Finns det någon anledning till modem i sin SPC? Kör stabilt fiber och dessutom redundant WAN över 4G om fiber går ner.
 
K KristianO skrev:
Finns det någon anledning till modem i sin SPC? Kör stabilt fiber och dessutom redundant WAN över 4G om fiber går ner.
Hej Kristian,
Rent allmänt är det ju bra att ha så många redundanta kanaler för larmöverföring som möjligt. Viktigaste anledningen för mig är möjligheten att skicka SMS.
 
Vi har 2G/3G-modul i vårt larm med ett m2m-kontantkort för att få sms vid larm.

Tänk bara på att 3G-sändarna har börjat att släckas ned, kommer högst troligt vara nedsläckta innan licensen går ut 2025, iaf Telia planerar för senast 2023.
Även 2G-licenserna går ut 2025, frågan är om operatörerna vill förlänga dessa licenser och om PTS godkänner förlängning.

https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-borjar-utfasningen-av-3g-natet
https://www.addsecure.se/nar-stangs-2g-och-3g-naten-ner-i-sverige/

Det är alltså ingen idé att skaffa en 2G/3G-modul utan gå på en 2G/4G-modul eller bättre.
 
Har idag ett 2Gmodem (SPCN310) som funkar ok. Men att byta till 340 för 3000kr känns dyrt för lite sms.

då kom tanken om jag ens behöver modemet?
 
G goerana skrev:
Hej! ser ut som om den "fladdra" hamnat i ett läge där den ja , går till o från konstant, byt eller justera om den.
mvh//Goerana

Hej!

Var o kollade på kontakten , dom sitter kloss i kloss , typ 2 mm mellan , provade att "öppna" dörren för att se när den larmar , men inget händer men ska öppna upp o se .

Är det annars bara att byta ut den ?

Ser i loggen att ohm värdet fladdrar rätt rejält , är nästan 100 på att det var 4,7 ifrån början i inställningarna . men nu är det ju uppe och fladdrar mellan 4,7 till 9,6 ?
 
Låter som det är dålig kontakt i själva magnetkontakten, 9,6 kohm motsvarar öppen dubbelbalanserad larmkontakt (4,7+4,7).
Rättare sagt att själva reed-switchen håller på att slutar fungera.

Vissa magnetkontakter går i larmläge även när magneten kommer ”för nära”, detta för att skydda så att ingen för in en magnet mellan dörrbladet & karmen.
 
Hej

Tack för snabbt svar , då är det bara o köpa en ny o byta ut den då förmodar jag :)
 
L larsw1 skrev:
Hej

Tack för snabbt svar , då är det bara o köpa en ny o byta ut den då förmodar jag :)
Har du inget enkelt mätinstrument (250 kr) ? Då går det snabbt att verifiera funktionen på en magnetkontakt.
 
Jo kanske kan låna en multimeter , men tänkte det är kanske motståndet som har pajat bara ?

Hur ska man isf mäta upp ?
 
Koppla loss trådarna till kontakten och ohmmät sedan magnetkontakten vid öppen/stängd dörr.
När trådarna är loss från kontakten kan du ju enkelt testa med att tvinna ihop ledarna och sedan öppna och därefter kontrollera vilka värde centralen rapporterar.
 
L larsw1 skrev:
men tänkte det är kanske motståndet som har pajat bara ?
Eftersom det växlar mellan 4,6 & 9,7 så är det inte något av motstånden.
Det motstånd som är parallellt med magnetkontakten inverkar inget på kretsen när dörren är stängd eftersom magnetkontakten är (kort)sluten.
Det motstånd som sitter i serie skulle i så fall växla mellan sitt värde och dubbla värdet, men då skulle det bli tredubbla värdet (~14,3) när dörren öppnas.
 
L larsw1 skrev:
Jo kanske kan låna en multimeter , men tänkte det är kanske motståndet som har pajat bara ?

Hur ska man isf mäta upp ?
Jag hade satt fem kronor på att det är skruven/skruvarna till kopplingsplinten som behöver spännas. När du stänger dörren skakar magnetkontakten till och då kan du få lite sådana värden.
Haft samma fel själv och då har jag ändå jobbat med kablar i hela mitt liv.
 
Om det är skruv i magnetkontakten som glappar, hur kan då motståndet växla mellan enkelt & dubbelt motstånd?

För att det ska kunna ske så måste ledare från kabeln konstant sitta ihop med motståndet å bägge måste tappa kontakten med magnetkontakten.

Om det däremot hade varit glappande avbrott på larmkretsen så hade det kunnat varit glapp i skruvförband.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är skruv i magnetkontakten som glappar, hur kan då motståndet växla mellan enkelt & dubbelt motstånd?

För att det ska kunna ske så måste ledare från kabeln konstant sitta ihop med motståndet å bägge måste tappa kontakten med magnetkontakten.

Om det däremot hade varit glappande avbrott på larmkretsen så hade det kunnat varit glapp i skruvförband.
Fast nu växlar det inte klockrent mellan enkelt och dubbelt motstånd heller, du har en hel del flytande värden också. De mätvärdena kan du lätt få om det inte är ordentlig kontakt på motståndet som sitter i serie (EOL), jämför en dålig lödning på ett kretskort.
 
Hej!
Jag har ett lite knepigt beteende med mina ATSer mot SPC Connect. Det visar sig genom att jag relativt ofta får kommunikationsfel. Det kan hända allt från någon gång i månaden till ett par gånger i veckan. Jag har Ethernet som primär och modem som sekundär. Vad kan detta bero på? Har jag satt för "hårda" ATP-kategorier (4 resp 4A)? Kan det vara strul med krypteringsnyckeln (jag tänker eftersom de verkar gå ner samtidigt ibland).

De brukar alltid komma tillbaka så småningom.

Så här kan det se ut i loggen:
16/02/2021 16:25:46 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=1]
16/02/2021 16:26:46 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=2]
16/02/2021 16:28:47 FlexC ATS Status Ned [ATS=1]
16/02/2021 16:28:47 Larm: Kommunikationsfel

eller:
23/02/2021 10:51:57 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=2]
23/02/2021 11:21:59 FlexC ATP Status EDP kontakt [ATS=1, ATP=2]
23/02/2021 14:16:30 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=1]
23/02/2021 14:17:30 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=2]
23/02/2021 14:17:51 FlexC ATP Status EDP kontakt [ATS=1, ATP=1]
23/02/2021 16:19:30 FlexC ATP Status EDP kontakt [ATS=1, ATP=2]
23/02/2021 20:29:32 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=2]
23/02/2021 23:29:30 FlexC ATP Status EDP kontakt [ATS=1, ATP=2]
24/02/2021 15:45:39 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=2]
24/02/2021 16:02:56 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=1]
24/02/2021 16:04:37 FlexC ATP Status EDP kontakt [ATS=1, ATP=1]
24/02/2021 16:45:36 FlexC ATP Status Ned [ATS=1, ATP=1]
24/02/2021 16:48:37 FlexC ATS Status Ned [ATS=1]
24/02/2021 16:48:37 Larm: Kommunikationsfel
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.