Även jag tycker mig se mekanismen? Jag tror att det måste skickas till en något mer kvalificerad person. Kanske någon som vet hur det ska se ut och fungera ;)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Avsaknad av frigörelseknappen har INGENTING att göra med att uttaget/plinten hade dålig kontakt med ena/bägge ledarna!

Det finns uttag som inte ens har någon frigörelseknapp men som har exakt samma mekanism förövrigt.
Eluttag utan frigörelseknapp mot en träbakgrund, fokus på anslutningsmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Och även på den "friska" sidan ser det ut som att alla kardelar inte sitter under fjädern. Och jag tycker att det ser ut som att någon har tvinnat trådarna, även jorden. Dom ska inte tvinnas.
 
E elmont skrev:
Även jag tycker mig se mekanismen? Jag tror att det måste skickas till en något mer kvalificerad person. Kanske någon som vet hur det ska se ut och fungera ;)
Frågan är ju då varför uttaget överhettade och höll på att sätta eld på lägenheten? Det är ett uttag av erkänt god kvalitet, installerat av en enligt pappret iaf behörig elmontör? Är ni elektriker så lättkränkta att ni inte kan erkänna att någon i ert skrå gjort ett misstag? Jag misstänker att elektrikern satt ett begagnat uttag där någon "slitit ut" ledarna utan att trycka in lossgöningsknappen och därmed defomrerat fjädern. Alternativt har han misslyckats kapitalt med att montera uttaget på ett korrekt sätt.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och även på den "friska" sidan ser det ut som att alla kardelar inte sitter under fjädern. Och jag tycker att det ser ut som att någon har tvinnat trådarna, även jorden. Dom ska inte tvinnas.
Det ser inte bra ut nej, men det är gjort av Bravida. Ju mer "hanterverkararbete" jag stöter på, desto mindre vill jag ha med hantverkare att göra :)
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Däremot är den ju deformerad,
Du tror inte att värmen deformerade mekanismen?

possum77 possum77 skrev:
Frågan är ju då varför uttaget överhettade och höll på att sätta eld på lägenheten? Det är ett uttag av erkänt god kvalitet, installerat av en enligt pappret iaf behörig elmontör? Är ni elektriker så lättkränkta att ni inte kan erkänna att någon i ert skrå gjort ett misstag?
Dåligt itryckta ledare som orsakar dåligt kontakt som leder till varmgång, som i sin tur leder till ytterligare dålig kontakt osv.

Jo det är flera elektriker som kritiserar dagen behörighets-/auktorisationssystem och som vill ha personliga behörigheter.

Jo, det är flera elektriker som erkänner att alla kan göra fel.


Jag har märkt att man ibland behöver trycka ner frigörningen litegrann för att få i fk-tråd i vissa klämmekanismer, främst när man återanvänder redan avskalad ände å inte klipper av å skalar om.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du tror inte att värmen deformerade mekanismen?



Dåligt itryckta ledare som orsakar dåligt kontakt som leder till varmgång, som i sin tur leder till ytterligare dålig kontakt osv.

Jo det är flera elektriker som kritiserar dagen behörighets-/auktorisationssystem och som vill ha personliga behörigheter.

Jo, det är flera elektriker som erkänner att alla kan göra fel.


Jag har märkt att man ibland behöver trycka ner frigörningen litegrann för att få i fk-tråd i vissa klämmekanismer, främst när man återanvänder redan avskalad ände å inte klipper av å skalar om.
Jag vet inte vad som deformerade den, men om du eller någon annan vill titta på uttaget kan jag skicka det för analys. Jag skickar med en påse gott och blandat som honorar ;)

Slutsatsen är fortfarande densamma. Man kan inte alltid lita på att en elanläggning är säker bara för att den fungerat i ett antal år. Inte ens om den är utförd av en av Sveriges största elinstallationsfirmor.

Hur som helst så kommer hela anläggningen kontrolleras. Kan finnas fler överraskningar från montören...
 
Tyvärr går det inte att lite på en splitter ny anläggning heller, främst inte när det är ”massproduktion” som tex (bostadsrätts)lägenhetshus.

Min svåger med familj upptäckte glappkontakt i gruppcentralen i deras två månader gamla bostadsrätt.

Jag själv har råkat ut för elektrikerklåpare som bl.a. monterade en anslutningsdosa, som ett barn enkelt kunde öppna utan verktyg, ca 30cm från badkaret å ca 30cm över golvet.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Frågan är ju då varför uttaget överhettade och höll på att sätta eld på lägenheten? Det är ett uttag av erkänt god kvalitet, installerat av en enligt pappret iaf behörig elmontör? Är ni elektriker så lättkränkta att ni inte kan erkänna att någon i ert skrå gjort ett misstag? Jag misstänker att elektrikern satt ett begagnat uttag där någon "slitit ut" ledarna utan att trycka in lossgöningsknappen och därmed defomrerat fjädern. Alternativt har han misslyckats kapitalt med att montera uttaget på ett korrekt sätt.
Varför skulle jag inte kunna erkänna att en elektriker kan göra misstag??? Självklart kan dom det MEN för att anklaga någon ska man kanske ha lite på fötterna eller vad tycker du?
I det här fallet är jag rätt säker på att elektrikern misslyckats med kontakteringen och troligen inte fått in alla kardelar under klämman. Just ELJOs uttag kräver lite "extra". Jag tror INTE på din teori att det är ett återanvänt uttag, en anställd montör har knappast någon motivation för att återanvända begagnat matr.
 
