Magnus E K
Om väggen mellan kök- och vardagsrum byggs om till bärande, får man inte större möjligheter att bygga om befintliga takstolar då utan alltför mycket jobb?

Jag har byggt om med varianten med nockbalk, fast inte på riktigt utan bara i en liten friggebod på ca 2.8 x 3.3 meter, "på känn" utan beräkningar. Befintliga takstolar var triangel med (dåligt fastsatt) mittstöd. Snett var det också, tryckte upp balken med domkraft får att räta upp taket. Tror dock inte jag ger mig på motsvarande för huset (fackverk som TS, dock större takvinkel och lite annan konstruktion), även om jag har funderingar på att någon gång bygga om några få takstolar för att öka takhöjden i ett rum (inte ända upp till nock, bara 40-50 cm).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om väggen mellan kök- och vardagsrum byggs om till bärande, får man inte större möjligheter att bygga om befintliga takstolar då utan alltför mycket jobb?

Jag har byggt om med varianten med nockbalk, fast inte på riktigt utan bara i en liten friggebod på ca 2.8 x 3.3 meter, "på känn" utan beräkningar. Befintliga takstolar var triangel med (dåligt fastsatt) mittstöd. Snett var det också, tryckte upp balken med domkraft får att räta upp taket. Tror dock inte jag ger mig på motsvarande för huset (fackverk som TS, dock större takvinkel och lite annan konstruktion), även om jag har funderingar på att någon gång bygga om några få takstolar för att öka takhöjden i ett rum (inte ända upp till nock, bara 40-50 cm).
Bra idé, köksväggen går ju nästan i mitten av hela takpartiet jag vill öppna. Detta borde vara ett alternativ till att ha en balk i nocken?
 
Nej, men det gör att balken kan vara klenare.
 
Häromåret var jag och tittade på ett fritidshus, där man hade öppet upp till nock i halva huset. En spekuklant påpekade att det var lite "svank" på nocken. Och vi var 4 - 5 spekulanter som med gemensamma insatser kom fram till att ägaren hade öppnat upp till nock genom att helt sonika kapa bort alla "onödiga" delar av takstolarna.

Dels hade nocken sjunkit ca 15 - 20 cm. Dels var ytterväggarna uttryckta så de gick i båge. Mest uttryckta på mitten. Där lutade väggarna så att överdelen låg ca 10 cm utanför lodlinjen. En studie på vinden över köket visade att det var fackverkstakstolar från början.

Huset drogs tillbaka från marknaden, och jag har inte sett att de försökt sälja det igen.
 
  • Gilla
centermin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Häromåret var jag och tittade på ett fritidshus, där man hade öppet upp till nock i halva huset. En spekuklant påpekade att det var lite "svank" på nocken. Och vi var 4 - 5 spekulanter som med gemensamma insatser kom fram till att ägaren hade öppnat upp till nock genom att helt sonika kapa bort alla "onödiga" delar av takstolarna.

Dels hade nocken sjunkit ca 15 - 20 cm. Dels var ytterväggarna uttryckta så de gick i båge. Mest uttryckta på mitten. Där lutade väggarna så att överdelen låg ca 10 cm utanför lodlinjen. En studie på vinden över köket visade att det var fackverkstakstolar från början.

Huset drogs tillbaka från marknaden, och jag har inte sett att de försökt sälja det igen.
Detta är inte riktigt min plan ;) självklart ska det göras korrekt!
 
N0zWLZo.png
Är detta en lösning som skulle fungera? Detta är bara en grov skiss, och jag vill bara bolla lite idéer innan jag går till en konstruktör. Tanken är att man tar bort innertak i vardagsrum bara, och förstärker väggen mellan kök och vardagsrum till bärande (upp till nock). Och förstärker kvarstående takstol i vardagsrum för att sedan kapa resterande delar av fackverket i vardagsrummet.
 
  • Gilla
åsnan007
  • Laddar…
Tombrittberg
J jockebq skrev:
Ja, jag håller med, tror inte det var takstolarna i sig som är anpassade efter det utan huset i sig, antar att väggar tål att bära en våning till.
Men det är inte så att vi är ute efter att bygga till ett halvplan utan vi vill endast lyfta taket för att få en härlig takhöjd. Så min undran är hur man gör det bäst och snyggast. För jag antar att man behöver behålla nuvarande takstolar i det utförande de är. Så hur bör man göra med att klä in dem och hur gör man med isolering mot taket etc.?
Varför inte bygga ett 1 3/4 hus, alltså med väggar på långsidorna 1-1,5m höjd på övervåningen, möjlighet att sätta in lite lägre fönster på övervåningen. Bor själv i ett sådant hus, tycker att hustypen är helt överlägset ett 1,5plans, hade ett sådant hus tidigare i 15år. Borde gå att använda takstolarna med lite modifiering. Ett förslag från en lekman.
 
