C Chrille_B skrev:
Tror ett kvadratiskt hus med mått som lirar med standardmåtten på valt byggmaterial blir billigast att bygga, minst kapning och spill tex, runt är kanske något bättre vad gäller uppvärmning❄️
Ja fast "runt" kan ju vara en sextonhörning eller trettiotvåhörning också. Med lite planering behöver det inte bli så mycket mer kapning och spill
 
M maxiq skrev:
Ja fast "runt" kan ju vara en sextonhörning eller trettiotvåhörning också. Med lite planering behöver det inte bli så mycket mer kapning och spill
Visst men då har du mycket vinklar att mäta och såga om det ska bli snyggt och takstolar och taktäckning blir ganska komplicerat
 
C Chrille_B skrev:
Visst men då har du mycket vinklar att mäta och såga om det ska bli snyggt och takstolar och taktäckning blir ganska komplicerat
Det blir ju samma vinklar hela tiden. Takstolarna blir inte så svåra då det blir halva stolar som möts i mitten fast det blir lite pyssel med råsponten. Sedan kör man torvtak över alltihop :p
 
Var det inte ett sådan "runt" hus med i Husdrömmar ifjol eller året innan?
 
M maxiq skrev:
Takstolarna blir inte så svåra då det blir halva stolar som möts i mitten fast det blir lite pyssel med råsponten. Sedan kör man torvtak över alltihop :p
Visst kan man det men jämfört med ett pulpettak blir det dyrare, kolla gärna med en byggare om kostnad per m2 för de olika alternativen.
Fast viktigast är ju att få ett hus så som man vill ha det, som man trivs med, inom vissa ekonomiska ramar förstås
 
M maxiq skrev:
Ja fast "runt" kan ju vara en sextonhörning eller trettiotvåhörning också. Med lite planering behöver det inte bli så mycket mer kapning och spill
Finns anledningar till att det inte byggs så mycket runda hus, dyrt, omständligt och inte så lysande möblerbarhet.

Men kan vara snyggt och trevligt också, men då behöver de ofta vara ganska stora hus
 
  • Gilla
Chrille_B
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Var det inte ett sådan "runt" hus med i Husdrömmar ifjol eller året innan?
Stämmer, i mars förra året, fast det var en rätt krånglig konstruktion vill jag minnas
 
A Autodidak1 skrev:
Finns anledningar till att det inte byggs så mycket runda hus, dyrt, omständligt och inte så lysande möblerbarhet.

Men kan vara snyggt och trevligt också, men då behöver de ofta vara ganska stora hus
Finns ett stort runt hus i Valla, linköping, fönsterinstallationerns är inte snygga på det, ett fönster är ju plant så det lirar inte så bra med den runda fasaden, inga fasetter på det huset.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
C Chrille_B skrev:
Finns ett stort runt hus i Valla, linköping, fönsterinstallationerns är inte snygga på det, ett fönster är ju plant så det lirar inte så bra med den runda fasaden, inga fasetter på det huset.
En av svårigheterna att lösa snyggt utan att råna banken.
 
C Chrille_B skrev:
Finns ett stort runt hus i Valla, linköping, fönsterinstallationerns är inte snygga på det, ett fönster är ju plant så det lirar inte så bra med den runda fasaden, inga fasetter på det huset.
Som jag skrev tidigare; det kan ju vara en månghörning uppbyggd av många 120 cm väggblock och då passar fönstren in
 
M maxiq skrev:
Som jag skrev tidigare; det kan ju vara en månghörning uppbyggd av många 120 cm väggblock och då passar fönstren in
Men det är fortfarande krångligt, dyrt och svåmöblerat. Vore det så bra skulle många hus se ut så idag...
 
A Autodidak1 skrev:
Men det är fortfarande krångligt, dyrt och svåmöblerat. Vore det så bra skulle många hus se ut så idag...
Det är bara för att folk inte vågar tänka utanför "boxen"
 
M maxiq skrev:
Det är bara för att folk inte vågar tänka utanför "boxen"
Nää, det är dyrt och opraktiskt.
 
M maxiq skrev:
Det är bara för att folk inte vågar tänka utanför "boxen"
Nej det är bra mycket krångligare. Speciellt taket i mitt tycke, men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Chrille_B
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Nästan alla småhus i USA och även i Kanada har shingel-tak, tror knappast att det är så dåligt.
Även i norra delarna av USA och de delar i Kanada som också ligger nära vatten?

Jag har mest varit i Kalifornien och Texas, och där såg jag ofta hur lite billigare gjorda hus verkade klara sig, med en enkla tak, bara yttre material tålde UV skydd. So so kvalite.

(Texas har det verkligen tufft nu)

Kan vara min vän som hade otur, men byta till plåttak blev bättre kvalite som hållit bättre.

Själv gillar jag bäst tegeltak med tegel av bra kvalite, eller skiffertak, men båda blir ju dyra lösningar i trakter med dyra hantverkare .

I bilderna i början av programmet syntes ju ett tak som mer likande någon form av metalltak, med solceller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.