Hejsan, vi bygger nu hus med dast stenhus i skåne och det har varit många turer fram och tillbaka. Vi är i slutskedet av bygget och har stött på ännu ett problem. Handdukstorkarna har utgått till båda badrummen, och det finns ingen likvärdig modell att ersätta då dom redan borrat alla hållen i väggarna så passar inga andra. Dom vill inte ersätta oss något för detta då dom hävdar att det är inte deras fel att den utgått. Fast vi velat beställa handdukstorkarna själva, vilket vi inte fick för det var tvunget att det skulle gå via dom annars vägrade elektrikern koppla in dom. I deras kontrakt står bara att dom ska ersätta med likvärdig produkt inget framgår om det inte finns någon likvärdig produkt.

Dast vill nu lämna ifrån sig huset med 4 borrade håll genom kaklet i vardera badrum och bara sätta vita plastlock för. Är detta rimligt när man betalt 5,5 miljoner till dom? Har vi inte rätt att kräva ersättning för hållen för det är trots allt dom som borrat håll utan att säkerhets ställa att varan är tillgänglig. Någon som varit med om liknade och hur det slutade?

i övrigt vill jag strakt avråda för att bygg med Dast Stenhus, första kontakten med Mikke, var kanon men så fort man skrivit på kontraktet försvinner servicen, och dom börjar lura till sig pengarna på tillvalen, och du är låst till att köpa allt via dom. Enbänkskiva som kostar 70000:- för privatperson tar dom 150000:-, vitvarorna lägger dom på ca 5000:- per vara i påslag. Och dessa priser är inget du får se i förrväg dom hänvisar bara till sina prislister, och när man vill se prislistorna så får man inget svar.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Lena Holmberg och 26 till
  • Laddar…
Vad tråkigt. Det låter som ett märkligt sätt att göra affärer när man skriver på avtal utan att ha koll på vad det hela kostar. Rimligtvis måste de ju lämna en offert på allt som ska ingå, det kan ju bli hur dyrt som helst om man ska plocka på saker i efterhand till helt okända priser. Om de vägrar visa priser på sådant som vitvaror är det ju bara att strunta i att köpa vitvaror eller bänkskivor av de skojarna. Oavsett vilket låter det som ett oerhört mysko sätt att göra affärer som enbart innebär nackdelar för köparna.

Jag har varit med om att hantverkare klantade sig när de skulle kakla i ett badrum där vissa saker redan var monterade av andra yrkesgrupper. De förstörde några lister, och dessa fick de byta på egen bekostnad, utan tjafs.

jag kan inte för mitt liv förstå varför man borrar hål i en vägg utan att ha produkten i sin ägo. Hur visste de vart de skulle borra? Det brukar följa med en mall i paketet med produkten. Är det vattenburen värme i handdukstorken med el-tillsats, eller är det bara hål för små skruvar? Oavsett vilket hade nog det enklaste vara att helt koppla bort dem och sen täta under kaklet, sen laga fuktspärren så gott det går och sen kakla om de plattorna som har hål. Det finns väl ingen rim och reson i att göra om ett helt badrum för några noggrant tätade småhål högt upp på en vägg? Det är väl det minsta de kan göra, om ni nu accepterar det med avseende på säker vatten, garantier och annat. Synliga hål är ju inget man vill ha i ett badrum, inte utan ett REJÄLT prisavdrag i alla fall. Det bror ju lite på hur man är som person, jag hade aldrig kunna leva med det, inte ens för 20000 kr.

Håll inne en ansenlig summa tills ni är överens.

/S
 
  • Gilla
Anncharlotte Holsö och 5 till
  • Laddar…
vi fick ett pris på ett startpaket, men sen när vi ville ändra kök och vitvarorna då började pristilläggen som inte var rimliga.

Dom hävdar att dom har ryggenfri för att dom kan inte hjälpa att den utgått. Medans vi hävdar att då är det dumt att borra håll. Dom säger att så gör alla för man ska dra el m.m dom säger att det inte går att bara byta ut plattor utan att badrummen måste göras om viket dom också vägrar. Tror hållen är rätt så stora och totalt 8 st. Tror dom laddat ner manualen från svedbergssida för att få måtten. Jag vill verkligen inte leve med håll i väggen med plastlock för, känns inte säkert när man har barn. Jag är beredd att ta detta vidare då det känns helt sjukt om dom kan ha rätt i detta.....


