Som ovanstående skrev.
Efter att ha jobbat med injustering av ventilation i 20 år skulle jag även säga att under 15 l/s per don skall man ha 100 rör.
Av den enkla anledningen att det skapar bara problem pga av att alla don kommer vara helt stängda..
Om man nu då inte dumsnålar och köper plastdon för 53kr st på byggvaruhandeln.
För då måste man ha 125 don pga av den dåliga fria arean i donen.
Lite som att köpa sig en porsche och sen klämma på cykeldäck.:cool:;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Som ovanstående skrev.
Efter att ha jobbat med injustering av ventilation i 20 år skulle jag även säga att under 15 l/s per don skall man ha 100 rör.
Av den enkla anledningen att det skapar bara problem pga av att alla don kommer vara helt stängda..
Om man nu då inte dumsnålar och köper plastdon för 53kr st på byggvaruhandeln.
För då måste man ha 125 don pga av den dåliga fria arean i donen.
Lite som att köpa sig en porsche och sen klämma på cykeldäck.:cool:;)
Tack för din input!

Jag hade tänkt att köpa de här donen; https://soliduct.se/vaggdon-dtqa-100.htm
Synpunkter på det?

Frånluftsdonen då, hur ska man tänka där? Större = bättre?
 
Den typ av don är bra.
Vad gäller frånluftsdon så titta på liknande gpdf från fläktwoods. Alla tillverkare har dem men med olika namn.
De tar mycket flöden vid låga tryck.
Kommer du använde de två dontyperna finns absolut ingen anledning att köra större än 100 fram till donen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Började skissa på lådor till tilluften i vardagsrummet, frågan är hur avancerade man ska göra dem? Tänkte köra på ett rostfritt galler från Ikea med måtten 430x95mm, och gör öppningen 410x85. Anslutningen blir 100 mm i diameter.

Nr 1 blir rolig göra, men blir mycket svets... Nr 2 tar minst plats i väggen, vilket är bra eftersom de kommer att sitta i yttervägg. Den är också enklast att göra.
Nr3 borde ha lika bra flöde som 1, men enklare konstruktion.

Någon som några tips och idéer?
 
  • CAD-ritningar av sex olika designalternativ för tilluftslådor till ett vardagsrum, numrerade 1 till 6.
  • Skiss av sex olika designförslag för lufttillförsellådor med olika form och storlek för anslutning i botten.
Titta in på systemairs hemsida. Det du ska tillverka finns redan färdigt i form av plastkanaler.
 
T Tjoa skrev:
Titta in på systemairs hemsida. Det du ska tillverka finns redan färdigt i form av plastkanaler.
Kollade runt lite, men uppbyggnaden av deras hemsida är inte helt logisk ... Har du något tips på vad man ska söka på?

Edit: eller tänker du bara något sånt här? https://soliduct.se/b9-55-x-110-cirkular-100-plast.htm
Två stycken med en bit rektangulärt rör mellan?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Så här blir placeringen av från/tilluft och uteluften. Avluften tänkte jag sätta i redan existerande rör som sitter ovanför varmvattenberedaren (som heter "panna" på bilden) ...

Frågan är hur man bäst knyter ihop tilluften i krypgrunden? Är jag på rätt spår om jag gör som på bilden?
 
  • Ritning av husplan med markerade luftflöden: tilluft, frånluft och uteluft, samt rör i krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg ihop rören så du får en ljuddämpare, och sätt en till ljuddämpare mellan sovrummen så du slipper överhörning.
Glöm inte tilluft till rummet mellan kök och sovrum.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Lägg ihop rören så du får en ljuddämpare, och sätt en till ljuddämpare mellan sovrummen så du slipper överhörning.
Glöm inte tilluft till rummet mellan kök och sovrum.
Tanken är att sätta flexdämpare sista biten innan donen, det borde räcka för att slippa överhörning?

Allrummet var min ursprungliga plan att strunta i att sätta någon tilluft i, är det dumt? Jag har egentligen bara ett ställe att sätta ett don på, och det är i nederkant på väggen, liknande de i vardagsrummet ... Alternativt precis utanför dörren till något av sovrummen, men det tar ju upp mer plats i garderoben ...
 
Ja det räcker.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Houston, we have a problem ....

Gick ner i grunden och kollade upp hur väggen i vardagsrummet egentligen ser ut, och det är som på skissen ..
Det ligger en regel efter golvet (duh, såklart) och den är troligen 45x45. Sen är det inte mycket till isolering ut mot masoniten (och sen luftspalt och fasadskivan)...

Frågan är om man ska ta ur en stor bit av den liggande regeln för att få så mycket isolering som möjligt mellan den och masonitskivan, eller om man ska ta så lite som möjligt i regeln och nöja sig med någon tunnare isolering (typ 10 mm armaflex eller nått)?
 
  • Skiss av väggkonstruktion med regel vid golv, isolering och luftspalt mot masonit och fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrumsinteriör med delvis borttagen fönsterlist som visar väggens insida och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller leta reda på ett golvdon.
Så kan du gå upp inne i rummet utmed en vägg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Eller leta reda på ett golvdon.
Så kan du gå upp inne i rummet utmed en vägg.
Jag letade en del efter golvdon för något år eller två sen, och hittade bara ett enda som gick att köpa här i Sverige.... De kostade dock 1200 plus moms och frakt... Har du något tips på tillverkare?
 
Kan du inte bara stympa av regeln där du vill upp med ventilationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.