MultiMan
K Kasken skrev:
Till alla som försvar detta vansinne....

Vad är alls poängen med en 3dje part som enbart hanterar betalningen mellan kunden och företaget som tillhandahåller produkten/tjänsten??

Varför finns detta behov? Vem tjänar på det? Vem betalar för det?

Helt plötsligt från ingenstans uppstår en marknad som går ut på att vara mellanhand mellan kunden och leverantören för att hantera betalningen?
Poängen är att butikerna får klart högre konverteringgrad i kassan med Klarnas olika betallösningar, så trots höga avgifter vill butikerna och uppenbart kunderna ha Klarna. De har knappast uppstått över natten utan funnits bra länge nu och fyllde ett behov, har eller har haft mycket duktigt folk i ledningen, därför har de blivit så stora som de är.

Inget konstigt alls utan precis som med många andra företag som upptäcker ett behov och skapar tjänster utifrån det. Precis så fritt företagande ska fungera.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur fungerar köptryggheten? Låt oss säga att prytteln aldrig levereras, vad händer då med fakturan?
erfarenheten säger att de skiter fullständigt i det, bara att betala. Det är leverantörens sak att dra tillbaka kravet isåfall.
 
@
A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Skulle aldrig köpa något på faktura via Klarna! De tjänar mest pengar på de som missar (eller inte kan) betala fakturan. Så de gör så lite de kan för att du ska betala den....
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Jag fick påminnelseavgift igår från Klarna, hade köpt flera grejer under julen och nu hade en faktura jag missat gått ut. Tyvärr som flera säger så är det dom tjänar mest pengar på att folk missar sina fakturor. Upplägget är att dom väntar lite med att skicka fakturan så man har en chans att glömma och sen inte påminner förrän fakturan gått ut. Hade dom varit chyssta hade man fått ett sms eller mail tex. där det står "Kom ihåg att du har en faktura som går ut om X dagar". Vad jag förstått så borde alltid direktbetalning finnas när man betalde med klarna. Har för mig att det var någon dom om det.
 
optimum
Är det inte enklare att betala på annat sätt än att gnälla på ett forum att Klarna är skit?

Det går oftast betala på med kort eller köp någon annan stans där du hittar betalformer som passar dig.

Betydligt enklare sätt än att tro man ska förändra Klarnas sätt att hantera betalningar.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Klarna fakturerar ju alltid när leverantören markerar att ordern är skickad, att det skulle vara olika för olika människor känns orimligt. Jag har nog hämtat ut ~10 beställningar denna månad och alltid samma mönster.

I klarna-appen får man en notis 2 dagar innan förfallodatum, så varför gnälla om man har dålig koll?

Att klarnas affärsidé är att tjäna pengar på avbetalningar och förseningar är väl inte så konstigt, det gör väl alla dessa bolag?

Kör alltid 14-dagars faktura, då det känns som en trygghet mot problem.
 
  • Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
Det jag stör mig på är att en kreditupplysning görs fast jag väljer direkt betalning.
Jag har inget att dölja, men jag vill inte ha kreditupplysningar i onödan. Därför valde jag direkt betalning via klarna och inte faktura från willab.

Beställning gjordes 27/1
Varorna skickades 10/2
Leverans 15/2
Dragning 22/2
 
K Kasken skrev:
De få köp jag gjort där har varit "i verkligheten". Det är dock ett fåtal tillfällen, varav senaste var för kanske 5-6år sen... Hur så?
Nej menar i verkligheten. Varenda gång man köper något.

- Ska du ha strumpor?
Ska du ha kalsonger?
Ska du ha en skjorta till?

Säger du nej så glor de på dig med hundögon och typ som du är dum i huvudet om du inte köper de här extraparet för 100 spänn.

Företags jobb är ju att sälja.
Men klarna hetsar inte aktivt medan säljare i butiker eller som jag märkt på vissa nätbutiker även de har börjat med att om man har muspekaren på stäng ner så dyker det upp rutor om att vänta här har du 5% rabatt.
 
K Kasken skrev:
Nu lyser ju ironin igenom i resten av ditt inlägg.... Men om du tänker ett par varv till? Vad kan de använde denna information till?
Är vi på väg åt detta hållet?


tin-foil-hat-conspiracy.jpg
 
harry73 harry73 skrev:
Det är jättebra att ni är så många som tycker klarna är smidigt. Det betyder inte att ni behöver övertyga mig att det är så.
Jag berättar för ts att jag undviker klarna pga påminnelsen gifter och ni behöver inte hålla med och får gärna fortsätta använda klarna.