S steve5432 skrev:
Vad tråkigt. Det låter som ett märkligt sätt att göra affärer när man skriver på avtal utan att ha koll på vad det hela kostar. Rimligtvis måste de ju lämna en offert på allt som ska ingå, det kan ju bli hur dyrt som helst om man ska plocka på saker i efterhand till helt okända priser. Om de vägrar visa priser på sådant som vitvaror är det ju bara att strunta i att köpa vitvaror eller bänkskivor av de skojarna. Oavsett vilket låter det som ett oerhört mysko sätt att göra affärer som enbart innebär nackdelar för köparna.

Jag har varit med om att hantverkare klantade sig när de skulle kakla i ett badrum där vissa saker redan var monterade av andra yrkesgrupper. De förstörde några lister, och dessa fick de byta på egen bekostnad, utan tjafs.

jag kan inte för mitt liv förstå varför man borrar hål i en vägg utan att ha produkten i sin ägo. Hur visste de vart de skulle borra? Det brukar följa med en mall i paketet med produkten. Är det vattenburen värme i handdukstorken med el-tillsats, eller är det bara hål för små skruvar? Oavsett vilket hade nog det enklaste vara att helt koppla bort dem och sen täta under kaklet, sen laga fuktspärren så gott det går och sen kakla om de plattorna som har hål. Det finns väl ingen rim och reson i att göra om ett helt badrum för några noggrant tätade småhål högt upp på en vägg? Det är väl det minsta de kan göra, om ni nu accepterar det med avseende på säker vatten, garantier och annat. Synliga hål är ju inget man vill ha i ett badrum, inte utan ett REJÄLT prisavdrag i alla fall. Det bror ju lite på hur man är som person, jag hade aldrig kunna leva med det, inte ens för 20000 kr.

Håll inne en ansenlig summa tills ni är överens.

/S
 
  • Ledsen
  • Arg
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Är handdukstorken också ändrad till något annat än standard? Om inte kan man ju tycka att det är deras problem att skaffa fram sakerna. Har det då utgått får man återställa plattorna
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Hur ska de få godkänd slutbesiktning? Tills dess håller ni väl pengarna för återställande?
 
  • Gilla
shtob och 12 till
  • Laddar…
det ingick inga handdukstorkare från början, men först valde vi dom som dom rekommenderade, men sen ringer dom och säger att denna modellen kommer inte få plats och ni måste byta. Då hade dom inte borrat hållen än, så då valde vi svedbergs amor kort. Så dom har inte ens haft koll på måtten. Dom säger att det inte går att återställa..


D Danne213 skrev:
Är handdukstorken också ändrad till något annat än standard? Om inte kan man ju tycka att det är deras problem att skaffa fram sakerna. Har det då utgått får man återställa plattorna
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
kelofsson och 4 till
  • Laddar…
Ja allt är inte betalt och det ska bli spännande att se vad besiktningsmannen säger....

P PNF skrev:
Hur ska de få godkänd slutbesiktning? Tills dess håller ni väl pengarna för återställande?
 
  • Gilla
TobbeP och 7 till
  • Laddar…
Fast vadå utgått? Googlar man så verkar de finnas i flera webbshoppar, eller tittar jag på fel modell?
 
  • Gilla
Ahammarn och 1 till
  • Laddar…
Hemsidorna har inte inte tagit bort den, men tro mig vi har ringt varenda hemsida, dom beställer direkt från leverantör och hos svedberg är den slut. Dom kanske får in ett parti till i slutet på juli men kan inte garantera, och vi har slutbesiktning 15 april så vill ju ha en alternativ lösning om den inte kommer vilket dom inte tror

H hempularen skrev:
Fast vadå utgått? Googlar man så verkar de finnas i flera webbshoppar, eller tittar jag på fel modell?
 
Låter otroligt klantigt av dem att borra innan de hade produkterna. Hur kom de ens på den tanken? Just i ett badrum dubbelkollar man väl både två och tre gånger innan man borrar i väggarna.

Varför kan de inte delreparera? Vad jag som amatör förstår borde man kunna göra det om det är tätskiktsfolie? Speciellt då handdukstorkarna antagligen inte sitter på en vägg man normalt får så mycket vatten på.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Byggerhusvellinge Byggerhusvellinge skrev:
Ja allt är inte betalt och det ska bli spännande att se vad besiktningsmannen säger....


