside är väl att tjäna pengar när man vill ändra. Och vi viste ju inte när vi skrev på vad vi ville ha för vitvaror och bänkskiva....

L lodin92 skrev:
Vad som gäller handdukstorken kan jag inte svara. Men fascinerad av hur kan man köpa ett hus utan att kolla upp vad som gäller vid extra tillval :thinking:
 
Det ska ju poängteras att hålen som är borrade är upptagna för eldosorna. Inget som är borrat i efterhand och detta måste ju ha varit med i planeringen låångt tidigare eftersom elektrikern satt dosorna där och plattsättaren tar upp hålen därefter. Det kan ju tycka surt men ska man ha såna här grejer så ska man nog ha apparaterna tillgängliga i ett mycket tidigt stadium för att undvika problem. Marknaden rör ju p sig hela tiden och en grej kan ju vara het ena dagen och utgår nästa. Inget konstigt i det och inte direkt någons fel. Det stora felet är ju som sagt att apparaterna inte beställdes direkt....
 
  • Gilla
Ek El och 4 till
  • Laddar…
På andra bilden, med långa och korta torken, verkar den långa sitta betydligt närmre golv än 600mm.
Detta strider isf med Svedbergs monteringanvisning på Amor.
"Varning! För att undgå skador på små barn, bör denna handdukstork placeras på väggen med minst 600 mm avstånd mellan golv och lägsta röret utav handdukstorken"
 
  • Gilla
Robin Svanberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.