Idag varnade mitt L3 lås för låg batteri, är det rimligt drygt 20 dagar efter installation? Vad ska man göra?
 
bortek bortek skrev:
Hej

Det går inte läsa 135 sidor och vill gärna veta om Yale Doorman V2N går att koppla till HomeAssistant relativt enkelt och om ja finns det nån guide?


Eller ska man helst titta på annat lås t.ex. ID Lock 150 ?

Jag kör min V2N med Homebridge så jag får in den i HomeKit. Så lösningar finns för få in den.
 
  • Gilla
Lovepeacenukes
  • Laddar…
Hej

Har läst på lite mer och nu står det mellan

- IDlock 150
- Doorman V2N

Och det ska vara On-prems lösning. Men jag kan tänka mig använda Verisures box om det går att köra on-prems utan att behöva ha konto eller skicka datat till deras molntjänster.

Min största fundering är hur bra är det integrationen med HomeAssistant. Jag vill kunna relativt lätt sätta upp låset i Hass. Vill inte mecka mycket med skript manuellt. Om det finns färdiga integrationen som man kan använda och som fungerar?

Min initial undersökning visade att det är lite strulit med IDlock och inte allt fungerar som det ska. Angående Doorman så hittar jag inte så mycket info. Det kanske funkar outofthebox?


En annan grej är att det finns z-Wave moduler för bege. Men Zigbee stöds bara i IDlock150. Jag föredrar Zigbee eftersom 868Mhz frekvens ska användas för annat hemma. Men det är inte så stora bekymmer egentligen om Doormans funktionelitet och integration är bättre.

Ni som har testat båda lås under flera år vad tycker ni?
 
Hade valt yale, har sett dörrar med idlock o det slits fort på knappsatsen o ser för jädrigt ut. Annars så funkar det säkert kanon bra.
 
T
Fått igång doorman l3, tog 1.5 timme att installera och få in till yale appen. Nu efter 1 timmes slit med Connect grejen blir jag galen!! Prylen lyser rött fastän installationen avslutar med beskedet att den är ansluten!!!

Connect pucken är 1 cm från låset och 2.5 meter från routern

Nån som har nåt tips...
 
Kollat så du inte har 5-bandet på Wi-Fi?

aktiverat bluetooth på låset?
 
T
Blåtand funkar ju bra med appen, men kanske är att routern har både 2.4 och 5 samtidigt son stör ut det, får testa att stänga av 5 bandet
 
  • Gilla
Emanuel Jonsson
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Fått igång doorman l3, tog 1.5 timme att installera och få in till yale appen. Nu efter 1 timmes slit med Connect grejen blir jag galen!! Prylen lyser rött fastän installationen avslutar med beskedet att den är ansluten!!!

Connect pucken är 1 cm från låset och 2.5 meter från routern

Nån som har nåt tips...
När jag installerad evakuering och connecten tog det sjukt lång tid, och samma meddelande tuggade riktigt länge. Postade om det för någon vecka sedan.
 
T TreeView skrev:
Fått igång doorman l3, tog 1.5 timme att installera och få in till yale appen. Nu efter 1 timmes slit med Connect grejen blir jag galen!! Prylen lyser rött fastän installationen avslutar med beskedet att den är ansluten!!!

Connect pucken är 1 cm från låset och 2.5 meter från routern

Nån som har nåt tips...
Jag hade samma problem, dock hade jag ca 3m från Connect till låset. Flyttade då så jag hade ca 0.5m och då fungerade det plötsligt. Men du skriver 1 cm...

Jag gjorde i samband med flytten en fabriksåterställning av både låset och Connect-pucken... prova det kanske.
 
T
Fabriksåterställt pucken typ varje gång men låset bara en gång, kanske läge att göra det igen ett par gånger?
 