Hur gick ni vidare med detta sen? Går i tankar om att lyfta fram våra w-takstolar med, klä in dom och betsa dom. Har två huskroppar på (b*h) = 4,2*6 och 5,5*7 vi hade tankar på att göra detta med. Har lösull på vinden som vi behöver ta bort. Taklutningen är ca 20 grader. Någon som kan ge en grov uppskattning på hur många timmar det skulle ta för en snickare att göra detta?
 
Redigerat:
J jockebq skrev:
Ja detta var svårare än jag trodde! Det lockar just nu mer att behålla fackverkstakstolarna och klä in dem. Kan bli snyggt?
Jag har under våren 2020 genomfört projektet med att öppna till nock och behållt fackverkstakstolarna. Blev kanon. Allt arbete med taket gjorde jag på vinden innan jag öppnade ner till köket. Jobbigt projekt? Jajamensan men värt det nu när man har en mer "unik" planlösning. Har 20 mm luftspalt och öppen nockventilation. Takstolarna gömmer el till köksbelysning etc. Dessa har jag klätt in och betsat. Passade även på att fälla in takspottar när det var tillgängligt. Tar man sig an projektet måste man vara beredd på jobbet. Inget klacksparksjobb
 
  • Gilla
olaser
  • Laddar…
R Ringqvisten skrev:
Jag har under våren 2020 genomfört projektet med att öppna till nock och behållt fackverkstakstolarna. Blev kanon. Allt arbete med taket gjorde jag på vinden innan jag öppnade ner till köket. Jobbigt projekt? Jajamensan men värt det nu när man har en mer "unik" planlösning. Har 20 mm luftspalt och öppen nockventilation. Takstolarna gömmer el till köksbelysning etc. Dessa har jag klätt in och betsat. Passade även på att fälla in takspottar när det var tillgängligt. Tar man sig an projektet måste man vara beredd på jobbet. Inget klacksparksjobb
Spännande! Bilder?
 
  • Gilla
olaser och 1 till
  • Laddar…
R Ringqvisten skrev:
Jag har under våren 2020 genomfört projektet med att öppna till nock och behållt fackverkstakstolarna. Blev kanon. Allt arbete med taket gjorde jag på vinden innan jag öppnade ner till köket. Jobbigt projekt? Jajamensan men värt det nu när man har en mer "unik" planlösning. Har 20 mm luftspalt och öppen nockventilation. Takstolarna gömmer el till köksbelysning etc. Dessa har jag klätt in och betsat. Passade även på att fälla in takspottar när det var tillgängligt. Tar man sig an projektet måste man vara beredd på jobbet. Inget klacksparksjobb
Riktigt intressant! Har du möjlighet att lägga ut bilder på hur det blev? :) hur många timmar uppskattar du att det tog? Tanken är att snickare utför arbetet hos oss, vi har en utstickande huskropp med vardagsrum i med mått 6*4,4 meter. Vi står inför utbyggnad av vårt hus så kommer även byta all el, och tänker liknande läsning med tak spottar
 
J jockebq skrev:
Spännande! Bilder?
Hur gick det för er sen? :)
 
J Jacobinilsson skrev:
Riktigt intressant! Har du möjlighet att lägga ut bilder på hur det blev? :) hur många timmar uppskattar du att det tog? Tanken är att snickare utför arbetet hos oss, vi har en utstickande huskropp med vardagsrum i med mått 6*4,4 meter. Vi står inför utbyggnad av vårt hus så kommer även byta all el, och tänker liknande läsning med tak spottar
J Jacobinilsson skrev:
Riktigt intressant! Har du möjlighet att lägga ut bilder på hur det blev? :) hur många timmar uppskattar du att det tog? Tanken är att snickare utför arbetet hos oss, vi har en utstickande huskropp med vardagsrum i med mått 6*4,4 meter. Vi står inför utbyggnad av vårt hus så kommer även byta all el, och tänker liknande läsning med tak spottar
Visa bilaga 488773 Visa bilaga 488773
 
  • Renoverat kök med grå skåp, marmorbänkskiva och tegelvägg med rostfri köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppskattar att det tagit ca 500h. Tog hjälp med el och vatten, annars gjorde jag allt själv efter tips och idéer från omgivningen.
 
  • Inomhusbild som visar en träbjälklagstak under konstruktion med synliga balkar och delvis klädda väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med träbjälkar i taket och byggmaterial på golvet, stege till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chonguis och 4 till
  • Laddar…
J Jacobinilsson skrev:
Riktigt intressant! Har du möjlighet att lägga ut bilder på hur det blev? :) hur många timmar uppskattar du att det tog? Tanken är att snickare utför arbetet hos oss, vi har en utstickande huskropp med vardagsrum i med mått 6*4,4 meter. Vi står inför utbyggnad av vårt hus så kommer även byta all el, och tänker liknande läsning med tak spottar
Som en rolig parentes flyttade jag ut det gamla köket i ett partytält och installerade spis, diskmaskin och varmvattenberedare via trädgårdsslangen. Funkade kanon och sparade 15-20' på utemat
 
  • Gilla
Jacobinilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.