Man ska hålla inne med en stor del pengar tror 15% minst innan besiktning av huset är gjord... sen inte betala innan dom åtgärder felen som eventuellt hittas på besiktning
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Q
Så tråkigt att det blivit fel. Var ni på något sätt tvingade att bygga med Dast eller hur kommer sig att ni fortsatte med dem trots att ni tyckte de var orimliga i sin prissättning? I vårt fall kom det upp tillval och pris på dem redan innan kontraktsskrivningen och de var vad det faktiskt kostar och inga fantasisummor som många kataloghustillverkare har.
Vi har som sagt också byggt med Dast och jag kan säga att de varit extremt ärliga i sin prissättning gentemot oss och även dragit av på priset när vi exvis valde en billigare blandare än standard.

Är det så att er handdukstork kommer in igen i juli (Svedbergs måste ju ha koll på detta?! De är ju inget favoritmärke hos mig men någon form av beställarkompetens besitter de väl?!) så låter det inte orimligt att ni får leva med täcklock tills handdukstorkarna kommit. Det kommer så klart inte vara någon spänning på kablarna i väggen - det ser elektrikern till. Att få ihop allt material i en pandemidrabbad värld är inte det enklaste även om det så klart är supertrist när det drabbar en.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Nä vi var inte tvingade utan tillvals processen kom ju 3 månder efter vi skrivit kontrakt. Och då var vi fast. Dast har varit i kontakt med dom och vi har varit i kontakt med dom och kan inte svara säkert. Om vi får leva med plastlock i 2 månader bryr jag mig inte om. Det handlar om att jag inte vill ha det som en permanent lösning. Var i huset idag och det var inte 8 hål endast 4 men väldigt stora. Vad bra om ni blev nöjda vi har dock känt oss lurade gång på gång. Vi fick till och med golvbrunnar av en vän, men dessa fick vi inte använda fast det var av exakt samma märke som dom använder sig av.....

Q Qwerty987654 skrev:
Så tråkigt att det blivit fel. Var ni på något sätt tvingade att bygga med Dast eller hur kommer sig att ni fortsatte med dem trots att ni tyckte de var orimliga i sin prissättning? I vårt fall kom det upp tillval och pris på dem redan innan kontraktsskrivningen och de var vad det faktiskt kostar och inga fantasisummor som många kataloghustillverkare har.
Vi har som sagt också byggt med Dast och jag kan säga att de varit extremt ärliga i sin prissättning gentemot oss och även dragit av på priset när vi exvis valde en billigare blandare än standard.

Är det så att er handdukstork kommer in igen i juli (Svedbergs måste ju ha koll på detta?! De är ju inget favoritmärke hos mig men någon form av beställarkompetens besitter de väl?!) så låter det inte orimligt att ni får leva med täcklock tills handdukstorkarna kommit. Det kommer så klart inte vara någon spänning på kablarna i väggen - det ser elektrikern till. Att få ihop allt material i en pandemidrabbad värld är inte det enklaste även om det så klart är supertrist när det drabbar en.
 
  • Takvy av ett badrum med fyra stora öppningar täckta av tillfälliga plastlock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i badrum med fyra stora borrhål och synliga rör, nära vit badrumsmöbel och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Q
Byggerhusvellinge Byggerhusvellinge skrev:
Nä vi var inte tvingade utan tillvals processen kom ju 3 månder efter vi skrivit kontrakt. Och då var vi fast. Dast har varit i kontakt med dom och vi har varit i kontakt med dom och kan inte svara säkert. Om vi får leva med plastlock i 2 månader bryr jag mig inte om. Det handlar om att jag inte vill ha det som en permanent lösning. Var i huset idag och det var inte 8 hål endast 4 men väldigt stora. Vad bra om ni blev nöjda vi har dock känt oss lurade gång på gång. Vi fick till och med golvbrunnar av en vän, men dessa fick vi inte använda fast det var av exakt samma märke som dom använder sig av.....
Aha. Då är jag med.
Men alltså är du säker på att de fyra hålen är för handdukstorkar?! De sitter ju på helt olika höjder? Skulle ni ha fyra handdukstorkar i badrummet? Man behöver bara ett sånt elhål per handdukstork.
Jag förstår att det är jättefrustrerande att man inte kan komma med eget material hur som helst, men det har med största sannolikhet att göra med att Dast (eller någon annan hustillverkare för den delen) har ett helhetsåtagande vad gäller garanti.
Det låter som om jag jobbar på Dast (vilket jag verkligen inte gör men även om vi haft våra diskussioner under resans gång med dem måste jag säga att de varit extremt renhåriga i alla dem och jag är van vid betydligt sämre leverantörer både privat och på jobbet) men jag känner verkligen inte igen mig i det du skriver. Elprylarna minns jag var något dyrare än listpris men i övrigt upplever vi att vi verkligen fått valuta för pengarna. Det vore intressant att jämföra med en större kataloghustillverkare och se hur ofta de drar av på priset eller vad de har för påslag.
Skulle jag nämna ett problem med Dast så är det i så fall att alla besiktningsförrättare (inklusive vår kommun...) är lite väl förtjusta i den höga kvalitén så vi letade extra upp en KA som hade noll erfarenhet av Dast och därför gick in i detta helt ofärgad och verkligen synade bygget mycket noggrant.
 