T TreeView skrev:
Fabriksåterställt pucken typ varje gång men låset bara en gång, kanske läge att göra det igen ett par gånger?
Ja, jag hade provat det... lite jobbigare än att återställa pucken, men fungerar det så är det ju bra. :)
 
bortek bortek skrev:
Hej

Har läst på lite mer och nu står det mellan

- IDlock 150
- Doorman V2N

Och det ska vara On-prems lösning. Men jag kan tänka mig använda Verisures box om det går att köra on-prems utan att behöva ha konto eller skicka datat till deras molntjänster.

Min största fundering är hur bra är det integrationen med HomeAssistant. Jag vill kunna relativt lätt sätta upp låset i Hass. Vill inte mecka mycket med skript manuellt. Om det finns färdiga integrationen som man kan använda och som fungerar?

Min initial undersökning visade att det är lite strulit med IDlock och inte allt fungerar som det ska. Angående Doorman så hittar jag inte så mycket info. Det kanske funkar outofthebox?


En annan grej är att det finns z-Wave moduler för bege. Men Zigbee stöds bara i IDlock150. Jag föredrar Zigbee eftersom 868Mhz frekvens ska användas för annat hemma. Men det är inte så stora bekymmer egentligen om Doormans funktionelitet och integration är bättre.

Ni som har testat båda lås under flera år vad tycker ni?
Hej, jag har inte testat Yale-lås under flera år så vet inte om jag är kvalificerad att svara ;-) men kan dock meddela att jag förra veckan köpet ett Yale Doorman L3 och integrerade det med mitt smarta hem (Home Assistant) via August-integrationen. Gick hur smidigt som helst, var bara att installera integrationen och logga in med Yale-kontot (i August) och låset dök upp i HA direkt. Fungerar perfekt. Jag får in följande:

Door: Dörrens status: Öppen/Stängd
Lock: Låsets status: Låst/olåst
Operator: Vem som låste/öppnade senast (Användare)
Battery: Batterinivå (procent)

Kan även integrera låset i automationer.
 
  • Gilla
ITSåg99 och 1 till
  • Laddar…
P Perkylainen skrev:
Hej, jag har inte testat Yale-lås under flera år så vet inte om jag är kvalificerad att svara ;-) men kan dock meddela att jag förra veckan köpet ett Yale Doorman L3 och integrerade det med mitt smarta hem (Home Assistant) via August-integrationen. Gick hur smidigt som helst, var bara att installera integrationen och logga in med Yale-kontot (i August) och låset dök upp i HA direkt. Fungerar perfekt. Jag får in följande:

Door: Dörrens status: Öppen/Stängd
Lock: Låsets status: Låst/olåst
Operator: Vem som låste/öppnade senast (Användare)
Battery: Batterinivå (procent)

Kan även integrera låset i automationer.
Kul att det funkade och tack för svaret!

Är det det här integrationen du använde?
https://www.home-assistant.io/integrations/august/

Kan du berätta hur din lås kopplas? Använder du verisure eller Yales gateway eller kommunicerar låset direkt med din HA via Z-wave/Zigbee?
 
bortek bortek skrev:
Kul att det funkade och tack för svaret!

Är det det här integrationen du använde?
[länk]

Kan du berätta hur din lås kopplas? Använder du verisure eller Yales gateway eller kommunicerar låset direkt med din HA via Z-wave/Zigbee?
Ja, det är August-integrationen du länkar till, också den jag använt.

I L3-paketet får man med en Connect-puck, för att låset skall komma ut på nätet. Det är via den jag får in låset i August-integrationen. Jag har inte Yales gateway, inte heller Verisure, Telia eller något sånt. Bara ett HomeAssistant-uppkopplat hem.
 
P Perkylainen skrev:
Ja, det är August-integrationen du länkar till, också den jag använt.

I L3-paketet får man med en Connect-puck, för att låset skall komma ut på nätet. Det är via den jag får in låset i August-integrationen. Jag har inte Yales gateway, inte heller Verisure, Telia eller något sånt. Bara ett HomeAssistant-uppkopplat hem.
Dum fråga kanske, men vill ändå kolla. Kan du låsa/låsa upp låset eller får du bara states?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.