@Jonas Persson

Jag har en separat flottör som på din, jag får helt enkelt dra upp den imon och kolla efter.
Har ingen sån mätare som mäter ström men vad heter en sådan? Så får jag handla lite imon :=)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Multimeter?
Ok, det kan man ju köpa men nu är jag relativt kass på grejer med el.
Men antingen är stickkontakten eller pumpen sönder.
Och om jag då kör med denna multimetern på stickkontakten så kan jag se om den fungerar eller är sönder?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan se om det kommer fram ström, det finns också läge för att mäta om det är kontakt mellan olika delar. Man måste inte köpa en Fluke, det går bra med en billig :)
Grymt :)
Då blir det en runda till biltema imon ;=)
 
Jonas Persson
P Pappa1986 skrev:
Ok, det kan man ju köpa men nu är jag relativt kass på grejer med el.
Men antingen är stickkontakten eller pumpen sönder.
Och om jag då kör med denna multimetern på stickkontakten så kan jag se om den fungerar eller är sönder?
Stickkontakten borde vara gjuten på kabeln och kabelbrott får man bara om kabeln bockas mycket. Har svårt att se att din kabel rört sig överhuvudtaget. Tror inte det är något fel på stickkontakten om den är fastgjuten på kabeln. Möjligen har du fått ärg på kontaktstiften.

Pumpen verkar inte lösa ut säkringar eller jordfelsbrytare om jag förstår dig rätt. Så börja med det enklaste, koppla in den i ett annat uttag du vet fungerar och se vad som händer. Med flottören ska du kunna starta och stoppa pumpen.
 
Jonas Persson
Titta även så att inget fastnat i pumpen, går det att vrida på pumpens blad?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Stickkontakten borde vara gjuten på kabeln och kabelbrott får man bara om kabeln bockas mycket. Har svårt att se att din kabel rört sig överhuvudtaget. Tror inte det är något fel på stickkontakten om den är fastgjuten på kabeln. Möjligen har du fått ärg på kontaktstiften.

Pumpen verkar inte lösa ut säkringar eller jordfelsbrytare om jag förstår dig rätt. Så börja med det enklaste, koppla in den i ett annat uttag du vet fungerar och se vad som händer. Med flottören ska du kunna starta och stoppa pumpen.
Jordfelsbrytaren går oavsett vart jag sätter i den,
Kontakten är fastgjuten på sladden, tänkte mest på stiften isf, om det hänt något där.
Ska ta upp pumpen imon så ska jag ta mig en ordentlig titt :)
 
Jonas Persson
P Pappa1986 skrev:
Jordfelsbrytaren går oavsett vart jag sätter i den,
Kontakten är fastgjuten på sladden, tänkte mest på stiften isf, om det hänt något där.
Ska ta upp pumpen imon så ska jag ta mig en ordentlig titt :)
Aj, ajj, låter inte bra. Låter som om du fått in vatten i pumpen och då är det kört.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Aj, ajj, låter inte bra. Låter som om du fått in vatten i pumpen och då är det kört.
Ok, det va ju röven. :( Ha försökt googla upp vad en ny sådan kostar men har inte hittat något än.. Få kolla på Ahlsell imon
 
Jonas Persson
Bland skiten på pumpen finns en typskylt :) Då blir det enkelt att googla.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bland skiten på pumpen finns en typskylt :) Då blir det enkelt att googla.
Tack, få ta tag i allt det brötet imon. Ack å ve å tråkiga pengar känns det som iaf.....
 
P Pappa1986 skrev:
Tack, få ta tag i allt det brötet imon. Ack å ve å tråkiga pengar känns det som iaf.....
Här finns nog många som kan hjälpa dig men har du elektriska frågor så är det bara att skicka ett pm :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Här finns nog många som kan hjälpa dig men har du elektriska frågor så är det bara att skicka ett pm :)
Grymt, hör av mig imon om jag får problem :=) Tack
 
Uppdatering:

Pumpen är kass men i ett annat ärende till försäkringsbolaget så ställde jag frågan om detta möjligtvis skulle kunna ingå i försäkringen? Ja, det gör det, självrisk på 2000:- Imorgon kommer en VVS:are och monterar dit en ny, slapp man byta och krabba själv :=)
Ibland har man tur i oturen.
Det andra ärendet är då vår dotter låg på sjukhus. Fick ett tips att man kunde få ersättning (hade ingen aning men värt att ringa).
Det visade sig att hon skulle få 7000:-
Fick bli partykungen.se direkt :crysmile:

Skönt när allt bara ordna sig så man bara kan få snickra istället :D

Trevlig helg på er alla :D:D
 
  • Gilla
Greatstomp och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.