  • Gilla
Johnny Wiktorsson
  • Laddar…
anledningen hållen sitter på olika höjder är för att vi skulle först ha 2 långa handukstorkar brevid varandra inr, men sen ringde dom och sa att det inte får plats för dom hade missat att räknat att lådorna ska gå att öppna. Så då var vi tvunga att byta en kort och en lång i det ena badrummet och två korta i det andra badrummet. Som sagt kul att ni är nöjda och inte upplevde problem. Här kan listan göras lång.

En annan stor tabbe var att vi beställt plåttak på hela huset tak och skärmtak över uteplats och betalt för detta. Men sedan la dom papp tak på skärmtaket, och glömt både att meddela oss detta samt glömt att dra av på priset. Och när vi kommentera det, så ville dom dra av en bråkdel än vad skillnaden är. Samt hade vi vetat att vi inte kunnat få plåttak hade vi köpt ett skärmtak i färdig byggsats efter bygget, som sagt en hel del missar....

Vad det gäller kvalitet av huset så är vi än så länge nöjda, och tror inte det kommer bli några större anmärkningar på besiktningen. Missnöjet med dast kommer i att dom glömt informerat oss, gett oss fel priser, samt sjuka överpriser, och när det kommer till överpriserna skyller dom på sina underleverantörer. Men jag tycker att man bör kanske ha koll som företag på vem man samarbetar. Och när det gällde köket så samarbetade dom med jke, och när vi kommenterade prisskillnaden bänkskiva från 70000-140000, och spishäll som kostar 42000:- skulle dom ha 55000:-. Till och med priserna på deras egna hemsida hade dom billiga priserna. Dast försvarade jke och sa att det var ingen som klagat 2 veckor efter sa dom dock upp kontraktet...... så jag tror ju inte vi är dom enda som klagat, men tur var fick vi ändra kökslevrantör så köket kom ner från 600000:- till 350000:- utan vitvaror. Sen vitvarorna blev vi dock fortfarande blåsta vi skulle betala 42000:- för ugn, kaffemaskin, värmelucka, kombiugn, diskmaskin. Så efter mycket bråk lyckades vi ta bort våra extra tillval som värmelucka, kombiugn och kaffemaskin och lyckade spara 20000:- drygt. Men då fick vi säga att vi ångrat oss och ska ha tomma håll där.....

Som sagt glad för din skull om ni är nöjda men just nu söker jag hjälp i min fråga och detta är vad vi upplevt.

Q Qwerty987654 skrev:
Aha. Då är jag med.
Men alltså är du säker på att de fyra hålen är för handdukstorkar?! De sitter ju på helt olika höjder? Skulle ni ha fyra handdukstorkar i badrummet? Man behöver bara ett sånt elhål per handdukstork.
Jag förstår att det är jättefrustrerande att man inte kan komma med eget material hur som helst, men det har med största sannolikhet att göra med att Dast (eller någon annan hustillverkare för den delen) har ett helhetsåtagande vad gäller garanti.
Det låter som om jag jobbar på Dast (vilket jag verkligen inte gör men även om vi haft våra diskussioner under resans gång med dem måste jag säga att de varit extremt renhåriga i alla dem och jag är van vid betydligt sämre leverantörer både privat och på jobbet) men jag känner verkligen inte igen mig i det du skriver. Elprylarna minns jag var något dyrare än listpris men i övrigt upplever vi att vi verkligen fått valuta för pengarna. Det vore intressant att jämföra med en större kataloghustillverkare och se hur ofta de drar av på priset eller vad de har för påslag.
Skulle jag nämna ett problem med Dast så är det i så fall att alla besiktningsförrättare (inklusive vår kommun...) är lite väl förtjusta i den höga kvalitén så vi letade extra upp en KA som hade noll erfarenhet av Dast och därför gick in i detta helt ofärgad och verkligen synade bygget mycket noggrant.
 
  • Wow
  • Ledsen
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.