E elmont skrev:
Varför skulle jag inte kunna erkänna att en elektriker kan göra misstag??? Självklart kan dom det MEN för att anklaga någon ska man kanske ha lite på fötterna eller vad tycker du?
I det här fallet är jag rätt säker på att elektrikern misslyckats med kontakteringen och troligen inte fått in alla kardelar under klämman. Just ELJOs uttag kräver lite "extra". Jag tror INTE på din teori att det är ett återanvänt uttag, en anställd montör har knappast någon motivation för att återanvända begagnat matr.
Så om vi pusslar ihop alla bitarna här så har förmodligen montören försökt få i kardelerna, tryckt på klämman för att underlätta och tagit i för hårt så han haft sönder den. Sen har han bara givit upp och lämnat kardelerna dåligt inskjutna. Även på andra sidan ser det ju dåligt ut, som du mycket riktigt påpekade.

Att någon annan än Bravida varit på det här uttaget finner jag för otroligt. Det var målat på ramen i den färg som rummet haft från början och satt ordentligt fast i färgen. Det är samma modell som alla andra uttag i lägenheten och har samma grad av gulnad i plasten. Så vem annars än elmontören skulle orsakat detta?

Hur som helst tycker jag att man borde kunna förvänta sig mer av en sådan stor elfirma. Vad hände med egenkontrollen i det här fallet?
 
Redigerat:
"klämmorna" på just den modellen brukar ha en tendens att brytasav/bli sköra efter en tid då plasten har hårdnat lite, så det förvånar mig inte. Därför brukar man aldrig trycka in dom när man kopplar in uttaget.
 
E elmont skrev:
"klämmorna" på just den modellen brukar ha en tendens att brytasav/bli sköra efter en tid då plasten har hårdnat lite, så det förvånar mig inte. Därför brukar man aldrig trycka in dom när man kopplar in uttaget.
Intressant, men det har väl inte så mycket med saken att göra? Uttaget var installerat av Bravida, och det höll på att orsaka brand i lägenheten pga felaktig materiel eller felaktig installation. Hade det varit ett Biltema-uttag installerat av ”Grigor” från polen hade vi inte haft den här diskussionen...
 
E El-Löken66 skrev:
Jaja, tro vad du vill, jag hade då valt TommiB framför en slumpmässig människa på jorden för att installera hos mig.
I flera månader så har jag lyckats hålla mig från att ställa den här frågan till dig, men nu fick jag nog. Så, här kommer frågan:

Hur är det med läsförmågan egentligen?

I inlägg eller inlägg så kommer du med helt felaktiga påståenden om vad andra har skrivit, eller påstår att det inte går att tyda skribenters situationer, när det står EXTREMT TYDLIGT i deras inlägg.

Jag är så oerhört less på dig. Efter att jag har skickat det här inlägget så kommer jag att ignorera dig.
 
  • Gilla
helder och 14 till
  • Laddar…
E
Papperskatt Papperskatt skrev:
I flera månader så har jag lyckats hålla mig från att ställa den här frågan till dig, men nu fick jag nog. Så, här kommer frågan:

Hur är det med läsförmågan egentligen?

I inlägg eller inlägg så kommer du med helt felaktiga påståenden om vad andra har skrivit, eller påstår att det inte går att tyda skribenters situationer, när det står EXTREMT TYDLIGT i deras inlägg.

Jag är så oerhört less på dig. Efter att jag har skickat det här inlägget så kommer jag att ignorera dig.
Oj då, jag får försöka klara mig utan dina 67 innehållslösa inlägg som du åstadkommit, din fan-club med ryggdunkare tror jag också jag kan överleva utan, även om @snaggletooth lyckats åstadkomma några bra inlägg om industriel, men det var för längesen, så längesen.

Vi kan sudda dessa två inlägg nu så du stannar på 66 meningslösa. Tack.
 
Takarmatur inkopplad med sockerbit, tur att det verkar ha varit okej anslutning ändå.
UQa1uzK7M5gQXItZGM5HFJ0cHjPnudDFoXNz9hevF72VNjrRYmRi3OiPHBl3u-wYM3WUoYTUqfS5cu8e824WLsLUXbgQSV9b3SijLBd-audAW5s-zz7_KyJo2DnK7wsVdL7C9pLl5ZQoQxKpaOt742nAg5AOnoFZk1TPRb9Px3C9I83u4lZKsr479f4EqGwIGhoYjfZ3268S430wyPtymqRiYKmhucb95oIKaz4M4iMCa5hEX6YAqN62rOOea00Umg7YgghH5eccbm4KgwP38azQNH3ObOv0vn7Su27_JDkAi475H1RHdgzthQ7xPgLrFhdtoBVmx9xbXNqFvCw0oehtmOaW8iSpPtdsiWBRl3iSCau67PIAi-L_PlIXZPkWPkxEpU_TIiVGYCHOLSm-zVr26rmQD13rNjxjrVpL4w44Q1aYVXLYzaALPqMzHutqbJ7jrJ9QNssbGbZOO0kZIsuFY61T89dW19b8X-yxtTvoMWVAaLmOPTpJc0hnGfIpGTnJDQUY3GduIY6MPzT0C2SmO10ITvcuNzKvMBJl9JCjWeN8vJG5GCzH-lnRCOblIWupueqH0zTqPLyplnt4Od7wqtrGwlhXSTMcXM3xW8D-F5XHgmkcx6tzt6ZFpihbiXzyL9xqIiG9jiuHldpm8tD5E7RYpYDTpRf8YBwlROxseBCfdSKMT4NSnzThZw=w727-h969-no

Konstaterar för övrigt att samma armatur, som var fast ansluten, ej var jordad, trots att man lossar glaskupan genom att dra i en spak som sedan påverkar tre armar, hela denna mekanik i stålplåt var exponerad mot kopplingsdosan, dubbelisolering och skyddsjord är för mesar.

Troligen originalinstallation från husets byggnation -71.
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.