Fått hem ett par stenar till, till den lilla manuella knivlipen som jag iö är grymt nöjd med. En keramisk mediumgrov och en grov diamant. Diamanten är sk metallic bonded och bör mer eller mindre vara outslitlig. Slog till på en finkornig 30 cm keramisk brynstav också, och en saxslipningsmodul.
Keramisk brynstav och slipstenar för knivar på ett slitet träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grov diamant slipsten för knivslipning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 5 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Nu blir det tyvärr lite of topic.
Har råkat ut för detta problem vid flera tillfällen att pistolen hamnar i ett mellanläge.
Detta har hänt när kompressorn varit inställd på för lågt tryck eller att det inte varit oljat.

Har på min nuvarande stompicka satt en dimsmörjare.
[bild]
Har testat att justera trycket från 8 bar (det är max på min kompressor) ner till 6 bar utan resultat. Har även droppat i olja.

Även testat att göra en ”chockstart” där jag alltså ansluter luftslangen med nos och avtryckare intryckt utan spärrar.

Verkar vara en kass o-ring i avtryckaren nånstans
 
Horgmo HasselPatrik skrev:
Har testat att justera trycket från 8 bar (det är max på min kompressor) ner till 6 bar utan resultat. Har även droppat i olja.

Även testat att göra en ”chockstart” där jag alltså ansluter luftslangen med nos och avtryckare intryckt utan spärrar.

Verkar vara en kass o-ring i avtryckaren nånstans
Min blåste vid avtryckaren och det spelade ingen roll vad jag gjorde med tryck och liknande. Jag öppnade pickan och det visade sig att kolven med slagstiftet p.g.a. för lågt tryck ut från kompressorn fastnat i ett mellanläge. Tryckte tillbaka den till startläge och skruvade ihop igen då slutade den blåsa vid avtryckaren och fungerade igen.

Nu är det ju inte säkert att det är samma problem med din eftersom den inte var använd men för min del var det en enkel fix.
 
Oj vad jobbigt... Att gå på skrotgården får ens fantasi att skena iväg. Den kan man ha till den. Och den skulle passa där...
Nåja, jag nöjde mig med detta.
 
  • Långt metallföremål med rostfläckar ligger på ett blått tyg i en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt skär till kakelskäraren, kan man skjuta på klinkringen ändå tro..:thinking::rolleyes:
Nytt skärsdäck för kakelskärare från TEBO, förpackat och klart att användas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nytt skär till kakelskäraren, kan man skjuta på klinkringen ändå tro..:thinking::rolleyes:
[bild]
Det måste ju monteras också
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Ryobi "snöslunga" med batteri och laddare för 1850 kr (inkl 50 kr i återbäringskopung och 100 kr rabatt om man handlade över 600 kr för att butiken fyllde år eller något).

Makita UD2500 kompostkvarn för 880 kr på Bauhaus (demoex)

Några Ryobi easy starters för en femtiolapp styck, kanske kan slakta och ta motorerna till dotterns elbilar och/eller modifiera så att man kan driva bilarna på ryobis 18v-batterier.

154969755_2876398496019943_8482115785320499431_n.jpg

155474612_1306277949773054_5803155944886606704_n.jpg
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Fyllde år och fick en mittenmarkerare. Fungerar bra.

Röd mittenmarkerare med utdragen bläckpenna på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Äh! Mer blåa verktyg. ;)

Kunde inte låta bli att hugga på Hornbachs erbjudande av GSR 18V-55 (1995:- inkl 2x4Ah, laddare och väska) Batterierna som fanns tillgängliga för den gamla maskinen var från 2014, så jag avstod inköpt. Det blir nog manuell ombyggnad av celler till denna. Nya maskinen lite starkare än den gamla 55 Nm vs 48Nm.

Två borrskruvdragare, en gammal och en ny Bosch GSR 18V-55, på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två borrskruvdragare, en äldre och en nyare modell Bosch GSR 18V-55, på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch Professional trådlös borrmaskin GSR 18V-55 med 18V batteri och borrfäste på en smutsig betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Trodde du redan hade en med FC?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Trodde du redan hade en med FC?
En liten 12V-35FC, ja. Detta blir nya grovisen.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Hmm :thinking:.

Nu rycker det i köptarmen igen. Min drygt 5 år gamla GSR-18V EC börjar bli störigt mycket glapp i chucken. Lite besviken på den faktiskt. Fler batterier är ju aldrig fel heller, även det egentligen är 12V accar jag saknar några stycken av.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hmm :thinking:.

Nu rycker det i köptarmen igen. Min drygt 5 år gamla GSR-18V EC börjar bli störigt mycket glapp i chucken. Lite besviken på den faktiskt. Fler batterier är ju aldrig fel heller, även det egentligen är 12V accar jag saknar några stycken av.
5 år är väl ingenting för en blå Bosch. Köp lite reservdelar och renovera.
Bytte just gasreglaget på min gamla 90-tals blåa borrhammare och den blev som ny igen, d.v.s, jag kan borra väldigt långsamt och exakt igen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hmm :thinking:.

Nu rycker det i köptarmen igen. Min drygt 5 år gamla GSR-18V EC börjar bli störigt mycket glapp i chucken. Lite besviken på den faktiskt. Fler batterier är ju aldrig fel heller, även det egentligen är 12V accar jag saknar några stycken av.
Samma här, är också sugen och har en 18V-EC, fast växellådan stökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.