Hej! Har läst igenom tråden med spänning och tror jag upplever samma problem med min frys. Jag är helt grön på det här med att trixa med kretskort, men lagar hellre än att köpa nytt, så är tacksam för lite vägledning så jag vågar mig på ett försök.

Detta gäller Electrolux EUF2301AC.
  1. Efter att ha flyttat min frys så ville den inte starta ordentligt. När jag sätter i strömkabeln så börjar den ge ifrån sig ett mesigt pipande ljud, men displayen och reglage funkar inte. Det pipande ljudet är svagare än frysens vanliga larmljud, nästan som att den inte orkar. Om jag lyssnar noga så hör jag hur kondensatorn försöker starta då det hörs ett kort brummande/bubblande i en sekund, sen tyst några sekunder innan den försöker om och om igen. Håller ni med om att det förmodligen är samma problem som beskrivits tidigare i tråden?
  2. Att byta kondensator har löst problemet för många verkar det som. Vad är risken med att göra detta? Jag är som sagt helt grön och vill ogärna vara med om eldsvåda hemma.
  3. Jag har lokaliserat kondensatorerna och tror jag har hittat var jag kan köpa ersättare med samma specifikationer. Det finns två alternativ som är exakt likadana förutom kapacitanstoleransen som är ± 20% eller ± 10%. Vilken ska jag välja? https://se.farnell.com/kemet/r46ki322000m2m/kondensator-film-pp-0-22uf-275vac/dp/2429370 eller https://se.farnell.com/kemet/r46ki322050m2k/cap-0-22-f-10-pp-radial/dp/1679310. Se bild från mitt kretskort nedan.
  4. Jag har två likadana kondensatorer på mitt kretskort, lika bra att byta båda?
Håller tummarna!

Närbild på kretskortet i en frys med synliga kondensatorer och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kondensator monterad på ett grönt kretskort, med detaljerade specifikationer tydligt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort inuti Electrolux EUF2301AC frys med synliga kondensatorer och elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade valt de med tolerans 10% då det innebär att de inte ska avvika med mer än 10% från angivet värde.
 
A
Jag har aldrig bytt någon av dessa men det är värt ett försök nu när du har den champagne-färgade modellen
 
H HeppePeppe skrev:
Jag hade valt de med tolerans 10% då det innebär att de inte ska avvika med mer än 10% från angivet värde.
electroluxaren skrev:
Jag har aldrig bytt någon av dessa men det är värt ett försök nu när du har den champagne-färgade modellen
Tack för era svar! Vet ni något om riskerna med att byta kondensator? Vill inte orsaka elektronikbrand.
 
C
G gustav-jg skrev:
Tack för era svar! Vet ni något om riskerna med att byta kondensator? Vill inte orsaka elektronikbrand.
Så länge du ersätter den med en likvärdig X2-kondensator av vettigt fabrikat så är det inget konstigt.
Men välj något annat än de där Arcotronics (AV-loggan) R.46. Bara det faktum att det sitter en sådan där innebär i princip att du kan utgå från att det är den som är felet. De verkar ha väldigt undermålig livslängd. Har bra erfarenhet av t.ex. Philips.
 
C cpalm skrev:
Så länge du ersätter den med en likvärdig X2-kondensator av vettigt fabrikat så är det inget konstigt.
Men välj något annat än de där Arcotronics (AV-loggan) R.46. Bara det faktum att det sitter en sådan där innebär i princip att du kan utgå från att det är den som är felet. De verkar ha väldigt undermålig livslängd. Har bra erfarenhet av t.ex. Philips.
Tack! Lite klurigt att hitta den varianten tillverkad av Philips. Har du något tips på var jag ska leta?
 
C
G gustav-jg skrev:
Tack! Lite klurigt att hitta den varianten tillverkad av Philips. Har du något tips på var jag ska leta?
Heter väl Vishay numera när jag tänker efter. EPCOS kan du titta efter också. Finns på de vanliga ställena - Elfa, RS, Farnell, eBay osv. Försök hitta något som även passar rent fysiskt så gör du det enklast för dig.
 
Med risk för att bli hatad för att jag bumpar en gammal tråd.

Men stort tack till alla som postat i tråden. Jag lyckades laga min frys med hjälp av trådskaparens information. Mycket tacksam!
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
@mannenson Sådana bumpningar är roliga att läsa, det tyder på att du har sökt info innan du ställer en eventuell fråga.
Sånt ger energi till alla som svarar på frågor.
 
  • Gilla
Tronix och 1 till
  • Laddar…
Z zica skrev:
Gott att du fick igång den (y)

Jag brukar inte svara i trådar om jag inte vet vad jag pratar om :)
Tja har gjort som ni beskriver och kompressor startar i två sekunder.... Kompressorhaveri?
 
A
Troligt
 
Har just blivit hjälpt av tråden här och måste bara tacka @zica och er andra som skrivit här.

Har en Electrolux kombinerad kyl/frys som är 10 år gammal. Frostade av frysen här om dagen och när jag startar den igen så blinkar alla kontrollampor och innerbelysningen i kylen i takt och larmet piper, larmet går inte att stänga av och tystnar inte även om dörren är stängd, testar att dra ut kontakten och vänta lite men inget hjälper. Märker att kompressorn startar till i takt med blinkandet ett par gånger men tystnar helt sen.

Hittar den här tråden efter lite googlande och hittar den här fulingen på kretskortet.
Oskarpt foto av ett elektroniskt kretskort med kondensatorer, huvudfokus på en blå rektangulär kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hittade en ersättare på elfa med rätt storlek och värden men dom hade ett minsta ordervärde på 250kr och prylen kostade väl 12. Komponentshoppen.se kunde däremot skicka ut bara en och den var framme nästa dag, totalpris vart väl 120kr med frakten. Klart värt det, 10 min jobb och nu kyler den perfekt igen.
 
  • Gilla
zica och 1 till
  • Laddar…
Gott att du fick igång den (y)
 
Z zica skrev:
Gott att du fick igång den (y)

Jag brukar inte svara i trådar om jag inte vet vad jag pratar om :)
Jag vill bara träda in här och tacka samtliga som bidragit till denna tråd. Min Bosch GSN32V01 med 13 år på nacken la av för några veckor sedan. Gjorde misstaget att inte checka in detta forumet med en gång utan kontaktade Bosch service. Meddelade dem att jag kunde få igång kompressorn men att den slog av efter några sekunder. De rekommenderade att byta startdonet och sa sedan att om det inte hjälpte så behövde en ny kompressor köpas (även om de också sa att kompressorn förmodligen var OK eftersom den kickade igång, om än för bara några sekunder). Leveransen av startdonet tog över en vecka varför jag hade tid att kolla lite trådar. Hittade denna direkt. Testade att bygla styrenheten och kunde konstatera att kompressorn gick finfint. Köpte 2 st X2- kondingar (50 spänn, hemskickade från Electrokit) som nu lötts på och frysen är som ny. STORT tack
 
  • Gilla
zica och 3 till
  • Laddar…
Vilken fantastisk tråd!
Upplever liknande problem som nämnts i tråden, död frys i hus vi köpt. Stått still några månader och kompressorn brummar till var 8:e sekund. Sedan något som liknar omstart.

X2 kondingen, vilken är det? Bifogar bild. Inser att det ej går att se på bilden ;)

och den stora silvriga vid kompressorn, skall man beställa en sådan också?

Ha det!
 
  • Interiör av en frys med kondensator och reläer nära kompressorn, bild är suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.