Här måste ju ni göra bedömningen om vilken skada ni lider, men rimligtvis borde de ju bekosta ert boende samt magasinering av ert bohag under tiden fram tills ni faktiskt kan flytta in..

Jag är nyfiken, hur har ni upptäckt detta, eftersom ni inte fått tillträde än?

Edit: även om ni väljer att häva kan de bli skyldiga att betala dessa kostnader fram tills ni får ett nytt boende.
 
  • Gilla
danbra och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt ovanligt att man kan häva ett husköp, för att inte säga extremt ovanligt.
Det är tänkbart att det går i ett fall som detta. Om din advokat säger det, så kanske det är bäst att lita på advokatens omdöme. Stor risk att du ändå får stå för advokatkostnader och andra merkostnader själv.
Är det en riktig advokat, inte bara juristfirma?
 
H Huzzbutt skrev:
Vad har du lidit för ekonomisk skada?
Ja nu står vi bostadslösa då vi sålt vårat och alla påföljder av det för oss.
 
  • Ledsen
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väldigt ovanligt att man kan häva ett husköp, för att inte säga extremt ovanligt.
Det är tänkbart att det går i ett fall som detta. Om din advokat säger det, så kanske det är bäst att lita på advokatens omdöme. Stor risk att du ändå får stå för advokatkostnader och andra merkostnader själv.
Är det en riktig advokat, inte bara juristfirma?

Advokaten vi har anlitat har stenkoll och efter våra samtal så är det självklart att vi kan häva köpet då säljarna begått kontraktsbrott.
 
  • Gilla
Hasse3995 och 4 till
  • Laddar…
Q
M Madmaxxz skrev:
Det är ett vållande till skada på huset då säljarna medvetet sagt upp el och fjärrvärmeavtal och huset stått utan värme.
Man får väll inte säga upp ett elabonnemang utan att någon tar över?
När jag skulle flytta från ett hus jag hyrde så fick jag inte det, utan den tillträdande skulle beställa abonnemang.




Svårt att tro att ni får häva köpet, om de ersätter er för era kostnader som uppstår.

eller är de så att du har ångrat köpet?
Om detta hände mig hade jag nästan varit glad,
Man får en inprincip gratis renovering .
 
  • Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Om du har en advokat med stenkoll får du säker bättre svar från honom som dessutom kan läsa kontraktet osv.

Vilken hemsk situation! Hur tänkte säljarna? Klart det inte går att stänga av el o fjärrvärme vintertid.
 
  • Gilla
redep och 16 till
  • Laddar…
M Madmaxxz skrev:
Advokaten vi har anlitat har stenkoll och efter våra samtal så är det självklart att vi kan häva köpet då säljarna begått kontraktsbrott.

Ni är dock inte tvugna att häva kontraktet och bli bostadslösa. Ni kan lika gärna begära att säljaren ersätter er för de omkostnader som kan tänkas uppstå om ett alternativt boende är behövligt vid tid för inflytt. Tänk efter före, oavsett sakfråga har rätten att ta ställning till den skada som säljaren har åsamkat er, inte den skada ni kan råka åsamka er själva.
 
  • Gilla
William hopplös och 7 till
  • Laddar…
Om säljaren medvetet väljer att göra på detta sättet du beskriver så tror jag inte man vill köpa det huset.
Vad mer kommer framkommer efterhand när detta är åtgärdat...
 
  • Gilla
henric78 och 14 till
  • Laddar…
Om kvaliteerna i huset, golv, listverk, dörrar etc är speciellt värdefulla. Tex orginal sekelskiftes, 20-tals klassicism etc, eller på annat sätt inte "std katalogvaror" av idag så skulle jag också tveklöst häva köpet.

Annars blir ju frågan om hur man snabbast hittar ett lika bra boende.
Jag tycket att du ska kunna lita på att ett försäkringsbolag gör ett bra och korrekt jobb.
 
  • Gilla
jalle_h och 4 till
  • Laddar…
S
M Madmaxxz skrev:
Hej har en fundering gällande häva köp av hus.

Säljarna har vanvårdat huset och omfattningen är ganska stor och kommer ta ett bra tag tills det är åtgärdat. Har någon erfarenhet av detta och vad kan man yrka på för skadestånd ?
Tillträdesdagen har ej passerat.
Detta måste rimligtvis säljaren stå för. Felet fanns ju inte vid visningen och besiktning om man tolkar det hela rätt.Om skador som detta ska drabba köparen så visar det ännu mera tydligt hur illa skyddet är för en husköpare. Rent hypotetiskt skulle säljaren kunna orsaka ett elfel som leder till att kåken brinner ner innan tillträde och komma undan. Det är ju rent åt hlvt i så fall. Det ska vara tvingande för en hussäljare att ha en försäkring för dolda fel och momentana fel som uppstår mellan frånträde och tillträde. Det är väl rimligt att förvänta sig att skicket är som vid visning och kontraktskrivning.
 
F
Om man är så otroligt begåvad att man stänger av el och fjärrvärme mitt i vintern så kan man ju fundera på om det finns en hemförsäkring tecknad som täcker skadorna. Och vad blir det för självrisk för säljaren på den försäkringen, eller är det tillåtet att vara hur korkad som helst?

Är det nån form av tvångsförsäljning?
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 12 till
  • Laddar…
I vilken del av Sverige finns huset?
Brast vattenrören under de extra kalla veckorna som vi nyss har passerat?

Vore kul att veta bara
 
thomasse
Berätta gärna mer om huset och förutsättningarna?

Om det är äldre och ni får någon som gör en totalrenovering av vattenskadan så kan det vara värt det, försök kontakta försäkringsbolaget och se hur dom ställer sig till det hela.

Å andra sidan om säljaren är så korkad, så finns det nog fler överraskningar i huset som man inte vill ta över.

Men berätta gärna om förutsättningarna.
Köpesumma, vart i landet det ligger, skick på huset innan och årtal.
 
  • Gilla
Charlotte85 och 2 till
  • Laddar…
varför ens fråga här om man har en stensäker advokat?
 
  • Gilla
Janetgorgis och 49 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Om säljaren medvetet väljer att göra på detta sättet du beskriver så tror jag inte man vill köpa det huset.
Vad mer kommer framkommer efterhand när detta är åtgärdat...
Behöver inte komma fram så mycket mer... Det hela påminner om en historia från ett område jag bodde i tidigare. Vi köpte en nyproducerad lägenhet och i samma område byggdes det villor. Efter ett par år vill ett par hyra ut sin villa då de skulle bo utomlands en tid. De begärde rena fantasihyran och huset blev därför utan hyresgäst. Ägarna tyckte då att det var en bra idé att stänga av värmen (men inte vattnet... :rolleyes:) och åka utomlands under höst, vinter och vår. Det blev ett försäkringsärende men jag vet inget om detaljerna. Vet bara att alla väggar i bottenvåningen inkl ytterväggarna revs ut för det såg man när man körde förbi huset.

Tror inte ägarna gjorde det av illvilja utan de kom från ett enkelt lägenhetsliv och hade inte en tanke på hur en svensk vinter påverkar ett ouppvärmt hus.
 
  • Wow
  • Haha
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.