För mig är detta inte en diskussion där vi försöker övertyga varandra. Snarare en omröstning för att få reda på hur gemene man tycker
Jag försöker inte övertyga någon. Jag försöker förstå varför folk skiter i att betala sina räkningar och sen gråter ut på nätet.
Vad mer sköter man inte som man skyller över på andra då?'

Jag hade tyckt att det varit bättre om alla handlar kontant i sina lokala affärer när de har prylarna man vill ha eller behöver. Men så bra är inte livet.
 
Jag är kluven till Klarna.

På ena sidan deras fulspel där de vill styra över dig till olika kreditlösningar av olika anledningar.

Å andra sidan är deras tjänst väldigt smidig att använda.

Jag använder bara direktbetalning, vägrar andra alternativ, just för att jag vet att kreditlösningarna medvetet är krångliga.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är väl det som är problemet, det är bara oskyldiga misstag från deras sida.
Svårt att reda ut exakt vad som gått fel.
Efter min upplevelse av deras hantering av mitt ärende, så fick jag uppfattningen att de har noll koll.
Reklamationsavdelningen hade fullt upp, därav den långa väntetiden.
Givetvis bara de som är missnöjda med Klarna som skriver omdöme på Reco, men det visar att min upplevelse inte är unik.

[länk]
Fast ser inget där som stöder ditt påstående om att dom drar pengar för skoj skull. Många som klagar på att dom missat att betala sin fakturor. Flera klagar på att dom tar en kreditupplysning, men det gör dom för att se om folk verkligen har råd att betala med faktura. Så vad jag ser så är iaf 90% av klagomålen för folk som inte har ordning på sina saker och gör fel. Tex någon klagade för dom inte fått varan, då har man ju inte ens fattat vad klarna är.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Till alla som försvar detta vansinne....

Vad är alls poängen med en 3dje part som enbart hanterar betalningen mellan kunden och företaget som tillhandahåller produkten/tjänsten??

Varför finns detta behov? Vem tjänar på det? Vem betalar för det?

Helt plötsligt från ingenstans uppstår en marknad som går ut på att vara mellanhand mellan kunden och leverantören för att hantera betalningen?
behovet är för att många butiker är små och dom har inte dom resurser som behövs för att jaga folk att betala. Klarna kommer in och tar den risken. Butiken får sina pengar av klarna som sen får pengar från kunden. Hade alla betalt och gjort som dom skulle så hade ju inte behovet funnits. Men så många som inte sköter sig.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Vad exakt är klarnas fel att det skickas ut avgifter? Det är ju ingen som kan förklara det.
TS kan ju inte klaga på det då han gjorde fel.

Om man sköter sin ekonomi överhuvudtaget så riskerar man aldrig avgifter.
Ja, i mitt fall var det ju att jag aldrig såg fakturan innan påminnelsefakturan kom med någon extra "avgift" adderad.

Troligen hade de bedrägligt lurat mig att kryssa i någon obegriplig liten ruta där jag lovade att logga in på deras plattform och ladda ned fakturan. Men det förstod ju inte jag som snällt väntade på fakturan. Men det var för ett antal år sedan och sedan dess har jag passat mig noga för detta företag som har lurendrejeri som affärsidé. Att använda deras app känns uteslutet, de är ju bedragare.
 
  • Gilla
Haladria
  • Laddar…
richardtenggren
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, i mitt fall var det ju att jag aldrig såg fakturan innan påminnelsefakturan kom med någon extra "avgift" adderad.

Troligen hade de bedrägligt lurat mig att kryssa i någon obegriplig liten ruta där jag lovade att logga in på deras plattform och ladda ned fakturan. Men det förstod ju inte jag som snällt väntade på fakturan. Men det var för ett antal år sedan och sedan dess har jag passat mig noga för detta företag som har lurendrejeri som affärsidé. Att använda deras app känns uteslutet, de är ju bedragare.
Du får ju fakturan på e-post när varan markeras som skickad av handlaren? Spårningsinfo från säljaren och fakturamail från klarna kommer nästan alltid rätt tätt.

Tycka vad man vill om klarna, men känns som det cirkulerat mycket felaktigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.